Overzicht 2 euro herdenkingsmunten 2009

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderators: numisfreund, euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Afbeelding

Ziet er toch wel weer erg mooi uit, mijn complimenten wederom voor Italië! Nou hopen dat de kwaliteit van de munten ook een keer goed is :roll:

groeten Paul
Laatst gewijzigd door euromunter op 26 sep 2009, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Origineel beeld van de 2 euro België 2009, 200e Geboortedag van Louis Braille

Afbeelding Afbeelding

Niet echt een heel bijzondere munt, maar toch weer een 2 euro herdenkingsmunt!
Laatst gewijzigd door euromunter op 26 sep 2009, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Inderdaad een redelijk simpel ontwerp, maar ook bij mij van harte welkom ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Op de afbeelding is tevens te zien dat het muntmeesterteken (rechts van het jaartal 2009) is veranderd.

Het teken (weegschaal) van de oud commissaris (Romain Coenen) is vervangen door een vulpen / veer, het teken van de nieuwe commissaris Serge Lesens.

Een afbeelding waarop het beter te zien is (van eBay):

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door euromunter op 28 sep 2009, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Vandaag de Belgische 2 euro CC ontvangen. Ziet er redelijk uit. Zeker wel leuk om aan de groeiende verzameling 2 euro herdenkingsmunten toe te voegen!

groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ik heb de twee Euro 2009 België Louis Braille in mijn bezit :D

Mooie, nette, afgewerkte munten, in tegenstelling tot andere jaren. Binnenste gedeelte zit ook netjes in de buitrenste ring, dus niet gedraaid. Ook geen verkleuringen waar de twee ringen elkaar raken.

Kortom, een mooie nette munt!

Gr. Jeroen
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

De kwaliteit van de 2 euromunten Louis Braille van België zijn van uitstekende kwaliteit inderdaad. Het motief is niet je van het, maar heb deze niet met veel plezier toegevoegd in de box :D

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Inmiddels heeft de EC de site compleet gemaakt bij 2009. Ook de Finse munt is toegevoegd en zo is het overzicht mooi compleet.

http://ec.europa.eu/economy_finance/the ... 646_en.htm

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Uitgifte van de Vaticaanse 2 euro CC 2009 (BU in folder) zal plaatsvinden op 18 november.

De uitgifte van de Numisbrief zal zijn op 2 december...

Zal Vaticaanstad (vermoedelijk) het jaar dus afsluiten in plaats van debutant Slowakije... :wink:

Groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

In de nieuwsbrief van Hans Jansen (Hansmunt) staat het volgende te lezen:
Via betrouwbare bron in Malta hebben wij vernomen dat het niet zeker is dat de commemorative 2 euro en/of de BU-set 2009 zal verschijnen. Het ontwerp voor de 2 euro is afgekeurd, dus zal er een nieuw ontwerp moeten komen
Weet iemand uit welke betrouwbare bron dit bericht komt? Volgens mij was het al duidelijk dat Malta in 2009 geen 2 Euro CC uit zou geven, toch?

Gr. Jeroen
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

Ik zal het hem morgen even vragen, dan zie ik Hans toch.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Munthunter schreef:In de nieuwsbrief van Hans Jansen (Hansmunt) staat het volgende te lezen:
Via betrouwbare bron in Malta hebben wij vernomen dat het niet zeker is dat de commemorative 2 euro en/of de BU-set 2009 zal verschijnen. Het ontwerp voor de 2 euro is afgekeurd, dus zal er een nieuw ontwerp moeten komen
Weet iemand uit welke betrouwbare bron dit bericht komt? Volgens mij was het al duidelijk dat Malta in 2009 geen 2 Euro CC uit zou geven, toch?

Gr. Jeroen
Over de 2 euro herdenkingsmunt van Malta is veel te doen. In de eerste helft van 2008 hebben velen een e-mail gekregen waarin werd vermeld dat Malta in 2008 een 2 euro herdenkingsmunt zou uitgeven met een oplage van 200.000 stuks. Een thema was toen nog niet bekend.

