Zilveren Dukaat Holland 1765
Moderator: Robin
Zilveren Dukaat Holland 1765
Op dit moment wordt er op de Duitse E-bay een zilveren dukaat van Holland 1765 te koop aangeboden.
https://www.ebay.de/itm/1-Ducat-1765-Ni ... SwpbRd7ril
Het jaartal is bij mijn weten nog niet eerder voorgekomen, helaas lijkt de munt gesnoeid te zijn ( wel mooi rond ) en is deze kwalitatief gezien niet de mooiste meer.
Of de munt 100% authentiek is durf ik niet alleen vanaf de foto's te zeggen, qua stempels lijkt het van wel, maar er zijn natuurlijk meer factoren die mee spelen.
Groet, Cor.
https://www.ebay.de/itm/1-Ducat-1765-Ni ... SwpbRd7ril
Het jaartal is bij mijn weten nog niet eerder voorgekomen, helaas lijkt de munt gesnoeid te zijn ( wel mooi rond ) en is deze kwalitatief gezien niet de mooiste meer.
Of de munt 100% authentiek is durf ik niet alleen vanaf de foto's te zeggen, qua stempels lijkt het van wel, maar er zijn natuurlijk meer factoren die mee spelen.
Groet, Cor.
Re: Zilveren Dukaat Holland 1765
Ziet goed uit. Paar jaar terug had ik 1768 ook onbekend. Zo zie je maar komen nog steeds nieuwe jaren weer boven tafel!
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Niet verkocht! Nu op ebay met bieden vanaf 0 euro. Wie slaat zijn slag?
O bij mij staat bieden vanaf 59 euro. Tja spaar het niet en vind hem ook niet mooi
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Ben nu na een maand wel benieuwd naar de foto en gewicht
Groet, Cor.
foto heb ik momenteel niet zal ik plaatsen als ik het niet vergeet, het gewicht slechts 23 gram dus te licht :-(
Inderdaad ja, dat scheelt toch een 5 gram.
De munt is dus dermate gesnoeid, kun je er verder nog iets over zeggen; zilver? gebruik originele stempels? Het jaartal is in ieder geval onbekend.
Groet, Cor
Hey Cor,
Om even terug te komen op het muntje
Hij oogt echt, kabelrand is ook niet modern maar gewoon "origineel" en hij is van zilver (ik heb alleen het gehalte niet getest).
Toch lijkt hij wat "vlakker" wel met wear en lijkt gesnoeid maar door die kabelrand vrijwel onmogelijk in de hand ziet het eruit of hij in een sieraad heeft gezeten.
Zonder het gewicht lijkt deze dan ook echt, maar gezien de 5 gram minder ben ik bang dat het om een contemporaine vervalsing gaat.
Om even terug te komen op het muntje
Hij oogt echt, kabelrand is ook niet modern maar gewoon "origineel" en hij is van zilver (ik heb alleen het gehalte niet getest).
Toch lijkt hij wat "vlakker" wel met wear en lijkt gesnoeid maar door die kabelrand vrijwel onmogelijk in de hand ziet het eruit of hij in een sieraad heeft gezeten.
Zonder het gewicht lijkt deze dan ook echt, maar gezien de 5 gram minder ben ik bang dat het om een contemporaine vervalsing gaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hallo CorioCoins,
De munt lijkt inderdaad gesnoeid maar indien je rondom de kabelrand ziet dan kan dat dus niet het geval zijn tenzij men zo slim is geweest om na het snoeien de munt opnieuw van een kabelrand te voorzien wat zou betekenen dat de munt autentiek zou zijn. Echter de kleur van de munt bevalt mij niet evenals het stadswapen. Volgens mij betreft het dan ook een contemporaine vervalsing. Aan dit soort vervalsingen hangt overigens ook een prijskaartje aan. Blijkbaar is er toch vraag of in ieder geval interesse naar. Men moet niet raar opkijken van prijzen rond de € 80 of misschien wel meer.
Gr.
Tristán
De munt lijkt inderdaad gesnoeid maar indien je rondom de kabelrand ziet dan kan dat dus niet het geval zijn tenzij men zo slim is geweest om na het snoeien de munt opnieuw van een kabelrand te voorzien wat zou betekenen dat de munt autentiek zou zijn. Echter de kleur van de munt bevalt mij niet evenals het stadswapen. Volgens mij betreft het dan ook een contemporaine vervalsing. Aan dit soort vervalsingen hangt overigens ook een prijskaartje aan. Blijkbaar is er toch vraag of in ieder geval interesse naar. Men moet niet raar opkijken van prijzen rond de € 80 of misschien wel meer.
Gr.
Tristán
En toch heb ik grote twijfels of het hier wel gaat om een contemporaine vervalsing, gezien het gebruik van de stempels lijken mij deze geheel origineel.CorioCoins schreef: ↑26 mar 2020, 23:58 Zonder het gewicht lijkt deze dan ook echt, maar gezien de 5 gram minder ben ik bang dat het om een contemporaine vervalsing gaat.
