Proefslag duit Gelderland 1752.

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Supergraver Nederland
Donateur
Donateur

Proefslag duit Gelderland 1752.

Bericht door Supergraver »

Hallo allemaal,

Deze duit van Gelderland wordt op een Duitse veilingsite aangeboden als zijnde een proefslag met een kabelrand. Tevens staat erbij dat het een uiterst zeldzaam en ongepubliceerd exemplaar is. De vraagprijs is 395,- euro.

Nu wilde ik graag weten of deze echt zo zeldzaam is en of de prijs niet aan de hoge kant is?

Bedankt alvast weer en ook hele fijne dagen voor iedereen :knipoog:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Re: Proefslag duit Gelderland 1752.

Bericht door Spaarvarken »

ja, dit is een proefslag, vanwege de kabelrand. De prijs is wel wat aan de hoge kant voor zo 'n stukje, maar wie weet komt er een koper. Kwaliteit is goed.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Supergraver Nederland
Donateur
Donateur

Bedankt voor je reactie spaarvarken :knipoog:

Dus duiten die zogenaamde proefslagen zijn, zijn dan allemaal voorzien van een kabelrand?

Is zeker een mooie kwaliteit, maar inderdaad aardig aan de hoge kant...
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

Nee, proefslagen kunnen in verschillende vormen voorkomen. Specifiek zijn het stukken niet bedoeld voor circulatie en om te testen of stempels goed werken. Vaak werden er van deze duiten ook zilveren exemplaren geslagen als nieuwjaarsgeschenk. Van dit jaartal zijn er ook zilveren afslagen. Ik weet zo niet meer of de zilveren van 1752 ook een kabelrand hebben. Heb er lang geleden wel eentje gehad. Het is met 395 euro geen koopje om het maar zo te zeggen, maar het zal zeker wel een zeldzaam stuk zijn.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Supergraver Nederland
Donateur
Donateur

Thanks weer voor je reactie, helemaal duidelijk en weer wat geleerd :knipoog:
C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey »

In November 2012 heb ik bij de MPO ( nu Heritage auctions europe ) mijn collectie duiten laten veilen, vele zilveren afslagen en proefslagen in topkwaliteit.
Waaronder deze proefslag van Gelderland 1752, zie hier: https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... lot=555293
Ook een een zilveren afslag van dit type, deze is ook voorzien van een kabelrand, zie hier: https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... lot=555292

Groet, Cor.
Supergraver Nederland
Donateur
Donateur

Hoi Cor,

Ik heb even gekeken, maar daar zaten echt hele mooie exemplaren tussen :knipoog:

De prijs waarvoor de koperen proefslag is geveild (200,- euro) is een mindere prijs als dat ze er nu voor vragen. Voor 200,- euro had ik hem gelijk gekocht, maar 395,- euro vind ik toch net even aan de hoge kant...

Je hebt toevallig geen 16e / 17e eeuwse duiten of oorden meer voor de verkoop? Reckheimers zijn ook heel erg welkom :D

Gr. Ruud.
C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Supergraver schreef:De prijs waarvoor de koperen proefslag is geveild (200,- euro) is een mindere prijs als dat ze er nu voor vragen. Voor 200,- euro had ik hem gelijk gekocht, maar 395,- euro vind ik toch net even aan de hoge kant...
Incl. commissie zal het aankoop bedrag rond de 250,- euro zijn geweest, nog steeds een stukje goedkoper dan waarvoor deze munt nu te koop staat, maar goed we zijn nu 5 jaar verder en de prijzen voor zeldzame munten en zeker in combinatie met topkwaliteit zullen alleen maar verder stijgen, dat blijft en is altijd zo geweest.
Supergraver schreef:Je hebt toevallig geen 16e / 17e eeuwse duiten of oorden meer voor de verkoop? Reckheimers zijn ook heel erg welkom
Op dit moment wordt er door mij druk gewerkt aan het opzetten van een website waarin ik mij ook meer wil gaan toeleggen op de verkoop van zeldzame en kwalitatief betere provinciale munten.
Ook deelname aan bekende beursen zoals de Muntmanifestatie en de Filanumis zal dan in overweging worden genomen.

