Op dit forum kan ik als beginneling moeilijk de weg vinden.
Het is net als de munten zelf; er komt een enorme hoeveelheid informatie op je af.
Bij het even voorstellen heb ik al aangegeven dat ik mijn "verzamelgebied" nog moet afbakenen.
Omdat "even voorstellen" denk ik niet bedoeld is om daar een uitgebreid advies te vragenen en een discussie daar over te voeren wil ik hier maar verder gaan.
Om een collectie op te bouwen denk ik aan het volgende;
1 .Alle Nederlandse eurosets (1ct t/m 2 euro) in UNC
2. Alle 2, 5 en 10 euromunten van alle landen , tenminste BU
ZIt ik met de vraag hoe ga ik om met de coincarts uitgiften.
Ik verzamel liever geen carts, maar mis ik dan deze munten of zijn deze allemaal los, in tenminste BU kwaliteit ,te koop.
Ook wil ik geen munten in casettes of mapjes e.d.hebben. Of ga ik dan toch munten missen.
En tot slot: goud valt buiten mijn budget.
Graag reacties. Schiet er maar op.
Tammo
Advies en vragen van en voor beginners
Re: Advies en vragen van en voor beginners
ik denk dat het goedkoper is om de nederlandse gouden munten te verzamelen dan alle 2,5 en 10 euromuntentammoschut schreef: 2. Alle 2, 5 en 10 euromunten van alle landen , tenminste BU
En tot slot: goud valt buiten mijn budget.

http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=14&t=7326
want ga je dan ook de 2,5/3/8/12 euromunten verzamelen?
groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.
Wat betreft punt 1 denk ik dat je die eurosets makkelijk los in UNC kunt vinden bij een handelaar via eBay of via Marktplaats. Op Marktplaats zit een handelaar met de naam Marjan uit Den Haag en ook ene René uit Lemiers. Die zijn niet duur en hebben vaak wel een goede voorraad. Bij die laatste koop ik altijd mijn 2 euro CC munten. Ook op dit forum kun je al bij Hierm (Ina) de laatste nieuwe set van 2012 aanschaffen. Ik zou wel aanraden om alle munten in munthouders te doen.tammoschut schreef:Om een collectie op te bouwen denk ik aan het volgende;
1 .Alle Nederlandse eurosets (1ct t/m 2 euro) in UNC
2. Alle 2, 5 en 10 euromunten van alle landen , tenminste BU
ZIt ik met de vraag hoe ga ik om met de coincarts uitgiften. Ik verzamel liever geen carts, maar mis ik dan deze munten of zijn deze allemaal los, in tenminste BU kwaliteit ,te koop. Ook wil ik geen munten in casettes of mapjes e.d.hebben. Of ga ik dan toch munten missen. En tot slot: goud valt buiten mijn budget. Graag reacties. Schiet er maar op. Tammo
Wat betreft punt 2 zou ik eigenlijk niet weten of je bijvoorbeeld van de Nederlandse 5 en 10 eurocoincards ook losse munten kunt krijgen. De eerste 4 coincards van Nederland zijn trouwens al aan de prijzige kant.
Succes, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
De eerste 5- en 10 euro coincardmunten van Nederland zijn in UNC uitgegeven, pas de laatste uitgifte (tulpenvijfje) in BU. -> zal je dus voor het overgrote deel aan PROOF vastzitten.
Het Erasmus tweetje & 10 jaar euro tweetje van Nederland zijn beide in BU kwaliteit uitgegeven, maar wel in coincard. (10 jaar euro tweetje ook in BU-set van 2012, maar dan zit je aan een mapje vast)
Het Verdrag van Rome tweetje & verdrag van 10 jaar EMU tweetje zijn alleen verkrijgbaar in UNC of Proof kwaliteit (voor zover ik het goed heb)
Het Erasmus tweetje & 10 jaar euro tweetje van Nederland zijn beide in BU kwaliteit uitgegeven, maar wel in coincard. (10 jaar euro tweetje ook in BU-set van 2012, maar dan zit je aan een mapje vast)
Het Verdrag van Rome tweetje & verdrag van 10 jaar EMU tweetje zijn alleen verkrijgbaar in UNC of Proof kwaliteit (voor zover ik het goed heb)
Goedendag.
Mijn naam is Jacob.
Ik verzamel al 10 jaar munten met name koninkrijk vanaf Willem I 1840.
Ik loop met name veilingen af van NMV te Weesp en ik bied mee op ecosta.
Wat mij opvalt is dat de prijzen in de gewone muntkoerier en de jaarlijkse boekjes van de handelaren veel en veel hoger liggen dan dat er uiteindelijk uit een bieding komt. Deze prijzen zijn weliswaar met veilingkosten (15-20%) maar
toch heb ik het idee dat we massaal getild worden. Een voorbeeld:
De prijs van een belasting gouden euro tientje is 450 euro volgens de muntalmanak 2012.
