Catalogus Nederlands Papiergeld

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Westland België
Lid
Lid

Catalogus Nederlands Papiergeld

Bericht door Westland » 25 jul 2020, 12:54

Hallo,
Ik heb de nvmh-muntalmanak maar daar staat niet veel in, ik heb het enkel over bankbiljetten. The World Paper Money heb ik ook maar dat is idem. Wat is DE beste bron voor Nederlandse biljetten?

Op het net kom ik de volgende tegen:

A. Plomp - Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002

en
B. Plomp - Catalogue Papermoney of the Netherlands 1760-Present. Part 2

A is het eerste deel?

Andere? Dank!

manuel Ireland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Catalogus Nederlands Papiergeld

Bericht door manuel » 25 jul 2020, 13:11

De tweede is de nieuwste uitgave, met aanvullingen op de eerste uitgave. In de eerste uitgave staat noodgeld, die staan in de eerste niet. Via zijn site kan je ze samen kopen voor een kleine 50 euro.

De catalogus is overigens zeer mooi en overzichtelijk, echt een aanrader wat mij betreft

Westland België
Lid
Lid

Bericht door Westland » 25 jul 2020, 15:42

" In de eerste uitgave staat noodgeld, die staan in de eerste niet."

Nu ben ik in de war. Dus deel 2 is eigenlijk gewoon de meest recente uitgave. En er staat niks in de oude uitgave wat niet in de nieuwe staat. Zie ik dat goed? Dank.

manuel Ireland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door manuel » 25 jul 2020, 15:55

Dat was een foutje :) in de tweede uitgave staat het noodgeld niet.

In de tweede editie staan ook de overzeese gebieden.

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 25 jul 2020, 17:04

De Plomp catalogus is met voorsprong de beste en uitgebreidste wanneer het gaat om nederlands papiergeld.

Het enige waar deze catalogus niet zo geschikt voor is naar mijn mening is de waarde bepaling, de meeste prijzen die erin staan kloppen niet met de werkelijkheid,
sommige zijn te hoog, sommige veel te laag

Hoe dan ook Plomp is de beste catalogus.

Westland België
Lid
Lid

Bericht door Westland » 25 jul 2020, 19:03

Dus je hebt deel 1 nodig voor het noodgeld want dat staat niet in deel 2. Niet echt handig. Waneer is deel 2 uitgegeven? Nieuwe in de maak? Is Collectura een betrouwbare bron? Dank.

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 25 jul 2020, 19:24

Een beetje zichzelf respecterend verzamelaar zorgt gewoon dat ie beide delen heeft. Deel 2 is net begin dit jaar uitgekomen. Voorlopig dus geen nieuw deel in de maak. Nou kopen die handel :lollig:

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 13 aug 2020, 12:56

Arjena3 schreef:
25 jul 2020, 17:04
...Het enige waar deze catalogus niet zo geschikt voor is naar mijn mening is de waarde bepaling, de meeste prijzen die erin staan kloppen niet met de werkelijkheid,
...
De complimenten zijn mooi, maar de conclusie dat de catalogus niet gebruikt zou kunnen worden voor waardebepaling is m.i. onterecht.
Natuurlijk is het slechts een mening van een individu, maar niet gebaseerd op feiten:

Citaat uit het voorwoord: "...Did you buy a note for much more than it is listed in the catalogue? Market values vary and a printed catalogue does not. If a dealer is asking a lot more than a note is listed for, consider if you WANT to pay the price asked, and if you do, never feel sad, but be happy with your new obtained item! Were you able to buy a note for a lot less than it was listed in the catalogue? ALSO be happy, as you might have outsmarted a dealer with the knowledge you have on a particular item..." -einde citaat.

