Zeldzame duit Friesland Zj.
Moderator: Robin
Zeldzame duit Friesland Zj.
Hallo allemaal,
Een week of 2 geleden deze duit gekocht met op de voorzijde FRI SIA.
Ik kocht deze munt in een lotje samen met andere provinciale munten en het ging mij voornamelijk om deze duit. Ik dacht namelijk dat het een Reckheim imitatie was van Friesland.
Nu wordt ik er net door een bekende van mij op gewezen dat het waarschijnlijk gaat om een zeldzame duit van Friesland. In de CNM staat die op blz. 130 onder nr. 2.16.138
Mocht dit het geval zijn, dan denk ik dat ik een zeldzaam muntje heb
Wie kan bevestigen of dit klopt? Alle info is van harte welkom...
Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto's. maar met flits lijkt het net of het een zilveren munt is, maar het is gewoon een koperen exemplaar.
Bedankt alvast.
Gr. Ruud.
Een week of 2 geleden deze duit gekocht met op de voorzijde FRI SIA.
Ik kocht deze munt in een lotje samen met andere provinciale munten en het ging mij voornamelijk om deze duit. Ik dacht namelijk dat het een Reckheim imitatie was van Friesland.
Nu wordt ik er net door een bekende van mij op gewezen dat het waarschijnlijk gaat om een zeldzame duit van Friesland. In de CNM staat die op blz. 130 onder nr. 2.16.138
Mocht dit het geval zijn, dan denk ik dat ik een zeldzaam muntje heb
Wie kan bevestigen of dit klopt? Alle info is van harte welkom...
Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto's. maar met flits lijkt het net of het een zilveren munt is, maar het is gewoon een koperen exemplaar.
Bedankt alvast.
Gr. Ruud.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Zeldzame duit Friesland Zj.
Bijzondere.. Frisia voluit, maar wel op een erg slordige manier. Ik zou toch denken aan een vervalsing uit die tijd. Maar ik ben absoluut geen expert op dit gebied, iemand andere ideeen?
Dat dacht ik zelf ook in eerste instantie Sjors... Dat was ook de reden dat ik dit lotje kocht
Maar zoals ik eerder aan gaf ging het volgens een bekende van mij om een normale vroege Friesland duit?? Maar waar ik ook zoek / kijk op internet, dit exemplaar kom ik nergens tegen...
Hoop dat er iemand is die meer duidelijkheid over deze duit kan geven...
Maar zoals ik eerder aan gaf ging het volgens een bekende van mij om een normale vroege Friesland duit?? Maar waar ik ook zoek / kijk op internet, dit exemplaar kom ik nergens tegen...
Hoop dat er iemand is die meer duidelijkheid over deze duit kan geven...
Volgens mij is het gewoon CNM 2.16.138 ofwel Purmer en van der Wiel 6002.
Wel zeldzaam, want er zijn geen afbeeldingen van en de catalogus geeft geen waarde aan.
Wel zeldzaam, want er zijn geen afbeeldingen van en de catalogus geeft geen waarde aan.
Zelden dat wij twijfelen aan een reactie van Jan Koevoets maar nu is het dan toch echt zover
Wij denken dat het een vervalsing (uit de tijd) is. De letters zijn te groot, te wisselend van grootte en ook niet recht. 2 cirkels links en rechts staan ook niet in één lijn. Desalniettemin een leuk stuk en zeker van waarde (€ 50+). Wij hebben dit lot ook gezien en deze munt als eigentijdse vervalsing aangemerkt.
Teun en René
Wij denken dat het een vervalsing (uit de tijd) is. De letters zijn te groot, te wisselend van grootte en ook niet recht. 2 cirkels links en rechts staan ook niet in één lijn. Desalniettemin een leuk stuk en zeker van waarde (€ 50+). Wij hebben dit lot ook gezien en deze munt als eigentijdse vervalsing aangemerkt.
Teun en René
O ja, er is nog een regeltje weggevallen uit mijn vorige reactie: óf een vervalsing van dit type.
Maar ik ben nog niet 100% overtuigd, omdat de 16e eeuwse stempels en muntslag in Friesland nou niet van dusdanige kwaliteit waren dat je kan zeggen dat deze letters te groot en te onregelmatig zijn. Zeker omdat beeldmateriaal ter vergelijking ontbreekt. Maar ik sluit een vervalsing zeker niet uit en het is ook wel het meest waarschijnlijke. Een slechte dag van de (leerling) stempelsnijder zou heel misschien ook nog kunnen. Wat ook nog een mogelijkheid is is dat Purmer en van der Wiel deze of een vergelijkbare vervalsing onder ogen hebben gehad en deze hebben aangemerkt als apart type.
Heeft iemand de PW, ik namelijk niet. Op pagina 112 zou een afbeelding bij nummer 6002 moeten staan.
Heeft iemand de PW, ik namelijk niet. Op pagina 112 zou een afbeelding bij nummer 6002 moeten staan.
-
- Donateur
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dank je Michiel,
dit plaatje gezien hebbende moet ik mee in de conclusie van Mooie Muntjes: eigentijdse vervalsing.
dit plaatje gezien hebbende moet ik mee in de conclusie van Mooie Muntjes: eigentijdse vervalsing.
Die heb ik wel. Zal als tijd voor heb foto van maken. maar dit is 100 % eigen tijds vervalsing. Leuk exemplaar maar lang niet zo zeldzaam als vroege friesland type zonder jaartal!
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Bedankt allemaal voor de reactie's Daar kunnen we wat mee...
Dus toch al wat ik eigenlijk dacht. Een imitatie / eigentijdse vervalsing. Maar ik denk dat je deze duit niet aan Reckheim zou kunnen linken? Op de site van Kees Pannekeet kom ik ook niks tegen wat er maar een beetje op lijkt.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee en heb hem een mooi plekje gegeven. ( Wel tussen de Reckheimers, hahaha )
Dus toch al wat ik eigenlijk dacht. Een imitatie / eigentijdse vervalsing. Maar ik denk dat je deze duit niet aan Reckheim zou kunnen linken? Op de site van Kees Pannekeet kom ik ook niks tegen wat er maar een beetje op lijkt.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee en heb hem een mooi plekje gegeven. ( Wel tussen de Reckheimers, hahaha )