Later kwam er het nieuws dat de munt niet werd uitgegeven in 2008, omdat er geen thema kon worden vastgesteld.

Begin 2009 kwamen de eerste geruchten dat Malta naast de gemeenschappelijke uitgifte, ook een nationale 2 euro herdenkingsmunt zou uitgeven. De oplage hiervan zou 230.000 stuks zijn. Enkele betrouwbare sites en bronnen hebben dit ook gemeld.

De munt zou in september worden uitgegeven, een thema werd niet vermeld, hoewel al snel de geruchten de rondte deden dat het 45 jaar onafhankelijkheid zou worden of de 200e Verjaardag van de Geboorte van Louis Braille.

Later werd ook deze munt uitgesteld en is er tot op heden geen duidelijkheid of én wanneer deze munt uitkomt en wat het thema van de munt zal zijn.

De Central Bank of Malta bericht dat het niet zeker is dat er dit jaar nog een BU-set uitkomt en/of een 2 euro herdenkingsmunt.

Dus ondanks de officiële aankondiging van Malta van een nationale 2 euro herdenkingsmunt in 2008 (!) al, is er tot op heden alleen maar grote onduidelijkheid over deze munt.

De laatste geruchten rond deze munt is dat deze in de eerste helft van december zal uitkomen met als thema 35 jaar republiek Malta.

Ik verwacht dit jaar van Malta hoogstens nog een BU-set, geen 2 euro herdenkingsmunt meer.

groeten Paul
Laatst gewijzigd door euromunter op 30 sep 2009, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Op 15 oktober zal de nationale 2 euro herdenkingsmunt van Italië worden uitgegeven. Hieronder een originele afbeelding van de munt.
Afbeelding is afkomstig van IPZS.

Afbeelding

Omschrijving van de munt in het Official Journal van de Europese Commissie.

In het binnenste gedeelte van de munt is een hand afgebeeld waarmee een geopend boek al tastend wordt gelezen. Boven de wijsvinger, die naar de verticale inscriptie „LOUIS BRAILLE 1809-2009” wijst, bevinden zich twee vogels, die voor de vrije kennis staan. Rechtsboven is „RI”, de aanduiding van het land van uitgifte, te zien en rechtsonder het muntteken „R”. Onder het boek staat de naam van Braille in het door hem bedachte schrift. Helemaal onderaan staan de initialen „MCC” van ontwerpster Maria Carmela Colanéri. Langs de buitenrand van de munt zijn de twaalf sterren van de Europese vlag afgebeeld.

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Originele afbeelding van de Slowaakse 2 euro herdenkingsmunt 2009!

Afbeelding

(zie ook http://www.mint.sk/aktuality.php#a1 )

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Vandaag de 2 euro CC 2009 van San Marino ontvangen. Zeer zeker een mooie munt, kwaliteit van de munt kan beter, maar heb ook al slechter meegemaakt.

Heb de munt uit de set 'gesloopt' en toegevoegd aan mijn box!

Nog 4 te gaan dit jaar! Over twee weken Finland en volgende week Italië... :D

groeten Paul
JHG Coins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JHG Coins »

euromunter schreef:Vandaag de 2 euro CC 2009 van San Marino ontvangen. Zeer zeker een mooie munt, kwaliteit van de munt kan beter, maar heb ook al slechter meegemaakt.

Heb de munt uit de set 'gesloopt' en toegevoegd aan mijn box!

Nog 4 te gaan dit jaar! Over twee weken Finland en volgende week Italië... :D

groeten Paul
Wat ik mij nu afvraag: Waar bestel je deze munten? Via de desbetreffende munt? En laat je ze dan internationaal verzenden? Duur? ( sorry voor de vele vragen)
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

"TasuWat ik mij nu afvraag: Waar bestel je deze munten? Via de desbetreffende munt? En laat je ze dan internationaal verzenden? Duur? ( sorry voor de vele vragen)
Paul (Euromunter) bestelt deze munten volgens mij rechtstreeks in San Marino, inderdaad via de munt ► http://www.aasfn.sm/english/english.htm

Je kunt hem ook kopen bij de handelaren. Ik weet niet wat de kosten zijn wat betreft verzenden vanuit San Marino, wellicht dat Paul ons dat wel kan vertellen. Alleen de munt kost meestal rond de €11,00, dus exclusief verzendkosten

Gr. Jeroen
Laatst gewijzigd door Munthunter op 09 okt 2009, 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Vele vragen zijn leuk om te bantwoorden :wink: , als iemand vragen heeft stel ze gerust!

