Muntverzamelwebsite + Smartphone app

Heb je ideeën, tips, of mis je een catagorie of onderwerp, misschien zie je een foutje... Plaats je berichten hier!
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Muntverzamelwebsite + Smartphone app

Bericht door Atox »

Hallo mensen,

Ik ben pas begonnen met verzamelen, en heb tot nu toe geen enkele website/app gevonden die naar mijn zin werkt. Daarom heb ik besloten om mijn programmeerkunsten aan het werk te zetten, en zelf iets te gaan schrijven. Op het moment heb ik niks meer dan een wel hele simpele website met wat oplagecijfers, maar ik ga dit uitbreiden! Mijn interesse ligt vooral rondom de euro's. Dus daar ga ik dan ook beginnen. Eerst de circulatie, dan de €2CC erbij doen. Dan ga ik een smartphone app maken, zodat je je collectie onderweg mee kan nemen, en kan inzien. Wat later dan ook nog alle gouden/zilveren munten, en daarna wie weet: dollars, ponden, guldens, dukaten, etc.

Mijn vraag aan jullie is, wat zouden jullie willen zien in zo'n website. Ikzelf ga me proberen te richten op zoveel mogelijk informatie op een zo handig mogelijk manier te laten zien. Uitgebreide tabellen van allerlei zaken. Een ook een makkelijke manier om je collectie bij te houden, met een duidelijk overzicht en uitgebreide statistieken.
Technisch beheerder van het forum. Indien er problemen zijn, stuur mij dan een priveberichtje of email (atoxhybrid@gmail.com) :LoneRanger:
Martin
Senior lid
Senior lid

Re: Muntverzamelwebsite + Smartphone app

Bericht door Martin »

Hallo nieuw lid,

Wellicht kun je eerst eens even een kijkje nemen op http://www.munthunter.nl/viewforum.php?f=95... Software over munten en bankbiljetten, apps en wat dies meer zij.
Welkom op het forum trouwens!

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

Martin schreef:Wellicht kun je eerst eens even een kijkje nemen op http://www.munthunter.nl/viewforum.php?f=95... Software over munten en bankbiljetten, apps en wat dies meer zij.
Natuurlijk heb ik daar even rondgesnuffeld voordat ik deze post maakte, maar toch bedankt voor de informatie.
Martin schreef:Welkom op het forum trouwens!
Dankje :D
Technisch beheerder van het forum. Indien er problemen zijn, stuur mij dan een priveberichtje of email (atoxhybrid@gmail.com) :LoneRanger:
Diva_Mariek
Lid
Lid

Bericht door Diva_Mariek »

Hallo AtoxHybrid,

Welkom op dit forum. Ikzelf gebruik de app Numisma voor op de iPad. Sinds de aanschaf weer helemaal besmet met het verzamelvirus. Ik ben wel redelijk tevreden met de app, alleen jammer dat het niet gratis was... ;)
Je kan er vrij veel in kwijt, foto's, aantallen, aantekeningen. Ik vind alleen de rubricering in de app niet praktisch, je moet verscheidene lagen doorklikken voordat je bij de juiste munt beland bent.

Er is ook een Nederlandse app, maar dat was helaas weggegooid geld.

Succes met ontwikkelen, ben eerlijk gezegd wel benieuwd...

Groetjes,
Marieke
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Als eerste van harte welkom op Hét Munten en Bankbiljetten Forum,

Als eerste lijkt het mij slim om goed te bedenken wat je wilt. Zoals ik in je eerste posting lees zie ik veel wensen en zeer zeker goede ideeën. Echter ben ik bang dat je, je heel veel werk op de hals haalt voor iets wat er al is, of onhaalbaar is. Alle euromunten in 1 app, dus ook de speciale uitgiften en verzamelaarsuitgiften, dat is NU nog onmogelijk. Je app zou zo groot worden dat hij op vele smartphones niet gedraaid kan worden of deze zo vertraagt dat men hem niet zal gebruiken. Vandaar dat je ook sporadisch een appje ziet verschijnen met wat 2 euro CC's. De gratis versies zijn waardeloos, want ik zie er die sinds eind 2010 niet meer zijn ge-update en daardoor nutteloos zijn. Ik gebruik 'EuroCoins' Version 1.0.8 van Pavol Harhovsky dez is gratis, maar wordt pas laat na uitgifte van munten bijgewerkt maar is nu up-to-date. Ik ga geen geld uitgeven voor iets wat ik niet goed kan zien vooraf.