Zodra de site online staat zal ik hiervan een bericht posten :knipoog:

Groet, Cor.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

C.vanderLey schreef:Op dit moment wordt er door mij druk gewerkt aan het opzetten van een website waarin ik mij ook meer wil gaan toeleggen op de verkoop van zeldzame en kwalitatief betere provinciale munten. Ook deelname aan bekende beurzen zoals de Muntmanifestatie en de Filanumis zal dan in overweging worden genomen.
Groet, Cor.
Leuk voornemen voor het nieuwe jaar Cor! :thumb up: :knipoog:

Ik ben heel benieuwd. Ga je een deel van je eigen verzameling verkopen? Of ook munten in consignatie?

Die duit uit Gelderland staat trouwens ook op deze site: https://numisconsult.nl/shop-with-sideb ... proefslag/ De eigenaar van deze site, Hans Jongeling, is niet alleen consulent maar verkoopt blijkbaar ook hoge kwaliteit munten. Onder andere ook provinciaal.
C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Jan W schreef:Leuk voornemen voor het nieuwe jaar Cor!

Ik ben heel benieuwd. Ga je een deel van je eigen verzameling verkopen? Of ook munten in consignatie?
Dankje wel Jan, de basis zal in eerste instantie inderdaad bestaan uit eigen collectie, zodra de site enige bekendheid heeft zullen ook munten in consignatie een mogelijkheid zijn, maar dat ga ik stapsgewijs doen :knipoog:
Jan W schreef:Die duit uit Gelderland staat trouwens ook op deze site: https://numisconsult.nl/shop-with-sideb ... proefslag/ De eigenaar van deze site, Hans Jongeling, is niet alleen consulent maar verkoopt blijkbaar ook hoge kwaliteit munten. Onder andere ook provinciaal.
Klopt Jan, Jongeling was voorheen werkzaam bij de KNM en ben veel van mijn eigen stukken destijds weer tegen gekomen op de site van de KNM ( hij heeft blijkbaar net als ik een neus voor zeldzaamheid en kwaliteit :lach: ).
Ook de jaren daarna liet ik wel stukken veilen bij de MPO die ik dan later weer bij Jongeling tegen kwam.

Groet, Cor.
Supergraver Nederland
Donateur
Donateur

Supergraver schreef:Je hebt toevallig geen 16e / 17e eeuwse duiten of oorden meer voor de verkoop? Reckheimers zijn ook heel erg welkom
Op dit moment wordt er door mij druk gewerkt aan het opzetten van een website waarin ik mij ook meer wil gaan toeleggen op de verkoop van zeldzame en kwalitatief betere provinciale munten.
Ook deelname aan bekende beursen zoals de Muntmanifestatie en de Filanumis zal dan in overweging worden genomen.

Groet, Cor.[/quote]

Dat klinkt goed Cor, ik ben benieuwd :knipoog:
Supergraver Nederland
Donateur
Donateur

@ Jan W.

En ik zie dezelfde duit net ook weer staan bij MA Shops :knipoog:

Daar wordt die inderdaad ook aangeboden door Jongeling...
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Jan W schreef:
C.vanderLey schreef:Op dit moment wordt er door mij druk gewerkt aan het opzetten van een website waarin ik mij ook meer wil gaan toeleggen op de verkoop van zeldzame en kwalitatief betere provinciale munten. Ook deelname aan bekende beurzen zoals de Muntmanifestatie en de Filanumis zal dan in overweging worden genomen.
Groet, Cor.
Leuk voornemen voor het nieuwe jaar Cor! :thumb up: :knipoog:

Die duit uit Gelderland staat trouwens ook op deze site: https://numisconsult.nl/shop-with-sideb ... proefslag/ De eigenaar van deze site, Hans Jongeling, is niet alleen consulent maar verkoopt blijkbaar ook hoge kwaliteit munten. Onder andere ook provinciaal.
Benieuwd cor. Je houd ons maar op de hoogte. Leuke site ik kende die niet.

Wat betreft de duit 1752 kabelrand. Staat ook op mijn verlanglijstje, maar niet voor die prijs. Je komt sporadisch tegen. Ken er 3.

Groetjes,

Maarten
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”