Reichskreditkassenscheine (schijngeld)

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Reichskreditkassenscheine (schijngeld)

Bericht door Ger1 »

Hoort dit bij een verzameling Nederlands papiergeldgeld?
Dat is een vraag die elke verzamelaar voor zich zelf moet uitmaken,

Ro 550a 50 cent, met droogstempel
Ro 550a.jpg
Ro 551a, Ro 551b 1 mark met droogstempel
Ro 551a.jpg
Ro 552a, Ro 552b 1 mark zonder droogstempel
Ro 551b.jpg

Maar er is al veel over geschreven, zie o.a. dit stukje tekst,

“Bij de capitulatieovereenkomst van mei 1940 was bepaald dat die Reichskreditkassenscheine in Nederland als wettig betaalmiddel golden en dat de Nederlandse bank ze moest innemen en ze moest financieren:
de Duitse soldaten kochten dus taartjes op kosten van de Nederlandse schatkist.”

Te lezen op deze website:
http://archief.ntr.nl/deoorlog/page/map ... eine).html

voor meer informatie:
https://www.patrickp.nl/c-3406270/reich ... enscheine/

http://wiki.muntenenpapiergeld.nl/index ... senscheine

Ik zelf nam hier voor het eerst kennis van toen ik het boek/catalogus las van Alphons Toele en H. Jacobi
“Het noodgeld van Nederland in de tweede wereldoorlog 1940 – 1945” vanaf bladzijde 332 t/m 338.

Mvg, :) .

Wordt vervolgd,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ger1 op 08 jun 2020, 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: Reichskreditkassenscheine (schijngeld)

Bericht door Ger1 »

Ro 552a, 2 mark met droogstempel
Ro 552a.jpg
Ro 552b 2 mark zonder droogstempel
Ro 552b.jpg
Ro 553a. 5 mark met droogstempel
Ro 553a.jpg

“Bij de capitulatieovereenkomst van mei 1940 was bepaald dat die Reichskreditkassenscheine in Nederland als wettig betaalmiddel golden en dat de Nederlandse bank ze moest innemen en ze moest financieren:
de Duitse soldaten kochten dus taartjes op kosten van de Nederlandse schatkist.”

voor meer informatie:

Ik zelf nam hier voor het eerst kennis van toen ik het boek/ catalogus las van Alphons Toele en H. Jacobi
“Het noodgeld van Nederland in de tweede wereldoorlog 1940 – 1945” vanaf bladzijde 332 t/m 338.

Wordt vervolgd,
Laatst gewijzigd door Ger1 op 08 jun 2020, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Ro 553b 5 mark zonder droogstempel
Ro 553b.jpg
Ro 554a 20 mark met droogstempel
Ro 554a.jpg
Ro 555a 50 mark met droogstempel
Ro 555a.jpg

voor meer informatie:

Ik zelf nam hier voor het eerst kennis van toen ik het boek/ catalogus las van Alphons Toele en H. Jacobi

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Het staat vermeldt in de Plomp catalogus dus dan neem ik zonder meer aan dat het bij het Nederlands papiergeld hoort.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Ik heb deze gewoon onder Duitsland zitten hoor. Ik zie nergens aan dat het Nederlands geld zou moeten zijn. Geen overprint of stempel of wat dan ook.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Ilosab schreef: 08 jun 2020, 19:04 Het staat vermeldt in de Plomp catalogus dus dan neem ik zonder meer aan dat het bij het Nederlands papiergeld hoort.
Ik zie nu pas dat bij de Plomp PL1300.1 geen droogstempel staat?
Nu ben ik benieuwd of ze er zijn zonder droogstempel?

Mvg, :D .
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

PietjePuk190 schreef: 08 jun 2020, 19:21 Ik heb deze gewoon onder Duitsland zitten hoor. Ik zie nergens aan dat het Nederlands geld zou moeten zijn. Geen overprint of stempel of wat dan ook.
Ik schrijf ook niet dat het Nederlands geld is, maar of het toch bij een Nederlandse verzameling hoort?
Het geld was namelijk wel korte tijd wettig betaalmiddel en gedekt door de Nederlandse bank.

