2 stuber 1758 welk type?

Heb je vragen over de munt die je hebt gevonden? Wil je iets laten zien? Plaats het hier!

Moderator: koiboyke

vincie1980
Volledig lid
Volledig lid

2 stuber 1758 welk type?

Bericht door vincie1980 » 12 nov 2012, 17:12

Hallo allemaal,

Ik heb twee stubers uit 1758 die hetzelfde horen te zijn. Echter beide types verschillen met degene die ik op het internet kan vinden. Volgens numista is dit 1/4 stuber John Louis Adolph. Echter bij mijn 2 munten zit er onder de 5 een tekentje (bij de een een ruit en de ander een omgekeerde klaver?) die ik op het internet niet vind. Dit is misschien de slagplaats ? maar dat kan ik ook niet vinden.
Bij een van de 2 zit ook de 1 aan de 7 vast? dat hoort volgens mij ook niet.

Hopelijk heeft iemand van jullie hier meer informatie over.

Groeten,

Vincent
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: 2 stuber 1758 welk type?

Bericht door Jan W » 12 nov 2012, 19:15

Google even op 1/4 stuber Wied-Runkel en zoek dan op afbeeldingen. Je kunt dan zien dat er soms wel, soms niet een tekentje onder het jaartal staat. Wat daar de reden van is weet ik niet. In prijs maakt het niet uit.

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 13 nov 2012, 20:21

Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 13 nov 2012, 20:37

En wat wil je hiermee bereiken?

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 05 feb 2013, 10:01

Zijn t niet 2 verschillende jaartallen???
op de rechtse foto is de 5 die je bedoeld een 3 volgens mij.

De aaneen gesloten 1 en 7 lijkt mij een stempelbreuk.
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 19 feb 2013, 14:34

Het Graafschap Wied-Runkel ten tijde van Graaf Johann Ludwig Adolf is bewoond door 150 mensen, welke arbeiden rond de rivier de Runkel, en welke niets anders zagen dan het Kasteel Dasig. Lippe-Detmold heeft nooit stadsrechten gegeven aan het Graafschap Wied, en zodoende circuleren er ook Lippe-Detmold munten in het betalingsverkeer. DE moeder van de Graaf Sophia Florentina von Lippe-Detmold heeft een pauw in haar wapenschild staan, en dat verklaart het wigvormige teken, hetgeen een gestileerde pauw moet voorstellen.
Wied-Runkel in 1758 is een speelbal in de 30-jarige oorlog, en betaalt een hoge prijs wanneer Kroatische huurlingen het Graafschap in hun wurggreep houden. In 1760 vallen deze Kroaten uiteindelijk het belegerde graafschap binnen, waarbij een massaslachting onder de bevolking plaats heeft.
Pfennige met graafsportret zijn aangemunt in Lippe-Detmold, de monogrammen zijn aangemunt in vermoedelijk de stad Mayerhoven. Er waren 16 dorpjes die tot het kasteel behoorden, waarvan 6 dorpen (waaronder Mayerhoven) tot het Oberambt behoorden, en 10 dorpen tot het Underambt. De lokale rechtsspraak was het 'Vredespaleis' van de lappendeken aan Duitse vorstendommetjes tot 1816, het zgn. Ortsgericht, dat was ingericht als een soort van parlementsgebouw der landsregering.
De archieven zijn in 1760 door de Kroatische huurlingen in de brand gestoken, maar we weten uit overlevering dat de monogrammen werden aangemunt in de kelders van dit parlementsgebouw, waartoe een merkteken werd gegeven aan de muntslag, dat overeenkomstig was met het gerechtszegel, hetgeen werd afgedrukt op rechtbankuitspraken tussen de 15e eeuw tot aan het jaar 1816.

Kort: een kasteelslag en een rechtbank-aanmunting. En dat is hetgeen wat Griv er van weet.

Terug naar “Muntvondsten”