Veilingmissers: wat doe je ermee?

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Re: Veilingmissers: wat doe je ermee?

Bericht door Melcoins »

Goed werk, Spatbord, als mensen dan alsnog kopen...tja... Mvgr, Mel
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Gelukkig zijn er ook andere mensen die de veilingmissers spotten! Dit lot hieronder bij HAE voorheen MPO had ik gespot maar ik was er niet aan toe gekomen om te melden. Was het iemand van het Forum?? Mvgr, Mel
Schermafbeelding 2021-11-15 om 13.59.42.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Deze komt regelmatig voorbij. Ook al eerder bij de MPO en toen ook teruggetrokken. Dus eigenlijk was ik wel verbaasd dat ie nu weer aangeboden werd. Maar ook opnieuw teruggetrokken voordat ik het kon welden.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Wat is dit voor iets? Valt ver buiten mijn verzamelgebied, als ik niet beter wist had ik gezegd dat het een ijsstokje was. :)
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Het is een imitatie van plantagegeld. Vroeger werd er soms ook bamboe als plantagegeld geld gebruikt, maar dat is echt heel erg zeldzaam. Een paar jaar geleden ging een serie van 8 stuks origineel bamboe plantagegeld voor 12000 euro ex kosten.
Dit stokje is een moderne vervalsing en inderdaad niet veel bijzonderder dan een ijsstokje met een beschrijving er op.
Deze wordt regelmatig in veilingen aangeboden. En meestal ook op tijd weer uit de veiling gehaald.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

spatbord schreef: 15 nov 2021, 14:38 Wat is dit voor iets? Valt ver buiten mijn verzamelgebied, als ik niet beter wist had ik gezegd dat het een ijsstokje was. :)
:lach: Je zegt het al Spatbord, deze is vals dus een ijsstokje met ijsstokje-waarde... Koenmunten zal wel wat over een echte kunnen zeggen vermoed ik.... Mel
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

koenmunten schreef: 15 nov 2021, 15:02 Het is een imitatie van plantagegeld. Vroeger werd er soms ook bamboe als plantagegeld geld gebruikt, maar dat is echt heel erg zeldzaam. Een paar jaar geleden ging een serie van 8 stuks origineel bamboe plantagegeld voor 12000 euro ex kosten.
Dit stokje is een moderne vervalsing en inderdaad niet veel bijzonderder dan een ijsstokje met een beschrijving er op.
Deze wordt regelmatig in veilingen aangeboden. En meestal ook op tijd weer uit de veiling gehaald.
Maar hoe zie je het verschil dan? :?:
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef: 15 nov 2021, 13:15 Laatst zat deze in de veiling van Numisbalt. Een duidelijke vervalsing, zie bijv. het muntteken B dat duidelijk afwijkt van de echte exemplaren. Eenzelfde munt had MPO een tijdje terug in de veiling, zij hebben hem echter op tijd terug getrokken.

Ik heb voor de veiling Numisbalt gecontacteerd en uitgelegd dat deze vals was.
Ze hebben de munt niet teruggetrokken, maar slechts aan de beschrijving het woordje 'restrike' toegevoegd. Uiteindelijk afgeslagen op 350 euro. Deze zou gewoon voor de goudprijs moeten gaan, dus iemand heeft daar nu een vrij dure vervalsing gekocht.
Een restrike is toch een naslag met de originele stempels? Of in ieder geval met door het munthuis gemaakte stempels die niet afwijken van het origineel? Zoals die gouden 100 Kronen munten van Oostenrijk? https://www.ma-shops.nl/peters/item.php ... Y8QAvD_BwE
Deze dukaat is gewoon een vervalsing. En nog een slechte ook. Behoorlijk suf van Numisbalt.. :thumb down:
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Volgens mij wordt 'restrike' tegenwoordig wat ruimer geinterpreteerd. Zo noemt KNM die herslagen van leeuwendaalders en scheepjesschellingen ook. En die wijken wel degelijk af van het origineel...
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

PietjePuk190 schreef: 15 nov 2021, 16:26
koenmunten schreef: 15 nov 2021, 15:02 Het is een imitatie van plantagegeld. Vroeger werd er soms ook bamboe als plantagegeld geld gebruikt, maar dat is echt heel erg zeldzaam. Een paar jaar geleden ging een serie van 8 stuks origineel bamboe plantagegeld voor 12000 euro ex kosten.
Maar hoe zie je het verschil dan? :?:
Het bamboestaafje klopt niet en lettertype veel te modern voor die tijdsperiode

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Wie van jullie wil niet een zeldzaam muntbediend pistool!

Mvgr, Mel
Schermafbeelding 2021-12-07 om 20.33.31.png
Hairless Heathen Nederland
Lid
Lid

Bericht door Hairless Heathen »

Kijk wel eerst even of dit onder artikel 18 van de RWM valt. Anders ben je een boefje.... froghmmm
🏛 QUOD OBSTAT VIAE FIT PRO VIA
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Hairless Heathen schreef: 09 dec 2021, 22:05 Kijk wel eerst even of dit onder artikel 18 van de RWM valt. Anders ben je een boefje.... froghmmm
Waar moet een verzamelaar wel niet rekening houden: commissie, btw, wisselkoers, wisselkosten, bankkosten, verpakkosten, verzekeringskosten, verzendkosten, invoerrechten, douanekosten EN de RWM...!?! Mel
Schermafbeelding 2021-12-10 om 11.24.20.png
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Melcoins schreef: 10 dec 2021, 11:33
Hairless Heathen schreef: 09 dec 2021, 22:05 Kijk wel eerst even of dit onder artikel 18 van de RWM valt. Anders ben je een boefje.... froghmmm
Waar moet een verzamelaar wel niet rekening houden: commissie, btw, wisselkoers, wisselkosten, bankkosten, verpakkosten, verzekeringskosten, verzendkosten, invoerrechten, douanekosten EN de RWM...!?! Mel
Het zal per land verschillen maar hier moet een veiling zich wel aan die RWM regels houden.

Mvg, :) .
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Vond dit nog wel een creatieve:

https://ha-europe.com/nl/bladeren/Coins ... _2022/2927

Ingezet en ook verkocht als 1620 die ze wegzetten als extreem zeldzaam. Maar eigelijk is het een gewone 1626 waarbij een deel van de 6 verdwenen is. Kleinigheidje met grote gevolgen.

Op die manier ontstaan er een boel spookjaren.
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

sjors-sjors schreef: 19 nov 2022, 12:20 Ingezet en ook verkocht als 1620 die ze wegzetten als extreem zeldzaam. Maar eigenlijk is het een gewone 1626 waarbij een deel van de 6 verdwenen is. Kleinigheidje met grote gevolgen.
Ik ben geen kenner maar is 300 euro duur voor een "extreem zeldzame leeuwendaalder uit 1620"?
Stel dat de koper hem gekocht heeft met de wetenschap dat hij een leeuwendaalder 1626 koopt?
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Hoewel het een fraai stuk is heeft deze beste meneer of mevrouw er zeker de helft teveel voor betaald.

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”