Duit Friesland 1658/47 Overslag
Moderator: Robin
Duit Friesland 1658/47 Overslag
Hallo allemaal,
Deze (volgens mij...) bijzondere duit kocht ik van de week samen met andere duiten in een groot lot. Volgens mij gaat het om een overslag 1658 over 1647?? Deze staat niet vermeld in de 'Catalogus van de Nederlandse munten' en ik vraag me dus af of ik het zelf wel goed zie
Kennen jullie deze overslag of gaat het misschien om andere jaartallen??
Alle info is van harte welkom...
Thanks alvast
Deze (volgens mij...) bijzondere duit kocht ik van de week samen met andere duiten in een groot lot. Volgens mij gaat het om een overslag 1658 over 1647?? Deze staat niet vermeld in de 'Catalogus van de Nederlandse munten' en ik vraag me dus af of ik het zelf wel goed zie
Kennen jullie deze overslag of gaat het misschien om andere jaartallen??
Alle info is van harte welkom...
Thanks alvast
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Duit Friesland 1658/47 Overslag
deze is bekend bij pannekeet en staat als R3 vermeld...
Zie http://www.duiten.nl/
Daar staat volgens mij dezelfde duit als voorbeeld? http://www.duiten.nl/fotos/fri%20duit%2 ... r%2047.jpg
Daar staat volgens mij dezelfde duit als voorbeeld? http://www.duiten.nl/fotos/fri%20duit%2 ... r%2047.jpg
Hoi Jan,
hartelijk dank voor je reactie en de bijgevoegde link
Ik heb de duit gevonden en de afgebeelde duit is inderdaad mijn exemplaar... Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar / vinder de duit hier al aangemeld.
Nu weet ik sowieso wel met 100% zekerheid dat het inderdaad een overslag is van 1658 over 1647
Nogmaals bedankt, ik ga hem een plekje geven in mijn verzameling... Ben er blij mee.
hartelijk dank voor je reactie en de bijgevoegde link
Ik heb de duit gevonden en de afgebeelde duit is inderdaad mijn exemplaar... Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar / vinder de duit hier al aangemeld.
Nu weet ik sowieso wel met 100% zekerheid dat het inderdaad een overslag is van 1658 over 1647
Nogmaals bedankt, ik ga hem een plekje geven in mijn verzameling... Ben er blij mee.
-
- Donateur
"Mooie" duit..
Even voor mijn eigen scholing, maar zit dan de 7 dan niet erg laag ten opzichte van de 4..
Met mijn sumiere kennis van duiten in acht nemend zou ik hem eerder als 1658/45 (of1658/44 of 1658/43) meegeven..
Ik vraag mij dan ook af hoe men tot de conclusie 1658/47 is gekomen..
(is dat omdat er duiten van 1647 bekend zijn?)
Even voor mijn eigen scholing, maar zit dan de 7 dan niet erg laag ten opzichte van de 4..
Met mijn sumiere kennis van duiten in acht nemend zou ik hem eerder als 1658/45 (of1658/44 of 1658/43) meegeven..
Ik vraag mij dan ook af hoe men tot de conclusie 1658/47 is gekomen..
(is dat omdat er duiten van 1647 bekend zijn?)
-
- Donateur
Hoe langer ik er naar kijk, hoe meer ik het idee heb dat het om 165?/48 gaat...
Kan het beter bij de moderne wereldmuntjes houden...
Kan het beter bij de moderne wereldmuntjes houden...
Hoi Sander,
Ook bedankt voor jouw reactie
Toen ik de duit zag dacht ik wel gelijk dat het een overslag was, maar kon nog niet gelijk zien om welke jaartallen het precies ging. Op internet kon ik geen overslagen vinden van Friesland en ook in het 'Groene boek' staat er maar 1 overslag uit deze periode. Onder de loep meende ik zelf 1658 over 1647 te zien, vandaar dat ik deze duit ook zo in de titel zette van deze topic... Maar wat jij zegt, klopt aan de ene kant ook wel inderdaad. De 7 (Als het een 7 is??) ligt inderdaad een stuk lager als de 4!! Het leuke is ook weer dat precies deze duit staat vermeld als overslag bij dit jaartal. En ik denk dat dat toch zeker wel een expert is van Duiten.nl Maar hoe langer ik zelf naar de foto's van de duit kijk, hoe meer ik ook ga denken / twijfelen aan andere jaartallen...
