bronzen afslag gulden 1763 Overijssel

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Re: bronzen afslag gulden 1763 Overijssel

Bericht door Spaarvarken »

@Robin

als je eens stuk heb met identieke stempels geslagen dan is het vermoedelijk een proefslag.

@jeffelz
Het is voor een proefslag namelijk niet nodig dat het gewicht identiek is aan het origineel, maar voor een vervalser is het van wezenlijk belang dat het wel 10,5 gram weegt.
In het geval van controle met muntgewichten valt het stuk dan niet meteen door de mand. In de 18e eeuw werden munten met de schroefpers geslagen en is de variatie in het gewicht al vele malen minder dan in de 17e eeuw toen nog het grootste gedeelte van de muntplaatjes geknipt moest worden. Dat is in ieder geval de reden dat ik erover viel.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

@robin,

Hoe goed is je weegschaal Robin? (weegt de zilveren gulden 1764 10,5 gram op je weegschaal?) De knakker die ik gesproken heb van de KNM garandeerde mij dat het gewicht van dit stuk 10,5 gram was, vandaar mijn initiele reactie. Als het gewicht lager was dan had ik de aankoop overwogen, want dit maakt de kansen vele malen groter op een proefslag. Voor het vergelijken van de beeldenaar dien je nauwkeurig te kijken minieme afwijkingen als in het gezicht stand van letters etc.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
andres

Bericht door andres »

Die testkrasjes doen vermoeden dat de gulden ooit verzilverd was,
en door die krassen was het duidelijk geworden dat het dus een valse gulden betreft,
iemand heeft toen maar dat zilverlaagje compleet verwijderd, en daarna zag de gulden er ineens uit
als een proefslag in koper.
ook het gewicht duid op een verzilverde valse gulden.
blijft toch een leuk exemplaar :)
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Begin steeds meer te twijfelen.
Als Gijs Henzen ook twijfelt....dan gaat ie mooi terug...

Groet, Robin.
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

Misschien eens met het stuk naar het geldmuseum te Utrecht toegaan, die weten ook wel eens veel en als je het stuk meeneemt kunnen ze hem direct voor je beoordelen! :wink: 8)
Verzamelaar zeldzame en proof munten van wilhelmina en proof munten juliana!
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Gijs Henzen, Wil toch zijn definitieve oordeel reserveren totdat hij het stuk zelf onder ogen heeft gehad.. en wil daarom zijn reactie niet op het forum geplaatst hebben.
Daar kan ik begrip voor opbrengen.

Groet, Robin.
Laatst gewijzigd door Robin op 14 okt 2010, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

Naslag
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
andres

Bericht door andres »

Terug sturen of houden, Robin
thats the question :)
wat heb je nou eigenlijk betaald voor deze lady :roll: :?:
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

@andres je hebt gelijk de krassen zijn natuurlijk testkrassen. Dat had ik niet mogen missen in mijn redenatie.

@robin

als je iets vernomen hebt dan hoor ik het graag via PB
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Ik plaats nog even een fotootje van de zilveren gulden 1763 Overijssel.

Afbeelding

Afbeelding

De keerzijde lijkt dezelfde, maar...

...de Bronzen Pallas lijkt wel anders...beter geproportioneerd van lichaam en hoofd..

Zouden ze een andere stempelkoppeling hebben willen uitproberen?

Groet, Robin.

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Ik heb de Pallas-zijde gevonden...op een gulden Overijssel 1737!!
De achterzijde is wel van een 1763....???
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Spaarvarken schreef:@Robin

als je eens stuk heb met identieke stempels geslagen dan is het vermoedelijk een proefslag.

@jeffelz
Het is voor een proefslag namelijk niet nodig dat het gewicht identiek is aan het origineel, maar voor een vervalser is het van wezenlijk belang dat het wel 10,5 gram weegt.
In het geval van controle met muntgewichten valt het stuk dan niet meteen door de mand. In de 18e eeuw werden munten met de schroefpers geslagen en is de variatie in het gewicht al vele malen minder dan in de 17e eeuw toen nog het grootste gedeelte van de muntplaatjes geknipt moest worden. Dat is in ieder geval de reden dat ik erover viel.
Stuk is met identieke stempels geslagen, 100 % zekker er van, niet alleen ik maar meedere handelaren hebben dit bevestigd! En dus geen naslag :twisted:
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

@Maarten

Leuk dat het nu duidelijk is. Dit was natuurlijk op het moment van aankoop niet het geval en er is natuurlijk veel meer maakspul op de markt. Genoeg om voorzichtig te zijn en niet altijd oeh an aaaaaaaaah te roepen. Dus zo 'n :twisted: trekken lijkt me een beetje overbodig. En handelaren zou ik toch maar met naam en toenaam dan noemen, want dat is niet per definitie een sterk argument. Alleen met de juiste namen.
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Trouwens ht gewicht was een belangrijke indicator. De KNM gaf aan dat het stuk 10,5 gram woog en dit is niet het geval. Dus maakt zoiets een proefslag aannemelijker. In dat geval had ik voor die prijs toch serieus overwogen het te kopen, dus Robin wees maar blij dat ze geen goede weegschaal bij de KNM hebben................ :hahaha:
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Spaarvarken schreef:Trouwens ht gewicht was een belangrijke indicator. De KNM gaf aan dat het stuk 10,5 gram woog en dit is niet het geval. Dus maakt zoiets een proefslag aannemelijker. In dat geval had ik voor die prijs toch serieus overwogen het te kopen, dus Robin wees maar blij dat ze geen goede weegschaal bij de KNM hebben................ :hahaha:
Hij is niet meer in bezit van Robin, maar van mij :oops: Ik heb hem overgenomen van Robin. Vandaag nog naar goede handelaar geweest in Nijmegen. Hij wist niet wat hij zag en had nooit deze munt gezien. En vond ook zeer mooie bronzen afslag. Hij wist 100% mij te verzekeren dat dit niet om zilver ging. Deze rade mij al aan om naar meneer Henzen te gaan. Nu weet ik al dat Robin met deze munt naar henzen is geweest. Deze heeft hem verteld dat om echt ging, die met originele stempels is geslagen. En onbekende was, die nog niet in de boeken stond. R4 dus. Van de aller hoogste zeldzaamheid. 8)
Gr.

