Munt Khusro II van de Sassaniden

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
ryanv Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Munt Khusro II van de Sassaniden

Bericht door ryanv »

Hoi mede muntverzamelaars,

Ik heb onlangs deze twee munten gekocht online. Kan iemand mij misschien vertellen uit welk jaar de munten komen, in welke plaats ze zijn geslagen en wat de vertaling van de teksten is?

Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Re: Munt Khusro II van de Sassaniden

Bericht door Melcoins »

Ha Ryanv,

Mogelijk kan je er zelf uitkomen met de lijst van Stephen Album:

https://www.stevealbum.com/pdfs/Checkli ... 11Free.pdf

Mvgr, Mel
Laatst gewijzigd door Melcoins op 20 dec 2021, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III »

Mijn middelperzisch is absoluut niet goed, maar met de hulp van de boekjes erbij durf ik toch wel te stellen dat het eerste stuk het munthuis RD (Rayy) en het regnal year 21 (610/611 AD) draagt, terwijl het tweede stuk uit Shiraz (ShY) en het jaar 14 (603/604 AD) komt.

De muntplaatsen ben ik vrij zeker van, de jaren zijn altijd wat lastiger te lezen. Zeker ook omdat ze vrijwel nooit helemaal mooi uitgemunt zijn. Leuk aan het tweede exemplaar is ook nog dat er een additionele muntspreuk op de voorzijde staat: APD, iets als ‘loof!’ Voor de rest staat daar rechts de naam van de Sassanidische heerser, links iets als ‘Moge zijn glorie vergroten’. In dit geval dus de glorie van Khusro II. De keerzijde is het meest interessant; het munthuis staat vrijwel altijd rechts van het Zoroastrische vuuraltaar, het regnal year links. Er zijn mensen die het Middelperzisch vele malen beter beheersen dan dat ik dat doe, maar meen dat dit wel de juiste lezingen zijn!

Edit: een iets Sassanidisch-ervarener paar ogen erover heen laten gaan, die waren het eens met mijn toeschrijvingen!
Laatst gewijzigd door George_III op 20 dec 2021, 01:16, 3 keer totaal gewijzigd.
ryanv Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door ryanv »

Heel erg bedankt voor de informatie!
Groet, Ryan.

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”