Philipsdaalder 1559 Antwerpen buste naar rechts
Moderator: Robin
Philipsdaalder 1559 Antwerpen buste naar rechts
In 1557 startte men in de toenmalige Spaanse Nederlanden met de productie van een nieuwe, zware (34,27 gram), zilveren munt: de Philipsdaalder of Ecu de Philippe. Deze munt werd in Antwerpen, Dordrecht, Nijmegen en Maastricht geslagen waarbij de buste van Philips II naar links gekeerd is. In Brugge startte men ook in 1557 maar dan met de buste naar rechts gekeerd. De Philipsdaalder bevatte in het omschrift nog de verwijzing ANG naar de aanspraak die Philips II toen maakte op de Engelse troon (hij was met de Engelse koningin Mary getrouwd). Dit type is geslagen tussen 1557 en 1559. Vanaf 1561 werd de verwijzing uit het omschrift gehaald, Mary was al in 1558 overleden en opgevolgd door Elizabeth I waardoor Philips geen aanspraak meer had op de Engelse troon. Iets wat hem overigens niet belette in zijn poging om Engeland later te veroveren met de Spaanse armada. Maar dat is weer een ander verhaal.
Bijzonder is dat in Antwerpen tussen 1557 en '59 en in Maastricht in 1557 ook Philipsdaalders werden geslagen met ook de buste naar rechts gekeerd. De reden waarom men dit deed is mij niet bekend. In ieder geval zijn van deze variant minder exemplaren aangemaakt. Die van Maastricht is uiterst zeldzaam maar ook die uit Antwerpen kom je vrij weinig tegen. Toen een Duitse handelaar onlangs dan ook deze Philipsdaalder uit 1559 aanbood moest ik wel toehappen. Kwalitatief zijn er vast wel betere te vinden maar dit jaar, 1559, staat te boek (in de nieuwe VanHoudt) als uiterst zeldzaam (RRR). De munt is nog op goed gewicht (33,94 gram) en heeft een diameter van 43 mm. In ieder geval voor mij de eerste bijzondere aanwinst van dit jaar.
Bijzonder is dat in Antwerpen tussen 1557 en '59 en in Maastricht in 1557 ook Philipsdaalders werden geslagen met ook de buste naar rechts gekeerd. De reden waarom men dit deed is mij niet bekend. In ieder geval zijn van deze variant minder exemplaren aangemaakt. Die van Maastricht is uiterst zeldzaam maar ook die uit Antwerpen kom je vrij weinig tegen. Toen een Duitse handelaar onlangs dan ook deze Philipsdaalder uit 1559 aanbood moest ik wel toehappen. Kwalitatief zijn er vast wel betere te vinden maar dit jaar, 1559, staat te boek (in de nieuwe VanHoudt) als uiterst zeldzaam (RRR). De munt is nog op goed gewicht (33,94 gram) en heeft een diameter van 43 mm. In ieder geval voor mij de eerste bijzondere aanwinst van dit jaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Philipsdaalder 1559 Antwerpen buste naar rechts
Weer een mooie aanwinst met een verhaal Jan W!
Ik heb altijd gedacht dat het naar hoofd naar links of rechts met de troonswisseling te maken had. Een extra duidelijk verschil met de (koninklijke) voorganger. Of is dit een latere traditie?
Een complicerende factor zou dan kunnen zijn dat de opvolger op meerdere gebieden aanspraak kan maken terwijl de voorgangers in de verschillende gebieden niet allemaal dezelfde kant op keken. Tja wat moet er dan gebeuren? Als de munten allemaal voor alle gebieden worden geslagen dan zal er in sommige gebieden met de traditie moeten worden gebroken.
Als men dan tussen links of rechts moet kiezen zijn logische factoren die daarbij een rol kunnen spelen: welk gebied is het grootst, het economisch belangrijkst, het politiek belangrijkst, kan of wil de opvolger de sterktste aanspraak doen gelden.
Verschillen tussen de gebieden of het voorkomen van zowel links als rechts zou dan verklaard kunnen worden in de ambivalentie ten aanzien van aanspraken op gebieden en/of onduidelijkheid over het (primair) circulatiegebied van munt.
Jij lijkt zelf al een voorzet in die richting te geven door te vermelden dat de aanspraak op Engeland een gegeven moment verviel.
Is hier echt geen literatuur over?
