Forumquiz ronde 10. Vraag 45 tot en met 50

Hier worden de vragen van onder andere de forumquiz gesteld. Doe ook mee en beantwoord de laatst gestelde vraag. In deze rubriek vindt je ook andere vragen en polls.

Moderator: $and€r

sebastiaan1995

Bericht door sebastiaan1995 »

geen idee wat het antwoord op de vraag is maar volgens mij leer je héél veel van dit soort vragen, en dat zijn vooral dingen die niet in de boekjes en zo staan

dank je voor het complimentje :P grivnagozer
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

sebastiaan1995 schreef:geen idee wat het antwoord op de vraag is maar volgens mij leer je héél veel van dit soort vragen, en dat zijn vooral dingen die niet in de boekjes en zo staan
Wat dat betreft kun je je hart ophalen want er staan zo'n 10 spelrondes die al zijn gespeeld op je te wachten.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
marcnonor
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door marcnonor »

grivnagozer schreef:Vraag 49

Gemakkelijke vraag dit keer:

wat is een BUN binnen de numismatische wereld, en wat moet ik me er bij voorstellen?.
Koreaanse Yang (1892-1902)
In 1888, kort voor de yang werd geïntroduceerd, werd een klein aantal munten geslagen, de hwan en de mun. In 1892 werden deze vervangen door de yang. Eén yang was onder verdeeld in 100 BUN , ook wel pun genoemd. Hiermee was het de eerste Koreaanse valuta waarbij gebruik werd gemaakt van het decimale stelsel. De bun was weer onderverdeeld in 10 jeon en vijf yang was gelijk aan één hwan.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Ik reken het antwoord goed!

Klasse, marcnonor.

Maar er is nog een verassende factor in deze vraag.

We zijn de magische 50 genaderd en om dit te vieren wordt deze vraag nog niet afgesloten :twisted:

Marcnonor gaf het antwoord uit de Japanse overheersing van Korea, maar ook dichter bij huis komt de Bun voor. De tweede betekenis is net zo gangbaar in het Europese land van Herkomst als hier een Wilhelmina Hangend H :shock: aar.
marcnonor
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door marcnonor »

grivnagozer schreef:Ik reken het antwoord goed!

Klasse, marcnonor.

Maar er is nog een verassende factor in deze vraag.

We zijn de magische 50 genaderd en om dit te vieren wordt deze vraag nog niet afgesloten :twisted:

Marcnonor gaf het antwoord uit de Japanse overheersing van Korea, maar ook dichter bij huis komt de Bun voor. De tweede betekenis is net zo gangbaar in het Europese land van Herkomst als hier een Wilhelmina Hangend H :shock: aar.
Om het dan maar even helemaal compleet te maken moet het volgens mij de volgende munt zijn:

Britse (bronzen) Victoria Bun Penny, Victoria kijkend naar links.
In 1874 and 1875 zijn sommige van deze munten geslagen door de Heaton Mint in Birmingham vandaar dat bij deze jaren de letter H is toegevoegd.
(even snel een paar foto's gezocht op ebay)

Afbeelding
Afbeelding

Gr.
Marc
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 50

Yep! 2 punten voor marcnonor!

De haardracht van Victoria betekende een bevrijding voor het mannelijk oog en resulteerde dat adellijke dames hun coiffure lieten modelleren naar het muntje in de hand. Vrouwen mochten ineens iets meer van hun vrouwelijkheid laten zien in het preutse Engeland; dit duurde vrij kort, want nadat de echtgenoot van Victoria overleed, droeg de koningin niets anders dan rouwkleding, waardoor de adellijke Engelse dames zich niet meer zonder hoofdbedekking naar buiten tooiden. De Engelsen spreken echter over buns betreffende de bronzen pennies, halfpennies en farthings, uitgegeven vanaf 1850 tot en met 1875.

Victoria had een leuke bruiloft met het BUNkapsel, in een wit jurkje met een lange sleep, en hieruit is de bruidsjurk geboren zoals wij die op de dag van vandaag nog kennen als stijlicoon.

Het is wat met de mode, echtgenoot Albert droeg een soort van jas op de bruiloft met Victoria, waarnaar de huidige smoking is gemodelleerd, al of niet in het oud-Hollands verbasterd naar pandjesjas, vanwege de afhangende lappen stof om de bilpartij te bedekken.

Was men gevoelig voor mode, er staan weinig landen te popelen om couturiers af te beelden op munten...

En dat brengt ons tot vraag 50.

Welk land heeft in een bepaalde denominatie een munt uitgegeven voor een bekende couturier, welke wel wettig betaalmiddel is geweest, doch nauwelijks gerouleerd heeft?
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander »

Een blinde gok,
Frankrijk een munt ter waarde van €5,- met daarop Coco Chanel (1883-1971), ontworpen door Karl Lagerfeld.
De waarde refereerd aan Chanel No. 5.

Maar aangezien ik lees "is geweest" moet ik denken aan een denominatie van voor de euro wederom kom ik uit bij Frankrijk in dit geval is de waarde 500 frank uit 2000 en deze is voor Yves St. Laurent. (KM 1237).

Net als in Nederland zijn de proofmunten wettig betaalmiddelen maar komen zelden tot nooit in omloop. Denk aan de gouden 10, 20 en 50 euromuntstukken.
Laatst gewijzigd door Alexander op 05 jan 2010, 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Helemaal juist!

Punt voor Alexander!

Terug naar “Forumquiz en andere wedstrijdjes”