Toen ik de duit zag dacht ik wel gelijk dat het een overslag was, maar kon nog niet gelijk zien om welke jaartallen het precies ging. Op internet kon ik geen overslagen vinden van Friesland en ook in het 'Groene boek' staat er maar 1 overslag uit deze periode. Onder de loep meende ik zelf 1658 over 1647 te zien, vandaar dat ik deze duit ook zo in de titel zette van deze topic... Maar wat jij zegt, klopt aan de ene kant ook wel inderdaad. De 7 (Als het een 7 is??) ligt inderdaad een stuk lager als de 4!! Het leuke is ook weer dat precies deze duit staat vermeld als overslag bij dit jaartal. En ik denk dat dat toch zeker wel een expert is van Duiten.nl Maar hoe langer ik zelf naar de foto's van de duit kijk, hoe meer ik ook ga denken / twijfelen aan andere jaartallen...
Sander,
ik zie er ook een 1658/43 in. ik zie nog het onderste bochtje van de 3.
De tweede foto bij duiten.nl lijkt me wel een 1658/47, daar mis ik dat bochtje
De derde is versleten aan de onderkant van de 8, dus niet duidelijk wat het is, maar het stempel hiervan lijkt meer op jouw duit dan die op de middelste foto.
ik zie er ook een 1658/43 in. ik zie nog het onderste bochtje van de 3.
De tweede foto bij duiten.nl lijkt me wel een 1658/47, daar mis ik dat bochtje
De derde is versleten aan de onderkant van de 8, dus niet duidelijk wat het is, maar het stempel hiervan lijkt meer op jouw duit dan die op de middelste foto.
Maar als jij er ook een 1658 / 43 in ziet, dan hebben we hier een overslag die nergens staat beschreven?? Niet in de boeken die ik thuis heb en ook niet op Duiten.nl. Zou het hier dan om misschien een nieuwe variant gaan??
Waar zou ik dit met zekerheid kunnen laten checken??
Dit maakt deze duit nog leuker en interessanter
Maar als jij er ook een 1658 / 43 in ziet, dan hebben we hier een overslag die nergens staat beschreven?? Niet in de boeken die ik thuis heb en ook niet op Duiten.nl. Zou het hier dan om misschien een nieuwe variant gaan??
Waar zou ik dit met zekerheid kunnen laten checken??
Dit maakt deze duit nog leuker en interessanter
Als ik heel eerlijk ben zie ik 1653/1648 - die 8 ligt meer op de achtergrond
het is wel een 3 zoals Jan Koevoets al aangaf en geen 7
Volledig mee eens, 1653/1648.CorioCoins schreef:Als ik heel eerlijk ben zie ik 1653/1648 - die 8 ligt meer op de achtergrond
Groet, Cor.
Eigenlijk wel logisch, na 1648 zijn er tot 1653 geen duiten meer geslagen, stempels die ze van 1648 nog hadden liggen hebben ze toen aangepast naar 1653.
Groet, Cor.
Groet, Cor.
Ja, mee eens.
Bedankt ook voor jullie reactie's
Heb ondertussen al zo veel gehoord en heb er zelf ook nog heel veel naar gekeken. Zelf ben ik er ondertussen ook uit dat het toch vrij duidelijk is dat de 3 op de 8 ligt en dat het dus om de overslag 1653 / 48 gaat. Een bekende overslag die ook in de Catalogus van de Nederlandse munten staat.
Wel vreemd dan trouwens dat deze duit op de site duiten.nl staat beschreven als 1658 / 47...