Mvgr,
Mel
Ik heb altijd gedacht dat het naar hoofd naar links of rechts met de troonswisseling te maken had. Een extra duidelijk verschil met de (koninklijke) voorganger. Of is dit een latere traditie?
Een complicerende factor zou dan kunnen zijn dat de opvolger op meerdere gebieden aanspraak kan maken terwijl de voorgangers in de verschillende gebieden niet allemaal dezelfde kant op keken. Tja wat moet er dan gebeuren? Als de munten allemaal voor alle gebieden worden geslagen dan zal er in sommige gebieden met de traditie moeten worden gebroken.
Als men dan tussen links of rechts moet kiezen zijn logische factoren die daarbij een rol kunnen spelen: welk gebied is het grootst, het economisch belangrijkst, het politiek belangrijkst, kan of wil de opvolger de sterktste aanspraak doen gelden.
Verschillen tussen de gebieden of het voorkomen van zowel links als rechts zou dan verklaard kunnen worden in de ambivalentie ten aanzien van aanspraken op gebieden en/of onduidelijkheid over het (primair) circulatiegebied van munt.
Jij lijkt zelf al een voorzet in die richting te geven door te vermelden dat de aanspraak op Engeland een gegeven moment verviel.
Is hier echt geen literatuur over?
Mvgr,
Mel
-
- Donateur
Mooie aanwinst,jan! Super interessant om het verhaal erbij te lezen, bedankt.
Ik verwacht deze of volgende week mijn nieuwe aanwinsten.
Groeten NM
Ik verwacht deze of volgende week mijn nieuwe aanwinsten.
Groeten NM
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
ik had jou verhaal van de Filipsdaalder 1559 (buste rechts) Antwerpen op het internet tegen gekomen.
En ik vond het wel tof als ik het las, want ik had in 2014 ook een 1559 Antwerpen aangekocht,
maar ik was van plan hem te verkopen omdat de kwaliteit niet zo goed is, maar door jou verhaal te lezen
heb ik mij lid gemaakt van dit forum en ga ik mijn 1559 terug een eren plaats geven in mijn collectie.
bedankt !!!
groeten luc
En ik vond het wel tof als ik het las, want ik had in 2014 ook een 1559 Antwerpen aangekocht,
maar ik was van plan hem te verkopen omdat de kwaliteit niet zo goed is, maar door jou verhaal te lezen
heb ik mij lid gemaakt van dit forum en ga ik mijn 1559 terug een eren plaats geven in mijn collectie.
bedankt !!!
groeten luc
Hi Luc, leuk om te lezen. Wees er maar zuinig op, dit is een bijzondere munt die inderdaad een mooi plaatsje verdient. Misschien kun je nog een foto plaatsen van jouw exemplaar? Veel Philipsdaalders zijn door het gebruik in het toenmalige betalingsverkeer, door snoeiwerk en inwerking van bodemzuren (in het geval van muntvondsten) redelijk aangetast. Echt heel mooi bewaard gebleven exemplaren zijn wel te vinden maar dan worden ze ook gelijk veel duurder.LUC schreef:ik had jou verhaal van de Filipsdaalder 1559 (buste rechts) Antwerpen op het internet tegen gekomen.
bedankt !!!
groeten luc
Jan, ik zou dat graag willen doen, maar ik weet niet hoe ik een foto van mijn bestand in deze ruimte kan zetten.
ik zie wel een tekening met: insert image maar dan vraagt hij mij een link.
sorry hoor maar het is mijn eerste dag, het is allemaal wat nieuw voor mij.
LUC
PS/ KUN JE MIJ EEN TIP GEVEN
ik zie wel een tekening met: insert image maar dan vraagt hij mij een link.
sorry hoor maar het is mijn eerste dag, het is allemaal wat nieuw voor mij.
LUC
PS/ KUN JE MIJ EEN TIP GEVEN
Op Catawiki staat er nu eentje te koop: http://veiling.catawiki.nl/kavels/46380 ... -titel-ang
Het is een vrij mooi stuk jan, dus ja ZEER FRAAI MIN oke
Maar wat vind je van de schatting prijs 325-425 Euro ??
Groeten luc
Maar wat vind je van de schatting prijs 325-425 Euro ??
Groeten luc
Ik zou 'm eerlijk gezegd niet willen ruilen voor mijn eigen exemplaar. Die op Catawiki is op sommige plaatsen wel scherper maar die deuken in het omschrift doen weer afbreuk.
