Deventer ½ nooddaalder van 15 stuivers 1672 (later werk)

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Deventer ½ nooddaalder van 15 stuivers 1672 (later werk)

Bericht door JO3023 »

In jouw voorbeeld van de kwart rijksdaalder spatbord is wel degelijk een andere poncoen gebruikt dan bij de hele rijksdaalder van het Rijksmuseum. Kijk maar naar de positie van de o van Anno: o boven de A vs. naast de A. Er vanuit gaande dat de afbeelding van CNG jouw hele rijksdaalder is, is ook daar dezelfde ponsoen gebruikt als bij het exemplaar van het Rijksmuseum.

Maar nogmaals, onderzoek van meerdere exemplaren zou noodzakelijk zijn om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Wat ik gezegd heb heb ik gezegd op basis van lógica, het is dus een hypothese.

Gr.
Laatst gewijzigd door JO3023 op 12 apr 2020, 22:28, 3 keer totaal gewijzigd.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

JO3023 schreef: 12 apr 2020, 22:07 In jouw voorbeeld van de kwart rijksdaalder spatbord is wel degelijk een andere poncoen gebruikt dan bij de hele rijksdaalder van het Rijksmuseum. Kijk maar naar de positie van de o van Anno: o boven de A vs. naast de A. Achteraf realiseer ik mij dat jij waarschijnlijk met jouw hele rijksdaalder zat te vergelijken.
Sorry, mijn toelichting was niet duidelijk. Wat ik bedoelde was dat het jaartal op de kwart rijksdaalder met hetzelfde ponsoen als op de halve rijksdaalder was gemaakt, ik bedoelde dus niet met hetzelfde ponsoen als op de hele rijksdaalder. Niet alleen de locatie van de o bij de A is hetzelfde, er zitten ook dezelfde streepjes in het veld links, rechts en onder de 2.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Het is goed mogelijk dat bij de halve en kwart rijksdaalder gebruik is gemaakt van hetzelfde ponsoen als de kleinere muntplaatje van de kwart rijksdaalder het toe zou laten. Scheelt weer in de kosten.

Gr.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”