Curieuze jaartalwijziging mogelijk dubbele stempelaanpassing

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

CorioCoins

Curieuze jaartalwijziging mogelijk dubbele stempelaanpassing

Bericht door CorioCoins »

Bij het opruimen van de provinciale munten kwam ik deze Hollandia duit tegen :
IMG_2600.jpg
IMG_2601.jpg
op het eerste gezicht natuurlijk 1765 maar uitvergroot zijn er duidelijke sporen te zien van een stempelaanpassing
IMG_2600_NEW.jpg
In CNM wordt er alleen melding gemaakt van 1765 over 1761, toch vind ik het verticale streepje veel te dun voor een 1 en mijn vermoeden is eerder een 4 ook omdat deze iets meer naar rechts staat.
Tevens is er een zichtbare boog boven het platte streepje van de 5 hetgeen doet vermoeden dat er ooit een 2 stond (mogelijk 3 maar het boogje loopt iets door de 5 heen)

Iemand enig ander idee dan 1765 over 1764 over 1762?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Re: Curieuze jaartalwijziging mogelijk dubbele stempelaanpassing

Bericht door sjors-sjors »

Hoi Bert,

Nu kan ik er op de computer wat beter naar kijken maar het is zeer lastig te zien. Een 4 lijkt me onwaarschijnlijk omdat daar zowel geen gewone als bijzondere afslagen van bekend zijn, al hoeft dat niet altijd iets te zeggen. Ik zou gokken op 1765/3, en dan met nadruk op gokken.
CorioCoins

sjors-sjors schreef: 03 mei 2020, 17:50 Hoi Bert,

Nu kan ik er op de computer wat beter naar kijken maar het is zeer lastig te zien. Een 4 lijkt me onwaarschijnlijk omdat daar zowel geen gewone als bijzondere afslagen van bekend zijn, al hoeft dat niet altijd iets te zeggen. Ik zou gokken op 1765/3, en dan met nadruk op gokken.
Ik heb even laten zien hoe ik de lijnen zie lopen een drie is echt hoogst onwaarschijnlijk
C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey »

Beste Bert en Sjors,
Naar mijn mening betreft het hier geen overslag of stempelverandering maar een herstelde stempelsnijders fout.
Waarschijnlijk is dit stempel vervaardigd begin 1765 en zat de stempelsnijder met zijn hoofd nog in '64.
De dunnere lijntjes kunnen niet de contouren van een 2 zijn geweest daarvoor is deze te langgerekt, de 2 werd juist eerder wat ingedrukt geschreven.
Zie deze:

1762.jpg

Wat het dan wel is geweest is lastig maar het zou ook kunnen dat de stempelsnijder een ponsoen gebruikt heeft waar de contouren van een 9 of omgedraaide 6 al heel fijn in gesneden was.

Groet, Cor
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Niks bijzonders bij duiten. Overslag is het niet. Dan zou je streep van 4 duidelijker zien.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Ik ben geen kenner, maar ik heb wel de foto wat duidelijker gemaakt :)

Afbeelding

Op basis hiervan heb ik ook nog wel wat vragen bij de 6. Jullie ook? Dat rondje lijkt eerst een onderste helft van een 8 geweest bijvoorbeeld?
CorioCoins

PietjePuk190 schreef: 05 mei 2020, 11:36 Ik ben geen kenner, maar ik heb wel de foto wat duidelijker gemaakt :)

Afbeelding

Op basis hiervan heb ik ook nog wel wat vragen bij de 6. Jullie ook? Dat rondje lijkt eerst een onderste helft van een 8 geweest bijvoorbeeld?
Dank voor het meedenken :-)
mogelijkerwijs heeft daar ook een vroeger jaartal gestaan een eerdere 6 oost zoals Laurens Aernout dat zo mooi noemt of misschien een 5? Bij een 5 zou het aannemelijker zijn dat het om 1765 over 1762 of 1763 of zoals Cor aangaf de countouren van 1759 over 1754 gaat aangezien die jaartallen volgens mij wel bestaan.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”