Dit jaar kon ik de munt bestellen voor 12 euro plus 2,50 verzendkosten (aangetekend).

Toen ik voor het eerst bestelde was dit 10 euro, vorig jaar was het 11 euro en dit jaar alweer 12 euro. Maar het is nog steeds goedkoper dan de munt te kopen bij de handelaren (30 tot 40 euro).

Je kunt de munt bestellen bij de AASFN in San Marino als je een klantnummer hebt. Deze verkrijg je door een aankoop te doen of een e-mail te sturen met de vraag of je een bestelforumlier kunt krijgen voor de numismatische uitgiftes. je dient wel te beschikken over een creditcard!

In het voorjaar krijg je een bestelformulier met daarop verschillende pakketten aangeboden. Dit jaar was pakket 1 de BU-set (40 euro plus 4 euro verzendkosten) en de 2 euro in 1 pakket. Verder was er een pakket met de Proofset en een pakket met de 5 en 10 euromunt van 2009.

Besluit je om alleen de BU-set te kopen of alleen de 2 euro herdenkingsmunt, dan moet je wachten op het bestelformulier dat later wordt toegezonden (kan wel enkele maanden duren). Hierop jun je alleen de BU-set bestellen of alleen de 2 euro herdenkingsmunt.

Zo kom ik dus voor een lage prijs aan de San Marinese 2 euro herdenkingsmunten. En met mij velen...

groeten Paul
JHG Coins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JHG Coins »

Goh die kosten vallen heel erg mee dan! Verzenden in Nederland is vaak duurder!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

De verzendkosten vallen inderdaad heel erg mee. En het is ook nog eens aangetekend! Het mooiste is ook wel als je de envelop krijgt. Deze is helemaal volgeplakt met postzegels. Deze keer waren het postzegels uit 1998, pré euro!

De verzendkosten zijn niet overal zo laag, let hier wel op als je wat besteld in het buitenland. Ik weet dat bestellen bij de Banque Central Luxembourg (BCL) ontzettend duur is qua verzendkosten (> 15 euro!).

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Zoals wel te verwachten was, heeft Italie vandaag NIET de 2 euro herdenkingsmunt uitgegeven. Er zijn berichten dat de uitgifte van de munt 2 weken is uitgesteld en berichten dat de munt pas in december zal verschijnen.

Verrassend... :cry:

Het wachten is op de benodigde handtekening van de geautoriseerde minister...

We wachten (weer) af...

groeten Paul
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

viel inderdaad te verwachten. ik gok op begin december (heb geen bronnen hiervoor, slechts een verwachting, is eigenlijk bijna elk jaar zo namelijk)
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Laten we het op december houden, de Italianen hebben met de EMU munt ook al laten zien hoe betrouwbaar ze zijn ;)

Feit blijft wel dat ze hem IN 2009 uit moeten geven... Dus december is een marge van ruim 2 maanden, dat gaat ze toch wel lukken. In ieder geval kan de minister nog even goed oefenen op zijn handtekening!

Gr. Jeroen
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

... hoeft niet perse... ze mogen de munt ook in 2010 wel uitgeven.

Ik gok op tweede helft van november. En misschien is Italië wel gewoon de afsluiter van dit jaar :wink:

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Italië heeft de coincard wél uitgegeven op 15 oktober ?!? Deze stond eerder gepland voor 30 november, maar is uitgegeven op 15 oktober, in tegenstelling tot de 2 euromunten bestemd voor circulatie...

Hier zou het wachten zijn op een handtekening...?

En we wachten rustig af :wink:

groeten Paul

Terug naar “2 Euromunten commemoratief CC”