Irak 1 Dinar vals en echt

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?

Moderator: marcnonor

Volgers: grivnagozer, voskeman, koenmunten

Irak 1 Dinar vals en echt

Berichtdoor Alexander » 08 Jan 2010, 17:14

Na de inval van Amerika in Irak kwam er nieuwe interesse in de munten van Irak. Wanneer de markt er naar vraagt worden gezochte munten vervalst zo ook Iraakse en met name de herdenkingsmunten, hieronder een voorbeeld.

Het betreft hier mijn eerste 'miskoop' via internet (had zelf niet goed opgelet). Het gaat om een dinar van Irak 1981 met als thema 50 jaar Iraakse luchtmacht.

Afbeelding

Afbeelding

Links is de valse en rechts de echte.
De vervalsing is een gegoten exemplaar waar de gietnaden aan de rand zichtbaar zijn (overigens zijn de randen zeer scherp). De details van de gegoten munt zijn minder scherp zoals de arabische lettering en het gelaat en uniform van Saddam.

Ik weet niet uit welk metaal de valse is gemaakt mogelijk tin, het is niet magnetisch zoals het orgineel.

Maar goed, de twee zitten naast elkaar in mijn map en ik kijk er met genoegen naar.
Alexander
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor grivnagozer » 08 Jan 2010, 17:24

Osama bin Laden heeft een nieuwe bron van inkomsten gevonden: hij had al medailleurs in dienst om onderscheidigen te vervalsen om zijn mensen militaire zones in te sturen, en nu heeft hij dus muntjes ontdekt.
Waarschijnlijk een Jemense slag.
grivnagozer
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Ukraine Ukraine 

Berichtdoor voskeman » 08 Jan 2010, 21:22

Intressant vals muntje toch. Leuk om ze naast elkaar te hebben.
Gebruikers-avatar
voskeman
Senior lid
Senior lid

Berichtdoor koenmunten » 09 Jan 2010, 16:32

Inderdaad jammer als je 'm als echt gekocht hebt, maar als valse naast de echt maakt het de verzameling wel interessant. Mooie vervalsing hoor!
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Gebruikers-avatar
koenmunten
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Indonesia Indonesia 

Berichtdoor Alexander » 09 Jan 2010, 21:44

Inderdaad jammer, maar was ook mijn eigen schuld. Ik had beter moeten lezen in de advertentie. het moest namelijk uit Jordanië komen. De munt kostte me inclusief verzendkosten €17,50.
Toen ik de munt thuis kreeg zag ik meteen dat het vals was. heb contact gezocht met de verkoper en gezegd dat ik de bestelling heb ontvangen en dat het allemaal zo snel ging en ik hem daarvoor bedankte. De verkoper eerst wat stroop aan de mond praten om vervolgens te zeggen dat ik waarschijnlijk de advertentie verkeerd gelezen heb en mogelijk het woord copie (wilde de verkoper niet van vervalsing beschuldigen) niet heb gelezen. Hierop kreeg ik een reactie van de verkoper dat het hem speet dat hij mij een valse had verkocht en zonder erom gevraagd te hebben retourneerde hij mij de helft van het aankoopbedrag en de complete verzendkosten. Wat ik zelf een net gebaar vond.
Dit is ongeveer twee jaar geleden gebeurd en tot op de dag van vandaag hebben we nog regelmatig contact. Dat maakt deze munt voor mij extra speciaal.
Alexander
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor JHG Coins » 09 Jan 2010, 21:55

Zoals een "wijs" iemand eens zei: elk voordeel heb z'n nadeel en vice versa.
Gebruikers-avatar
JHG Coins
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Terug naar Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling