Hele mooie gulden Holland 1749

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Robin Suriname
Moderator
Moderator

Hele mooie gulden Holland 1749

Bericht door Robin »

ruim prachtig, zou ik zeggen. (maar daar ben ik niet zo goed in thuis..)

Heeft alweer een nieuw baasje gevonden.

Vermoed dat 'ie vanaf z'n geboorte is opgepot geweest voor kariger tijden, want lijkt mij dat er in het midden van de 18de eeuw niet veel verzamelaars waren.. en zeker niet van guldens.

Groet, Robin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Hele mooie gulden Holland 1749

Bericht door JO3023 »

Mooie gulden Robin. Ook ik vindt de munt ruim prachtig. Verzamelaars zijn er altijd al geweest ook in de 18e eeuw.

Gr,
Tristán
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Dan zou je toch denken dat de wat minder gangbare typen verzameld werden.. of misschien waren er toen al 18de eeuwse euro-verzamelaar-equivalenten ..
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

"De vroegste werken over numismatiek verschenen pas aan het begin van de 16e eeuw. De Franse oudheidkundige Guillaume Budé (1467 – 1540) publiceerde De Asse et Partibus Eius (over de As en zijn onderdelen) en Libellus de Moneta Graeca (een pamflet over Griekse munten)
In de 17e en 18e eeuw verschenen nog meer boeken, in Frankrijk, Duitsland en Italie over munten uit de oudheid en middeleeuwen. Later, in de 19e eeuw, toen het verzamelen van munten genoeg was ingeburgerd werd er pas geregeld literatuur en tijdschriften uitgegeven. Geleidelijk aan kwamen er steeds meer werken. Deze waren vooral gericht op de Griekse en Romeinse munten. De interesse naar Europese en Islamitische munten begon toen ook te groeien. Toch behield de numismatiek tot eind 19e eeuw een klassiek karakter.."

Deel uit Post van Sebastiaan1995 , elders op het forum.

Dus blijkbaar geen euroverzamelaars avant la lettre..
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Gerard van Loon's "Beschryving der Nederlandsche historipenningen" is van begin 18e eeuw. Hierin bevinden naast afbeeldingen van penningen ook die van de noodmunten van de 80 jarige oorlog. Pierre Bizot's "Medalische historie der republyk van Holland" laat eveneens naast de penningen de noodmunten zien geslagen tussen 1566 and 1689. Verder zijn er na het beleg gedurende de 80 jarige oorlog van verscheidene steden niet-autenthieke stukken geslagen ter herrinering aan de oorlog. Ook deze werden verzameld. Dus het verzamelen is van alle tijden. Penningen, munten, kunst, en wat dies meer zij. Uiteraard zal het ene moment iets meer in trek zijn geweest dan het andere moment en de romeinse/griekse (klassieke) stijl is altijd al min of meer in trek geweest.

Gr,
Tristán
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Penningen snap ik, maar geldige valuta van de tijdsperiode, vergelijkbaar met het euroverzamelen van vandaag, daar heb ik m'n twijfels bij..
Penningen zijn als zeldzame, mooie objecten, verzamelbaar.. net als antieke munten..

"Verzamelen is van alle tijden" snijdt geen hout... mensen die tandenstokers verzamelen hebben weinig van doen met muntenverzamelaars.
Als je me een naslagwerk uit begin tot midden 18de eeuw noemt, dat het verzamelen van de dan geldige valuta in europa behandelt, dan ben ik gelijk overtuigd..

Groet, Robin
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Penningen snap je wel maar munten niet? Werden jetons dan niet voor betaling gebruikt gelijk munten? Daar zijn er ook veel van mooi bewaard gebleven. En voor niets gaat de zon op. Je kreeg ze niet cadeau. En noodmunten zijn geen penningen maar munten. Ze werden zelfs na het beleg geslagen om te bewaren en een herinnering te hebben aan datgene wat was voorgevallen. Zie de "noodmunten" van Groningen uit 1672-1673. Of kijk maar naar oude Griekse of Romeinse munten. Daar zijn er veel van ongelooflijk mooie kwaliteit bewaard gebleven. En dat zou niet komen omdat mensen ze niet verzameld en/of bewaard hebben wellicht met het idee van een appeltje voor de dorst. Ook dat is verzamelen.

