Duitse bankbiljetten vanaf 1900

Hier worden veel gestelde vragen geplaatst of vragen die wellicht anderen kunnen helpen.
acikot Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Duitse bankbiljetten vanaf 1900

Bericht door acikot »

Goedendag, ik heb graag advies wat te doen met DM biljetten van begin 1900 in valuta vanaf 50 t/m 1000 DM.
Accepteert een bank en/of wisselkantoor dan wel Duitse overheid deze nog om in te wisselen óf zijn er verzamelaars voor?
Ben benieuwd. Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: Duitse bankbiljetten vanaf 1900

Bericht door Ger1 »

Hallo actikot

Ik denk niet dat er op de hele wereld een bank is die bankbiljetten van omstreeks 1900 kan of wil omwisselen.
(Behalve als het heel waardevolle verzamelbiljetten zijn) :LoneRanger:

Het is mogelijk dat er biljetten tussen zitten die wat meer verzamelwaarde hebben maar de kans daarop is heel klein.
Het zijn biljetten uit de tijd dat in Duitsland de inflatie op hol sloeg naar hyperinflatie.
Toevallig staat daarover een stukje geschreven onder op het forum in het Praathuis: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=44&t=19264

Dus voor de waarde wordt dat of uitzoeken per biljet met de catalogus in de hand, of naar een handelaar op een beurs of winkel gaan en het daar vragen.

Succes mvg, :) .
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Er bestaan geen DM biljetten van begin 1900.

De Duitse Mark is in 1948 geïntroduceerd, vrijwel alle biljetten én munten van na 1948 zijn nog bij filialen van de Bundesbank in te wisselen voor Euro's.
acikot Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door acikot »

Dank voor de reacties op mijn vraag zover. Ik moet inderdaad specifieker zijn zie over de bankbiljetten die ik heb. Het zijn zgn Reichsbanknote met aanduiding Funfzig Mark, Ein Hundert Mark, Ein Tausend Mark met data erop van 1906 t/m 1910. Grote flappen. Verschillende uitgaven en kleuren.

Drie stuks Tausend Mark van 1922, dus zonder "Ein" voor de Tausend. Kleine biljetten vergelijkbaar met onze eurobiljetten.

Mark bestond dus al voor 1948....en alles vanuit Reichsbankhauptkasse in Berlin.

Wie verzamelt dit?

Hoor graag van u.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

026a_A.jpg
acikot schreef: 30 mei 2022, 15:11 Wie verzamelt dit?
Hi Acikot,
Zoals je hebt gemerkt is het zogenaamde inflatiegeld uit Duitsland in Nederland weinig populair. Ik heb het verzameld maar probeer nu af en toe op een beurs mijn voormalige verzameling te verkopen, mijn aandacht gaat nu naar andere biljetten en landen. In de afgelopen 15 jaar op beurzen is het mij niet gelukt één van de inflatiebiljetten te verkopen.
Wat mijn advies zou zijn, leg de biljetten op een scanner, maak een paar mooie afbeeldingen, zodat voor en achterkant te zien zijn. Zet ze te koop op e-bay met bieden vanaf € 1,=. Vertaal je tekst van de aanbieding ook in het Duits, en laat het een paar weken lopen.
Het kan zijn dat er een bieder is voor € 1,=, misschien loopt het zelfs op tot boven € 1,= per biljet, laat het geluk zijn beloop.
Succes, en deel je het resultaat als je het verkocht hebt?

p.s. nog leuker is het als je het als een begin ziet van een mooie verzamelhobby! Er zijn veel verschillende biljetten, en het kan jaren duren voor je alles bij elkaar hebt, en dan een mooi overzicht bijeen hebt.
044b_K_A.jpg
076_1_A.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Veel gestelde vragen FAQ”