vragen over 1Oz Beatrix penning

In deze rubriek vindt je meer informatie over de steeds meer in trek zijnde belegging, of investeringsmunten in goud, zilver en platina

Moderator: euromunter

Gebruikersavatar
JOS WRSM Nederland
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2021, 11:42

vragen over 1Oz Beatrix penning

Bericht door JOS WRSM »

1Oz Beatrix penning
Onlangs heb ik deze 1Oz Beatrix penning 1997 gekocht bij 101-Munten. Hij stond al een tijdje op mijn bucketlist.
Nu ben ik benieuwd naar de oplage en de jaren van uitgifte.
Producent KNM heb ik benaderd en als antwoord kreeg ik dat de oplage niet bekend is. Dat zou gebruikelijk zijn bij penningen. (Rounds) Eerlijk gezegd vind ik dat een vreemde zaak. Als producent houd je dat toch bij?
Zijn er meerderen onder ons, verzamelaars, die deze munten bezitten en mij iets meer kunnen vertellen?
Jaartallen van de serie en de oplagen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM Nederland
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2021, 11:42

Re: vragen over 1Oz Beatrix penning

Bericht door JOS WRSM »

Ik heb inmiddels een off. reactie van de KNM ontvangen.
De KNM zegt dat er van deze 1Oz Beatrixpenning geen gegevens meer bestaan van de oplage van de serie.
Gebruikersavatar
Jan W Nederland
Donateur
Donateur
Berichten: 4001
Lid geworden op: 29 dec 2011, 00:05

Re: vragen over 1Oz Beatrix penning

Bericht door Jan W »

Mm, het lijkt erop dat ze hun administratie/archief niet echt op orde hebben.... :thuink:
Gebruikersavatar
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 21 mar 2018, 22:40

Re: vragen over 1Oz Beatrix penning

Bericht door Adriaan »

Jan W schreef: 30 mei 2026, 22:31 Mm, het lijkt erop dat ze hun administratie/archief niet echt op orde hebben.... :thuink:
Opslag brengt kosten en verantwoording met zich mee zowel digitaal als op papier.
De wettelijke bewaartermijn zal maximaal 10 jaar bedragen. Grote kans dat het bewust uit kostenoverweging is vernietigd.
Gebruikersavatar
Jan W Nederland
Donateur
Donateur
Berichten: 4001
Lid geworden op: 29 dec 2011, 00:05

Re: vragen over 1Oz Beatrix penning

Bericht door Jan W »

Dit soort cijfers kun je in een mapje bijhouden, me dunkt dat dit niet de kop zal kosten. Maar goed, ik weet niet of het in de officiële jaarverslagen van de KNM staat, die zijn te raadplegen in het Nationaal Archief.

Op Numista kwam ik wel de jaren tegen waarin deze penning geslagen is: https://nl.numista.com/268291

Op dit forum is al eens eerder over deze penning geschreven: viewtopic.php?t=18342

Terug naar “Investering / beleggingsmunten in goud, zilver en platina”