Muntmanifestatie 10 september 2022 Expo Houten

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Re: Muntmanifestatie 2018 22 september Expo Houten

Bericht door sgtravel »

:lollig: :lollig: Op die boot kun je lang wachten Alfred!!!
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Vandaag naar de muntmanifestatie in Houten geweest. Ik heb nauwelijks tot niet naar de munten gekeken. Ook voor de bankbiljetten had ik weinig aandacht. Hoe dat zo? Zullen sommigen van jullie zich afvragen. Welnu ik had om 11 uur een afspraak met Martin van Berkom van Munthandel Oost-Brabant. Hiervoor was ik een half uur te laat aangezien ik in gesprek was geraakt met Tom Passon. Na mijn publicatie over de Deventer noodmunten in de Muntkoerier wilde ik hem wel eens ontmoeten. Werkelijk een wandelende encyclopedie op numismatisch gebied. Hoe dan ook ik had van te voren al besloten twee bankbiljetten van Andorra van Martin te kopen voor de afgesproken prijs van 1400 euro. Zonder meer te duur maar ik kon de bankbiljetten ter plekke bezichtigen en meenemen. Wat ik teveel heb betaald is hem gegund (en één of twee keer per jaar ietsjes meer betalen voor mijn hobby moet kunnen, per slot van rekening stonden deze bankbiljetten al een behoorlijk aantal jaren op mijn verlanglijstje). Jullie begrijpen wel dat mijn budget hiermee ruimschoots overtreden was. Echter vóórdat ik om 13 uur naar huis ging kon ik het toch niet nalaten om bij de firma Laurens Schulman B.V. een 5 stuiver uit 1578 aan te schaffen voor 750 euro, een noodmunt uit de tachtigjarige oorlog dat men al een tijdje in de verkoop had zelfs online. Toch zat er een korting niet in. Ook van deze munt zeg ik dat ik zo'n 100 euro te veel heb betaald en ik eigenlijk wel een korting van 50 euro verwachte. Desalniettemin ben ik ook met deze aanschaf blij aangezien ik tegenwoordig weinig meer aan mijn verzameling kan toevoegen. De prijzen op veilingen, in de munthandel en nu dus de beursen zijn te hoog dus ben ik veel kieskeuriger geworden in wat ik aanschaf. Indien de vraagprijs veel te hoog is ten opzichte van wat ik vindt dat de reële marktprijs is dan loop ik gewoon door. Gijs Henzen heeft momenteel een kwart gulden uit Leiden geslagen op een vierkant muntplaatje te koop voor 7500 euro. Hij verteld erbij dat een in kwaliteit vergelijkbaar exemplaar onlangs door Jean Elsen voor 14000 euro is verkocht. Nu meen ik mij te herinneren dat de MPO niet eens zo lang geleden ook een prachtig exemplaar hadden geveild. De opbrengst was volgens mij nog geen 2000 euro. Ik had toen waarschijnlijk al een andere munt of andere munten gekocht of heb de veiling gemist anders had ik er zeker op geboden. Kortom bij Jean Elsen zullen zonder meer twee of meer rijke patsers tegen elkaar opgeboden hebben (vergelijkbaar met de veiling van nederlandse noodmunten een aantal jaar geleden in Geneve waar ook topopbrengsten een feit waren) en Henzen (sorry Gijs) de plank helemaal heeft misgeslagen. Een ander voorbeeld, nu ik het eerder over Tom Passon had, zijn de prijzen van de Deventer noodmunten in de CNM. Ongetwijfeld zal Tom de prijzen gebaseerd hebben of e.o.a. veiling maar 1000 euro voor elk van de 4 waarden afzonderlijk is onrealistisch. De marktprijs ligt tussen de 150 en 220 euro. Ik hoop van harte dat hij dit in een volgende uitgave van de CNM corrigeert.

Tot slot, binnenkort zal ik jullie mijn aanwisten in aparte tema's laten zien.