De prijzen zijn samengesteld uit 5 jaar veilingopbrengsten (2014-2019), d.m.v. een professionele zoekmachine die alle (grote) internationale veilinghuizen volgt, inclusief ebay. De werkelijk geregistreerde verkopen, inclusief opgeld, exclusief verzending, wordt gezien als inkoopprijs van de handel. Een gemiddelde opslag is daarop toegepast. Vervolgens zijn de prijzen door een commissie van handelaren en verzamelaars beoordeeld en is er een consensus prijs in de catalogus opgenomen. Dat een particulier de weg van de handel-inkoop heeft gevonden, en daarna beweert dat de prijzen te hoog zijn, daar kan ik inkomen. De catalogus pretendeert namelijk niet zowel voor handel als voor particulieren een correcte prijs te kunnen weergeven. Dat kan immers niet, omdat het winstpercentage van de handel er tussen zit. Een individu die een handelaar treft die het niet zo nauw neemt met de kwaliteitsnormen en daardoor veel meer betaalt dan in de catalogus staat, ook daar kan ik inkomen, het enige dat een catalogusmaker daar aan kan doen is duidelijkheid verschaffen over welke normen gehanteerd zijn bij gebruik van kwaliteitskenmerken. (Introduction page 3 en 4).
Zelfs het statement dat sommigen te hoog en sommigen veel te laag zijn, kan ik inkomen. Al merk ik dat niet veel verzamelaars die de catalogus gebruiken, gezien hebben dat het, tevens in het voorwoord uitgelegde, gebruik van paars/italic waarde indicatie aangeeft dat het een educated-guess betreft.
Nogmaals, Ja de catalogus in gedrukte vorm zit er soms naast. Maar de bewering dat de catalogus niet geschikt zou zijn voor waardebepaling kan niet met feiten worden onderbouwd, omdat de catalogus juist uitstekend en met name voor dat doel geschikt is.
Maar goed... een ieder heeft recht op zijn mening, al zou ik graag de mening, namens de groep experts die betrokken was bij de totstandkoming van de prijzen, met inachtneming van het voorgaande, met klem tegenspreken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 13 aug 2020, 12:57

PietjePuk190 schreef:
25 jul 2020, 19:24
Een beetje zichzelf respecterend verzamelaar zorgt gewoon dat ie beide delen heeft. Deel 2 is net begin dit jaar uitgekomen. Voorlopig dus geen nieuw deel in de maak. Nou kopen die handel :lollig:
Dank voor de advertentie. Ik had het niet beter kunnen verwoorden :lollig:
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 13 aug 2020, 13:37

In tegenstelling tot het eerder beweerde over het niet in de maak zijn van een volgend deel, dat moet ik tegenspreken.
De vraag is echter, wat moet er in. En die vraag wil ik jullie, mijn geachte forum vrienden, bekenden en mensen wiens mening ik sterk waardeer maar niet altijd deel, voorleggen!

Er zijn nogal wat aan het Nederlands Papiergeld gerelateerde onderwerpen nooit in catalogusvorm verschenen. De mij hooggeachte heer Verkooijen heeft in zijn catalogi van het Noodgeld van Nederland gedurende de eerste wereldoorlog en het interbellum, heel mooi omschreven wat hij onder papiergeld verstaat. Hij heeft dat dan ook vaker over bons dan over biljetten, met name omdat in veel gevallen de uitgever al bepaald heeft waarvoor de tegenwaarde gebruikt mocht worden (vet, brood, huur, specifieke winkel, etc).
De mate van verspreiding en hergebruik van het geld is daarom niet altijd even duidelijk bij eerder gecatalogiseerde objecten. Neem de bankiersbiljetten, bedoeld aan het begin van WO-I om rekeningen tussen banken te vereffenen, met waarden van ƒ 5.000, 10.000 25.000 en 50.000. Volgens de beschrijvingen in de aanmaak registers (dat is het onderdeel van de boekhouding van DNB waarin de werkelijke waarde gecreëerd wordt wanneer een biljet aan de circulatie wordt toegevoegd, ten tegenwaarde van een schuld), zijn slechts enkele exemplaren van de ƒ 5.000,= gebruikt, en alle uitgegeven biljetten zijn opgekomen (en liggen nu in het archief van DNB). Er zijn incomplete, ongetekende exemplaren van alle waarden bekend onder verzamelaars, afkomstig uit modellen boekjes, maar geen enkel omloop-exemplaar.

