boordgeld

Plaats hier berichten over boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld en schoolgeld. Schoolgeld was om mee te leren/oefenen.

Moderators: koenmunten, Arjena3

vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

boordgeld

Bericht door vutter »

Hier zag ik dat er ook belangstelling is voor boordgeld, ik wist dat ik wat had, maar waar! Toch gevonden, die ovale vind ik maar raar, de maten daarvan zijn: 34x22 mm.

Gr, Ed. :wink:
Afbeelding

Afbeelding
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

We hebben al even via pb contact gehad, maar een antwoord op het forum is ook wel leuk.

Het ene muntje is een 10 cent van de Stoomvaart Maatschappij Nederland, een leuk maar zeer gangbaar boordgeldmuntje.

Het andere 'muntje' is een stuk aparter. Om te beginnen is dat helemaal geen boordgeld maar een bewerkte/mishandelde stuiver uit het jaar 1954.

Net als je bij de Efteling nu 5 cent euromuntjes kunt laten vervormen en er dan een elfteling-afbeelding op krijgt is deze stuiver dus ook eens door iemand bewerkt om 'm te vervormen en er deze afbeelding op te maken.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
NEPGELD Nederland
Volledig lid
Volledig lid

!!..PLAT..!!

Bericht door NEPGELD »

Hallo Ed,

Die ovale penning is een plat gedrukte stuiver,
door een stuiver in een muntpers te doen,
deze kon je zelf persen als souvenir.

Groetjes Peter.
IK VERZAMEL .. NEPGELD .. RECLAMEGELD .. SCHOOLGELD .. SPEELGELD ..
TESTNOTES .. IMITATIEBILJETTEN .. PENNINGEN .. KERMISTOKENS .. ETC.

Groetjes Peter.. www.NEPGELD.nl ..!!
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Ik lees nu twee maal dat het hier om een platgedrukte, mishandelde
stuiver gaat . Hierbij wil ik het voor een derde keer bekrachtigen dat het
inderdaad ( hoe droevig ook) om een stuiver gaat die mishandeld is :wink:

Diep triest deden ze bij het dolfenarium ook.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Rest nog de vraag wanneer en waar deze stuiver uit 1954 omgevormd is tot het Rotterdam Holland souvenir...
Wie weet waar deze muntenpers heeft gestaan en van wanneer tot wanneer. bij welk evenement, museum organisatie was het?

groeten Koen

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Hmmm ja , er staat een schip op . Is er in Rotterdam een schip dat als
museum dient. Waar toeristen een kijkje kunnen nemen.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

voskeman schreef:Hmmm ja , er staat een schip op . Is er in Rotterdam een schip dat als
museum dient. Waar toeristen een kijkje kunnen nemen.
zoek zoek google...

waarschijnlijk is de stuiver mishandeld op het museumschip Buffel te Rotterdam, dat schip lijkt best wel op de afbeelding op de munt.

De Buffel
Dit uit 1868 stammende voormalige gepantserde ramtorenschip 2e klasse der Koninklijke Marine, is grotendeels in oude staat gerestaureerd. Uniek zijn het compleet aangeklede bovendek, de in stijl ingerichte officiersverblijven en de scheepsdecoratie aan voor- en achtersteven. In het schip zijn tentoonstellingen ingericht over 19de-eeuwse maritieme onderwerpen zoals het leven aan boord, navigatie, geschut, scheepssier en stoom op schepen. Echt draaiende stoommachines staan opgesteld evenals modellen en realia, foto's, prenten en dia's.

Afbeelding

Museumschip ‘Buffel’ sluit deuren
| 27 Juli 2007 | 14:49:15
Op maandag 30 juli aanstaande sluit het museumschip 'Buffel' haar deuren voor het publiek in verband met een grondige renovatie en een nieuwe museale presentatie. Komend weekend is de laatste gelegenheid om het 19e eeuwse stoomschip met de huidige inrichting te bezichtigen. Naar verwachting duren de werkzaamheden tot en met april 2008.

Sinds 1979 heeft de ‘Buffel’ haar vaste ligplaats in de Leuvehaven, vlak naast het Maritiem Museum Rotterdam. Vanaf deze tijd werd het voormalige logementschip van de Koninklijke Marine ingericht als museumschip. De museale presentatie is inmiddels aan vervanging toe.

Het streven van het Maritiem Museum Rotterdam is om volgend jaar bezoekers van de ‘Buffel’ mee terug te voeren naar de leefwereld van de vroegere matrozen aan boord. Door actief op zoek te gaan, ontdekken bezoekers allerlei informatie. Zo vinden zij uitleg over de rangen en standen aan boord. Ook de technische werking van de stoommachines zal op een nieuwe manier worden gepresenteerd. Op dit moment is het museum bezig met de voorbereidingen van deze nieuwe inrichting.

Bezoekers die nog één keer de Buffel in zijn oude vorm willen bekijken, zijn uiteraard van harte welkom. Voor kinderen organiseert het Maritiem allerlei gratis activiteiten in het museum, zoals het ontwerpen van een kofferlabel bij de tentoonstelling ‘Leuk voor Thuis’ en diverse kinderfilms. Elke woensdag in de zomervakantie is er een speciale theatervertelling bij de expositie ‘Het Berlin Drama - Scheepsramp op de Hoek’.

Na alle waarschijnlijkheid is het museum dus inmiddels heropend en waarschijnlijk worden er nu euro-stuivers geplet :lol:

Terug naar “Boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld, schoolgeld, gevangenisgeld”