We kunnen hier lang of kort over discussiëren maar zonder toegevoegde waarde.

Gr,
Tristán
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Nee.. aangezien je louter en alleen speculeert, heeft discussie met jou totaal geen zin..

Je doet je voor als alwetend, maar als ik om bewijzen vraag, dan ben je niet thuis!

Helaas voor jou geloof ik niet meer in sinterklaas en de kerstman, alleen omdat iemand die een hele hoge pet van zichzelf opheeft het zegt..

Je speculeer maar een end heen, maar liever niet hier..
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

Robin schreef:Nee.. aangezien je louter en alleen speculeert, heeft discussie met jou totaal geen zin..

Je doet je voor als alwetend, maar als ik om bewijzen vraag, dan ben je niet thuis!

Helaas voor jou geloof ik niet meer in sinterklaas en de kerstman, alleen omdat iemand die een hele hoge pet van zichzelf opheeft het zegt..

Je speculeer maar een end heen, maar liever niet hier..
Je vraagt om boeken uit begin tot midden 18e eeuw. Heb jij ze wel allemaal op een rijtje? Heb jij ze soms thuis liggen? Gesproken over iemand die zelf denkt alwetend te zijn. Het oudste boek dat ik thuis heb liggen is van 1640 en daar worden inderdaad afbeeldingen van de Bredase noodmunten getoond. Dit is de email die ik een paar jaar geleden naar de boekwinkel heb opgestuurd:

"Zoals zojuist telefonisch besproken heb ik interesse in het volgende boek (of beter gezegd boeken die samengebonden zijn)
HUGO, HERM. & M.Z. BOXHORN & D. HEINSIUS - Obsidio Bredana armis Philippi IIII auspiciis Isabellae Ductu Ambr. Spinolae perfecta scribebat Hermannus Hugo, 2e- druk, Antwerpen, Plantijn, 1629 [gebonden met:] M.Z. Boxhorn, Historia obsidionis Bredae et rerum anni 1637, Leiden, Commelin, 1640 [en met:] Daniel Heinsius, Rerum ad Sylvam-ducis atque alibi in Belgio auta Belgis anno 1629 gestarum historia, Leiden, Elsevier, 1631.
Folio, gebonden in geheel leren band uit de tijd, (8)+130+(2)+(8)+176+(11) pag. +(12)+141+(24) pag. Geillustreerd met 3 gegraveerde titelpagina's, en vele gravures in en buiten de tekst. Price outside EU (no VAT): euro 2800
EUR 2968.00 Boeknummer 25096"

Daarnaast heb ik alle vier delen in originele leer van Gerard van Loon van begin 18e eeuw. In die tijd werden penningen en noodmunten op één hoop gegooid. Wil jij beweren dat noodmunten geen munten zijn?

En dit soort boeken liggen niet voor het oprapen. Het is maar dat je het weet want schijnbaar heb je er geen flauw benul van.

Tenzij die munt kan praten wat die allemaal heeft meegemaakt is alles wat er over deze munt gezegd wordt gespeculeer.

En over speculeren gesproken, je begint zelf met "Vermoed dat 'ie vanaf z'n geboorte is opgepot geweest voor kariger tijden ..." En nu gebruik ik je eigen woorden inclusief met taalfouten en al: "Helaas voor jou geloof ik ook niet meer in sinterklaas en de kerstman, alleen omdat iemand die een hele hoge pet van zichzelf opheeft het zegt.

Je speculeer maar een end heen, maar liever niet hier.."

Arrogante sukkel. En jij bent of noemt je moderator????
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Heren, discussie is niets mis mee, maar denken we aan de toon alstublieft.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 »

sjors-sjors schreef:Heren, discussie is niets mis mee, maar denken we aan de toon alstublieft.
Hallo sjors-sjors dat doe ik altijd. Maar ik ben niet het type dat zijn andere wang keert ... dat weet je toch. Verder heb ik de hoofd moderator al een PB gestuurd om een zekere R. aan te spreken. Ik laat het verder hierbij.

Gr,
Tristán
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Beetje jammer om zo op elkaar te reageren maar ik zie enkel een felle discussie, geen overdreven rare uitspraken die soms ook wel eens voor komen.

Of is een en ander inmiddels gemodereerd?

Lekker verzamelen en discuseren, beetje kibbelen mag ook maar graag met respect.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”