Duitse notgeld/stadtgeld biljetten

Plaats hier berichten over stads- en noodgeld wat buiten Nederland en België is uitgegeven. Denk onder andere aan broodgeld en boterbonnen.

Moderator: Arjena3

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Duitse notgeld/stadtgeld biljetten

Bericht door koenmunten »

Vorig jaar had ik een verzameling notgeld gekocht, eigenlijk voor de munten maar er zaten ook 3 album bij en de eigenaar wilde alles het liefste in 1 keer verkopen. Dus een tijdje was ik trotse bezitter van een heleboel kleurrijke biljetjes, vaak met veel nullen soms tot 10 biljoen aan toe. De mappen een aantal keer doorgebladerd om te kijken of het "notgeldscheine"-virus mij in haar greep kon krijgen, maar uiteindelijk besloten de boel toch maar te verkopen.
Voor de lol toen toch een aantal biljetjes bewaard die ik om de een of andere manier bijzonder vond/die misschien waardevoller zijn dan de gangbare 25 cent per biljetje...

Nu ook besloten deze biljetten te gaan verkopen, via Ebay, maar ik vind het leuk daarvan toch een aantal biljetten op het forum te plaatsen, om te beginnen een 100 Mark schein van de Schroder Bank K.a.A/Francke Werke te Bremen:

Afbeelding
Afbeelding

Het 100 mark biljet,gedrukt bij de Bremer Druckerei, had oorspronkelijk het nummer 000387, later is er nog een ander tekst en een nummer 14131 met een stempel overheen gezet. En dat zijn niet de enige toevoegingen... er staat nog 'Nur fur Verrechnung', het biljet is blijkbaar op 22 september 1922 uitgegeven en op 7 oktober 1922 weer ingeleverd. Ook staat er nog een handtekening/naam op geschreven waar ik Blouw g. Shrup van maak en is het biljet geperforeerd met de letters Adr.
Misschien helemaal niet bijzonder, maar ik heb daar als muntenman verder ook geen verstand van :knipoog: maar vond het wel een geinig biljetje om even te delen.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Re: Duitse notgeld/stadtgeld biljetten

Bericht door neozion »

kom ze als notmunz verzamelaar ook regelmatig tegen. kan ze toch niet echt bekoren.

maar op dat punt zijn we toch eender :knipoog:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Duitse notgeld/stadtgeld biljetten

Bericht door Ilosab »

Je hebt wel wat op eBay staan zag ik. Als je nu flink veel verkoopt dan kun je dat weer besteden in Assen. Heb je trouwens die lagergeldbiljetten nog? Misschien heeft forumlid Isis er wel interesse in. Stuur een PB met foto, je weet maar nooit of ze die biljetten kan gebruiken.

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “Stadsgeld buiten Nederland en België.”