325 euro is de minimale taxatie. Er komt dan nog 9% commissie plus negen euro verzendkosten overheen, wordt samen 363,25 euro. En dat vind ik persoonlijk wel erg veel geld voor deze munt.
325 euro is de minimale taxatie. Er komt dan nog 9% commissie plus negen euro verzendkosten overheen, wordt samen 363,25 euro. En dat vind ik persoonlijk wel erg veel geld voor deze munt.
minimaal 363 Euro dat vind ik ook wat te veel, maar misschien heb ik voor mijn stuk ook wat teveel
betaald 270 Euro, soms is het niet gemakkelijk om een prijs op een munt te plakken.
Nu had ik hem eens willen verkopen, en ik had hem gewoon 270 Euro geprijsd.
komt de man die mij de munt verkocht had aan mijn tafel en ziet mijn prijs 270 Euro.
Hij neemt de munt op zegt tegen mij, 270 Euro een beetje duur vind je niet !!!
Groeten luc.
betaald 270 Euro, soms is het niet gemakkelijk om een prijs op een munt te plakken.
Nu had ik hem eens willen verkopen, en ik had hem gewoon 270 Euro geprijsd.
komt de man die mij de munt verkocht had aan mijn tafel en ziet mijn prijs 270 Euro.
Hij neemt de munt op zegt tegen mij, 270 Euro een beetje duur vind je niet !!!
Groeten luc.
Tja, dat is het lot van de verzamelaar. Duur kopen en voor de helft of minder weer terug verkopen aan de handel. Hoe dat in zijn werk gaat staat mooi (en eerlijk) beschreven op de site van een Engelse munthandel: https://24carat.co.uk/index.html
Our Buying Prices
For most British coins, we have a very easy rule-of-thumb, to guide you as to what we will pay. First find the coin in a catalogue, we recommend Seaby's (published curiously enough by Spink) Standard Catalogue of British Coins, then try to accurately assess the grade. Don't exaggerate it, otherwise you will only be fooling yourself. Our buying prices are approximately half the catalogue less £1 per coin. For world coins, we recommend Standard Catalogue of World Coins, by Krause; for Roman coins, we recommend Roman Coins & Their Values by David Sear.
Examples
Catalogue value £100.
Expect to get about £50 less £1. In practice, we would probably pay between about £40 to £60, depending upon our stock, demand, etc.
Catalogue value £5.
Expect to get about £2.50 less £1, equals £1.50, and we would probably pay between £1 to £2.
Catalogue value £2.
Half of £2 is £1, less £1 equals zero. In practice, we would probably pay between 1p and 20p.
If you think our profit margin is high on £1 coins, then please consider that it probably costs us £1 worth of our time to negotiate the purchase of any single coin. It also costs about £1 of our time to sell any single coin. Now on coins at £10 upwards, this doesn't matter much, but it does mean that we probably make a loss whenever we buy or sell a low value coin.
We would probably pay 5 or 10 times more each if you have a large quantity of identical coins!
Nou die is duidelijk!
Misschien wel beter zo, zo voorkom je grote teleurstellingen bij verkoop.
Groeten Luc
Misschien wel beter zo, zo voorkom je grote teleurstellingen bij verkoop.
Groeten Luc
-
- Volledig lid
Mooi verhaal Luc. Als je zelf maar blij bent met de munt, dat is uiteindelijk belangrijker.
Ik heb op Catawiki overigens wel vaker gezien dat de 'reserve price' wordt opgeheven voordat de minimale schatting werd gehaald. Dat kan soms zomaar 50 euro schelen. Met een beetje mazzel en weinig tegenstanders zou je de munt wellicht voor 275 euro (308,75) kunnen aanschaffen.
Voor mij is de munt helaas te prijzig, dan krijg ik ruzie met de vrouw des huizes.
Ik heb op Catawiki overigens wel vaker gezien dat de 'reserve price' wordt opgeheven voordat de minimale schatting werd gehaald. Dat kan soms zomaar 50 euro schelen. Met een beetje mazzel en weinig tegenstanders zou je de munt wellicht voor 275 euro (308,75) kunnen aanschaffen.
Voor mij is de munt helaas te prijzig, dan krijg ik ruzie met de vrouw des huizes.
-
- Volledig lid
Ik zie dat de munt op Catawiki de minimale geschatte waarde heeft opgebracht. Iemand had er klaarblijkelijk toch aardig wat geld voor over.