Dus uitgaande van de geldswaarde van een bon, ongeacht de tegenprestatie of wijze waarop de garantie op uitbetaling werd geregeld, zijn er nogal wat object-typen mogelijk om te beschrijven:
Permissie biljetten en andere distributie bonnen. (zelfstandig geen geldswaardig document, maar in combinatie met gangbaar geld uit de periode nodig om tot aanschaf over te kunnen gaan.) Voorbeeld: een soldaat van het Eerste Franse Leger in Nederland -Bataafse republiek 1795, l'Armée du Nord, heeft dringend een deken nodig om de koude Nederlandse nachten te doorstaan. Echter zijn Franse Assignaat, die in Nederland formeel Wettig Betaalmiddel is voor eerste levensbehoefte voldoet niet, omdat de aanschaf van een deken daar niet onder valt. Hij gaat naar zijn kampcommandant en vraagt toestemming voor het deken bij de lokale middenstand te mogen aanschaffen. Hiervoor krijgt hij toestemming, dat op een daarvoor ontwikkeld formulier wordt vastgelegd. De soldaat heeft deze toestemming (permissie) nodig om zijn deken te kopen, maar moet het vervolgens met gangbare assignaten nog wel betalen. De assignaten waren niet voldoende om de aanschaf te doen, de permissie op zichzelf ook niet, maar de combinatie maakt het geld waardevol.
7515b.jpg
  • Permissiebiljetten
  • Distributie bonnen
  • Bewijs noodzaak behoud objecten (zoals een fiets nodig voor uitoefening beroep, in WO-II)
  • Wissels, kaswissels, wisselbriefjes, kassiersbiljetten, kassierswissels, cheques aan toonder of aan persoon met endossementen. Op termijn van 3 dagen, 6 dagen, 3 maanden, 6 maanden, op zigt [sic].)
  • Spaarzegels van middenstand (meestal supermarkten) die inwisselbaar zijn tegen geld met agio (aanvullende rente indien compleet, of disagio, je krijgt minder dan betaald als het niet compleet is).
  • Schoolgeld (geen geldswaardige documenten, maar wel gerelateerd aan de hobby)
  • Speelgeld (geen geldswaardige documenten, maar wel gerelateerd aan de hobby)
  • Reclamegeld (geen geldswaardige documenten, maar wel gerelateerd aan de hobby)
  • Bekende vervalsingen (geen geldswaardige documenten, maar wel gerelateerd aan de hobby)
  • Officiële kartonnen proefdrukken van Nederlandse Munten
  • Evenementengeld (niet alleen de Preuvenelappen, maar vele variaties van lokaal tijdelijk gangbaar geld)
  • Encyclopedische informatie, zoals productie aantallen, in- en uit- circulatiedata, watermerken uitvoeriger beschreven, eventueel met afbeeldingen, gebruikt papier, drukkerijen, papierproducent, ontwerper(s), uitvoeriger beschrijving van alle verschillen tussen de varianten (en niet alleen de significantste verschillen waarlangs je de verschillende varianten kunt herkennen), anekdotisch materiaal over ontwerper, ontwerp, uitvoering, intrekking, etc.
  • Ontwerpen die het niet tot uitvoering hebben gebracht
Ik ben erg benieuwd of er verzamelaars van bovenstaande materialen zijn die dit ook graag in catalogusvorm zouden zien verschijnen.
Of misschien zelfs onderwerpen gerelateerd aan Nederlands papiergeld die nog niet genoemd zijn.
Graag de reacties!!! (Eventueel in PB)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander » 14 aug 2020, 10:31

Dag Patrick,

Een leuk verzoek. Misschien zouden aandelen er ook bij meegenomen kunnen worden. En belasting- en legeszegels. Dit is een bijvangst van mijn eigen verzameling.
Van schoolgeld bestaat er al een catalogus, geschreven door H. Siepel.

De uitwerking wordt een hele uitdaging. Als men alle punten zou willen uitwerken tot één catalogus word het vergelijkbaar met Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog van Lou de Jong.
Alleen al van de distributiebonnen is er een grote verscheidenheid, van de bekende broodbonnen tot aan soep, kippen en eikels, dit kun je haast vergelijken met het noodgeld, (bijna)iedere gemeente/provincie had zijn distributiebescheiden. En gaan door tussen de Wereldoorlogen en nog tot ver na de Tweede Wereldoorlog, denk aan de oliecrisis.
Ditzelfde zal ook gaan gelden voor spaarzegels (wat ook nog lastig kan worden omdat veel van dit soort bedrijven niet meer bestaan, of dit op een zeer lokaal niveau deden, de lokale kruidenier die middels zegels of stempels een spaarkaart vulde).

Nog een onderwerp zou kunnen zijn: De zegels van contributiebetalingen of bijdragezegels (betaalbewijsjes die in een boekje werden geplakt), deze komen voor bij bedrijven, pensioenen, verzekeringen en vakbonden, maar ook van wat meer duistere organisaties als de NSB.

Natuurlijk zie ik graag de encyclopedische informatie. De informatie achter de stukken laat het leven.
Een catalogus gebruik ik zelf om te zien wat er is dan om te zien wat iets waard is.

Van de onderwerpen is/zal genoeg te vinden zijn maar het zal moeten worden samengevoegd. Dit soort onderwerpen raakt verschillende disciplines en verzamelaars en veelal verzamelen die geen munten of biljetten. Een verzamelaar van Jan de Boer supermarkten zal de spaarzegels hebben en een militaria verzamelaar misschien meer van distributiebonnen.

