Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 6

Hier belanden alle oude edities van het Euro 4 All magazine en bijbehorende artikelen.
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 6

Bericht door Daniël »

De stelling luidt als volgt:

Ik vind dat een ministaat GEEN recht heeft op eigen euromunten...

Mee eens of niet mee eens! Graag met argument!! :)
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 6

Bericht door Ilosab »

Niet mee eens. Als de EU het goed vindt wie zijn wij dan om zoiets te verbieden? Het nadeel is wel dat je voor een munt van een ministaat wat meer moet betalen dus daar zou de EU wel iets aan kunnen doen. Ik heb er geen problemen mee in ieder geval.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae »

De mini-staatjes hebben via een verdrag gewoon recht op een eigen munt.
Maar ik vind het wel mooi dat ze dat recht hebben omdat er zo veel aardige en verzamelwaardige munten verschijnen.
Een punt waar ik nooit iets over hoor en wat me toch wel leuk lijkt is dat er echte pan-europese munten worden uitgegeven, dus niet met een of andere landsnaam maar met alleen "Europa" erop, desnoods in meer talen.

Groet
Thomas
japansehans Nederland
Lid
Lid

Bericht door japansehans »

Als de verzamelaars maar niet geconfronteerd worden met mafia praktijken. Neem nou Monaco, de Huwlijksmunt, eerst zou die proof zijn, toen weer niet . En toen werden het er veel meer dan eerst bekend gemaakt was. En toen kwamen er ook nog rollen op de markt. Doe gewoon zoals Luxemburg. Daar heb ik een abonnement, en dan heb je recht op alle munten die binnen een dag uitverkocht zijn als je maar gewoon alles uit het assortiment neemt. Ook bijvoorbeeld de Benelux set voor 60 euro die je bij Starshop coins voor 48,90 kunt kopen overigens, maar dan heb je ook recht op de zeer gewilde proofset met 6 keer de 2 euro comm van de laatste jaren. En het wordt zeer snel opgestuurd.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

japansehans schreef:Als de verzamelaars maar niet geconfronteerd worden met mafia praktijken. Neem nou Monaco, de Huwlijksmunt, eerst zou die proof zijn, toen weer niet . En toen werden het er veel meer dan eerst bekend gemaakt was. En toen kwamen er ook nog rollen op de markt. Doe gewoon zoals Luxemburg. Daar heb ik een abonnement, en dan heb je recht op alle munten die binnen een dag uitverkocht zijn als je maar gewoon alles uit het assortiment neemt.
Welkom Japanese Hans!

Wat betreft Monaco: dit waren geruchten die werden verspreid (wel of geen Proofmunt). RUIM voor de officiële uitgifte was bekend dat er 7.000 in de BU-set zouden gaan, er bijna 60.000 in een BU-cassette werden uitgegeven en de rest voor de 'circulatie'.

Dat heeft niets met maffia praktijken te maken, omdat de geruchten door handelaren / verzamelaars werden verspreid. Wat kan Monaco hier aan doen?

Verder ben ik het wel met je eens dat de ministaatjes niet voor maffia praktijken moeten zorgen of erg zeldzame muntensets of 2 euro herdenkingsmunten. Maar verboden is het niet, zolang er maar 70% van het quotum in de circulatie beland / voor de circulatie wordt geslagen.

Ik ben niet tegen het feit dat de ministaatjes hun eigen munten mogen laten slaan. Prijzen van de BU-sets zijn even duur of zelfs goedkoper dan sommige landensets van de 'normale' eurolanden.

groeten Paul
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

De ministaatjes hebben sinds jaar en dag eigen munten en postzegels uitgegeven. Het idee om dit door Europa te verbieden alleen al vind ik absurd :LoneRanger:

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
erwinwessels
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door erwinwessels »

Zoals Martin al aangaf, hebben de ministaatjes al lange tijd hun eigen munten en postzegels gehad. Het mag dan ook niet zo zijn dat ze geen eigen euromunten mogen hebben.

Wat mij betreft is dit ook het criterium voor 'nieuwe ministaatjes': als ze nu hun eigen munten hebben moeten ze als ze bij de euro komen ook hun eigen euromunten kunnen krijgen.
Ook steeds meer bekend als MuntenMaster
Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke »

Het feit is inderdaad dat deze muntjes stukken duurder uitvallen dan hun vriendjes van de normale landen
Maar dat voor mij eigenlijk niets uit, omdat deze toch exclusiever zijn dan de andere.
Hoe leuk is het niet om ooit es een muntje van deze ministaatjes in de circulatie te vinden, fantastisch toch!
Kortom, ik vind dat deze munten zeker tof om te verzamelen en vind dus dat deze staatjes het recht moeten behouden voor deze munten (als ze niet overdrijven met de uitgaves en al die dingen)

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten
numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund »

Ilosab schreef:Niet mee eens. Als de EU het goed vindt wie zijn wij dan om zoiets te verbieden? ...
Martin schreef:De ministaatjes hebben sinds jaar en dag eigen munten en postzegels uitgegeven. Het idee om dit door Europa te verbieden alleen al vind ik absurd :LoneRanger:

Marvin
Helemaal mee eens met Ilosab en Martin!!
Laatst gewijzigd door numisfreund op 04 mei 2012, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Iedereen bedankt voor hun argumenten, te peiling sluit morgenvroeg!!

