Nieuw lid

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Patvk Nederland
Lid
Lid

Nieuw lid

Bericht door Patvk »

Hallo,
Mijn naam is Patrick uit Zeeland en als beginnend verzamelaar leek het me verstandig om lid te worden van dit forum om zo de kennis op te doen en te leren van de ervaren verzamelaars hier.
Ik ben begonnen met verzamelen van juliana munten en heb die, op een paar zilveren guldens na, compleet.

Verder met het volgende tijdperk en ben ik uitgekomen op provinciaal. Puur omdat ik die veel mooier vind.

Ik heb daar inmiddels van:
leeuwendaalder 1640 gelderland
rijksdaalder 1620 zeeland
dukaat 1763 utrecht

Verder heb ik nog een paar guldens van 1713 en 1794

Tevens heb ik hier op het forum een aantal verhalen gelezen over vervalsingen en dat beangstigd me wel iets, omdat ik totaal geen idee heb hoe ik die kan herkennen en daar zal ik me nog wat verder in moeten verdiepen. Ik hoop hier een hoop te leren van de goeroe’s alhier.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Re: Nieuw lid

Bericht door sjors-sjors »

Hoi Patrick,

Van harte welkom! Vervalsingen kunnen hartstikke eng zijn, en het gros van de verzamelaars heeft zich al wel eens in de luren laten leggen. Zelfs de meest ervaren gebeurt het.

Gelukkig is er al veel over geschreven, dus probeer inderdaad kennis op te doen via catalogussen, artikelen en het internet. En tot die tijd helpen we je graag waar kan :thumb up:

En oja, mijn hart gaat er wel sneller van kloppen als je Leeuwendaalders mooi vind 8):
Patvk Nederland
Lid
Lid

Bericht door Patvk »

Dank je wel Sjors.
Leeuwendaalders behoren inderdaad wel tot de favorieten, maar heb het idee dat die vrij schaars zijn. Ik kom ze toch niet veel tegen op de markt (de betaalbare dan). Of heb jij ze allemaal? 😀
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Allemaal zou ik niet durven zeggen, maar stiekem al wel een boel. Verzamel ze op jaar.

Betaalbaar is uiteraard relatief. Ik vind dat Leeuwendaalders goed te vinden zijn en in grote aantallen te koop. In elke grotere Nederlandse veiling zitten ze wel en de diverse (online) handelaren hebben er ook vrijwel altijd in de voorraad zitten.
Peter1978 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Peter1978 »

Ik sluit me bij Sjors aan. Het is maar wat je verstaat onder betaalbaar maar er zijn genoeg Leeuwendaalders te vinden beneden de €100, zelfs nog wel in nette kwaliteiten. Ik heb er twee in mijn verzameling. Zelf vind ik Zilveren Rijders ook erg mooi, maar die zijn over het algemeen een stuk duurder :knipoog:
Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Bram VDV »

Welkom op het forum Patrick!
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Welkom
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

welkom!
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
verhoeven jos België
Senior lid
Senior lid

Bericht door verhoeven jos »

Welkom, veel verzamelplezier
Vriendelijke groeten
Jos

Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
Eigen kunstwerken
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bericht door Anomander_Rake »

Welkom op het forum, mede Zeeuw! @regulars, mag ik dat zeggen terwijl ik zelf ook vrij nieuw ben hier? :lach:

Provinciale munten verzamelen, is een uitstekende keuze, al zeg ik het zelf. Ik ben sinds december vorig jaar begonnen met het verzamelen van Provinciaal. Vroeger hadden we in die tijd in Middelburg een muntenhuis. Als ik mooie Zeeuwse provinciale munten tegenkom, koop ik ze als ik de kans krijg. Maar als het een zeer zeldzame Zeeuwse Leeuwendaalder is en Sjors biedt mee, dan is ie voor hem ;-)

Veel plezier met het laten groeien van je verzameling!
Adriaan
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Anomander_Rake schreef: 17 apr 2021, 23:35 Welkom op het forum, mede Zeeuw! @regulars, mag ik dat zeggen terwijl ik zelf ook vrij nieuw ben hier? :lach:

Provinciale munten verzamelen, is een uitstekende keuze, al zeg ik het zelf. Ik ben sinds december vorig jaar begonnen met het verzamelen van Provinciaal. Vroeger hadden we in die tijd in Middelburg een muntenhuis. Als ik mooie Zeeuwse provinciale munten tegenkom, koop ik ze als ik de kans krijg. Maar als het een zeer zeldzame Zeeuwse Leeuwendaalder is en Sjors biedt mee, dan is ie voor hem ;-)

Veel plezier met het laten groeien van je verzameling!
Adriaan

Graag zelfs, het forum kan wel een beetje leven in de brouwerij gebruiken.
Patvk Nederland
Lid
Lid

Bericht door Patvk »

Genoeg “concurrentie” hier dus 😃
Ik ben inderdaad wel geneigd om eerst de Zeeuwse munten te verzamelen en dan de rest.
Maar dat ligt eraan wat er op m’n pad komt 😇
Patvk Nederland
Lid
Lid

Bericht door Patvk »

Van de week nog bijna zilveren rijders gekocht “van shipwreck vliegendhert”.
Bleken 21 en 28 gram te wegen 😕
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Dat dacht ik ook, eerst de leuke Zeeuwse munten en daarna de rest. Sommige Zeeuwse munten zijn onwijs zeldzaam. Ik denk dat Sjors nog wel een Zeeuwse Leeuwendaalder op zijn verlanglijstje heeft staan. Ik vraag me af of er forumleden zijn die een Zeeuwse rozenobel in hun collectie hebben. Enfin, ik kijk ook over de provinciegrenzen want ook in Holland, Utrecht, Overijssel etc. hebben ze in die periode hele mooie munten gemaakt.