Kortom, er is nog genoeg om uit te zoeken en te catalogiseren want van veel van de voorgestelde onderwerpen is een catalogus moeilijk te vinden (mocht die er zijn houd ik me aanbevolen) of gewoon niet beschikbaar.

Alexander

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 14 aug 2020, 14:19

Ik denk dat het op een gegeven moment ook een kwestie van vraag en aanbod is. Hoeveel moeite wil je erin steken vs hoeveel mensen zouden er interesse in kunnen hebben. Ik ben momenteel bezig met een catalogusje voor mezelf voornamelijk. Waarbij het misschien best leuk is als anderen er ook interesse in hebben maar dat zien we dan wel weer. In zijn algemeenheid is er nog een enorme hoeveelheid materiaal NIET fatsoenlijk in kaart gebracht. Misschien ook een verschil van insteek: Maak je een catalogus omdat je hem zelf nodig hebt? Of maak je een catalogus omdat je het leuk vindt om te doen? Of maak je een catalogus met het doel om er schathemeltjerijk van te worden? frogwink

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 14 aug 2020, 14:22

Dank voor je reactie! Hopenlijk volgen anderen je voorbeeld!!
Alexander schreef:
14 aug 2020, 10:31
...Van schoolgeld bestaat er al een catalogus, geschreven door H. Siepel.
Heb al eens contact met Henderik over dit onderwerp gezocht. Het is echter nooit tot een samenwerking gekomen. Wellicht als er meer animo voor is.
Alexander schreef:
...De uitwerking wordt een hele uitdaging. Als men alle punten zou willen uitwerken tot één catalogus word het vergelijkbaar met Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog van Lou de Jong.
Ben al ruim 40 jaar bezig met het verzamelen van vanalles, voornamelijk informatie. En die leg ik op een gestructureerde wijze vast. De vraag is inderdaad bundel je dit, of laat je het in losse werken terugkomen.
Alexander schreef:
Alleen al van de distributiebonnen is er een grote verscheidenheid, van de bekende broodbonnen tot aan soep, kippen en eikels, dit kun je haast vergelijken met het noodgeld, (bijna)iedere gemeente/provincie had zijn distributiebescheiden. En gaan door tussen de Wereldoorlogen en nog tot ver na de Tweede Wereldoorlog, denk aan de oliecrisis.
Van veel distributiekringen heb ik materiaal :dizzie: Zelfs materiaal eromheen, zoals overzichten welke kringen er zijn, etc.
Alexander schreef:
Ditzelfde zal ook gaan gelden voor spaarzegels (wat ook nog lastig kan worden omdat veel van dit soort bedrijven niet meer bestaan, of dit op een zeer lokaal niveau deden, de lokale kruidenier die middels zegels of stempels een spaarkaart vulde).
Tja. Bedrijfskantines daar nog aan toevoegen, is een vrijwel onmogelijke taak. Eens. Ik stel voor dat jij dit hoofdstuk samenstelt :lollig: [grapje].
Alexander schreef:
Nog een onderwerp zou kunnen zijn: De zegels van contributiebetalingen of bijdragezegels (betaalbewijsjes die in een boekje werden geplakt), deze komen voor bij bedrijven, pensioenen, verzekeringen en vakbonden, maar ook van wat meer duistere organisaties als de NSB.
Vakantiebonnen...
Haarlem, Metselaarspatroons vereeniging ƒ 1,20 vz.jpg
Cooperatieve handelsvereniging, bij aanschaf een bewijs. Totaal aan bewijzen leverde aan het einde van het jaar een bijdrage in het dividend op.
May13#02.jpg
EH Aardappelen Brandstof 02.jpg
Alexander schreef:
Natuurlijk zie ik graag de encyclopedische informatie. De informatie achter de stukken laat het leven.
Een catalogus gebruik ik zelf om te zien wat er is dan om te zien wat iets waard is.
Dus liever apart? of juist gecombineerd?
Alexander schreef:
Van de onderwerpen is/zal genoeg te vinden zijn maar het zal moeten worden samengevoegd. Dit soort onderwerpen raakt verschillende disciplines en verzamelaars en veelal verzamelen die geen munten of biljetten. Een verzamelaar van Jan de Boer supermarkten zal de spaarzegels hebben en een militaria verzamelaar misschien meer van distributiebonnen.