Mvg, :D .
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Ja gedekt onder dwang van een vijandige mogendheid ja. Nou ja de keuze moet een ieder inderdaad voor zichzelf maken, maar dit is dus de mijne :)
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

PietjePuk190 schreef: 09 jun 2020, 07:24 Ja gedekt onder dwang van een vijandige mogendheid ja.
Nou ja de keuze moet een ieder inderdaad voor zichzelf maken, maar dit is dus de mijne :)
Natuurlijk bepaal je dat zelf maar, en dat respecteer ik ook.
Maar bij munten (sorry) zie ik altijd het zinken geld ook in alle Nederlandse verzamelingen zitten.

En wat dan te denken van de biljetten:

5 gulden zilverbon PL21/AV17
10 gulden bankbiljet PL37/AV30 (weet niet zeker of deze ook tijdens de bezetting zijn gedrukt)
10 gulden bankbiljet PL38/AV31
10 gulden bankbiljet PL40/AV32
20 gulden bankbiljet PL51/AV41 vanaf serie BH
25 gulden bankbiljet PL61/AV48 vanaf serie FB
25 gulden bankbiljet PL62/AV49 (weet niet zeker of deze ook tijdens de bezetting zijn gedrukt)
25 gulden bankbiljet PL62/AV50
50 gulden bankbiljet PL80/AV65

Allemaal gedrukt en/of uitgegeven tijdens de bezetting.
Onder dwang weet ik niet maar in ieder geval wel onder auspiciën. :thuink:

Mvg, :)
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Ik zat na te denken over de stelling:
'horen Duitse betaalmiddelen die tijdens de bezetting een geldig betaalmiddel waren in mijn collectie Nederlands papiergeld?'
Mede doordat de metaalverzamelaars er ondertussen ook een eigen topic op nahouden http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=194&t=18407
(na-apers :gniffel: ).

Het is niet de bedoeling om een catalogus af te kraken of te promoten. Onderstaande is mijn beleving van orde scheppen in de chaos die verzamelen wordt genoemd (met de beperkte middelen tijdens mijn jeugd).

Toen ik begon met het verzamelen van papiergeld was eigenlijk mijn enige referentiekader de jaarlijkse uitgave van de NVMH almanak (die toen nog niet eens standaard bankbiljetten had opgenomen in de jaarlijkse editie) en de halfjaarlijkse uitgave van het assortiment van de Ruiter. Deze vond ik altijd mooi omdat er bij elk biljet een foto stond en er waren foto's van biljetten die ze niet te koop hadden.

Ik ben dus ook gaan verzamelen wat in deze catalogussen stond weergegeven en dat is altijd zo gebleven. Uit kostenoverwegingen doe ik niet aan varianten. In de loop van de jaren ben ik erachter gekomen dat (sommige) catalogussen inconsequent (kunnen) zijn.

Waarom staan er in de NVMH almanak wel munten van de Franse inlijving afgebeeld (bijv. 1/2 franc 1812) en niet van de Duitse bezetting? Zou dit politiek te gevoelig hebben gelegen?

Nadat de catalogus van Plomp in mijn bezit kwam vielen mij meer dingen op die inconsequent zijn (of door onderzoek geen stand konden houden).
Een voorbeeld wat sinds kort rechtgezet is in de NVMH....
Het 10 gulden biljet Arbeid en Welvaart is aangeduid als type I en II (verschillende achterkant).
De 2,50 gulden zilverbon uit 1918 was altijd een variant van 12.x. Nu is dat 11.x en 12.x (verschillende achterzijde ivm toegevoegd veiligheidskenmerk in het papier).

Er zijn ook verschillen in inzicht over het verzamelen van de overzeese gebieden. Horen die wel of niet bij Nederland als verzamelgebied?

Conclusie:
Ik denk dat een verzameling dynamisch is en in vele gevallen niet compleet kan zijn omdat er altijd vanuit een ander perspectief naar wordt gekeken door verschillende belanghebbende. Naar gelang er meer onderzoek wordt gedaan zullen er nieuwe overwegingen moeten worden gedaan en komen er meer feiten aan het licht.