Morituri te salutant.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik gun je de nieuwe aanwinsten van harte maar als je vooraf weet dat je voor je aanwinsten teveel hebt betaald heb je dan niet zoiets dat je ervan afziet? Als je met Martin iets hebt afgesproken dan kan ik me voorstellen dat je de afspraak nakomt maar die noodmunt had ik dan toch laten liggen. Ik heb sowieso de laatste tijd al vaak het idee dat handelaren echt het onderste uit de kan willen halen en vasthouden aan een prijs. Dat kan ze nog wel eens duur komen te staan denk ik. Ik ben benieuwd naar je aanwinsten, zeker die van Andorra die ook nog ontbreekt in mijn wereldalbum en gezien die prijs zal die er niet komen ook.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Ik heb voor de bankbiljetten van Andorra veel meer dan wat volgens mij de marktprijs is betaald dan voor de noodmunt. Voor de noodmunt is dat zo'n 100 á 150 euro, voor de bankbiljetten zeker het dubbele. Ik heb lange tijd geen belangrijke items aan mijn verzameling toegevoegd dus heb ik vandaag aan dat verlangen toegegeven. Ik zie die tendens waar jij het over hebt overigens ook wat er alleen maar toe leidt dat ik veeeeel minder koop dan voorheen en ook bij minder handelaren/veilingen/beursen. Uiteindelijk graven ze hun eigen graf. Tot die tijd probeer ik nog een beetje plezier aan mijn hobby te beleven.

Gegroet.

P.S. Ik zal morgen de 2 bankbiljetten van Andorra posten.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Teveel of niet teveel betaald... een munt of biljet is altijd waard wat iemand er voor wil betalen.
Een catalogusmaker richt zich meestal niet op één bron bij de prijsbepaling, maar verzamelt informatie van veilingen, online verkopen, markten en beursen. (Maar dan moeten er wel bronnen zijn!).
En dan nog is het de vraag of de opgeschreven prijs recht doet aan de waarde!
Moet een uitschieter bij één veiling in het waardeoordeel meegenomen worden of niet? Het blijft lastig.
Daarnaast zijn er tegenwoordig meer verzamelaars die afscheid nemen van de collectie (en het leven, helaas) dan er bij komen.
Dit is zeker van invloed op de waarde als hierdoor zeldzame stukken die al geen jaren meer verhandeld zijn op de markt komen.
Helaas kijkt de handel de makers van catalogi boos aan wanneer deze de prijzen van een aantal objecten laat zakken in plaats van stijgen, en ontzeggen zelfs de broodnodige steun om de boekjes aan de markt te slijten...
Er zijn helaas maar weinig catalogi werkelijk onafhankelijk.

Overigens had ik een geweldige beursdag. Weinig klandizie, maar die ene goede klant zat er deze keer wel tussen. Dus uit de kosten!
En met veel verzamelaars een leuk woordje gewisseld...
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Zoals beloofd.
20180923_092942 - kopie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

20180923_092149 - kopie.jpg
20180923_092220 - kopie.jpg
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

20180923_092823 - kopie.jpg
20180923_092916 - kopie.jpg
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Hallo Patrickp_nl,

Een uitschieter op een veiling dient zeker niet meegenomen te worden in de actuele marktprijs bepaling, of men dient de prijs gewogen mee te nemen. Dit is niets meer en niets minder dan statistische wiskunde. Het moge duidelijk zijn dat het gewicht van deze uitschieter nagenoeg 0 zal zijn en dus niet alles bepalend voor de uiteindelijke marktprijs bepaling.

Als items in prijs zakken, laten we zeggen als gevolg van een wereldwijde economische crisis, dan vindt ik dat de makers van catalogi dit ook in hun catalogi dienen mee te nemen of de handelaars ze nu boos zullen aankijken of niet. Dit is ook historisch gezien ook het meest correcte om te doen. Wat zou anders het nut van catalogi waar een prijs indicatie wordt opgegeven zijn anders dan een opsomming van wat er wel niet allemaal is uitgegeven? De makers van catalogi zouden mijn inziens te allen tijde onafhankelijk moeten zijn. Dat dit niet het geval is, is jammerlijk genoeg een feit. Op deze wijze beïnvloeden de handelaren dus de prijs. De wereldwijde economische crisis waar we nog steeds in zitten vertoont bepaalde anomalieën in de zin dat de prijzen van producten juist zouden moeten zakken. Dat ze stijgen is een teken van een "hete lucht ballon" dat vroeg of laat zal knappen.