Heb ondertussen al zo veel gehoord en heb er zelf ook nog heel veel naar gekeken. Zelf ben ik er ondertussen ook uit dat het toch vrij duidelijk is dat de 3 op de 8 ligt en dat het dus om de overslag 1653 / 48 gaat. Een bekende overslag die ook in de Catalogus van de Nederlandse munten staat.
Wel vreemd dan trouwens dat deze duit op de site duiten.nl staat beschreven als 1658 / 47...
Deze jaartalwijziging staat ook vermeld in het "Handboek van het Nederlands Kopergeld 1523-1797".
Op 29 september 1648 werd de aanmunting van oorden en duiten verboden en moest de muntmeester de stempels inleveren, pas op 18 november 1653 werd hij weer gemachtigd duiten te slaan.
Of de muntmeester heeft destijds niet alle stempels ingeleverd of hij heeft ze in 1653 weer terug gekregen.
Groet, Cor.
Op 29 september 1648 werd de aanmunting van oorden en duiten verboden en moest de muntmeester de stempels inleveren, pas op 18 november 1653 werd hij weer gemachtigd duiten te slaan.
Of de muntmeester heeft destijds niet alle stempels ingeleverd of hij heeft ze in 1653 weer terug gekregen.
Groet, Cor.
Stuur anders even een mailtje naar Kees Pannekeet van duiten.nl. Kan hij het aanpassen.Supergraver schreef:Wel vreemd dan trouwens dat deze duit op de site duiten.nl staat beschreven als 1658 / 47...
Mooie duit trouwens met een leuk verhaal erachter dankzij de toelichting van Bert, Jan en Cor.
Ook weer bedankt voor jouw reactie Cor
Heb ik nog even een laatste vraagje aan allemaal... Komt deze overslag veel voor of is het toch nog wel een zeldzaam exemplaar? De andere afslag was dan een R3, maar daar komt deze niet aan denk ik?
Bedankt alvast weer
Heb ik nog even een laatste vraagje aan allemaal... Komt deze overslag veel voor of is het toch nog wel een zeldzaam exemplaar? De andere afslag was dan een R3, maar daar komt deze niet aan denk ik?
Bedankt alvast weer
Allereerst vind ik alle duiten die op duiten.nl staan als zijnde 1658/1647 allemaal de variant 1653/1648 allemaal hebben geen bovenste RECHTE schreef van het overslagcijfer en een hangend gekruld pootje (maar goed dit is mijn mening) . Daarmee vind ik wel dat de gradatie van X (wel bekend maar nog niet gevonden exemplaar van de overslag) meer neigen naar R2 /R3
De waarde is wat de gek er voor geeft.
Ik heb een Duit Friesland in mijn bezit gehad in het verleden zie dit topic.
De opbrengst was echt absurd in mijn ogen. Jouw muntje is wel van mooie kwaliteit zeker gezien de slechte Friese koperslag en muntplaatjes normaliter.
De waarde is wat de gek er voor geeft.
Ik heb een Duit Friesland in mijn bezit gehad in het verleden zie dit topic.
De opbrengst was echt absurd in mijn ogen. Jouw muntje is wel van mooie kwaliteit zeker gezien de slechte Friese koperslag en muntplaatjes normaliter.
Inderdaad echt wat de gek ervoor geeft. Kan echt tussen de 20 en 200 Euro zijn wat mij betreft.
Bedankt weer voor de reactie's mannen
Ik ga Kees van duiten.nl morgen even een mailtje sturen en zeggen welke duit dit is... Eindelijk zijn we er definitief uit
Ben ik ook wel even heel erg benieuwd 'CorioCoins' voor hoeveel de duit van Friesland 1621 weg is gegaan. Ik heb heel het Topic door gelezen en de bijgevoegde linkjes geopend, maar ik kon helaas niet meer achterhalen voor welk bedrag deze duit van eigenaar is verwisseld.
