Leeuwendaalder Friesland z.j.

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

snuiter Nederland
Lid
Lid

Leeuwendaalder Friesland z.j.

Bericht door snuiter »

Deze leeuwendaalder van Friesland heb ik onlangs verworven op Ebay. De reden van mijn aankoop was dat ik de omschrift variant nergens kan terugvinden. Ik lees nl. MONETA.NO / ORDI.FRISIAE. In de literatuur zie ik nergens MONETA voluit maar altijd MONE.NOVA. Ook zie ik dit type niet zonder jaar. Zou ik nu een vals exemplaar hebben of kan het een onbekende variant zijn?
Massa 27,14 gram, diameter 42 mm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door snuiter op 29 dec 2017, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Leeuwendaalder Friesland z.j.

Bericht door C.vanderLey »

Dit type is de 2.16.37 in de CNM, door de dubbelslag is het jaartal moeilijk te zien maar waarschijnlijk 1604.

Groet, Cor.
snuiter Nederland
Lid
Lid

Bericht door snuiter »

Ja het eventuele jaartal ziet er zeer rommelig uit. Ik ging er eerst van uit dat het een uitloper was van de versiering van het wapenschild. Gevoelsmatig denk ik wel dat de munt echt is.
C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey »

Munt lijkt mij geen vervalsing, gewicht en diameter zijn goed, het jaartal kan ook 1604 over 1603 zijn.

Groet, Cor.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”