Ik heb sinds gisteren een nieuw 25 Gulden Biljet type Willem van Oranje, maar ondanks dat ze volgens de catalogus van Patric in de zelfde reeks vallen vind ik het kleur verschil enorm.
Zou dit puur en alleen slijtage zijn, of is er bij dit type biljet (ook in dezelfde reeksen) onderling gewoon veel verschil.
Als het om de voorkant gaat is de bovenste duidelijk veel meer donker rood, maar de achterzijde is van het onderste biljet weer veel scherper.
Die onderste, het biljet dat ik nieuw heb gekocht, is overigens een RADAR. Dat is dan wel weer grappig.
Vraag is nu welke ik ga houden
Zelfde Biljet Enorm verschil van Kleur
Moderator: Arjena3
Zelfde Biljet Enorm verschil van Kleur
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Re: Zelfde Biljet Enorm verschil van Kleur
Ik zou ze allebei houden omdat de ene een radar is :-)
De verkleuring is inderdaad een ( pigment )verkleuring. Ik ben geen expert op dat gebeid maar ik vermoed dat dit komt door teveel zon ed.
De verkleuring is inderdaad een ( pigment )verkleuring. Ik ben geen expert op dat gebeid maar ik vermoed dat dit komt door teveel zon ed.
Bij de drukker zijn zeker kleurverschillen veroorzaakt, alleen is daar geen registratie van.
Soms is er bewust een nieuwe inkt of samenstelling gekozen, dan was daar wel een registratie van.
Alleen als er sprake is van seriematige afwijking is dit als variant opgenomen.
Druktoevalligheden, misdrukken en verkleuringen onder invloed van vocht, licht en zelfs chemicaliën is niet opgenomen.
Als ik de afbeeldingen bekijk, bekruipt me het gevoel van een wat dunner geinkt biljet en verbleking door zonlicht bij het radar biljet.
Als ik zou moeten kiezen nam ik het donkere exemplaar. Radar is leuk, maar voor mij persoonlijk geen meerwaarde. Beide bij elkaar in je collectie opnemen is natuurlijk het leukst...
Dank voor het delen!
Soms is er bewust een nieuwe inkt of samenstelling gekozen, dan was daar wel een registratie van.
Alleen als er sprake is van seriematige afwijking is dit als variant opgenomen.
Druktoevalligheden, misdrukken en verkleuringen onder invloed van vocht, licht en zelfs chemicaliën is niet opgenomen.
Als ik de afbeeldingen bekijk, bekruipt me het gevoel van een wat dunner geinkt biljet en verbleking door zonlicht bij het radar biljet.
Als ik zou moeten kiezen nam ik het donkere exemplaar. Radar is leuk, maar voor mij persoonlijk geen meerwaarde. Beide bij elkaar in je collectie opnemen is natuurlijk het leukst...
Dank voor het delen!
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
SORRY MANNEN,
ik ben deze topic aan het bekijken.
maar wat betekent de term RADAR?
ik ben deze topic aan het bekijken.
maar wat betekent de term RADAR?
Palindroom zou een betere term zijn.
Het serienummer van links naar rechts gelezen is hetzelfde als van rechts naar links...
Het serienummer van links naar rechts gelezen is hetzelfde als van rechts naar links...
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
bijvoobeeld 12321
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Dat is knap.
bedankt voor de opheldering.
maar dit moet toch heel zeldzaam zijn dat je dit tegenkomt.
groeten luc.
bedankt voor de opheldering.
maar dit moet toch heel zeldzaam zijn dat je dit tegenkomt.
groeten luc.
-
- Globale moderator
In principe niet zeer zeldzaam met drie cijfers heb je al de volgende RADAR mogenlijkheden:
000, 010, 020, 030, 040, 050, 060, 070, 080, 090
101, 111, 121, 131, 141, 151, 161, 171, 181, 191
202, 212, 222, enz. tot en met 999
Dat leverd dus 10x10 is 100 mogelijkheden op de 1000 biljetten
Met meer cijfers worden ook het aantal RADAR mogenlijkheden meer.
Ik weet niet of het aantal RADAR biljetten meer of minder dan een tiende van het totaal wordt, of gelijk blijft...
Het heeft voor de biljetverzamelaar wel altijd iets extra's(volgens mij)
Gr, Stephan
000, 010, 020, 030, 040, 050, 060, 070, 080, 090
101, 111, 121, 131, 141, 151, 161, 171, 181, 191
202, 212, 222, enz. tot en met 999
Dat leverd dus 10x10 is 100 mogelijkheden op de 1000 biljetten
Met meer cijfers worden ook het aantal RADAR mogenlijkheden meer.
Ik weet niet of het aantal RADAR biljetten meer of minder dan een tiende van het totaal wordt, of gelijk blijft...
Het heeft voor de biljetverzamelaar wel altijd iets extra's(volgens mij)
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Ik ben helaas niet altijd in de gelegenheid om van één en het zelfde biljet meerdere varianten te houden. Daarvoor beschik ik ook niet over de financiële middelen
Ik hou daarom vast aan de regel 'van elke type biljet, 1 variant in de verzameling'.
Heb overigens gekozen voor het radar biljet.
De voorzijde is inderdaad minder helder als het eerste afgebeelde biljet, maar de achterzijde lijkt een stuk scherper.
Dan nog het feit dat dit een radar biljet is, heeft mij doen besluiten de eerste te verkopen.
Soms moet je keuzes maken
Ik hou daarom vast aan de regel 'van elke type biljet, 1 variant in de verzameling'.
Heb overigens gekozen voor het radar biljet.
De voorzijde is inderdaad minder helder als het eerste afgebeelde biljet, maar de achterzijde lijkt een stuk scherper.
Dan nog het feit dat dit een radar biljet is, heeft mij doen besluiten de eerste te verkopen.
Soms moet je keuzes maken
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.