Ik ben benieuwd wat er allemaal op je pad komt. Als je nog Zeeuwse connecties hebt van verzamelaars die wel eens wat te koop hebben, houd ik me aanbevolen. Wellicht zit er iets moois tussen. Overigens heeft Middelburg ook een numismatisch genootschap. Ik ken er niemand, maar als een lid dit bericht leest, mag die me een privé bericht sturen. Ik ben wel benieuwd naar die club.

Die zilveren rijders lijken me ook veel te licht. Die van mij zijn beiden rond de 32 gram. Een halve rijder is dan 16 gram en dan is 21 en 28 weer te veel. Het zullen dus wel replica's zijn. Pas maar op voor wat je soms online tegenkomt.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Een scheepswrakmunt kan overigens stiekem best wat gewicht verliezen in de loop der jaren.

Bijeenkomsten van numismatische kringen staan op een laag pitje ivm corona. Maar anders ben je er normaal gesproken van harte welkom om een keer te komen kijken of het iets voor je is.

VWB de Zeeuwse leeuwendaalders, ik verzamel ze op jaar dus kijk altijd uit naar nieuwe stukken 8):. Ik denk wel dat het mijn favoriete provincie is, gelukkig ben ik nog lang niet compleet :knipoog:
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Patvk schreef: 20 apr 2021, 21:48 Van de week nog bijna zilveren rijders gekocht “van shipwreck vliegendhert”.
Bleken 21 en 28 gram te wegen 😕
Ik heb nog wel een zilveren rijder van Overijssel uit 't Vliegend Hert (met een correct gewicht) dubbel voor een redelijke prijs, mocht je interesse hebben (en heb ook nog wel een zeeuwse dukaat, kwart dukaat en achtste dukaat dubbel). Bij interesse, stuur een pb. :)
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

@Spatbord, heb je ook Rozenobels, grote oude gouden rijders of Engelse Nobles dubbel die je voor een redelijke prijs van de hand zou willen doen? Die eerst genoemden hoeven niet uit Zeeland te komen.

@Sjors, als je 2 jaartallen moest noemen van Zeeuwse Leeuwendaalders die je het liefst zou toevoegen aan je collectie, welke jaren zouden dat dan zijn?
En ben jij dan lid van een Zeeuwse numismatische kring of bedoelde je dat ik waarschijnlijk overal welkom ben? Lid worden van een Kring uit Groningen of Valkenburg lijkt me niet praktisch. Dat is best een eind fietsen voor deze Middelburger 😜
Patvk Nederland
Lid
Lid

Bericht door Patvk »

sjors-sjors schreef: 21 apr 2021, 00:25 Een scheepswrakmunt kan overigens stiekem best wat gewicht verliezen in de loop der jaren.
Zou kunnen, maar ik vond ze ook iets teveel op elkaar lijken. Lijken dezelfde zwaktes/slijtages te hebben.
Ze staan hier https://www.ebay.nl/itm/401834345138?ul_noapp=true
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Dan noem ik er 4 :lollig:

1610, 1611 en 1613. Ik heb iets met de jaren 10 en die zijn zo zeldzaam dat ze praktisch nooit op de markt komen. Daarnaast zou ik graag 1680 hebben. Dat is zo n afwijkend stuk. En hoewel er ruim 40.000 van geslagen zouden moeten zijn zie je ze ook vrijwel nooit.

Ik bedoelde met de numismatische kringen dat je inderdaad vast van harte welkom bent bij de Zeeuwse club. Informeer eens want hoewel de leeftijd vaak iets hoger ligt zijn er ook kringen die digitaal bijeenkomsten houden.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Ik zal mijn ogen open houden voor Zeeuwse Leeuwendaalders uit de jaren 10 van de 17e eeuw. Gijs Henzen heeft er een van 1611/12 zie ik op z'n website. Alhoewel er 1612 op die munt staat en ik die jaartalwijziging echt niet zie. Misschien is er wel een lid dat er zo een dubbel heeft...misschien Spadbord?
Fingers crossed dat er een prachtig + exemplaar bij komende HA Europe en/of Schulman onder de hamer komt...die niemand wil hebben haha

Zodra de maatschappij weer open gaat en verenigingen weer samenkomsten mogen organiseren, ga ik misschien wel een kijkje nemen bij de lokale numismatische Kring. Komt goed.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

1612 heb ik al en met slechts 4503! geslagen stukken inclusief halve verwacht ik niet dat deze als overslag bestaat. Henzen heeft ontzettend mooi en zeldzaam spul, maar die kan ook wel creatief kijken als het over jaartalwijzigingen gaat.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Graag zelfs, het forum kan wel een beetje leven in de brouwerij gebruiken.
[/quote]

Hoe zit het met de vrouwen op hét forum? Of worden vrouwelijke muntenverzamelaars aangeduid als R4? :lach:
Hebben ze hun eigen ladies only muntenforum?
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

sjors-sjors schreef: 21 apr 2021, 22:47 slechts 4503! geslagen stukken
Zal ik.... :lollig: Neuh, flauw :)
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

PietjePuk190 schreef: 22 apr 2021, 22:52
sjors-sjors schreef: 21 apr 2021, 22:47 slechts 4503! geslagen stukken
Zal ik.... :lollig: Neuh, flauw :)
Haha, is toegestaan hoor... ik maak ook van elke gelegenheid gebruik om slagaantallen van honderdduizenden belachelijk te maken :lollig:
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Volgende keer weer :P

Okee, ik heb een biljet dubbel waar er maar 750 van gedrukt zijn :P

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”