Juliana centen uit de jaren 50 in originele kleur.

Koningin Juliana ☼ 1909 - † 2004
Regeerperiode: 1948 - 1980

Moderator: maarten89

$and€r Virgin Islands (Brit)
Donateur
Donateur

Juliana centen uit de jaren 50 in originele kleur.

Bericht door $and€r »

Het is best erg maar ik heb er niet zoveel kaas gegeten maar vroeg mij af of het goed te doen is om alle jaren 50 Centen te vinden in de originele kleur.. Ik kom eigenlijk nooit op beurzen en veilingen.. anders had ik dit antwoord zelf wel kunnen invullen.. :problem:

Maar had besloten om eens te beginnen om de Juliana centen te upgraden.. Heb ze nu eigenlijk bijna allemaal wel PR+ bruin en voornamelijk in de afgelopen jaren uit partijtjes gehaald.. Doel is om alles in originele kleur te vinden de komende tijd, maar is dat te doen zonder een godsvermogen kwijt te zijn.. ? Hoeft niet allemaal in MS65 te zijn, als ze maar grotendeels in de originele kleur zijn..

Had bijvoorbeeld deze in een partijtje gespot, en de verkoper ook gevraagd of ze niet gepoetst/gereinigd waren.. Dat waren ze niet..
Nu is het lastig vanaf een foto, maar ik denk dat deze goed genoeg is wat ik voor ogen heb..
De 1955, 1958 & 1959 zagen er ook wel oké uit, heb dit lotje daarom ook maar gekocht, en we zullen het ergens volgende week wel zien.. :angel:

Schermafbeelding 2026-06-28 123847.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: Juliana centen uit de jaren 50 in originele kleur.

Bericht door Ger1 »

Hallo Sander,
Ik kan je niet echt advies geven maar kan wel met je meedenken.

Maar eerst dit, je schreef onderaan dat je al een lotje centen had gekocht,
Hoe is het daarmee gegaan?

Mvg Ger.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Ben ook benieuwd naar brons/ koper munten met 100% kleur zijn gaaf :lollig:
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Had dit topic gemist. De centen van Juliana zijn opzich goed te vinden, in 100% originele kleur ook de jaren 50. Om ze helemaal krasvrij te vinden MS66 RED, is een iets grotere uitdaging. Ik denk dat je zonder probleem een compleet setje bijelkaar kunt vinden op de beurs in Houten in unc/ms64 red

Stuivers van de jaren '50 zijn een heel stuk lastiger. Alleen 1952 kom je nog met enige regelmaat tegen. Maar 1958 in een MS66 RED is niet te vinden ( en ik zoek er al 15 jaar naar🙂)
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Wat is je hoogste sander? Foto :lollig: :kwijl:
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Van de stuivers deze:
5 Cent 1957 MS66+RD.jpg
De centen moet ik eigenlijk nog aan beginnen, vond de waarde nog niet echt in verhouding staan tot de kosten van het slabben.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Mooi hoor. Ik snap slabben duur is. Wist niet ook + hebt. Tis 66 of 67. Word niet duidelijker op :lollig:
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

De plusjes doen ze alleen bij de hogere grades. Deze munt ziet er bijvoorbeeld net iets beter uit dan een gemiddelde MS66, maar komt net iets tekort voor een MS67. Voor een gemiddelde Nederlandse munt maak dit qua prijs niet zo veel uit, maar bij Amerikaanse munten kan dit plusje, je zomaar duizenden euro's extra opleveren :D
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Oke weer wat geleerd. Hij ziet goed uit!
eurocoinsfun België
Senior lid
Senior lid

Bericht door eurocoinsfun »

sgtravel schreef: 15 jul 2026, 14:57 Had dit topic gemist. De centen van Juliana zijn opzich goed te vinden, in 100% originele kleur ook de jaren 50. Om ze helemaal krasvrij te vinden MS66 RED, is een iets grotere uitdaging. Ik denk dat je zonder probleem een compleet setje bijelkaar kunt vinden op de beurs in Houten in unc/ms64 red

Stuivers van de jaren '50 zijn een heel stuk lastiger. Alleen 1952 kom je nog met enige regelmaat tegen. Maar 1958 in een MS66 RED is niet te vinden ( en ik zoek er al 15 jaar naar🙂)
Naar de 50 centimes (mijnwerkers) van België ben ik steeds op zoek. Vanaf 1970 zijn ze wel te vinden in originele muntkleur, omdat vanaf dan de muntensets werden uitgegeven, maar hiervoor vind ik ze gewoon niet: meestal bruin, goed gecirculeerd, gepoetst en dikke plaklaag afkomstig van de plastic inschuifbladen. Krijg je de plaklaag er toch af, blijkt de munt toch niet zo mooi te zijn als eerst gedacht. Zelfs in de betere kwaliteits opgekochte albums is het zoeken en mag je geluk hebben als je een hebt die je kunt laten graden (en dan nog hoogstens rood/bruin of bruin). Dit is mijn ervaring, moest er toevallig iemand zijn die goede kwaliteiten heeft liggen, voel ik mij wel aangesproken 😉
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Iedereen allereerst bedankt voor de reacties op mijn topic.. :angel:

Ger1 schreef: 14 jul 2026, 22:11
Maar eerst dit, je schreef onderaan dat je al een lotje centen had gekocht,
Hoe is het daarmee gegaan?

Mvg Ger.
In het lotje zaten wel een paar 'mooie' exemplaren.. Zitten nog steeds in de bladen zoals gekocht, momenteel weinig tijd..
maar denk dat ik er stuk of 6 kan upgraden. Helaas maakt mijn telefoon niet zulke duidelijke foto's..
Net een poging gewaagt voor de 1959, maar in de hand ziet ie er beter uit..

20260719_094319.jpg
20260719_094333.jpg
20260719_094416.jpg
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

eurocoinsfun schreef: Vandaag, 09:04
Naar de 50 centimes (mijnwerkers) van België ben ik steeds op zoek. Vanaf 1970 zijn ze wel te vinden in originele muntkleur, omdat vanaf dan de muntensets werden uitgegeven, maar hiervoor vind ik ze gewoon niet: meestal bruin, goed gecirculeerd, gepoetst en dikke plaklaag afkomstig van de plastic inschuifbladen. Krijg je de plaklaag er toch af, blijkt de munt toch niet zo mooi te zijn als eerst gedacht. Zelfs in de betere kwaliteits opgekochte albums is het zoeken en mag je geluk hebben als je een hebt die je kunt laten graden (en dan nog hoogstens rood/bruin of bruin). Dit is mijn ervaring, moest er toevallig iemand zijn die goede kwaliteiten heeft liggen, voel ik mij wel aangesproken 😉
Heb net even gekeken in mijn België albums, en inderdaad van voor 1970 heb ik er niet zo heel veel.. maar wel een paar.. Deze komen uit kilopartijen die ik gekocht heb, of heel misschien uit een albumpje die ik dan gekocht had met wereldmunten.
Maar goed te weten dat deze lastiger zijn..
Toevallig heb ik beide varianten uit 1953 in een mooie originele kleur..

20260719_094036.jpg
20260719_094019.jpg

Terug naar “Koningin Juliana”