Het is dus wellicht een idee om je te stortten op een 2 euro CC app, die up-to-date is en goed wordt bijgehouden. Echter bemerk ik maar wat vaak in het App-wereldje dat men heel enthousiast begint en daarna er de brui aan geeft en de appstore weer een dode app rijker is. Probeer dat te voorkomen.

Stort je eerst eens in een Krausse, de muntalmanak van de NVMH, een eurocatalogus, etc. Zie wat je allemaal in een app of website moet plaatsen om volledig te zijn. Wil je daar avonden en uren en uren mee bezig zijn? EN BLIJVEN? Dan is het een zeer mooi initiatief. Heb je je voorgenomen om dit alles binnen een paar maanden on-line te hebben staan? Begin er dan zeker niet aan. Kijk ook eens rond of je website of app wel iets toevoegt aan de reeds bestaande websites en app's. Er zijn er zéér veel te vinden, de een beter dan de andere, maar ik heb er zoveel zien komen die nu nog ergens doelloos rondzwerven op het WWW, totdat de termijn van het domein verloopt en de boel enkel nog als dode link in een Google zoekresultaat terug te vinden is...

Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar denk goed na wat je wilt, start klein en succesvol en breidt het dan uit. Databases zijn er om gevuld te worden, maar ze moeten wel door iemand gevuld worden en vaak blijkt dat diegene zich behoorlijk verslikt in de hoeveelheid werkt en er vaker in stikt dan dat hij zich er overheen hoest.

Zooo heb ik dat niet even mooi verwoord? greeny

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

Dankje voor je reactie Jeroen,

Natuurlijk begrijp ik maar al te goed dat dit veel werk zal zijn. Maar als je afbeeldingen niet meerekent, is de database niet heel erg groot. Ik tel momenteel 1930 reguliere munten, 124 herdenkingsmunten van € 2. Dit is in de IT wereld een erg kleine database (vergelijk dit forum: 58095 posts), en zal dan ook makkelijk draaien op een telefoon.

Ook wil ik duidelijk maken dat ik niet zomaar een beginnende programmeur ben met een veel te ingewikkeld project (dat heb ik namelijk ook al te vaak gezien). Ik beheer een aantal servers, en heb al vele websites ontwikkeld, meerdere apps en ook enkele games.

Om het werkbaar te houden zal ik later ook enkele vrijwilligers zoeken om de database up-to-date te houden.

Ik hoop dat ik zo wat meer vertrouwen heb gewekt in mijn plan
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

AtoxHybrid schreef:Maar als je afbeeldingen niet meerekent, is de database niet heel erg groot. Ik tel momenteel 1930 reguliere munten, 124 herdenkingsmunten van € 2. Dit is in de IT wereld een erg kleine database (vergelijk dit forum: 58095 posts
Als ICT-er moet ik je daar volledig gelijk in geven. Wel is het natuurlijk zo dat op zijn minst alle verschillende motieven eigenlijk ook als afbeelding in de app moeten zitten.
Verder moet je je natuurlijk eerst gaan afvragen wat voor functionaliteit je eigenlijk wilt bieden.
Moet een verzamelaar kunnen zien welke munten hij nog niet heeft? Hoe actueel wil je zijn? Als een verzamelaar al zijn munten er in wil kunnen zetten, heb jij een nieuwe versie van de app nodig voordat de munt bij de verzamelaar komt. Je moet dus eigenlijk al geplande munten erin gaan zetten. Als je dat doet zal een verzamelaar ook willen weten wanneer zo'n munt komt. Sommige munten verschijnen in de praktijk zonder voorafgaande aankondiging. Kortom het blijft lastig om een goed bruikbare actuele vulling te hebben.
Van een catalogus op papier accepteert iedereen dat deze een jaar achter loopt voor wat betreft bepaalde info, maar een app wordt geacht up to date te zijn.
Ik hoop wel dat je de app ook voor het op dit moment meest gebruikte platform Android gaat maken.

