Ik zat na te denken over de stelling:
'horen Duitse betaalmiddelen die tijdens de bezetting een geldig betaalmiddel waren in mijn collectie Nederlands papiergeld?'
Mede doordat de metaalverzamelaars er ondertussen ook een eigen topic op nahouden
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=194&t=18407
(na-apers

).
Het is niet de bedoeling om een catalogus af te kraken of te promoten. Onderstaande is mijn beleving van orde scheppen in de chaos die verzamelen wordt genoemd (met de beperkte middelen tijdens mijn jeugd).
Toen ik begon met het verzamelen van papiergeld was eigenlijk mijn enige referentiekader de jaarlijkse uitgave van de NVMH almanak (die toen nog niet eens standaard bankbiljetten had opgenomen in de jaarlijkse editie) en de halfjaarlijkse uitgave van het assortiment van de Ruiter. Deze vond ik altijd mooi omdat er bij elk biljet een foto stond en er waren foto's van biljetten die ze niet te koop hadden.
Ik ben dus ook gaan verzamelen wat in deze catalogussen stond weergegeven en dat is altijd zo gebleven. Uit kostenoverwegingen doe ik niet aan varianten. In de loop van de jaren ben ik erachter gekomen dat (sommige) catalogussen inconsequent (kunnen) zijn.
Waarom staan er in de NVMH almanak wel munten van de Franse inlijving afgebeeld (bijv. 1/2 franc 1812) en niet van de Duitse bezetting? Zou dit politiek te gevoelig hebben gelegen?
Nadat de catalogus van Plomp in mijn bezit kwam vielen mij meer dingen op die inconsequent zijn (of door onderzoek geen stand konden houden).
Een voorbeeld wat sinds kort rechtgezet is in de NVMH....
Het 10 gulden biljet Arbeid en Welvaart is aangeduid als type I en II (verschillende achterkant).
De 2,50 gulden zilverbon uit 1918 was altijd een variant van 12.x. Nu is dat 11.x en 12.x (verschillende achterzijde ivm toegevoegd veiligheidskenmerk in het papier).
Er zijn ook verschillen in inzicht over het verzamelen van de overzeese gebieden. Horen die wel of niet bij Nederland als verzamelgebied?
Conclusie:
Ik denk dat een verzameling dynamisch is en in vele gevallen niet compleet kan zijn omdat er altijd vanuit een ander perspectief naar wordt gekeken door verschillende belanghebbende. Naar gelang er meer onderzoek wordt gedaan zullen er nieuwe overwegingen moeten worden gedaan en komen er meer feiten aan het licht.
Ik vind dat het niet uit maakt hoe iemand verzamelt zolang er maar over kan worden gepraat zodat de geschiedenis levend blijft. Compleet klinkt leuk maar er moet iets te verzamelen overblijven om er plezier in te houden. De momenten dat ik iets nieuws aanschaf zijn ook de momenten dat ik de rest weer bekijk.
Ik heb besloten niet actief op zoek te gaan naar de Reichskreditkassenscheine. Als ik de gehele serie voor een leuke prijs (compleet en UNC) kan aankopen zal ik dat zeker overwegen. Voor nu hoort het niet bij mijn verzameling maar vraag het over een X aantal jaar nog eens.
Tot slot:
Mijn verzameling komt nooit compleet en daar zijn veel redenen voor.