Kortom, er is nog genoeg om uit te zoeken en te catalogiseren want van veel van de voorgestelde onderwerpen is een catalogus moeilijk te vinden (mocht die er zijn houd ik me aanbevolen) of gewoon niet beschikbaar.

Alexander
Ik sprak laatst in Tilburg een oude man die beweerde een catalogus van Leges zegels te hebben gemaakt halverwege jaren '80. Hij kon er ook veel over vertellen, dus was geloofwaardig. Op mijn vraag of hij mij een exemplaar kon leveren was hij positief, en heeft mijn visitekaartje meegenomen. Echter, tot de dag van vandaag (ruim een jaar verder) niets meer van gehoord.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 14 aug 2020, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 14 aug 2020, 14:26

PietjePuk190 schreef:
14 aug 2020, 14:19
Ik denk dat het op een gegeven moment ook een kwestie van vraag en aanbod is. Hoeveel moeite wil je erin steken vs hoeveel mensen zouden er interesse in kunnen hebben. Ik ben momenteel bezig met een catalogusje voor mezelf voornamelijk. Waarbij het misschien best leuk is als anderen er ook interesse in hebben maar dat zien we dan wel weer. In zijn algemeenheid is er nog een enorme hoeveelheid materiaal NIET fatsoenlijk in kaart gebracht. Misschien ook een verschil van insteek: Maak je een catalogus omdat je hem zelf nodig hebt? Of maak je een catalogus omdat je het leuk vindt om te doen? Of maak je een catalogus met het doel om er schathemeltjerijk van te worden? frogwink
Als je een catalogus maakt met het doel om er schathemeltjerijk van te worden, dan zou ik graag het businessplan willen inzien, want in welke vorm ook; klein of groot(s) opgezet, het kost (HEEL) VEEL geld in de voorfinanciering, en het is uberhaupt nog maar de vraag of je je investering terugverdient. En dat is dan alleen nog maar het financiële gedeelte, want als je een uurloon zou gaan rekenen, dan moet elk exemplaar veel meer kosten dan welke catalogus je nu ook kunt kopen! (Of ik heb iets fout gedaan :oops: )
Om een idee te geven... Sinds 1979 hou ik in digitale vorm bij wat ik tegenkom aan informatie. Van scannen van maandbladen (muntkoerier, beeldenaar, watermerk, ibns journal, veilingcatalogi en opbrengstlijsten etc.) tot krantenartikelen, en magazines. Eind jaren '90 ontstond bij mij het idee een eigen catalogus te maken, de eerste stappen op dit gebied zijn mijn medewerking aan de catalogus van Akkermans/Vercoulen, 2e editie, en daarna een eigen overzicht gepubliceerd in de jubileumeditie (2006-03) van 't Watermerk. De database waarin ik alles bijhoud is een eigen ontwerp, waarin de informatie en afbeeldingen op een gestructureerde manier gecombineerd zijn, waardoor het terugvinden en reproduceren van informatie uiteindelijk eenvoudig is. Maar het opzetten en bijhouden heeft alles bij elkaar (40 jaar lang gemiddeld ruim 2 uur per avond, elke avond -sommige dagen meer, sommige dagen minder. In mijn jeugd minder dan nu, totaal rond 30.000 manuren -Dat is gelijk aan ruim 14 FTE 40 uur per week, 1 jaar aan het werk-. En ik denk dat dit een zeer voorzichtige schatting is. Maar... het is mijn hobby, dus daar mag tijd in gaan zitten! Dus zeker geen klagen, en ik zit nu op een gemiddelde van 4 uur per dag... In het weekend wat meer, en heel soms, als het buiten 33 graden is, een dagje niets.)

Maar... Roeland... Een catalogusje voor jezelf voornamelijk... Mag ik vragen over welk verzamelgebied?

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 14 aug 2020, 14:52

Ja bij jou is het een levenswerk :D Daarvoor ben ik aan de late kant begonnen met serieus verzamelen. Ik ben bezig met het bij elkaar schrapen van informatie over de Bonos Revolucionarios, waardepapier (papiergeld kun je eigenlijk niet noemen) van de Cubaanse Revolutie. Het is op zich een vrij beperkt en ook nog redelijk scherp af te bakenen verzamelgebied, en dat is al heel wat. Maar nogmaals, in eerste instantie voor mezelf: ik vind het gewoon leuk om zo'n boekje te maken. Ik verzorg ook vaak reisgidsjes als ik met vrienden de hort op ga bijvoorbeeld. Ik hoop voor het eind van het jaar wel iets te kunnen laten zien, als er weer eens een beurs doorgaat of zo froggy