Dat een correcte prijsindicatie niet gemakkelijk is, dat staat als een paal boven water. Maar wie een paar minuten op internet de vraagprijs van beide bankbiljetten van Andorra opzoekt weet wat de gangbare marktprijs is. Die ligt zo rond de 550 euro (exclusief verzendkosten) en dan zit ik al vrij hoog. Dus waar de vraagprijs van 875 euro op gebaseerd is ...???

Wat ik gisteren tijdens de beurs al een aantal keren van handelaren heb gehoord is dat als het niet verkoopt voor de prijs die zij er voor vragen dat het dan rustig mag blijven liggen in de kluis. Dit zijn in mijn optiek geen handelaren maar speculanten die om geen vermogensbelasting te betalen alles opkopen wat ze kunnen en vervolgens "zwart" proberen door te verkopen of er een tweede boekhouding op na houden (lees, iemand verkoopt voor 800 euro en noteert in zijn boeken een verkoopprijs van 400 euro). Kassa! In principe hou ik niet van dit soort handelaren en ik laat ze vrijwel altijd links liggen. Ze graven hun eigen graf, maar wat ik persoonlijk als verzamelaar erger vindt is dat ze de markt helemaal kapot maken. Veilingen en zelfs de munthuizen doen daar ook vrolijk aan mee.

Het verzamelen van munten of bankbiljetten zal hetzelfde overkomen als wat het verzamelen van postzegels is overkomen. Het kan een jaar duren of 10 maar het zal een keer gebeuren. Dat sommigen claimen dat de veilingen het juist hartstikke goed doen geloof ik zonder meer, ik constateer dat zelf ook, maar dit is voornamelijk te wijten aan de eerder genoemde "belastingontduikers."

MvrGr.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik moet zeggen, de biljetten van Andorra zijn mooie biljetten maar ik had het er niet voor over gehad. Over het algemeen focus ik mezelf op veilingen, een beurs bezoeken gaat een beetje moeilijk vanuit Hongarije. In eerste instantie naar de kavels welke ontbreken in mijn verzameling en daar maak ik een keuze van. Ik gebruik wel als leidraad een catalogus. Ik zal niet alle kavels kopen die ik heb genoteerd maar meestal zit er wel 1 of 2 bij die ik tot mijn aanwinst mag rekenen. En dan kan ik misschien iets teveel bieden maar geen honderden euro's. Het is een hobby en als ik mijn ogen definitief sluit dan is het voor mijn gezin misschien een leuke belegging geweest.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Hangt er maar helemaal af wat men verzameld Ilosab. Ik ben begonnen met Spaanse munten/bankbiljetten/postzegels, toen munten/postzegels van Spaans Andorra en ook Frans Andorra (allen postzegels, munten zijn er niet), daarna (nood)munten van de 80 jarige oorlog en nu, logisch, de bankbiljetten van Spaans Andorra. Er is voor mij bar weinig op de markt en de prijzen stijgen de pan uit. Straks kan ik helemaal niets meer voor mijn verzameling meer aanschaffen. Uitweiden naar ander verzamelonderwerpen doe ik niet tot nauwelijks.

Ik probeer ook een verzameling redelijk compleet te krijgen. Dus als ik b.v. een (veiling)catalogus zie met veel munten of bankbiljetten van een bepaald land dan begin ik daar gewoonweg niet aan. Ik ben het soort verzamelaar dat op jaartallen verzameld om een indruk te geven.

