Dekadrachme Syracuse - Antiek zilveren crownsize munt

Plaats hier berichten over Griekse munten.

Moderator: George_III

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Dekadrachme Syracuse - Antiek zilveren crownsize munt

Bericht door Jan W »

Mijn verzamelgebied beslaat de grote zilveren munten van voor 1945. Een ontzettend breed gebied welke ik nooit compleet zal krijgen omdat er vanaf ongeveer 1500 zo ongelofelijk veel verschillende talers zijn geslagen. Vooral de oudste talers die tussen rond 1500 en 1540 geslagen zijn kom je betrekkelijk weinig tegen en zijn vaak flink aan de prijs.

Maar er is nog een buitencategorie crownsize zilveren munten die ik wel nooit in mijn collectie zal krijgen: de grote zilveren dekadrachmes (= 10 drachmes) uit de Griekse tijd rond 400 voor Christus. Deze grote munten zijn relatief weinig geslagen (in tegenstelling tot de drachmes en tetradrachmes (= vier drachmes) die eeuwenlang de standaard munten waren in de klassieke (Griekse) oudheid).

De kans dat je er eentje in het "wild" tegenkomt is ontzettend klein. De meesten liggen in musea. Toch is er nu een aanbieder op MA-Shops die een Griekse dekadrachme aanbiedt die in de Griekse kolonie Syracuse (Sicilië) geslagen is op naam van Dionysios I (406-367 v.Chr.) rond 405-390. Het gewicht is 42.98 gram en de diameter ongeveer 37 mm. De munt is door NGC gegradeerd als NGC Ch EF, Strike: 4/5 Surface: 3/5. Fine Style. .
Verdere omschrijving: Gallatin-R.XV/F.VIIa. Unsigned work by Euainetos. Fast quadriga driven left by female charioteer leaning forward with a kentron in right hand and reins in left hand, Nike flying right to crown her, heavy exergual line and panoply of arms below; Reverse: Head of Arethusa left wearing barley wreath, four dolphins around, scallop shell behind. Good strike from fine style dies. Excellent centering with pleasing gunmetal toning. Minimal die rust on the obverse and quite attractive.

Persoonlijk vind ik dit geweldig mooie munten die bijna 2500 jaar (!) geleden door ware kunstenaars werden gemaakt. Helaas, wat ik al eerder schreef, voor een gewone verzamelaar onbereikbaar. Dit exemplaar is te koop voor $ 45.000 (rond de 41-42.000 euro) bij Palmyra Heritage via MA-Shops: http://www.ma-shops.com/khouli/item.php ... 74&lang=nl
2474_a0000214813-ancientcoin-zoom-1-0_1__c.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Re: Dekadrachme Syracuse - Antiek zilveren crownsize munt

Bericht door Arnout »

Prachtige munt!
Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird »

Prachtige munt.
Laatst gewijzigd door Palmbird op 16 jan 2016, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird »

Palmbird schreef:Inderdaad schitterende munt en altijd heerlijk stukje geschiedenis. :klap:
Vanaf welke diameter spreek je over een grote zilveren munt voor je verzamelgebied?(@Jan W.)
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III »

Bij het openen van dit topic dacht ik dat je er daadwerkelijk een had bemachtigd! Viel bijna van mijn stoel :lol:.
Net zoals Palmbird de vraag, vanaf wanneer wordt het gezien als een 'crownsize' munt? En zijn er nog andere criteria dan een bepaalde diameter? Anders vind ik dat u ook nog een paar leuke, Chinese Sychee's in uw collectie moet opnemen! :sarcasm2:

Groet,

Mika
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

George_III schreef:Bij het openen van dit topic dacht ik dat je er daadwerkelijk een had bemachtigd! Viel bijna van mijn stoel :lol:.
Als ik ooit de jackpot win in de Staatsloterij en geld geen rol meer speelt.... :knipoog:
George_III schreef:Net zoals Palmbird de vraag, vanaf wanneer wordt het gezien als een 'crownsize' munt? En zijn er nog andere criteria dan een bepaalde diameter? Anders vind ik dat u ook nog een paar leuke, Chinese Sychee's in uw collectie moet opnemen! :sarcasm2:
Mijn referentie is Krause's The Standard Catalog of World Crowns and Thalers from 1601 to date. Krause beschrijft crownsize als de grootste zilveren munten van een land en verwijst daarbij naar de oude Amerikaanse zilveren Dollar. In de catalogus staan echter (o.a.) ook de kleinere en lichtere Duitse Thalers vanaf 1840 opgenomen. Die zijn mij weer wat te klein met hun 33 mm. doorsnede.
Rond de 36 mm. begint het voor mij interessant te worden (al heb ik een paar iets kleinere munten die ik gewoon leuk vind om erbij te hebben, vooral vanwege hun historie) .
Veel crownsize munten zitten tussen de 37 en 40 mm. in zoals onze oude rijksdaalders. De grootste munt die ik heb is een Habsburgse taler uit 1695 met een doorsnede van 46 mm.

Zo'n sychee is een apart geval. Ik zoek ze niet, verzamel meer de "platte" munten. :knipoog:
Anthony_73 Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Anthony_73 »

Ik heb er een, zeer prachtige exemplaar. Maar waarschijnlijk niet van zilver maar brons. Hij ziet er zo gaaf uit dat ie wel nep lijkt, maar omdat ie ruim 5 meter onder de grond gevonden is tijdens werkzasmheden denk ik dat ie wel uit de Romeinse tijd moet zijn. Hoe kan ik zien of ie van brons is en echt is? Het is een behoorlijk groot en zware munt. Groter dan de oude rijksdaalder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

De patina die erop zit laat mij niet geloven dat dit 5 meter uit de grond komt.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

https://www.coincommunity.com/forum/top ... C_ID=84000

Keurige uitleg waarom de munt in dit topic een namaaksel betreft. En met zeer grote waarschijnlijkheid geldt hetzelfde voor de hier boven getoonde munt.
Vraag is: was je erbij toen deze vijf meter onder de grond werd gevonden? En waar was dat?

Terug naar “Griekse munten”