Forumquiz ronde 10. Vraag 45 tot en met 50
Moderator: $and€r
Forumquiz ronde 10. Vraag 45 tot en met 50
vraag 45
Wat hebben de Soho Mint, de Heaton Mint en de Birmingham Mint met elkaar gemeen??
Hint, ze slaan munten...
Wat hebben de Soho Mint, de Heaton Mint en de Birmingham Mint met elkaar gemeen??
Hint, ze slaan munten...
Ik reken het goed...
De Soho Mint was van Matthew Boulton die in samenwerking met James Watt en zijn net uitgevonden stoommachine de cartwheelpennies van Engeland 1797 sloeg.. Dhr. Heaton nam de boel over en sloeg onder andere een heleboel pennies tijdens de Eerste wereldoorlog; de Birmingham Mint werd de benaming nadat dhr. Heaton gestorven was, en sloeg tot 1978 wat muntjes voor de Britse Commonwealth. Het bedrijf bestaat echter nog steeds en vervaardigd penningen op bestelling alsmede douchekoppen.
De Soho Mint was van Matthew Boulton die in samenwerking met James Watt en zijn net uitgevonden stoommachine de cartwheelpennies van Engeland 1797 sloeg.. Dhr. Heaton nam de boel over en sloeg onder andere een heleboel pennies tijdens de Eerste wereldoorlog; de Birmingham Mint werd de benaming nadat dhr. Heaton gestorven was, en sloeg tot 1978 wat muntjes voor de Britse Commonwealth. Het bedrijf bestaat echter nog steeds en vervaardigd penningen op bestelling alsmede douchekoppen.
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 14 dec 2009, 12:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Vraag 46:
de microprocessor was een innovatie in de jaren 80 van de vorige eeuw. 1 land liet zich door de technologie inspireren en paste dit toe in de muntreeks.
Welk land gaf een reeks aan denominaties en commemoratives uit van munten, welke door de microprocessor zijn ontworpen en wat is het specifieke kenmerk waaraan je direct kan zien dat er een microprocessor achterzat als ontwerp?
de microprocessor was een innovatie in de jaren 80 van de vorige eeuw. 1 land liet zich door de technologie inspireren en paste dit toe in de muntreeks.
Welk land gaf een reeks aan denominaties en commemoratives uit van munten, welke door de microprocessor zijn ontworpen en wat is het specifieke kenmerk waaraan je direct kan zien dat er een microprocessor achterzat als ontwerp?
Ik heb nog genoeg vragen in mijn hoofd zitten.
Zal het antwoord gaan geven:
Israel liet de microprocessor aan de gang gaan tussen 1985 en 1988 en dat kan je zien doordat de portretten zijn opgebouwd uit een letterreeks.
km147 50 shequalim politicus,
km 151 100 shequalim Jabotinsky,
km167 1/2 new shequel Rothschildt,
km 198 1 new shequel Maimonides
foto's volgen

Zal het antwoord gaan geven:
Israel liet de microprocessor aan de gang gaan tussen 1985 en 1988 en dat kan je zien doordat de portretten zijn opgebouwd uit een letterreeks.
km147 50 shequalim politicus,
km 151 100 shequalim Jabotinsky,
km167 1/2 new shequel Rothschildt,
km 198 1 new shequel Maimonides
foto's volgen

Laatst gewijzigd door grivnagozer op 02 mar 2010, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.
vraag 47
6 januari ga ik trouwen.
Maar welk land gaf een munt uit met de componist van de meest gespeelde huwelijksmuziek onder de noemer Bruiloftsmars.
TAA TAA Ta TAA TAA TAA ta TAA Taa Taa TAratatarata Taa Taa...
Maar welk land gaf een munt uit met de componist van de meest gespeelde huwelijksmuziek onder de noemer Bruiloftsmars.
TAA TAA Ta TAA TAA TAA ta TAA Taa Taa TAratatarata Taa Taa...
Dat is het eilanden archipel Tuvalu, onder de armen van Australië.
De munteenheid is de Australische dollar en de componist is Felix Mendelssohn
De munt waarvan gij spreekt is een 1 dollarmunt uitgegeven in 2009 en wel de volgende

Zo da's nog een eenvoudige vraag die ook Munthunter kan beantwoorden.
Nog 4 dagen Eric
Gr. Jeroen
De munteenheid is de Australische dollar en de componist is Felix Mendelssohn
De munt waarvan gij spreekt is een 1 dollarmunt uitgegeven in 2009 en wel de volgende

Zo da's nog een eenvoudige vraag die ook Munthunter kan beantwoorden.

Nog 4 dagen Eric

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Reken het antwoord goed!
Maar ik had toch een ander muntje in mijn hoofd, daar het een verassend antwoord is wat gegeven is: welke ik in mijn hoofd had was de 5 mark van 1984 van de Bondsrepubliek... welke Bart ook in zijn hoofd had.
Zo leer je ook wel eens wat, alhier
Tuvalu was mij tot nu toe onbekend.
Maar ik had toch een ander muntje in mijn hoofd, daar het een verassend antwoord is wat gegeven is: welke ik in mijn hoofd had was de 5 mark van 1984 van de Bondsrepubliek... welke Bart ook in zijn hoofd had.
Zo leer je ook wel eens wat, alhier

Tuvalu was mij tot nu toe onbekend.
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 03 jan 2010, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Volledig lid
Amerikaanse Dollar 2009.grivnagozer schreef:Vraag 48 alweer.
Vorig jaar gaf o.a. België een 2 euro uit met Louis Braille. Maar op welke herdenkingsmunt stond als eerste het Brailleschrift als bijdesign afgebeeld?
Er zijn er 400.000 van gemaakt. Deze nieuwe gedenkmunt is de eerste die ook braillekarakters draagt. De munt is wel duur: er staat weliswaar één dollar op de munt zelf, maar hij is veel meer waard. Voor elke gedenkdollar moet namelijk 10 dollar extra worden betaald. Een verzamelobject dus, een geen doorsnee betaalmiddel.
Isle of Man KM#77 1 crown 1981
ik dacht even dat de bimetalen 500 lire van Italië de eerste munt was met braille(tejens) erop, maar de eerste zijn pas van 1982.
In 1999 is er ook nog een 100 francs in Frankrijk uitgegeven (KM#1295).
Ook munten van Peru hebben een denominatie in Braille op de munten staan (KM303, 304, 305, 306, 307, 308).
Ik heb de Krause catalagi op DVD in pdf-vorm. Wanneer je in de zoekopdracht braille zet, blader je mooi op een snelle manier door de catalogus heen. (is dus geen parate kennis, maar gewoon goed kunnen zoeken)
ik dacht even dat de bimetalen 500 lire van Italië de eerste munt was met braille(tejens) erop, maar de eerste zijn pas van 1982.
In 1999 is er ook nog een 100 francs in Frankrijk uitgegeven (KM#1295).
Ook munten van Peru hebben een denominatie in Braille op de munten staan (KM303, 304, 305, 306, 307, 308).
Ik heb de Krause catalagi op DVD in pdf-vorm. Wanneer je in de zoekopdracht braille zet, blader je mooi op een snelle manier door de catalogus heen. (is dus geen parate kennis, maar gewoon goed kunnen zoeken)
verzamelaar van wereldmunten