Precies, 325 euro was de minimale taxatie. Er komt dan nog 9% commissie plus negen euro verzendkosten overheen. De koper betaalde dus 363,25 euro...Cosimo schreef:Ik zie dat de munt op Catawiki de minimale geschatte waarde heeft opgebracht. Iemand had er klaarblijkelijk toch aardig wat geld voor over.
Beste N' Maat "cosimo"
Geloof me 200 Euro of meer is voor mij ook veel voor een munt, en zeker voor mijn "Madam'.
Bedenk ook dat iedere verzamelaar ook zijn limiet heeft of hij nu een gewoon arbeider is of directeur is.
Iemand dat welgesteld is gaat op een bepaald ogenblik ook de zelfde woorden zeggen als jou citaat.
Ieder verzamelaar moet voor zich een limiet stellen en keuzes maken.
Nu de munten die ik hier toon zijn meestal prijzig, maar dat wil niet zeggen dat ik rijk ben hé!
Ik heb gewoon een andere keuze gemaakt namelijk, in onze club is er het motto " Kwaliteit blijft".
Dat wil zeggen dat voor een munt van zeer fraaie kwaliteit altijd wel interesse voor is.
Dus wat doe ik, ik kijk en lees veel en spaar en beperk mijn verzamelgebied.
voorbeeld ik zie graag Dukatons en daalders van zuidelijke Nederlanden, maar ik vind antieke munten (denarius) ook mooi en interessant.
Dus ik beperk mij niet in tijd of type, ik maak gewoon een keuze,
Ik wil ook meteen duidelijk zijn als je beslist om munten te verzamelen in kwaliteit: fraai daar is niks mee Hé!
Je gaat minder betalen voor een munt, maar je zal binnen een paar jaar later over een "rijkere" collectie beschikken dan de mijne "snapie"
Ook dit: het is niet dat de meeste munten verzamelen dat jij liever penningen verzameld waarom niet!
Als je de Noord Nederlandse penningen ziet prachtige stukken, altijd een aparte beeldenaar op plus passende Latijnse spreuk best interessant.
Dus als ik je een gouden raad mag geven, kijk eerst wat rond op veilingen en bezoek beurzen. Neem voor jezelf op wat je graag ziet, en maak keuzes.
Groeten Luc.
Dit wil ik je toch mee geven, de munten die ik op dit forum geplaatst heb is niet verkregen in een jaar of twee hé!Cosimo schreef:Voor mij is de munt helaas te prijzig, dan krijg ik ruzie met de vrouw des huizes.
Geloof me 200 Euro of meer is voor mij ook veel voor een munt, en zeker voor mijn "Madam'.
Bedenk ook dat iedere verzamelaar ook zijn limiet heeft of hij nu een gewoon arbeider is of directeur is.
Iemand dat welgesteld is gaat op een bepaald ogenblik ook de zelfde woorden zeggen als jou citaat.
Ieder verzamelaar moet voor zich een limiet stellen en keuzes maken.
Nu de munten die ik hier toon zijn meestal prijzig, maar dat wil niet zeggen dat ik rijk ben hé!
Ik heb gewoon een andere keuze gemaakt namelijk, in onze club is er het motto " Kwaliteit blijft".
Dat wil zeggen dat voor een munt van zeer fraaie kwaliteit altijd wel interesse voor is.
Dus wat doe ik, ik kijk en lees veel en spaar en beperk mijn verzamelgebied.
voorbeeld ik zie graag Dukatons en daalders van zuidelijke Nederlanden, maar ik vind antieke munten (denarius) ook mooi en interessant.
Dus ik beperk mij niet in tijd of type, ik maak gewoon een keuze,
Ik wil ook meteen duidelijk zijn als je beslist om munten te verzamelen in kwaliteit: fraai daar is niks mee Hé!
Je gaat minder betalen voor een munt, maar je zal binnen een paar jaar later over een "rijkere" collectie beschikken dan de mijne "snapie"
Ook dit: het is niet dat de meeste munten verzamelen dat jij liever penningen verzameld waarom niet!
Als je de Noord Nederlandse penningen ziet prachtige stukken, altijd een aparte beeldenaar op plus passende Latijnse spreuk best interessant.
Dus als ik je een gouden raad mag geven, kijk eerst wat rond op veilingen en bezoek beurzen. Neem voor jezelf op wat je graag ziet, en maak keuzes.