Nog even een oproep: willen de 'mee eens-'stemmers eroverna willen denken een argument te plaatsen. Desnoods via PB dat je naam anoniem blijft?

Bedankt!!
stilte

Bericht door stilte »

Bij deze dan, al is het niet veel argument, ;)

Ik zie niet in waarom ze géén eigen munten zouden mogen uitbrengen, zolang er ook maar voldoende bestemd blijven voor circulatie (en daar schort het soms wel wat). Het uitbrengen van munten, louter om ze te verkopen als "verzamelwaar", daar kan ik minder mee leven. Dan wordt het mij allemaal wat te artificieel, en dus overbodig. Geld is en blijft in de eerste plaats een betaalmiddel, en dat hoort nu eenmaal in circulatie, niet in collector items. Mikken ze teveel op dat laatste, dan mogen ze wat mij betreft evengoed plantjes, vazen of flessen melk uitbrengen met hun logo,... op. Waarom het dan geld moet zijn, geen idee. ;)

Kort samengevat: met de muntenpolitiek van San Marino heb ik het niet zo moeilijk, zij brengen voldoende muntjes in circulatie. Monaco scoort minder goed, maar zeker nog aanvaardbaar. Vaticaanstad daarentegen... dat land mag wat mij betreft wél stoppen met het uitbrengen van munten, ik zie er het nut echt niet van in (op die 50 centen van de laatste jaren na dan). Dit ruikt naar loutere commercie, en dat is voor mij dus NIET de essentie van een betaalmiddel. Dat dient een praktisch nut, en niet de verzamelwaarde ervan.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Vaticaanstad, Monaco, San Marino )en vanaf 1 juli 2013 Andorra) hebben een monetaire overeenkomst met de Europese Unie en de daarbij verantwoordelijke commissies.

Deze overeenkomst stelt dat tenminste 70% van het quotum bedrag moet worden geslagen voor de circulatie.

Dan sla je als ministaatje (of je laat ze slaan in alle gevallen), toch de munten wat het minste kost?

In het geval van Monaco zijn dat vorig jaar ruim 1 miljoen 2 euromunten. Overeenkomst is vorig jaar in gegaan. In 2007 sloegen ze een klein aantal 1 euromunten en in 2009 een kwart miljoen 2 euromunten. Het quotum ligt dus sinds 2011 hoger en in dat jaar hebben ze besloten de 2 euromunten te slaan. Niet te vergeten natuurlijk ook ruim 81.000 2 euro herdenkingsmunten voor de circulatie. Aangezien het ruimere quotum pas in 2011 gold, is het sinds vorig jaar pas los gegaan. Dit jaar kun je dat weer verwachten. Het zijn de verzamelaarsuitgiften die zo duur zijn, zoals de zeer zeldzame BU-set en de BU-versie van de 2 euro herdenkingsmunt. Probleem is ook wel dat je eigenlijk niet rechtstreeks kunt bestellen in Monaco.

Kijken we naar San Marino. Zij hebben tussen 2005 en 2008 de 20 en 50 eurocent munten laten slaan voor de circulatie. In 2008 werden er van beiden zelfs meer dan 1 miljoen geslagen. In 2009 en 2010 is er elk jaar ongeveer 1 miljoen munten van 1 euro geslagen door de Zecca in Rome voor de circulatie. In 2011 werden de 2 euromunten voor de circulatie geslagen. Van de drie ministaatjes is in San Marino het makkelijkste aan de jaarsetjes en de 2 euro herdenkingsmunt te komen tegen de uitgifteprijs. Hoewel in sommige gevallen je de set beter bij een grote muntenhandelaar kunt aanschaffen. Vaak goedkoper en sneller.

Vaticaanstad heeft sinds 2010 een grote bedrag als quotum en heeft sindsdien gekozen voor de 50 eurocent munt als circulatiemunt. Niet heel erg aantrekkelijk voor handelaren / verzamelaars. Het 2 euro gebied is wat groter. Gevolg is wel dat deze muntjes dus goed zullen circuleren in Italië en in een wat mindere mate de omliggende landen. De jaarsets en de 2 euro herdenkingsmunt kun je hier rechtstreeks bestellen bij UFN. Je kunt een aanvraag doen voor de numismatische uitgiftes. Kans is wel aanwezig dat je een paar jaar op een wachtlijst komt te staan.

Hoe het met Andorra gaat lopen is even afwachten. Op dit moment zijn ze bezig met de invulling van het numismatische programma, de ontwerpen en het opzetten van de mogelijkheid om ook daar de jaarsets en speciale munten te kunnen bestellen. Afwachten...

Groeten Paul

Terug naar “Het Euro 4 All archief”