Griekse? munt?

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Thijsk Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Griekse? munt?

Bericht door Thijsk »

IMG-20220117-WA0014.jpg
Weet iemand misschien wat meer over deze ?griekse? ?munt?

De afbeelding is denk ik een centaur die wordt aangevallen door meanad.
Op de randen staan ?griekse? tekens?

Achterkant is deels hol. Ik las ergens dat sommige griekse munten enkelzijdig geslagen zijn.

Piepnummer: 59/60 op de metaaldetector, koper?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Re: Griekse? munt?

Bericht door George_III »

Een leuk stuk! Helaas betreft het geen origineel Grieks of Romeinse munt, maar een daarop gebaseerd 16e eeuws fantasie type (of, gezien u vermeld dat de keerzijde hol is, een (iets) later afgietsel daarvan). Desalniettemin zeker een interessant stuk, al is het alleen maar vanwege het feit dat een stuk als dit perfect illustreert hoe deze periode synoniem stond met een herontdekking van de klassieken. De vraag naar antieke objecten (met name numismatica) was in deze periode enorm, terwijl het aanbod summier, of althans, niet voldoende was; dit soort fantasie stukken moesten dat gat opvullen. Tegenwoordige noemen we dit 'Paduaners', naar de stad waar veel van deze 'replicas' werden vervaardigd. Vaak ook verkocht als zijnde 'stukken in de stijl van', maar toch ook weleens als 'authentiek Romeins' aan de nietsvermoedende 16e eeuwse verzamelaars...

Op beter bewaarde stukken van dit type is het duidelijk te zien dat de gestalte die de centaur aanvalt Herakles moet voorstellen, wat de centaur tot niemand minder dan Cheiron maakt. Gek genoeg noemt het oud-Griekse omschrift 'Koning Pyrrus', een Siciliaans veldheer, wellicht het bekendst als zijnde de oorsprong van een 'Pyrrusoverwinning'. Een directe connectie met de afbeelding is lastig te trekken, gezien Pyrrus geen stukken heeft geslagen met daarop deze afbeelding, maar wellicht moet er een allegorische connectie worden gezocht. Op beter bewaarde stukken valt op de keerzijde een buste van Domitianus met een Latijns omschrift zien, geheel in de stijl van de 16e eeuwse artiesten uit Padua. Al met al dus een curieus doch fascinerend stuk!
Thijsk Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Thijsk »

Wow, gaaf! En wat een mooie en heldere uitleg, bedankt!
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Het lijkt wel of ik hier bij 'Van kunst tot kitsch' zit... Mooie uitleg weer, Mika!
Sigismund Liberia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Sigismund »

Top Mika :klap:
Groeten luc
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef: 18 jan 2022, 10:38 Het lijkt wel of ik hier bij 'Van kunst tot kitsch' zit... Mooie uitleg weer, Mika!
Daarom blijft dit forum leuk! :thumb up: Dank Mika! :klap:
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

@George_III,
Ook als papier en munt verzamelaar kan ik hier van genieten. :thumb up:
Mvg, :) .
renekoops Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door renekoops »

Van welk materiaal werden deze neppers/ Padua's voornamelijk gemaakt?
renekoops Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door renekoops »

In Pompeii hangt werk van Michelangelo met bijna dezelfde afbeelding. Zie link. (alleen de hoek van de lans is schuiner) De titel hiervan heet "A maenad tormenting a centaur" Als dit dezelfde afbeelding is als op de munt je zou dus veronderstellen dat de afbeelding op de munt een volgeling van Dionysos (Maenad) zou zijn.

https://www.mutualart.com/Artwork/A-MAE ... 488C005EE7
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III »

Aha! Dat 18e eeuwse werk is dus een naschildering van een origineel Romeins fresco uit Pompeii (dat tegenwoordig in het Museum in Napels hangt). Op de paduaners is er weinig detail te vinden in het figuur dat de centaur aanvalt, wat dus kennelijk in de numismatische literatuur heeft geleid tot de (mis) identificatie als Herakles. Maar op dit fresco is duidelijk te zien dat de staf waarmee het figuur de centaur aanvalt de karakteristieke bloemversiering heeft van een thyrsos; de staf typisch gedragen door de volgelingen van Dionysus. Ik denk dus inderdaad, dat de identificaties van de voorstelling op dit stuk moet worden veranderd naar een centaur die word aangevallen door een Maened.

Paduaners zijn in de meeste gevallen van een bronslegering (veelal wat 'geler' qua kleur), maar komen ook in puur koper voor. Echte 16e eeuws originele stukken van Cavino, de bekendste producent van deze paduaners, zijn uiterst zeldzaam en brengen op veilingen gigantische bedragen op. Maar de meeste Paduaners op de markt zijn nagietsels daarvan of latere stukken 'in de stijl van Cavino', vaak van een hele tijd later. Ik meen niet dat deze beeldenaar voorkomt op de aan ons bekende originele Cavinos, dus een exacte datering is lastig.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Ter illustratie:
Schermafbeelding 2022-01-20 om 00.10.31.png
Schermafbeelding 2022-01-20 om 00.10.52.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Vind iemand het gek dat ik dacht aan een twintigste eeuwse universteits of studenten penning? Mvgr, mel
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bericht door Anomander_Rake »

Ja, dat was echt te gek om los te lopen, Mel!
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”