Groeten Luc.
-
- Volledig lid
Leuke reactie Luc. Ik snap je verhaal en kan me daar in vinden. Uiteraard vormen de wat grotere verzamelingen zich (meestal) over vele jaren en heeft iedereen zijn eigen interesses en limieten. Logisch en prima. Ik snap ook dat tweehonderd euro voor iedere verzamelaar, groot of klein, in principe veel geld is.
Laten we verder maar niet teveel off-topic gaan, dat zou zonde zijn van dit topic.
Laten we verder maar niet teveel off-topic gaan, dat zou zonde zijn van dit topic.
Dezelfde munt wordt nu op Marktplaats aangeboden, oppassen of.....?Jan W schreef:Op Catawiki staat er nu eentje te koop: http://veiling.catawiki.nl/kavels/46380 ... -titel-ang
http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... ousPage=lr
Beste N' Maat,
Als ik het goed begrijp vind de koper van de Filipsdaalder 1559 Antwerpen dat hij een koopje gedaan heeft.
Dat is voor eigenaars van een 1559 Antwerpen zeer mooi nieuws natuurlijk.
Maar omdat deze persoon hem blijkbaar terug te koop zet, met de bedoeling toch om een zekere winst te boeken.
Gaat het blijkbaar meer om een handelaar dan verzamelaar, ik ben dan wel benieuwd of hij een hogere prijs kan halen
want hij heeft hem toch al 325 Euro betaald plus kosten of heb ik het verkeerd begrepen ??
Groeten Luc
Als ik het goed begrijp vind de koper van de Filipsdaalder 1559 Antwerpen dat hij een koopje gedaan heeft.
Dat is voor eigenaars van een 1559 Antwerpen zeer mooi nieuws natuurlijk.
Maar omdat deze persoon hem blijkbaar terug te koop zet, met de bedoeling toch om een zekere winst te boeken.
Gaat het blijkbaar meer om een handelaar dan verzamelaar, ik ben dan wel benieuwd of hij een hogere prijs kan halen
want hij heeft hem toch al 325 Euro betaald plus kosten of heb ik het verkeerd begrepen ??
Groeten Luc
Apart. Deze Joost heeft daarnaast ook een iPhone 5 te koop. Misschien kocht hij de munt met het idee een koopje te hebben?. Wil hij testen wat deze munt in de markt doet?
Nou ja, die 363 euro zal hij niet gauw terugkrijgen is mijn inschatting.
Nou ja, die 363 euro zal hij niet gauw terugkrijgen is mijn inschatting.
Jan, misschien heeft hij jou topic gelezen, en daardoor.....dollars tekens gezien of liever Euro's dat kan ook
groeten luc
groeten luc
Ik kan het me niet laten maar regelmatig ga ik de site bekijken van Ma Shops ook al wetend dat de vraag prijs van de aangeboden munten meestal "iets" te duur is.
En telkens ga ik uiteraard op zoek naar dukatons en daalders en tot mijn verbazing stoot ik op een Filipsdaalder 1559 Antwerpen deze munt is dan ook de reden dat ik dit forum
ontdekt hebt en daardoor mij ook lid heb gemaakt.
De aangeboden munt is zeker geen top kwaliteit maar het blijft een zeer zeldzaam jaartal en munt type ( kijkend naar rechts), en ik moet zeggen het prijskaartje voor een Duitse handelaar
is toch bescheiden namelijk 145 Euro. Dus als er liefhebbers zijn "joint the club" dan zijn we met drie in dit forum.
Groeten Luc.
En telkens ga ik uiteraard op zoek naar dukatons en daalders en tot mijn verbazing stoot ik op een Filipsdaalder 1559 Antwerpen deze munt is dan ook de reden dat ik dit forum
ontdekt hebt en daardoor mij ook lid heb gemaakt.
De aangeboden munt is zeker geen top kwaliteit maar het blijft een zeer zeldzaam jaartal en munt type ( kijkend naar rechts), en ik moet zeggen het prijskaartje voor een Duitse handelaar
is toch bescheiden namelijk 145 Euro. Dus als er liefhebbers zijn "joint the club" dan zijn we met drie in dit forum.
Groeten Luc.
LUC schreef:Dus als er liefhebbers zijn "joint the club" dan zijn we met drie in dit forum.
-
- Lid
Een met klop.
(Bodemvondst. Niet door mij.)
(Bodemvondst. Niet door mij.)