Eigentijdse vervalsing - 1000 francs Congo 1962
Moderator: Arjena3
Eigentijdse vervalsing - 1000 francs Congo 1962
Hallo,
onlangs heb ik dit biljet bemachtigd, als curiositeit voor mijn Congo collectie.
Dit zou een eigentijdse vervalsing zijn.
- Het papier voelt dikker/harder aan
- De oranje print ligt precies letterlijk op de blauw/paarse print
- de oranje print is bovendien iets teveel naar rechts geprint (duidelijk te zien op de voorkant: in de cijfers "1000" links, de ster linksboven, aan het uiteinde van de baard van de man, witte ruimte bij de letters in de grote ovaal rechts, etc.)
Dus eigenlijk ook een misdruk van een vervalst eigentijds biljet?
Kortom: ik ben op zoek naar meer info.
Kan iemand mij iets meer vertellen over dit biljet?
Of kan ik ergens meer info vinden over (eigentijdse) vervalsingen van biljetten (van Congo)?
(over eigentijdse vervalsingen van munten vind ik wel wat terug, maar bijna niets over bankbiljetten)
Erg bedankt alvast!
onlangs heb ik dit biljet bemachtigd, als curiositeit voor mijn Congo collectie.
Dit zou een eigentijdse vervalsing zijn.
- Het papier voelt dikker/harder aan
- De oranje print ligt precies letterlijk op de blauw/paarse print
- de oranje print is bovendien iets teveel naar rechts geprint (duidelijk te zien op de voorkant: in de cijfers "1000" links, de ster linksboven, aan het uiteinde van de baard van de man, witte ruimte bij de letters in de grote ovaal rechts, etc.)
Dus eigenlijk ook een misdruk van een vervalst eigentijds biljet?
Kortom: ik ben op zoek naar meer info.
Kan iemand mij iets meer vertellen over dit biljet?
Of kan ik ergens meer info vinden over (eigentijdse) vervalsingen van biljetten (van Congo)?
(over eigentijdse vervalsingen van munten vind ik wel wat terug, maar bijna niets over bankbiljetten)
Erg bedankt alvast!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Eigentijdse vervalsing - 1000 francs Congo 1962
kan je niet veel inlichtingen geven, heb ook zo een biljet gezien maar daar stond dan "Facsimile" op gedrukt
mooie uitleg hiervoor op forum :
Dat zou je kunnen betitelen als namaak, maar "vervalsing" gaat wat ver. Immers: men geeft duidelijk aan dat het geen echt biljet is.
Vaak worden deze dingen wel op echt watermerkpapier gedrukt,
maar nogmaals, niet met de bedoeling "deze bankbiljetten als echt en onvervalst uit te geven of te doen uitgeven" zoals onze wetgever dat zo mooi stelt
ook "cinquime émission is een aanwijzing op Facsimil
mooie uitleg hiervoor op forum :
Dat zou je kunnen betitelen als namaak, maar "vervalsing" gaat wat ver. Immers: men geeft duidelijk aan dat het geen echt biljet is.
Vaak worden deze dingen wel op echt watermerkpapier gedrukt,
maar nogmaals, niet met de bedoeling "deze bankbiljetten als echt en onvervalst uit te geven of te doen uitgeven" zoals onze wetgever dat zo mooi stelt
ook "cinquime émission is een aanwijzing op Facsimil
Vriendelijke groeten
Jos
Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
Eigen kunstwerken
Jos
Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
Eigen kunstwerken
Bedankt voor de info Jos.
Dat is inderdaad zo voor reproducties (die overigens niet in mijn collectie komen).
Het biljet hierboven zou een eigentijdse vervalsing zijn.
En dat voeg ik wel graag toe aan mijn collectie.
Al is het niet evident om hierover info te vinden...
Dat is inderdaad zo voor reproducties (die overigens niet in mijn collectie komen).
Het biljet hierboven zou een eigentijdse vervalsing zijn.
En dat voeg ik wel graag toe aan mijn collectie.
Al is het niet evident om hierover info te vinden...
Er is veel geschreven over biljetten uit de Congo. Maar ik kan ook niets vinden over deze vervalsing
Gevonden artikelen/boeken:
Gevonden artikelen/boeken:
- IBNS Journal 1969/4, "Congo, Two Faces of the Congo. Fred Philipson" Over Moise Tsombe en de monetaire gevolgen van de politieke schermutselingen.
- 2000/4+2001/1/2/3 Belgium, Bank Notes in the Belgian Congo—Part I, II, III, IV - David August. Met name over de biljetten en geschiedenis van de biljetten, voorzover ik kan zien tot begin jaren '60.
- Boek "Etat Independent du Congo; Congo Belge; Congo Belge et Ruanda Urundi; Rwanda-Burundi and Katanga, 1896 to 1962" door David August en Christian Selvais (205 pagina's, soft cover, illustraties in kleur) Originele uitgifteprijs 20 euro (2003), Review in IBNS Journal 2003/3
- IBNS Journal 2007-3, over "Belgian Congo, The 1917 Kinshasa 20-franc Note"
- Owen Linzmayer heeft twee catalogusdelen uitgebracht, Belgisch Congo, waarin het biljet zonder de overdruk op het watermerkdeel, en Congo Democratic Republic met de overprint.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee handtekeningen en 4 datums, bij de exemplaren zonder overdruk.