Als je kijkt naar de veiling ecosta gaan ze daar voor 290 euro exclusief 15% kosten dus in totaal 335 euro over de counter. Kijk je dan naar de site http://www.goudentientje.info/10-euro/g ... ingdienst/ dan gaan ze tussen de 259 en de 272 (in een tijd met hogere goudprijs). (Is deze laatste site echt representatief????): want ik kan nergens zo goedkoop een belastingtientje krijgen, m.a.w. misschien is dit zonder kosten, hoewel zij zeggen dat het inclusief kosten is.
Kortom wie bedondert wie???
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
Nog een voorbeeld:
Koning Willem I Rijksdaalder 2,50 euro bijna FDC heb ik voor 1000 euro gekocht vorig jaar: met kosten komt dat neer op 1360 euro: dat is nog veel en veel goedkoper dan de 1750 waarvoor hij in de munt almanak staat,
Volgens mij is de munt almanak een nepgids.
Graag jullie oordeel.
Vriendelijke groet
Jacob
Mijn naam is Jacob.
Ik verzamel al 10 jaar munten met name koninkrijk vanaf Willem I 1840.
Ik loop met name veilingen af van NMV te Weesp en ik bied mee op ecosta.
Wat mij opvalt is dat de prijzen in de gewone muntkoerier en de jaarlijkse boekjes van de handelaren veel en veel hoger liggen dan dat er uiteindelijk uit een bieding komt. Deze prijzen zijn weliswaar met veilingkosten (15-20%) maar
toch heb ik het idee dat we massaal getild worden. Een voorbeeld:
De prijs van een belasting gouden euro tientje is 450 euro volgens de muntalmanak 2012.
Als je kijkt naar de veiling ecosta gaan ze daar voor 290 euro exclusief 15% kosten dus in totaal 335 euro over de counter. Kijk je dan naar de site http://www.goudentientje.info/10-euro/g ... ingdienst/ dan gaan ze tussen de 259 en de 272 (in een tijd met hogere goudprijs). (Is deze laatste site echt representatief????): want ik kan nergens zo goedkoop een belastingtientje krijgen, m.a.w. misschien is dit zonder kosten, hoewel zij zeggen dat het inclusief kosten is.
Kortom wie bedondert wie???
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
Nog een voorbeeld:
Koning Willem I Rijksdaalder 2,50 euro bijna FDC heb ik voor 1000 euro gekocht vorig jaar: met kosten komt dat neer op 1360 euro: dat is nog veel en veel goedkoper dan de 1750 waarvoor hij in de munt almanak staat,
Graag jullie oordeel.
Vriendelijke groet
Jacob
-
- Senior lid
Verdrag van Rome en 10 jaar EMU tweetjes zitten BU in de Benelux-sets.Griphus schreef:Het Verdrag van Rome tweetje & verdrag van 10 jaar EMU tweetje zijn alleen verkrijgbaar in UNC of Proof kwaliteit (voor zover ik het goed heb)
Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Uit de Muntalmanak: De prijzen zoals vermeld in deze Muntalmanak zijn richtprijzen, gebaseerd op de huidige marktsituatie, bij aankoop van munten per stuk bij de detailhandel en kunnen in werkelijkheid zowel hoger als lager zijn.jacobdeleeuwe schreef:Goedendag.
Wat mij opvalt is dat de prijzen in de gewone muntkoerier en de jaarlijkse boekjes van de handelaren veel en veel hoger liggen dan dat er uiteindelijk uit een bieding komt. Deze prijzen zijn weliswaar met veilingkosten (15-20%) maar toch heb ik het idee dat we massaal getild worden.
Graag jullie oordeel.
Vriendelijke groet
Jacob
Zolang je je dus je munten voor minder dan de waarde in de Muntalmanak koopt zal je het gevoel hebben dat je niet getild wordt. Maar soms wil je een ontbrekend stuk hebben, wellicht ben je dan wel bereid om er zelfs iets meer voor te betalen? Vervolgens zullen de waardes in de Muntalmanak het jaar erop weer wat stijgen.
Sommige munten zijn de afgelopen jaren zelfs goedkoper geworden omdat er veel aanbod van is.
-
- Donateur
ik heb het gevoel dat de muntalmanak wel erg overdreven prijzen hanteerd
met name om de munthandelaren een slag om de arm te geven
met veiling prijzen is het net een zaak van vraag en aanbod
en soms zijn de mensen nogal gek in de kop van een periode bijv willem 1 of china
en dan helpt een prijs in een catalogus ook niet meer aan de afloop
en soms zijn de mensen niet geintereseerd in bijv,beatrix era
en dan worden de munten voor de helft van de catalogus prijs verkocht
einde gedachtengang!
met name om de munthandelaren een slag om de arm te geven
met veiling prijzen is het net een zaak van vraag en aanbod
en soms zijn de mensen nogal gek in de kop van een periode bijv willem 1 of china
en dan helpt een prijs in een catalogus ook niet meer aan de afloop
en soms zijn de mensen niet geintereseerd in bijv,beatrix era
en dan worden de munten voor de helft van de catalogus prijs verkocht
einde gedachtengang!
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up: