Schoonmaken van bankbiljetten

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
Theoderik
Aankomend lid
Aankomend lid

Schoonmaken van bankbiljetten

Bericht door Theoderik »

Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste (nederlandse) bankbiljetten kan schoonmaken.
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

Niet schoonmaken maar gewoon zoals het biljet is laten zijn! :wink:
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Nee niet schoonmaken , krijg je spijt van.

Ook niet strijken , daar van hebben we ook een topic.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Hallo Theoderik,

Als eerste van harte welkom op Hét Munten en Bankbiljetten Forum!

Wat betreft je vraag:

Het papier waarvan bankbiljetten zijn gemaakt laat zich maar lastig reinigen.
Veelal trekt de vervuiling in het biljet en dat maakt het haast onmogelijk om de vervuiling op te heffen.

Natuurlijk kun je op diverse wijzen toch het een en ander proberen, maar ik raad het sterk af. Probeer het eerst bij een goedkoop biljet.

Strijk eerst een paar stukken keukenrol goed glad, zodat de bobbels niet in het biljet komen. Flink wat tissues werkt ook. Leg hier het biljet tussen en strijk er zachtjes een paar keer overheen. Oppervlakkige (vettige) vervuiling zal in het de tissues of keukenrol trekken. Echter is dit bij mij nooit echt succesvol geweest, aangezien de vlekken er nooit helemaal uit gaan.

Let overigens wel op met strijken. Bijvoorbeeld het 250 guldenbiljet heeft hoogliggende inkt (een soort was) strijk je dit biljet dan heb je een 'mooie' afdruk op je servet staan. Een doorgewinterde verzamelaar ziet dit direct aan het biljet en zal hem nooit van je overnemen. Kortom je mooie biljet mist wel een kreukje, maar is weinig meer waard.
Ook worden er steeds vaker 'plastic' bankbiljetten uitgegeven. Het strijken van die biljetten resulteerd in 'Krimpie Dimpie' kleine biljetjes. Kortom opletten dus!

Het eventueel wassen van biljetten wil IK hier niet bespreken, aangezien je dan wellicht helemaal van een koude kermis thuiskomt. Misschien hebben andere leden wel goede ervaringen met het reinigen/wassen van bankbiljetten, wij lezen het graag!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

vraag het de witwasserij in Klaaswaal, firma de Ruijter. Die bleekt gerouleerde biljetten met een soort van mengsel tussen Cilit Bang en citroenzuur, waarna het in papa zijn badkuip drijft: let op de wasknijperafdrukken bij een zgn. uncbiljet.

Proberen? binnen 6 maanden een hoop houtwormgaatjes.
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Laat maar zitten , mij niet gezien.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

muntjes geven metaaloxydes af aan het water, dus die zitten niet onderin de badkuip... :lol:
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Strijken van bankbiljetten

Bericht door Munthunter »

Gerardo schreef:
Munthunter schreef: Strijk eerst ............... Echter is dit bij mij nooit echt succesvol geweest, aangezien de vlekken er nooit helemaal uit gaan. Gr. Jeroen
Foei :cry:

Mvg Gerardo :D
Tsja... :oops: Zoals ik al aangaf zijn het geen juiste methoden en kun je ze beter achterwege laten.
Munthunter schreef:Natuurlijk kun je op diverse wijzen toch het een en ander proberen, maar ik raad het sterk af. Probeer het eerst bij een goedkoop biljet.
Ik moet echter wel aangeven dat ik bij een aantal (gangbare) biljetten verschillende vlekken (vet?) heb kunnen verminderen en zelfs er bijna uit heb kunnen krijgen, d.m.v. bovenstaande methode.

Maar goed, net als bij het poetsen van munten. Let op, je kunt niet meer terug en je maakt vaker iets kapot dan dat het verbeterd.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Terug naar “Reinigen van munten”