Quiz 2012 voor muntenverzamelaars.

Hier worden de vragen van onder andere de forumquiz gesteld. Doe ook mee en beantwoord de laatst gestelde vraag. In deze rubriek vindt je ook andere vragen en polls.

Moderator: $and€r

Captain Hornet
Lid
Lid

Quiz 2012 voor muntenverzamelaars.

Bericht door Captain Hornet »

Beste sitebezoekers, muntenverzamelaars, gegroet!

Het is al weer een tijdje geleden dat er nog eens een quiz op dit forum was.
Ik lanceer er weer eentje.
De hoofdprijs is eeuwige roem voor één dag en vooral kennis vergaren.

Vraag 1:
Nu de Olympische Spelen LONDEN 2012 bezig zijn, om te beginnen een passende sportvraag.

Ik zoek het op een Scandinavische munt...
Afspraak: De bovenzijde van de munt is de binnenbaan en de onderste loper loopt in baan 8.
WELKE loper, in welke baan, komt als eerste voor de finish?

Het antwoord en bewijs zal ik volgende zondag geven.

Uw beginnende Quizmaster Capt Hornet
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Quiz 2012 voor muntenverzamelaars.

Bericht door bernard3 »

Leuk weer zo'n quizje op de zondagochtend! Moeten we het antwoord hier posten of per pb? Ik heb namelijk wel wat gevonden, maar ik weet niet zeker of het helemaal goed is...

Bernard
Captain Hornet
Lid
Lid

Gegroet,

Mij eigenlijk om het even! Ik moet toegeven dat ik als beginnend quizmaster over de speelregels niet goed heb nagedacht.
Mijn 2 belangrijkste speelregels zijn: het moet over munten/geld/valuta gaan en het moet leerrijk/leuk blijven.

Misschien gewoon hieronder plaatsen zodat iedereen kan zien en mee redeneren of reageren.

AYS

Capt Hornet
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Ik doe niet mee aan de quiz, maar heb wel logo voor in je beginpost gemaakt. Mocht je die willen natuurlijk. :angel:

Afbeelding
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Oké. Volgens mij gaat het om een Finse munt (hoewel Finland officieel geen Scandinavisch land is :sttt: ) van 10 mark, ter ere van de Europese kampioenschappen atletiek in 1971. Zie ook de afbeelding van de munt die ik bedoel in de link. http://www.joksankolikot.net/kolikot/su ... a-1971.jpg

Nu komt het moeilijke deel van de vraag... Wie wint er? Het lijkt mij de loper in baan 5, de tweede van onder te zijn. Welke afstand afgelegd wordt, weet ik echter niet, maar het lijkt me het meest waarschijnlijk dat dat de 100 meter sprint is, en een bezoek aan Google leert me dat dat de winnaar Valerij Borzov namens de Sovjet-Unie is.

Tot zover mijn gedachten.

Bernard
japansehans Nederland
Lid
Lid

Bericht door japansehans »

De loper in baan 3, met dank aan de foto
Hans
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Ik heb helemaal geen mesjogge van dit soort munten en nog veel minder van atletiek. Een blik op de munt verduidelijkte me wel het een en ander. Het lijkt MIJ een finishfoto op metaal en jawel, die bovenste loper, die heeft zijn tenen al over de lijn terwijl de rest nog onderweg is, dus is hij de winnaar.
Wel komisch trouwens, een hardloper met hanenkam die met zijn vinger in de lucht de rest verslaat :lol: !

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
bart België
Senior lid
Senior lid

Bericht door bart »

De tenen tellen niet: de borst is het deel waar men de fotofinish op neemt. Je ziet dan ook dat een spurter aan de finishlijn zich "gooit", d.w.z. een beweging met de borst naar voor maakt om enkele honderste seconden te winnen. Het is dus inderdaad de loper in de op een na onderste baan die wint.
Om te zeggen dat het Valery Borzov is, die inderdaad de 100 meter won op de EK te Helsinki, lijkt me sterk, omdat deze munt waarschijnlijk uitgekomen is in de aanloop van het EK, dus voordat de finale 100 meter werd gelopen.