Gr.
C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey »

De prijzen op de Nederlandse markt vind ik nog vrij goedkoop zeker wanneer je dit vergelijkt met de Amerikaanse, Chinese of Russische markt.
Daar is het voor mensen als jij en ik bijna onmogelijk om een mooie zeldzame collectie op te bouwen van het betreffende land.
Dus bekijk het van de zonnige kant, wees blij want je woont in Nederland :lach:

Gr. Cor.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik woon in Hongarije maar ik begrijp wat je bedoelt. :lollig:
C.vanderLey schreef: 23 sep 2018, 19:33 Dus bekijk het van de zonnige kant, wees blij want je woont in Nederland :lach:
Gr. Cor.
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

leuke beurs gehad gister,eigenlijk alleen biljetten gekocht en plastik mappen voor het flora en fauna project
voor t eers t de 2ptas uit provincie leon gezien,38euri,helaas was ik al door mn budget heen.... :thuink: :thuink:
wel een paar goede noodgeld biljetten filipijnen voor een redelijke prijs gekocht :thumb up: en een soort voorbeeld munten van goudfolie op karton(denemarken)daar maak ik nog wel een scan van(later)tot volgende keer maar weer,ook weer in t restaurant :kwijl:
l
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ik ben niet gegaan. Geen zin en ook niet veel budget. Volgende maand is er weer een beurs in Assen en dat was me vorig jaar erg goed bevallen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

soms kun je geld maar 1 keer uitgeven :knipoog:
WBE
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door WBE »

Is het iemand opgevallen (hoor daar tenminste niemand over) dat deze 18e editie de met afstand de drukst bezochtste editie ooit was ?

Dit forum wekt gezien de geringe posts dat munten verzamelen niet meer zo leeft, gelukkig hebben we afgelopen zaterdag het tegendeel gezien !

Wouter
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Het verzamelen zal best nog wel leven, als ik dan hoor via internet hoe het er op veilingen aan toe gaat en wat voor prijzen er geboden worden. Op dit forum wordt alleen niet zoveel meer geschreven. Er zijn veel leden maar het zijn vaak dezelfde leden die voor bijdragen zorgen.
EuroErwin Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door EuroErwin »

Dit was mijn eerste muntmanifestatie en heb met vele handelaren gepraat en zowel de handelaren als ikzelf zijn heel erg tevreden. Lekker gezellig druk. Prima georganiseerd! Een topbeurs. Mooie aanwinsten erbij.

Groet Erwin
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

WBE schreef: 25 sep 2018, 19:46 Is het iemand opgevallen (hoor daar tenminste niemand over) dat deze 18e editie de met afstand de drukst bezochtste editie ooit was ?

Dit forum wekt gezien de geringe posts dat munten verzamelen niet meer zo leeft, gelukkig hebben we afgelopen zaterdag het tegendeel gezien !

Wouter
Ja het was met opgevallen Wouter. Het was gezellig druk.
Maar je had ook mazzel met het weer, het was een echt binnendag een mooie dag voor een muntenbeurs, niet te warm, beetje regenachtig, voor de meeste mensen een dag waarop ze liever niet buiten wilden zijn :knipoog:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae »

WBE schreef: 25 sep 2018, 19:46 Is het iemand opgevallen (hoor daar tenminste niemand over) dat deze 18e editie de met afstand de drukst bezochtste editie ooit was ?

Wouter
Ja, Wouter, het was mij opgevallen en ik heb er echt van genoten. Het was een fantastische beurs!
Thomas
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

leon voorn schreef: 24 sep 2018, 17:56 soms kun je geld maar 1 keer uitgeven :knipoog:
Je impliceert soms meer dan één keer, Leon? Ben benieuwd! :P

Ik zag je voorbij schuiven, maar was druk ingesprek. De volgende keer weer een praatje ;)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Wouter
Het was gezellig druk. Ik zeg, op naar het volgende bezoekersrecord, Wouter! :lollig:
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

als je bijvoorbeeld maar 1 briefje van tien hebt kun je die maar 1 keer uitgeven,
maar als je 2 briefjes van tien hebt kun je 2 keer 1 briefje uitgeven :dizzie:
tot in december bij i.b.n.s hilversum :wave:
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

leon voorn schreef: 23 sep 2018, 20:41 voor t eers t de 2ptas uit provincie leon gezien,38euri,helaas was ik al door mn budget heen.... :thuink: :thuink:
Hallo leo voorn,

Ik ga voor je op zoek naar een 2 Ptas van het Consejo de Asturias y León. Die krijg je dan van mij tijdens de volgende beurs in Houten (in het voorjaar of najaar dat laat ik aan jouw over) cadeau.

Gr,
Tristán.

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”