De exemplaren met overdruk bestaat slechts 1 datum van, dezelfde als het exemplaar als hierboven afgebeeld.
Afgezien van het feit dat het origineel een gravure is, en bij deze kopie de puntjes zichbaar zijn, klopt ook de typografie van de serieletters en -nummers niet. Ook de cijfers die voor de datum gebruik zijn wijken af. - 't Watermerk, Jubileumeditie 2006-3 "La Banque du Congo Belge - David August"
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 29 sep 2020, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Bedankt voor de extra literatuur Patrick!
Het klopt dat het serienummer afwijkt.
De datum en de letters "CM" vind ik redelijk gelijk qua typografie als het origineel.
Het zijn vooral de cijfers van het serienummer die afwijken. Deze cijfers zijn bovendien iets hoger gedrukt dan de letters CM + deze cijfers zijn ook vager/meer gesleten.
Mogelijks werden deze valse biljetten dus gedrukt met de datum en letters CM. En nadien werden dan de cijfers van het serienummer er apart opgedrukt/opgestempeld?
Het klopt dat het serienummer afwijkt.
De datum en de letters "CM" vind ik redelijk gelijk qua typografie als het origineel.
Het zijn vooral de cijfers van het serienummer die afwijken. Deze cijfers zijn bovendien iets hoger gedrukt dan de letters CM + deze cijfers zijn ook vager/meer gesleten.
Mogelijks werden deze valse biljetten dus gedrukt met de datum en letters CM. En nadien werden dan de cijfers van het serienummer er apart opgedrukt/opgestempeld?
Ter info/waarschuwing: er staat momenteel een vals biljet van dit type te koop op Catawiki. Weliswaar zonder de vermelding dat het vals is
https://www.catawiki.com/en/l/91209351- ... 962-pick-2
Nochtans makkelijk te herkennen.
Op numizon stond er een paar jaar geleden ook 1 te koop als echt. Heb hen gewaarschuwd en ze hebben het meteen uit de veiling gehaald.
Kan je dit ook melden bij Catawiki?
Heb er geen account, dus ook geen ervaring mee.
https://www.catawiki.com/en/l/91209351- ... 962-pick-2
Nochtans makkelijk te herkennen.
Op numizon stond er een paar jaar geleden ook 1 te koop als echt. Heb hen gewaarschuwd en ze hebben het meteen uit de veiling gehaald.
Kan je dit ook melden bij Catawiki?
Heb er geen account, dus ook geen ervaring mee.
En ook nog eens in de titel vermelden dat het biljet van Belgisch Congo is
Zo "expert" zijn die toch niet....
Zo "expert" zijn die toch niet....
Net gemaild naar het "support team" van Catawiki, benieuwd of ik reactie zal krijgen.
Hoop vooral dat niemand het koopt voor die prijs.
Hoop vooral dat niemand het koopt voor die prijs.
Ik heb de beheerder van deze veiling even een appje gestuurd, met afbeelding van de valse en echte fonts gebruikt voor de serie.
Alessandro ken ik, dat maakt communicatie gemakkelijker. Hij verwijdert de aanbieding direct.
HEEL GOED om altijd de beheerders niet alleen te zeggen dat het vals is, maar ook op basis waarvan dit is vastgesteld (meestal helpt het door ook een echt exemplaar te tonen).
En daarvoor heb ik dan weer de afbeelding uit The Banknote Book gebruikt. Geweldige catalogus! Maar helaas bij veel landen ontbreken de oudere biljetten nog...
Alessandro ken ik, dat maakt communicatie gemakkelijker. Hij verwijdert de aanbieding direct.
HEEL GOED om altijd de beheerders niet alleen te zeggen dat het vals is, maar ook op basis waarvan dit is vastgesteld (meestal helpt het door ook een echt exemplaar te tonen).
En daarvoor heb ik dan weer de afbeelding uit The Banknote Book gebruikt. Geweldige catalogus! Maar helaas bij veel landen ontbreken de oudere biljetten nog...
Als je nog een mooi naslagwerk over Congo biljetten tot 1960 zoekt, kan ik deze van harte aanbevelen! Via Spink te koop.
Helaas staat er ook een valse 5 centimes 1835 België te koop op catawiki. Ook al gezocht hoe je zoiets kan melden, maar niet gevonden. Verlopig zijn de biedingen nog beperkt.Patrickp_nl schreef: ↑30 nov 2024, 15:58 Ik heb de beheerder van deze veiling even een appje gestuurd
Dag Patrick,
Prima, bedankt.
Had hen ook gemaild met verwijzing naar serienummer, maar via jou zal het sneller gaan
Ja, banknote book is heel handig, alleen spijtig dat je niet meer per land kan kopen.
En het boek ken ik ook, mooi boek. Alleen spijtig dat ze het onafhankelijke Congo en Zaire niet behandelen, dan was het volmaakt voor mij. Misschien moet ik het ooit zelf eens schrijven
Prima, bedankt.
Had hen ook gemaild met verwijzing naar serienummer, maar via jou zal het sneller gaan
Ja, banknote book is heel handig, alleen spijtig dat je niet meer per land kan kopen.
En het boek ken ik ook, mooi boek. Alleen spijtig dat ze het onafhankelijke Congo en Zaire niet behandelen, dan was het volmaakt voor mij. Misschien moet ik het ooit zelf eens schrijven