Heb ik nog even een laatste vraagje. Sinds kort ben ik dus begonnen met het verzamelen van mooie / bijzondere / zeldzame 16e en 17e eeuwse duiten. Ik struin tig uur per dag het internet af op zoek naar dit soort exemplaren, maar ik kom echt heel weinig tegen. Weten jullie misschien nog site's waar ik is zou kunnen kijken?
Op de volgende site's kijk ik sowieso al iedere dag:
Marktplaats
Ebay
Ma.Shops
G. Henzen
Sixbid
MPO
Schulman BV
Muntenkabinet
Dus mochten jullie misschien nog een andere site weten voor vroege duiten, dan houdt ik me aanbevolen
Thanks alvast...
Ik ga Kees van duiten.nl morgen even een mailtje sturen en zeggen welke duit dit is... Eindelijk zijn we er definitief uit
Ben ik ook wel even heel erg benieuwd 'CorioCoins' voor hoeveel de duit van Friesland 1621 weg is gegaan. Ik heb heel het Topic door gelezen en de bijgevoegde linkjes geopend, maar ik kon helaas niet meer achterhalen voor welk bedrag deze duit van eigenaar is verwisseld.
Heb ik nog even een laatste vraagje. Sinds kort ben ik dus begonnen met het verzamelen van mooie / bijzondere / zeldzame 16e en 17e eeuwse duiten. Ik struin tig uur per dag het internet af op zoek naar dit soort exemplaren, maar ik kom echt heel weinig tegen. Weten jullie misschien nog site's waar ik is zou kunnen kijken?
Op de volgende site's kijk ik sowieso al iedere dag:
Marktplaats
Ebay
Ma.Shops
G. Henzen
Sixbid
MPO
Schulman BV
Muntenkabinet
Dus mochten jullie misschien nog een andere site weten voor vroege duiten, dan houdt ik me aanbevolen
Thanks alvast...
De duit is van eigenaar gewisseld voor het bedrag van €500,-Supergraver schreef: Bedankt weer voor de reactie's mannen
Wellicht hebben wij ook af en toe een mooie duit? https://www.facebook.com/groups/1713215442229679/Supergraver schreef: Heb ik nog even een laatste vraagje. Sinds kort ben ik dus begonnen met het verzamelen van mooie / bijzondere / zeldzame 16e en 17e eeuwse duiten. Ik struin tig uur per dag het internet af op zoek naar dit soort exemplaren, maar ik kom echt heel weinig tegen. Weten jullie misschien nog site's waar ik is zou kunnen kijken?
Thanks alvast...
Tevens kan ik wel in mijn bakje met duiten zoeken voor je.
Hoi Cor,C.vanderLey schreef:Je zou hier eens kunnen kijken: https://www.mooiemuntjes.nl/index.php?id=1
Groet, Cor.
Bedankt voor je reactie...
Deze site was ik vergeten toe te voegen aan mijn lijstje hierboven, maar ook hier kijk ik dagelijks
500,- euro voor die duit is inderdaad echt bizar
Ik had hem ook zeker graag willen hebben, maar die prijs zou ik er zelf persoonlijk nooit voor geboden hebben...
Ik ben ondertussen lid geworden van de groep en wacht op goedkeuring.
Mocht je wat in je bakje met duiten tegen komen, dan kun je me ten allen tijde een pb'tje sturen.
Alvast weer bedankt
Ik had hem ook zeker graag willen hebben, maar die prijs zou ik er zelf persoonlijk nooit voor geboden hebben...
Ik ben ondertussen lid geworden van de groep en wacht op goedkeuring.
Mocht je wat in je bakje met duiten tegen komen, dan kun je me ten allen tijde een pb'tje sturen.
Alvast weer bedankt
Ik ga ook voor 1653 uit 1648. Je ziet vrij duidelijk dat de 3 op de 8 ligt. Is sowieso een veel logischere 'overslag' dan de andere opties gezien de opeenvolgende geslagen jaren. Wat een prachtige duit overigens!