De foto die je toont van de rand is voor mij een bevestiging dat de munt inderdaad gesnoeid is en daarna opnieuw handmatig is voorzien van een kabelrand ( het patroon van de bekabeling loopt te wisselend hetgeen bewijst dat dit handmatig is aangebracht ).
Ook geef je aan dat de munt van zilver is en dat alles doet mij sterk vermoeden dat het hier toch gaat om een nog ongepubliceerd jaartal.
Groet, Cor
Hallo,
Persoonlijk denk ik dat de munt helemaal niet van zilver is of in ieder geval van minderwaardig zilver. Ik heb wel eens eerder contemporaine vervalsingen gezien met een soortgelijke opmerkelijke gelige patina. Jij Cor moet die munt volgens mij ook gezien hebben. Misschien dat ik daar straks een foto van kan laten zien. Munt is overigens niet in mijn bezit. Ik denk zelf dus aan hagemunterij dan wel contemporaine vervalsing. Voor mij zijn beide termen synoniem.
Gr.
Persoonlijk denk ik dat de munt helemaal niet van zilver is of in ieder geval van minderwaardig zilver. Ik heb wel eens eerder contemporaine vervalsingen gezien met een soortgelijke opmerkelijke gelige patina. Jij Cor moet die munt volgens mij ook gezien hebben. Misschien dat ik daar straks een foto van kan laten zien. Munt is overigens niet in mijn bezit. Ik denk zelf dus aan hagemunterij dan wel contemporaine vervalsing. Voor mij zijn beide termen synoniem.
Gr.
Nog een kleine aanvulling. Als ik mij niet vergis zie je bij dit soort munten altijd dat de rand sleets is. Waarschijnlijk om de indruk te wekken dat de munt behoorlijk gecirculeerd heeft en daarmee de kritiek dat de munt gesnoeid zou zijn te kunnen weerleggen.
Gr.
Gr.
Misschien gaat de vergelijking niet helemaal op omdat het exemplaar in https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=1812&lot=83 door Schulman b.v. geveild van 1683 is (ruim een eeuw vroeger, heb zo snel geen later exemplaar kunnen vinden in mooie kwaliteit) maar kijk eens naar de breedte van het lint waarmee de ridder het schild ophoudt en ook naar de driehoekige opening tussen het lint en het schild. Bij het exemplaar van dit tema is die vele malen groter.
Gr.
Gr.
Dag Tristán, ook ik kan dit natuurlijk niet voor 100% bevestigen maar ga nu even uit van de bevindingen van Coriocoins omdat hij de munt in zijn bezit heeft.
Toch blijf ik mijn twijfels houden over dit stuk, jouw argumenten Tristán zouden best eens kloppend kunnen zijn, alleen door de munt in de hand grondig te beoordelen zou dit uitsluitsel kunnen geven.
De vergelijking met een dukaat uit 1683 gaat inderdaad niet op, deze zijn geschroefd met een heel ander stempel.
Groet, Cor
Hey Cor,C.vanderLey schreef: ↑27 mar 2020, 11:59Dag Tristán, ook ik kan dit natuurlijk niet voor 100% bevestigen maar ga nu even uit van de bevindingen van Coriocoins omdat hij de munt in zijn bezit heeft.
Toch blijf ik mijn twijfels houden over dit stuk, jouw argumenten Tristán zouden best eens kloppend kunnen zijn, alleen door de munt in de hand grondig te beoordelen zou dit uitsluitsel kunnen geven.
De vergelijking met een dukaat uit 1683 gaat inderdaad niet op, deze zijn geschroefd met een heel ander stempel.
Groet, Cor
Wellicht kunnen we na de pandemie een keer afspreken en neem ik de munt graag mee.
mvg,
Bert
Lijkt mij een heel goed idee Bert, gaan we zeker doenCorioCoins schreef: ↑27 mar 2020, 20:28 Wellicht kunnen we na de pandemie een keer afspreken en neem ik de munt graag mee.
Groet, Cor
Hallo Cor,
Ik moet mijzelf enigszins corrigeren. Ik dacht dat de munt, een contemporaine vervalsing (zie hieronder), die de numismaat met jouw naam had en nog steeds heeft aan de randen sleets was maar dat blijkt niet zo te zijn. Er is wel een zekere ronding waar te nemen. Ook de pátina is minder gelig dan ik mij meende te herinneren, maar ook weer niet zilverachtig.
Desalniettemin ben ik wat betreft de munt van dit tema niet van gedachten veranderd.
Gr.
Ik moet mijzelf enigszins corrigeren. Ik dacht dat de munt, een contemporaine vervalsing (zie hieronder), die de numismaat met jouw naam had en nog steeds heeft aan de randen sleets was maar dat blijkt niet zo te zijn. Er is wel een zekere ronding waar te nemen. Ook de pátina is minder gelig dan ik mij meende te herinneren, maar ook weer niet zilverachtig.
Desalniettemin ben ik wat betreft de munt van dit tema niet van gedachten veranderd.
