Laatste gulden 2001 Tim Nelis in afwijkende (goud) kleur

Koningin Beatrix ☼ 1938
Regeerperiode: 1980 - 2013

Moderator: maarten89

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Laatste gulden 2001 Tim Nelis in afwijkende (goud) kleur

Bericht door Jan W »

Ik keek gisteravond even snel een kleine verzameling (erfenis) door van vrienden waaronder voornamelijk modern koninkrijk tot euro. Niets opzienbarends dus behalve twee goudkleurige guldens 2001 Tim Nelis (oftewel de laatste gulden). Ik ben niet zo op de hoogte van modern koninkrijk dus dacht ik dat het wellicht gouden afslagen waren (zoals van de reguliere gulden uit 2001). In de catalogus las ik later dat er van de Tim Nelis gulden 100 gouden exemplaren zijn aangemaakt waarvan er 98 zijn omgesmolten.
Het lijkt me sterk dat de overgebleven 2 exemplaren in zo'n verzameling opduiken.. :knipoog: Rest de vraag wat dit nu wel voor uitvoering is. Iemand een idee?
Laatste gulden.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CorioCoins

Re: Laatste gulden 2001 Tim Nelis in afwijkende (goud) kleur

Bericht door CorioCoins »

Gewicht zal veel verraden volgens mij zijn de gouden 13 gram uit mijn hoofd te weten;-)

verguld lijkt me het meest logische

mvg,

Bert
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

CorioCoins schreef:Gewicht zal veel verraden volgens mij zijn de gouden 13 gram uit mijn hoofd te weten;-)
verguld lijkt me het meest logische
13,2 gram las ik in de Muntalmanak. :thumb up:

Ik heb 'm niet gewogen, had geen weegschaaltje bij me. Verguld zou kunnen maar waarom zou iemand dat doen? Misschien weet een ander forumlid hier meer van?
Ik dacht zelf aan tombak ofzo maar ik meen me te herinneren dat er alleen nikkelen, zilveren en gouden versies geslagen zijn.
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Vrijwel zeker verguld.

Ik heb behoorlijk wat Beatrix muntjes liggen die verguld zijn. Meestal uitgegeven door malafide muntbedrijfjes alsof het speciale uitgaven betrof of door juweliers gemaakt om tot sieraad te verweken. Misschien ook wel door hobbyisten.

Tombak zou juist zeer onlogisch zijn. Munten geslagen in afwijkend metaal zijn juist extreem kostbaar.

Waarde van deze 'munten' : 0.

Ik verzeker je dat het gewicht gewoon 6 gram is.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ik denk dat het iets is van een bedrijfje als Muntpost. Niks bijzonders dus. Waarschijnlijk zie jij als geoefende numismaat wel het verschil tussen goud en verguld. Die gouden Loekies waren ook nog eens van .999 goud.

Wegen zal je het antwoord geven. Waarschijnlijk zijn ze 6 gram. Als ze 7.2 gram zijn, dan heb je de zilveren versie te pakken (staat voor € 2350,- in proof in de catalogus, dus dat zou een mooie troostprijs zijn). Is het 13,2 gram, dan heb je de hoofdprijs.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Mannen, bedankt weer. :thumb up:

De "gouden" guldens zagen er precies hetzelfde uit als de nikkelen die er naast zit (ik had geen reden om met het blote oog te twijfelen aan de echtheid van de munten zelf).

Maar dankzij jullie opmerkingen kon ik wat gerichter googelen: http://www.marktplaza.nl/verzamelen/mun ... 89394.html
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ah, Sir Rowland Hill. Dat is inderdaad net zoiets als Muntpost.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Terug naar “Koningin Beatrix”