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 14 aug 2020, 16:06

In september is de muntmanifestatie gepland, moet je wel reserveren.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 15 aug 2020, 11:00

Patrickp_nl schreef:
13 aug 2020, 12:56
Arjena3 schreef:
25 jul 2020, 17:04
...Het enige waar deze catalogus niet zo geschikt voor is naar mijn mening is de waarde bepaling, de meeste prijzen die erin staan kloppen niet met de werkelijkheid,
...
Nogmaals, Ja de catalogus in gedrukte vorm zit er soms naast. Maar de bewering dat de catalogus niet geschikt zou zijn voor waardebepaling kan niet met feiten worden onderbouwd, omdat de catalogus juist uitstekend en met name voor dat doel geschikt is.
Maar goed... een ieder heeft recht op zijn mening, al zou ik graag de mening, namens de groep experts die betrokken was bij de totstandkoming van de prijzen, met inachtneming van het voorgaande, met klem tegenspreken.
Het was in het geheel geen kritiek op jouw catalogus. Ik schreef zelfs dat de jouwe de beste is die momenteel beschikbaar is.
Je schrijft zelf in je reactie dat de prijzen tot stand zijn gekomen door opbrengsten etc uit de periode 2014-2019. Nu is deel 1 van jou catalogus al een behoorlijk aantal jaren geleden uitgegeven ( ja tijd vliegt ), ik hoef zeker jou niet uit te leggen, nog te bewijzen dat deze prijzen lang en breed zijn achterhaalt.

Juist door te stellen dat jouw catalogus uitstekend en met name voor dat doel geschikt is zorgt ervoor dat een hoop verzamelaars van een koude kermis thuis komen op hedendaagse veilingen en beurzen. Ja er staat een voorwoord in dat klopt, we weten allemaal dat vrijwel niemand dat leest en eigenlijk spreek je jezelf tegen in de reactie die je geeft, je kan nooit zeggen "dit is met name voor dat doel geschikt" en tegelijkertijd verwijzen naar het voorwoord in de catalogus die heel iets anders stelt.

Het is overigens altijd al mijn kritiek geweest op catalogussen, het noemen van prijzen schept verwachtingen zowel aan de aankoop kant als aan de verkoop kant, wat mij betreft zou een "bandbreedte" veel beter zijn.

uiteraard mag ook jij je mening geven cq de mijne met klem tegenspreken alleen doe dat niet namens de door jou geraadpleegde experts, puur en alleen omdat deze experts, of in ieder geval een aantal van hen het ook niet eens zijn met de genoemde prijzen op het moment dat deze catalogus uitkwam.

Nogmaals jouw catalogus is met voorsprong de beste en meest uitgebreidste die je kan kopen en iedere verzamelaar zou hem in bezit moeten hebben wat mij betreft, de "markt" bepaald de rest.

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 15 aug 2020, 17:10

Arjena3 schreef:
15 aug 2020, 11:00
...wat mij betreft, de "markt" bepaald de rest.
En ik denk er net zo over :thumb up:

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 17 sep 2020, 22:55

PietjePuk190 schreef:
14 aug 2020, 14:52
Ik ben bezig met het bij elkaar schrapen van informatie over de Bonos Revolucionarios, waardepapier (papiergeld kun je eigenlijk niet noemen) van de Cubaanse Revolutie. Het is op zich een vrij beperkt en ook nog redelijk scherp af te bakenen verzamelgebied, en dat is al heel wat. Maar nogmaals, in eerste instantie voor mezelf: ik vind het gewoon leuk om zo'n boekje te maken. Ik verzorg ook vaak reisgidsjes als ik met vrienden de hort op ga bijvoorbeeld. Ik hoop voor het eind van het jaar wel iets te kunnen laten zien, als er weer eens een beurs doorgaat of zo froggy
Ik heb inmiddels op de afgelopen IBNS-beurs in Hilversum een drietal exemplaren van deze very limited edition (ahem) kunnen verkopen froggy Ben nu gewoon verder informatie aan het verzamelen om op enig moment tot een fatsoenlijke v1.0 te kunnen komen.

Afbeelding

Ger1
Senior lid
Senior lid

Bericht door Ger1 » 18 sep 2020, 09:54

@PietjePuk190,
Mooi gemaakt hoor, :thumb up:
Grappig die aparte biljetten en er zit ook nog een stukje geschiedenis aan vast.
Mvg, :) .

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”