zeelandse rijders

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

0ranje Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

zeelandse rijders

Bericht door 0ranje »

Hallo,

ik heb een paar munten gekocht in een winkeltje en ik vroeg me af of jullie jongens me er wat meer over kunnen vertellen?
als jullie een schatting van waarde durven doen (als dat mag van de mods?)
eentje is een ander materiaal als de andere 2, ze zijn allemaal een beetje vies (maak ik ze schoon? en met wat?)
en die van een andere kleur is ook als handschuddend gedrukt, niet zoals highfive VV - VA

fotos via link:

imgur.com/a/YVuKsLO

er lagen er meer in de winkel, een paar van het zelfde jaar, een paar van een ander jaar, maargoed als leek weet je natuurlijk niks
teruggaan en de rest kopen? als ze er nog liggen?

Oranje
Laatst gewijzigd door 0ranje op 11 okt 2019, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
0ranje Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Re: zeelandse rijders

Bericht door 0ranje »

@moderator @robin als dit topic naar taxatie/nieuwe leden moet, kan je die dan verslepen? txh O
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Vaak zegt de prijs al genoeg. Voor welke prijs liggen ze in het winkeltje? En wat voor winkeltje is het?
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik zie ook geen foto's. Wel een vraag of ik cookies wil accepteren?
0ranje Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door 0ranje »

kunnen jullie het nu wel zien?

prijs was heel erg laag
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

0ranje schreef: 11 okt 2019, 22:52 prijs was heel erg laag
Dan zijn ze vals, waarschijnlijk Chinese namaak.

Ik weet dat iedereen hoopt die ene zeldzame munt voor een habbekrats te kopen, maar als je het voor weinig koopt is het waarschijnlijk niks waard.
0ranje Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door 0ranje »

heb je naar de fotos gekeken bro?

t zijn drie munten van verschillende jaartallen, heb ze gewogen, 77gr samen op de keuken weegschaal

hoe test ik of dit zilver is?
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Vals zoals spatbord al aangaf en ja bro ik heb naar de pica's gekeken ;-)
Peter1978 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Peter1978 »

Ik zag een aantal maanden terug een soortgelijke zilveren rijder in een winkeltje liggen voor €17,50. Gegarandeerd vals. Ik wou er verder niet eens naar kijken :knipoog:
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

0ranje schreef: 12 okt 2019, 01:31 heb je naar de fotos gekeken bro?

t zijn drie munten van verschillende jaartallen, heb ze gewogen, 77gr samen op de keuken weegschaal

hoe test ik of dit zilver is?
Bro, dit soort vragen komt vaak voorbij, en de manier waarop je hem stelde was heel behulpzaam. Regelmatig komt er alleen een foto (of dat niet eens...) met een vraag: 'wat is dit waard?' Maar een foto alleen is niet altijd genoeg om onomstotelijk vast te kunnen stellen of een munt echt is. Daarvoor is vaak extra informatie gewenst, zoals diameter en gewicht. Maar wat meestal nog veel behulpzamer is, is vermelden hoe de munt in je bezit is gekomen, en wat je er voor betaald hebt.

"Ik heb deze munt op vakantie op een markt gekocht" -> vals
"Ik heb deze munt van mijn opa gekregen" -> waarschijnlijk vals
"We hebben een muntenverzameling geerft, en weten niet goed wat we er mee moeten" -> kan alle kanten op gaan
"Ik heb deze munt met een metaaldetector gevonden" -> zou echt kunnen zijn, beetje afhankelijk van het soort munt (duit=echt, gouden romeinse munt = waarschijnlijk BP penning jaren '70/'80)

Als je zelf aangeeft bij een munt die gauw een paar honderd euro kost "er lagen er meer in de winkel, een paar van het zelfde jaar, een paar van een ander jaar, maargoed als leek weet je natuurlijk niks teruggaan en de rest kopen? als ze er nog liggen?", dan weet ik wel zeker dat de munten niet echt zijn. Als ze een normale prijs zouden hebben, overweeg je niet de hele voorraad op te kopen. Als ze een paar euro zijn, dan zijn ze niet echt, maar komen ze van AliExpress. (Als je overigens meer dan 2 euro per stuk hebt betaald, dan had je ze beter zelf op AliExpress kunnen kopen. Het valt me nu trouwens op dat ze daar 'copy' op de munt hebben staan, ik vraag me echter af of de munten die ze versturen dat ook hebben. Dit is iets nieuws: ik heb een selectie van AliExpress munten hier liggen, en geen enkele heeft 'copy' erop staan.)
Iemand die een stapel van dat soort munten heeft, gaat ze niet voor een paar euro te koop aanbieden, tenzij hij weet dat ze niet echt zijn.

Maar goed, ik zit nu achter een normale computer, heb de foto's kunnen bekijken, en zie geen reden om mijn eerdere oordeel aan te passen. Met 77 gram voor drie stuks zijn ze ook veel te licht: normaal wegen ze rond de 33 gram per stuk. Ze zullen ook niet van zilver zijn. De simpelste manier om daarop te testen is een munt op tafel laten vallen (niet van heel hoog: dan beschadig je zowel de tafel als je munt...): zilver heeft een heel typerende klank als het valt.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

CorioCoins schreef: 12 okt 2019, 03:53 Vals zoals spatbord al aangaf en ja bro ik heb naar de pica's gekeken ;-)
:lach: :lach: :lollig:

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”