Jaartal wijziging Leeuwendaalder Overijssel

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Jaartal wijziging Leeuwendaalder Overijssel

Bericht door sjors-sjors »

Overijssel kent erg veel verschillende jaartalwijzigingen voor wat betreft de Leeuwendaalders. Er zijn zelfs dubbele jaartalwijzigingen bekend, maar veelal vind ik ze veelste vaag om er iets zinnigs over te zeggen. En omdat ik ze op jaar verzamel, laat ik ze er meer dan regelmatig daarom links liggen.

Nu bezit ik een Overijsselse Leeuwendaalder 1633 en iedereen die dit verzamelgebied een beetje kent weet dat die overvloedig verkrijgbaar zijn. Wellicht door dit gegeven nog niet eerder echt kritisch naar dit stuk gekeken, maar toen ik dat gisteren wel deed viel mij op dat er een jaartal onder 1633 verborgen zit. CNM kent alleen “1633 over ander jaartal”, weinig concreets dus.

Onder de eerste 3 zit duidelijk een Z, een Z zie je regelmatig ipv een 2. Dit komt ook voor bij munten van oa Friesland en Gelderland, maar vooral bij Overijsselse stukken. De 2e 3 wordt iets lastiger, als het überhaupt al een 3 is. Ik zou gokken op een 3 over 7. Maar ik ben benieuwd wat jullie ervan denken!😬
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Re: Jaartal wijziging Leeuwendaalder Overijssel

Bericht door sjors-sjors »

Hoewel ik vermoed dat het gaat om 1633 over 16Z7 staat deze bij de makers van CNM geregistreerd als 1633/Z3/Z1. Het blijft soms lastig, die jaartalwijzingen.

Edit: of wellicht 1633/31/Z*

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”