Forumquiz ronde 1. Vraag 1 tot en met 5
Moderator: $and€r
Yep, spot on.
De zuil behoorde toe volgens de Slovenen aan hun cultuurgoed met de Middeleeuwse grenzen. De Karinthiërs hebben dat in een Middeleeuws conflict ooit op de Slovenen veroverd en de zuil staat op Oostenrijks grondgebied.
Weer een goed antwoord, dat is de ranking!
FF verzinnen:
Tussen 708 en 758 na Christus worden munten geslagen onder de benaming Opening der Koperschat.
Vraag: welk land sloeg deze munten onder welke benaming?.
Hint: niet in iedere Chinees zit een gat.
De zuil behoorde toe volgens de Slovenen aan hun cultuurgoed met de Middeleeuwse grenzen. De Karinthiërs hebben dat in een Middeleeuws conflict ooit op de Slovenen veroverd en de zuil staat op Oostenrijks grondgebied.
Weer een goed antwoord, dat is de ranking!
FF verzinnen:
Tussen 708 en 758 na Christus worden munten geslagen onder de benaming Opening der Koperschat.
Vraag: welk land sloeg deze munten onder welke benaming?.
Hint: niet in iedere Chinees zit een gat.
whahahaha... willy ziet er geen gat meer in:
Opening der koperschat in de taal van dit land is:
Wa-do-Kai-ho of Wa-do-kos-chine
Dit is de tweede hint van dit mysterie...
en de volgende vraag is evenmore devillish
kan niet wachten!
Bij uitblijven van dit antwoord houdt de moderator zich het recht voor het antwoord te geven en door te gaan met de volgende vraag op de beruchte datum 24 augustus 2009.. of heb ik nu te veel geschreven?
Opening der koperschat in de taal van dit land is:
Wa-do-Kai-ho of Wa-do-kos-chine
Dit is de tweede hint van dit mysterie...
en de volgende vraag is evenmore devillish

Bij uitblijven van dit antwoord houdt de moderator zich het recht voor het antwoord te geven en door te gaan met de volgende vraag op de beruchte datum 24 augustus 2009.. of heb ik nu te veel geschreven?
Nee hoor Eric, dat lijkt mij een zinvolle beslissing. Ik ben bang dat anders de quiz ook zou vastlopen. En daarbij... Jij bent de quizhost!grivnagozer schreef: Bij uitblijven van dit antwoord houdt de moderator zich het recht voor het antwoord te geven en door te gaan met de volgende vraag op de beruchte datum 24 augustus 2009.. of heb ik nu te veel geschreven?

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Eric en de rest,
Ik heb me rot gezocht maar ik hoop dat ik ook een puntje in de rankinlist mee kan snoepen. Hier mijn antwoord.
Ik denk dat het hier gaat om een Japanse munt, aangezien het japanse woord voor koper dō is. Wadō betekend Japans koper. Er is een periode bekend in Japan die het Wadō tijdperk wordt genoemd. In de Japanse provincie Ōmi is een munt gemaakt die wadokaiho/wadokaichin werd/wordt genoemd. Je hebt het antwoord dus al gegeven, mits mijn verhaal klopt.
Hier een afbeelding van de munt, met gat!

Wado Kaichin
Gr. Jeroen
Ik heb me rot gezocht maar ik hoop dat ik ook een puntje in de rankinlist mee kan snoepen. Hier mijn antwoord.
Ik denk dat het hier gaat om een Japanse munt, aangezien het japanse woord voor koper dō is. Wadō betekend Japans koper. Er is een periode bekend in Japan die het Wadō tijdperk wordt genoemd. In de Japanse provincie Ōmi is een munt gemaakt die wadokaiho/wadokaichin werd/wordt genoemd. Je hebt het antwoord dus al gegeven, mits mijn verhaal klopt.
Hier een afbeelding van de munt, met gat!

Wado Kaichin
Gr. Jeroen
kijk daar kunnen we wat mee 
Wa-Do-Kai-Chin, sind die ersten eigenen japanischen Münzen, die vermutlich im ersten Jahr der Epoche Wado (708 n.Chr.) unter der Regierung der Kaiserin Genmyo eingeführt wurden. Die gegossenen Münzen ähneln in Stil, Größe und Gewicht zeitgenössischen chinesischen Münzen der Tang-Dynastie. Sie werden nach ihrer Aufschrift Wa-Do-Kai-Ho oder Wa-Do-Kai-Chin genannt, was in etwa "Eröffnung des japanischen Kupferschatzes" bedeutet.
Antwoord dus: Japan en de muntnaam heb je al genoemd: Wa-Do-Kai-Ho

mvg Willy

Wa-Do-Kai-Chin, sind die ersten eigenen japanischen Münzen, die vermutlich im ersten Jahr der Epoche Wado (708 n.Chr.) unter der Regierung der Kaiserin Genmyo eingeführt wurden. Die gegossenen Münzen ähneln in Stil, Größe und Gewicht zeitgenössischen chinesischen Münzen der Tang-Dynastie. Sie werden nach ihrer Aufschrift Wa-Do-Kai-Ho oder Wa-Do-Kai-Chin genannt, was in etwa "Eröffnung des japanischen Kupferschatzes" bedeutet.
Antwoord dus: Japan en de muntnaam heb je al genoemd: Wa-Do-Kai-Ho

alleen....de munten zijn niet geslagen zoals je in je vraagstelling zegt maar gegoten. (Cast coin)Tussen 708 en 758 na Christus worden munten geslagen onder de benaming Opening der Koperschat.
mvg Willy
Wiehoeeee!!!!
wave1
Gr. Jeroen
__________________________________________________________________________________________________________________________
Hier een laatste stukje tekst van Grivnagozer over de 5de vraag. Heb de boel even opgesplitst in ronden van 5 vragen, anders wordt het wel erg lastig zoeken.
Japan dus.. en die 24 augustus 2009 was een verborgen hint: dan komt het nieuwe 5 euromuntje uit over 400 jaar Nederlands-Japanse betrekkingen.
Gr. Eric
wave1
Gr. Jeroen
__________________________________________________________________________________________________________________________
Hier een laatste stukje tekst van Grivnagozer over de 5de vraag. Heb de boel even opgesplitst in ronden van 5 vragen, anders wordt het wel erg lastig zoeken.
Japan dus.. en die 24 augustus 2009 was een verborgen hint: dan komt het nieuwe 5 euromuntje uit over 400 jaar Nederlands-Japanse betrekkingen.
Gr. Eric