Bart
Verzamelaar van wereldmunten op type
squarecoin
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door squarecoin »

Leuk met een quiz ,

Michael
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

bart schreef:De tenen tellen niet: de borst is het deel waar men de fotofinish op neemt.

Bart
:suprised: Dat is een regel die, nou ja... Olympische sport heeft niks met rationaliteit te maken blijkt maar weer. Dat je met lange tenen niet kunt winnen is wel bekend, maar dat een borstvergroting je wel aan de winst kan helpen :roll: ?
Let the children play...

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

bart schreef: Om te zeggen dat het Valery Borzov is, die inderdaad de 100 meter won op de EK te Helsinki, lijkt me sterk, omdat deze munt waarschijnlijk uitgekomen is in de aanloop van het EK, dus voordat de finale 100 meter werd gelopen.
Hier heb je een punt. :knipoog: :oops: Dan houd ik het maar op de Onbekende Loper in de één na onderste baan.

Bernard
Captain Hornet
Lid
Lid

Gegroet,

Uit jullie massale reacties en soort antwoorden leid ik af dat jullie het wel leuk vinden.
Het is voor mij een stimulans om andere onzinnige quizvragen te zoeken en te stellen op dit forum.

Daniel bedankt voor uw logo. Ik wil het zeker en vast gebruiken. Het is te prachtig om het niet te gebruiken.
Maar hoe doe je dat?

Wat vraag 1 betreft, ik wil een getal als oplossing, het getal van de baan waarin de winnende loper loop.
Iedereen kan een getal gokken of zijn/haar antwoord al dan niet onderbouwen.

Zitten jullie wel op het juiste spoor? Is de oplossing of munt van Bernard3 wel de gezochte munt?

AYS

Uw blijde quizmaster Capt Hornet
Captain Hornet
Lid
Lid

Gegroet,

Hier dan de oplossing. Ik had inderdaad de munt van 10 Markka 1971 uit Finland in gedachte.
Deze munt werd naar aanleiding van het EK atletiek van 1971 in Helsinki uitgegeven.
Deze herdenkingsmunt is relatief gemakkelijk te vinden en wordt regelmatig aangeboden op bekende veilingsites.

Op de munt staat het koninginnenummer uit de atletieksport: 100m sprint.
Het is de loper in baan 7 die het haalt voor de loper in baan 5 en niet de loper in baan 3 die als eerste met zijn tenen over de meet komt.
In deze sport is het de borst van de atleet die telt.

De 100m sprint op het EK 1971 werd inderdaad door de Rus-Oekraniër Valery Borzov gewonnen.
Deze zelfde sprinter won de 100m en 200m op de Olympische Spelen 1972 in München.

Ik wens Bernard3 en Bart te feliciteren met het correcte antwoord.
Voor de andere deelnemers een schouderklopje en de Olympische gedachte erbij; deelnemen is belangrijker dan winnen, maar ik heb toch het liefst goud...
Ik moet toegeven dat Bernard3 met zijn antwoord ten eerste vrij snel was en ten tweede vrij compleet was en dus de morele overwinnaar voor mij.

AYS
uw QuizMaster Captain_Hornet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Captain Hornet op 15 aug 2012, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Captain Hornet
Lid
Lid

Gegroet,

We hadden het ook over deze 50 markka kunnen hebben.
Maar welke baan is dit dan wel? Baan twee! Zal deze eenzame hordenloper wel winnen?

AYS

QuizMaster

Captain_Hornet
Captain Hornet
Lid
Lid

Gegroet;

Hieronder de foto van Valery BORVOZ op de 100m sprint op het EK 1971 te Helsinki.
Toen was het nog met een touwtje.

Eigenlijk heeft dit geen belang meer want we hebben allang een andere vraag, maar ik probeer het logo van Daniel uit.

AYS
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Als je de onderstaande code in je bericht zet komt het helemaal goed! :)

Code: Selecteer alles

[img]http://i47.tinypic.com/u0xas.png[/img]

Terug naar “Forumquiz en andere wedstrijdjes”