Luit
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ten eerste is de database van dit forum inmiddels ruim 200 mb groot en dan hebben we het enkel over tekst! Dat is te groot voor een app, maar ook niet te vergelijken met de database van een door jouw ge-opperde app.

Een app zonder afbeeldingen is denk ik weinig interessant en als het gaat om reguliere munten en CC's dan zal het gaan, maar een alles omvattende zolas jij eerder schreef bestaat inmiddels uit een veelfout van de 1930 door jouw opgegeven exemplaren.

Daniël (moderator en forumlid) is ook bezig met het samenstellen van een database en website (dus geen app) hij heeft een prachtig systeem ontwikkeld welke goed is bij te houden. Bedenk goed wat je wilt en bekijk vooraf over welke munten het gaat en de hoeveelheden. Nogmaals zonder afbeeldingen is het maar een saaie app en zullen weinigen er toe doen bewegen om hem te gebruiken/downloaden.

Misschien is het iets om te beginnen met een website en daarna een afspiegeling te maken in een app en wellicht kun je extern de database koppelen aan de app, zodat die niet op een telefoon hoeft te worden geïnstalleerd?

Nogmaals, ik wil je niet ontmoedigen, maar je lijkt de lat erg hoog te leggen, wellicht te hoog om mee te starten...

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

Hallo mensen,

Het heeft even geduurd, en ik ben voorlopig een iets andere richting opgegaan, maar mijn eerste prototype is af.

In plaats van een verzamelsite, ben ik iets gaan maken waar ik persoonlijk momenteel meer aan heb, een muntprijsvergelijk site. Op deze site kun je precies zien waar je unc/bu/proof set/munt het goedkoopste te krijgen is. Voorlopig beperk ik me even tot eurosetjes, €2cc en zilveren/gouden herdenkingsmunten van Nederland maar dit zal uitgebreid worden. Ook beperk ik me tot Nederlandse handelaren, maar als er interesse is kan ik ook met wat hulp een Belgische variant opzetten, en met wat meer hulp een site met Europese dekking. De verzamelsite zal ik aan gaan werken als ik dit project afgerond heb. Ik ben nog bezig met invoeren van alle data, maar hoop met Filanumis een paar printjes mee te nemen om uit te delen, want wie wil nou niet op de beurs gelijk kunnen zien of die ene munt ergens anders voor de helft van de prijs te krijgen is?

Nu drie vraagjes aan het forum:

1. Wat vinden jullie van dit idee?
2. Weet iemand een goede domeinnaam voor deze site?
3. Momenteel heb ik de onderstaande handelaren opgenomen in de lijst. Weet iemand nog meer Nederlandse geregistreerde (kvk/btw) munthandelaren met die ik over het hoofd heb gezien?
  • coins-stamps-rotterdam.nl
  • collecteuros.com
  • demuntenverzamelaar.nl
  • hartberger.nl
  • herdenkingsmunt.nl
  • knm.nl
  • muntenwinkeltje.nl
  • rotterdammer.net
  • theopeters.com
  • trunky.nl
  • verzamelaarsmarkt.nl
  • zonnemunten.nl
PS. Mensen die graag een printje willen, laat een berichtje achter of stuur een PB, zodat ik er genoeg mee kan nemen.
PPS. Zo ver ik weet berust er geen auteursrecht op prijsinformatie, maar mocht een handelaar deze gratis reclame niet waarderen, stuur dan een PB of email zodat ik uw site kan weglaten in de uiteindelijke versie.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Atox,