Gr.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De kleur is natuurlijk bepaald door de manier van fotograferen, over de prijs verschillen de meningen, dat vind ik in deze post ook geen meerwaarde hebben, aangezien er niet specifiek om gevraagd wordt.JO3023 schreef: ↑27 mar 2020, 08:50 Hallo CorioCoins,
Gr.
Tristán
Ik heb hier zelf denk ik meer voor betaald en ook al zou hij vals zijn, dat laat ik aan de kenners over, dan heb ik nog niet het gevoel dat ik teveel heb betaald.
mvg,
Bert
Wat ik met een voorzichtige prijsschatting wilde aangeven is dat er, vreemd genoeg, toch vraag naar contemporaine vervalsingen bestaat. Ik zal maar niet verklappen hoeveel er voor de Overijsselse vervalsing gevraagd wordt.
De munt uit dit tema is voor mij een en al raadsel.
Gr.
De munt uit dit tema is voor mij een en al raadsel.
Gr.
Ten eerste omdat het niet toe doet en ten tweede omdat ik geen tendens wil zetten. De meeste munthandelaren vragen al zo wie zo te veel voor hun waar. Geen wonder dan ook dat ze niets tot weinig verkopen en steen en been klagen. Ikzelf heb geen enkele medelijden met deze handelaren en zeker geen goed woord voor ze over.
Gr.
Gr.
Beste Tristán,JO3023 schreef: ↑17 apr 2020, 09:54 Ten eerste omdat het niet toe doet en ten tweede omdat ik geen tendens wil zetten. De meeste munthandelaren vragen al zo wie zo te veel voor hun waar. Geen wonder dan ook dat ze niets tot weinig verkopen en steen en been klagen. Ikzelf heb geen enkele medelijden met deze handelaren en zeker geen goed woord voor ze over.
Gr.
Dit soort argumentatie is de reden waarom veel handelaren niet op het forum actief willen zijn, wij (want ook ik ben handelaar) moeten dit soort rancune steeds lezen, toch kies ik er wel voor om actief te helpen op het forum, netjes mijn bijdrages te leveren en op verzoek heb ik ook in dit topic gereageerd. Volgens mij klaag ik hier op het forum sowieso weinig tot niet en kan ik ook zeggen dat wij een gezond bedrijf hebben, maar natuurlijk wil ook ik graag dat mijn munten zo veel mogelijk opbrengen.
In dit topic bent u persoonlijk 2 x off-topic gegaan en dan heb ik de onnodige taxatie nog weggelaten want idd een tendens zetten voor andermans munt is natuurlijk niet netjes :
- er is een munt geplaatst die niets met deze thread te maken heeft, deze lijkt er niet eens op en is ook niet dezelfde periode.
- en als klap op de vuurpijl krijgen "de meeste" handelaren er van langs, ook hiervan zie ik de meerwaarde niet in dit THEMA.
Laten we het netjes houden, ik lees graag ook uw beweegredenen over munten ook al ben ik het daarmee niet altijd eens, maar ik probeer wel on-topic te blijven.
mvg,
Bert
Nu ik toch al bezig ben laat ik dan naar meteen een derde keer off-topic gaan. Wilt u weten wat voor een prijs de handelaar voor de valse munt vraagt? 190 €. In werkelijkheid zou deze munt voor 150 € weg kunnen. Wellicht heeft u interesse als u contemporaine vervalsingen verzamelt.
En laat ik verder maar niet ingaan op wat u het "gezonde bedrijf (munthandel)" noemt want dan ben ik bang dat meer dan één handelaar de belastingdienst op bezoek zal krijgen.
Om terug te keren naar het topic. Iedere verzamelaar met enige kennis van munten ziet meteen dat de munt in deze topic van geen kant klopt. Diameter klopt niet, gewicht klopt niet, kleur klopt niet, slijtage verdacht (terwijl de kabelrand nauwelijks tot geen slijtage vertoont), kortom algehele uitstraling klopt niet. Wat mij betreft zo vals als een 25 € biljet.
Als de munt echt zou zijn (wat ik persoonlijk dus betwijfel) dan is de munt zonder meer gesnoeid geweest en heeft er iemand veel tijd besteed aan het aanbrengen van een kabelrand. Al met al loont het de moeite niet. Dus ik vermoedt een contemporaine vervalsing.
Gr.
En laat ik verder maar niet ingaan op wat u het "gezonde bedrijf (munthandel)" noemt want dan ben ik bang dat meer dan één handelaar de belastingdienst op bezoek zal krijgen.
Om terug te keren naar het topic. Iedere verzamelaar met enige kennis van munten ziet meteen dat de munt in deze topic van geen kant klopt. Diameter klopt niet, gewicht klopt niet, kleur klopt niet, slijtage verdacht (terwijl de kabelrand nauwelijks tot geen slijtage vertoont), kortom algehele uitstraling klopt niet. Wat mij betreft zo vals als een 25 € biljet.
Als de munt echt zou zijn (wat ik persoonlijk dus betwijfel) dan is de munt zonder meer gesnoeid geweest en heeft er iemand veel tijd besteed aan het aanbrengen van een kabelrand. Al met al loont het de moeite niet. Dus ik vermoedt een contemporaine vervalsing.
Gr.