Staatspapier

In deze rubriek kunnen gasten een vraag stellen aangaande munten, biljetten en penningen waarvan ze bijvoorbeeld de waarde willen weten. Het is niet nodig om een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld vanuit een erfenis een verzameling in handen gekregen en wil je graag de waarde weten van deze verzameling, dan kun je de vraag hier stellen.
Forumregels
Ondanks dat in deze rubriek geen registratie vereist is, behandelen we enkel vragen die voldoen aan ons geldende reglement en de richtlijnen die we stellen aan een taxatie-aanvraag. Topics die niet voldoen, zullen worden gesloten door het beheer of moderator en desnoods worden verwijderd.

Afbeeldingen kun je op de volgende wijze toevoegen aan je berichten ► Afbeeldingen toevoegen met Tinypic

Bedenk dat registratie slechts enkele minuten in beslag neemt en dat een registratie direct een flink aantal extra functies oplevert, zoals het sturen van privéberichten naar andere gebruikers en het kunnen plaatsen van advertenties in de forummarkt.
Volgers: Arjena3

Staatspapier

Berichtdoor Nel » 08 Nov 2017, 18:30

Goedendag,

Vandaag ben ik in het bezit gekomen van een biljet van De Nederlandse Bank uit 1938 met daarop betaalt aan Toonder: Duizend Gulden.
Het biljet is helemaal gaaf.
Ik ben al wat aan het zoeken geweest en zag er een staan,deze is iets ouder en die wordt verkocht voor €1.395,-

Zou mijn biljet ook van waarde zijn dan?

Graag hoor ik er hier van..Bedankt alvast
Nel

Re: Staatspapier

Berichtdoor Koevoets numismatics » 08 Nov 2017, 18:52

Enige waarde heeft het sowieso. Een 1000 gulden biljet in matige kwaliteit doet altijd een paar tientjes.

Als het een heel mooi biljet is kan dat snel oplopen, maar 1395 Euro is niet reëel, zelfs niet in de hoogste kwaliteit.

Met een aantal kenmerken kunnen we al een stuk verder komen:

Wat is het serienummer?
Zitten er scheurtjes of gaatjes in?
Is het biljet beschreven?
Zitten er veel kreukels of vouwen in?
Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor Nel » 08 Nov 2017, 20:48

Goeden avond.

Het biljet is puntgaaf het heeft altijd ingelijst gezeten.
Het biljet is niet beschreven en heel vaag zie je op de achterkant wat vouwtjes.
Het jaartal is 8 September 1938

Serienummer=AS 045500
Nel

Berichtdoor Arjena3 » 08 Nov 2017, 21:16

De "wat vouwtjes" is nu precies waar het qua waarde betreft om gaat.
Kun je een foto plaatsen ?
Gebruikers-avatar
Arjena3
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor kl-euro » 09 Nov 2017, 10:00

Het bedrag waar u over schrijft (€ 1395,-) is waarschijnlijk van een 1000 gulden biljet dat daarvoor (1919-1921) uitgegeven is.

Dit biljet is uitgegeven (1926-1938) er zijn 3 verschillende types (handtekeningen).
Is dit biljet nieuw dan is dit biljet rond de 900-1000 euro waard en echt spik-splinternieuw iets meer, als dit biljet erg mooi (prachtig) is dan rond de 400-500 euro, maar in een lijstje zitten betekent vaak ook dat deze verkleurd is. En een verzamelwaarde (cataloguswaarde) betekend niet altijd dat men dat er ook voor krijgt.

Dat dit biljet in verhouding met het bedrag dat er op staat niet veel opbrengt is te wijten aan het feit dat dit biljet tijdens de grote geldzuivering in 1945 niet altijd door de zwarthandelaren werd ingeleverd, men moest nl. het ingeleverde bedrag verantwoorden en daarom zijn er veel overgebleven waardoor de verzamelwaarde lager is.

Het eerste biljet van deze serie met datum 1926 is pas in circulatie gebracht eind 1929 en vertegenwoordigde toen nog of bijna de waarde van een jaarsalaris van de arbeidende klasse. (de gewone man)

Mvg, :) .
kl-euro
Nieuw lid
Nieuw lid

eBay:

Berichtdoor Nel » 09 Nov 2017, 13:08

Goedendag,
Ik ben al heel blij met alle reacties die ik hier lees.
Vandaag of morgen zet ik een foto van het biljet hier neer(de camera staat nog op de laden)
Dus ik kom later met een foto van beide zijde..
Nel

Berichtdoor Nel » 09 Nov 2017, 14:17

Afbeelding
Afbeelding
Nel

Berichtdoor Koevoets numismatics » 09 Nov 2017, 17:38

Goed dat je even een foto plaatst, want nu hebben we een beter beeld.

Jouw omschrijving was een stuk optimistischer dan de afbeelding laat zien. Dit is zeker geen puntgaaf biljet met nauwelijks vouwen. Dit is een behoorlijk gebruikt biljet met scherpe vouwen. Ik zou dit biljet de kwaliteit fraai tot zeer fraai mee willen geven.

De verkoopwaarde van een dergelijk biljet ligt rond de 80 Euro.
Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Berichtdoor Nel » 09 Nov 2017, 18:16

Goedendag,

U heeft gelijk,nu ik het zo op de foto zie,zijn de vouwen duidelijk te zien.
Het rare is dat,als ik het biljet in mijn handen hebt,dat het dan minder gevouwen oogt.
Maar goed,ik weet nu een waarde,met dank aan de mensen hier en u ook bedankt voor de duidelijke uitleg...

Met vr groet Nel
Nel

Berichtdoor Arjena3 » 09 Nov 2017, 20:04

Het biljet heeft heel veel vouwen en is bovendien ook behoorlijk verkleurt / vuil Als kwaliteit is fraai naar mijn mening het maximale
en als waarde rond de 40-70 euro.
Gebruikers-avatar
Arjena3
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Terug naar Taxatie en vragen door niet-leden of nieuwe leden