Maarten
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

De stukken wisselen hier sneller van eigenaar dan dat ik van aandelen kan wisselen..................euh wat zeg ik nu. Als je er maar blij mee bent dat is het belangrijkste. Op zich is het een mooi geslagen stuk. Van de munthandelaren in Nijmegen ken ik er een stuk of twee drie.........Arends geloof ik en je hebt nog de Nijmeegse munt- en postzegelhandel en nog eentje geloof ik. Munthandelaren in Groningen zijn ook R4, helaas verzamel ik deze niet....................zou trouwens best leuk zijn een collectie munthandelaren. Ben al eens vaker bij de munthandelaren in Nijmegen langsgekomen. Je moet mazzel hebben dat ze eens iets hebben, maar ik hoor tegenwoordig steeds vaker van handelaren dat als ze dit hebben ze het meteen doorsturen naa de MPO, omdat ze er zelf de klanten niet voor hebben. Erg jammer dat dit zo gaat.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Spaarvarken schreef:De stukken wisselen hier sneller van eigenaar dan dat ik van aandelen kan wisselen..................euh wat zeg ik nu. Als je er maar blij mee bent dat is het belangrijkste. Op zich is het een mooi geslagen stuk. Van de munthandelaren in Nijmegen ken ik er een stuk of twee drie..........
Nijmeegse munt- en postzegelhandel dat is hem ja. Die andere ben niet zo weg van. Munten poetsen, ach laat maar ophouden. Waar ik was is 1 van de beste handelaren, in romeinse munten. Maar ook van de wereld munten heeft hij er veel en grote collectie munten van nederlandse bodem. Hij behoord tot 1 van de grotere handelaren. En niet duur :D Ja die handelaar is niet R4 grapjas, maar de munt!
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Ho stop...ik heb contact gehad met Henzen...via mail.
Hij sprak het vermoeden uit dat de proef met originele stempels geslagen was..maar wilde voor een definitief oordeel de proef eerst in handen hebben.
Ik ben er niet aan toe gekomen bij hem langs te gaan.
De mening van de deskundigen op de kring oost-Nederland onderschreef in merendeel het vermoeden van dhr Henzen.

Groet, Robin
vuko95

Bericht door vuko95 »

EXCEPTIONEEL !!!!
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Er is weer nieuws mensen!

Ben vandaag bij Arend Pol langs geweest van het geldbank museum. Samen met hem gekeken naar de munt en zij hebben er ook 1. Dus ideaal om te vergelijken. 100% autentiek! Hij toonde dezelfde sporen en je zag dat van dezelfde stempel af kwam. Dit was 2de exemplaar wat bekend was. Dus het nu officieel een echte. Hij staat trouwens wel in de literatuur. In het boek van Purmer en van der wiel.

Groetjes,

Maarten
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Spaarvarken schreef:@andres je hebt gelijk de krassen zijn natuurlijk testkrassen. Dat had ik niet mogen missen in mijn redenatie.

@robin

Dit is geen test kras.Waarom geen test krassen zijn me ook uitgelegd. In 19de eeuw deed men dit voor inventaris nummer in museum. Staat 44. Dat dus nummer 44 is. Waar deze vandaag komt wist hij niet.
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Provenance onderschreven door Arend Pol zou de waarde, mocht hij te koop staan in de prijslijst van dé kenner van het provinciale werk, zomaar kunnen vervijfvoudigen.
CONCRATZ!!
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

r.veldema schreef:Provenance onderschreven door Arend Pol zou de waarde, mocht hij te koop staan in de prijslijst van dé kenner van het provinciale werk, zomaar kunnen vervijfvoudigen.
CONCRATZ!!
Thanks man. Nou geld maakt niet gelukkig. Anders was niet muntjes gaan verzamelen. greeny

Geld maakt niet gelukkig, muntjes wel :twisted:

Gr.

Maarten
andres

Bericht door andres »

maarten89 schreef:
Spaarvarken schreef:@andres je hebt gelijk de krassen zijn natuurlijk testkrassen. Dat had ik niet mogen missen in mijn redenatie.

@robin

Dit is geen test kras.Waarom geen test krassen zijn me ook uitgelegd. In 19de eeuw deed men dit voor inventaris nummer in museum. Staat 44. Dat dus nummer 44 is. Waar deze vandaag komt wist hij niet.
Heb je een duidelijke detail foto van dat nummer 44 ?
gewoonlijk zetten musea een inventaris nummer erop met O.I inkt , en wordt er niet ingekrast.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

andres schreef:
maarten89 schreef:

@robin

Heb je een duidelijke detail foto van dat nummer 44 ?
gewoonlijk zetten musea een inventaris nummer erop met O.I inkt , en wordt er niet ingekrast.
Klopt dat was ut. Ik zal foto er van maken.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”