Ik vind dat het niet uit maakt hoe iemand verzamelt zolang er maar over kan worden gepraat zodat de geschiedenis levend blijft. Compleet klinkt leuk maar er moet iets te verzamelen overblijven om er plezier in te houden. De momenten dat ik iets nieuws aanschaf zijn ook de momenten dat ik de rest weer bekijk.

Ik heb besloten niet actief op zoek te gaan naar de Reichskreditkassenscheine. Als ik de gehele serie voor een leuke prijs (compleet en UNC) kan aankopen zal ik dat zeker overwegen. Voor nu hoort het niet bij mijn verzameling maar vraag het over een X aantal jaar nog eens.

Tot slot:
Mijn verzameling komt nooit compleet en daar zijn veel redenen voor. :lach:
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Of je deze biljetten in je Nederlandse verzameling opneemt is en blijft je eigen keuze.
Dat geld natuurlijk ook voor de biljetten van de overzeese gebieden.
Maar het hoort volgens mij wel bij de historie van Nederland.

Het kan zijn dat deze biljetten en munten niet overal afgebeeld staan i.v.m. het hakenkruis (Swastika) dat er op staat dat was en is nog steeds een teer punt en zelfs lange tijd verboden als ik het goed heb.
"Swastika ook wel hakenkruis genoemd, is het heiligste symbool uit het hindoeïsme en Jaïnisme en wordt tevens gebruikt in het boeddhisme, maar tegenwoordig wordt het symbool vooral met het (neo)nazisme geassocieerd." (WikipediA)

Maar in de catalogus van: J. Mevius / F. G. Leliveld
Speciale catalogus van
De Nederlandse bankbiljetten van 1814 tot heden.
Uitgave 1977 en later nog een uitgave 1981.
Staan de Reichskredietkassenscheine wel achterin.

Weet wel dat toen de biljetten in de NVMH catalogus afgebeeld werden dit duidelijk van de Mevius catalogus is afgekeken.
De nummering van de biljetten is gelijk als die van de Mevius catalogus.

Maar nogmaals verzamelen is een keuze die persoonlijk is en dat zal altijd zo blijven.
Zolang je het zelf leuk vind, doet het er niet toe wat het is en of het kostbaar is of niet.

Mvg, :)
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Adriaan schreef: 28 jun 2020, 22:31 Ik zat na te denken over de stelling:
'horen Duitse betaalmiddelen die tijdens de bezetting een geldig betaalmiddel waren in mijn collectie Nederlands papiergeld?'
Mede doordat de metaalverzamelaars er ondertussen ook een eigen topic op nahouden http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=194&t=18407
(na-apers :gniffel: ).
In dit kader is ook de discussie hier relevant.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Ik kan wel iets zeggen over waarom deze biljetten in Plomp deel1 staan.
De nazis hadden naast de oorlogshandelingen die fysiek merkbaar waren ook een aantal slimmerds in dienst die een aantal politieke en sociaal-economische veranderingen bedacht hadden.
Een van de ideeën was, dat een bezet volk eerder de vreemde nationaliteit zou omarmen als de bezetter economische voorspoed zou brengen.
Voor dit doel waren de Reichskreditkassenscheine gemaakt. Ter vervanging van de Nederlandse gulden!
Echter, in een aantal Europese landen, ging het economisch vóór de oorlog veel minder slecht dan in Duitsland zelf.
De biljetten zijn door de Duitsers daadwerkelijk op Nederlands grondgebied geldig verklaard, maar al na enkele weken bleek de weerstand onder de bevolking veel te groot, en heeft men besloten ze niet langer te pushen.

Dan een reactie op de opmerking dat er geen stempels of andere indicatie voor Nederlands gebruik op de biljetten staat: als je één groot rijk visualiseert, benadruk je niet de verschillen, maar zorgt voor harmonie. (Ik geef toe, dat laatste is niet helemaal gelukt.)

Off topic: de Franse Assignaten zijn ook in Nederland formeel betaalmiddel geweest, maar nooit door de bevolking omarmt.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”