Ik wil wel zo'n printje hebben, dus je kunt mij op de lijst zetten. Ik neem aan dat je ze op de forummeeting verstrekt?
Ik vind het idee wel aardig, is makkelijk als je zo'n overzicht tot je beschikking hebt. Hebben de door jou vermelde handelaren eigenlijk weet van jouw plan? Het lijkt me dat als dit van start gaat dat sommigen het niet zo prettig vinden als zij relatief duurder uit de bus komen. Aan de andere kan is het waarschijnlijk voor de verzamelaar interessant want in het gunstigste geval zijn er misschien een paar handelaren bij die hun prijzen gaan aanpassen en naar beneden bijstellen.
Een domeinnaam schiet me niet te binnen, zo creatief ben ik niet.
Ik vraag me af of de handelaren op Filanumis het wel op prijs stellen als je zoiets daar verspreid. Er zullen er dan bij zijn die het druk zullen krijgen en anderen heel rustig. Ligt natuurlijk helemaal aan de kwaliteit van de munten.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

Mijn insteek was om alleen forumleden zo'n printje te verstrekken, en dan niet meer dan een stuk of 10. Ik wil zo kijken wat mensen van het idee vinden, en of ze misschien verbeteringen weten.

Ik heb geen toestemming gevraagd aan de handelaren. Ik ben uitgegaan van het principe van de meeste vergelijkingssites (energie, mobieltjes), waar ze ook geen toestemming hebben gevraagd. Ik wil wel zo vriendelijk zijn om bepaalde bedrijven op aanvraag weg te laten. Echter heeft iedere handelaar wel dingen die goedkoper zijn dan bij andere. Theo Peters is een van de duurste handelaren van Nederland, maar doet het erg goed bij proofsetjes en de ministaatjes.

ik vermeld trouwens op de printjes alleen de goedkoopste handelaar van elk setje, met zijn prijs erbij. Velen van die goedkope handelaren komen jammer genoeg naar mijn weten niet naar Filanumis, maar je kan in ieder geval zien wat een redelijke prijs is, en misschien thuis een bestelling plaatsen. De website krijgt wel een volledig overzicht, maar ik heb nu geen tijd om dat voor Filanumis af te maken. Zou ook erg veel papier gaan kosten greeny
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Atox,

Als je zo'n voorbeeld van een printje hebt dan kun je dat toch gewoon in dit topic plaatsen? Geïnteresseerden kunnen hem dan gewoon zelf thuis uitprinten, lijkt me wel zo makkelijk. En als iedereen dan zo'n voorbeeld voor zich hebben liggen dan is het makkelijker om gelijk een reaktie te geven.
Ik ben wel benieuwd naar het definitieve lijstje van handelaren die op die lijst staan.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

Ilosab schreef:Als je zo'n voorbeeld van een printje hebt dan kun je dat toch gewoon in dit topic plaatsen?
Als ik hem had zou ik hem er opzetten. Ik ben hard aan het werk om alles toe te voegen. Ik hoop vrijdagavond, of misschien zelfs zaterdagochtend nog, een groot gedeelte af te hebben. Nog eventjes geduld :knipoog:
Geerten Nederland
Lid
Lid

Bericht door Geerten »

Hoi atox,

ik vind het wel een goed idee. ik heb er zelf nog niet zoveel aan, maar als het uitgebreid word, lijkt het me heel handig.
zo'n printje lijkt me inderdaad handig om hier op het forum te zetten, zodat ik hem zelf kan uitprinten.

Geerten
Verzamelaar van:
-Engeland
-Duitsland (deutches reich, brd, ddr)
-Munten Wereld
-Biljetten Wereld
-Nederland tot 1920
-Amerikaanse State Quarters
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

Oke, speciaal voor jullie heb ik snel een website in elkaar gezet. Heb momenteel 6 winkels toegevoegd, waarvan eentje nog niet helemaal. Hoop dat hij gewaardeerd gaat worden!

http://muntvergelijker.nl/
Geerten Nederland
Lid
Lid

Bericht door Geerten »

ziet er goed uit!
Verzamelaar van:
-Engeland
-Duitsland (deutches reich, brd, ddr)
-Munten Wereld
-Biljetten Wereld
-Nederland tot 1920