Leeuwendaalder 1617 Overijssel of Utrecht?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Leeuwendaalder 1617 Overijssel of Utrecht?

Bericht door Jan W »

Kreeg deze foto toegestuurd met de vraag uit welke provincie deze leeuwendaalder nu komt. Overijssel heeft als afkorting vaak TRANS of TRAN gebruikt. Utrecht gebruikte vaak TRAIEC of TRAI met het wapentje van Utrecht.
Op deze leeuwendaalder staat TRA gevolgd door een tekentje. Mijn gevoel zegt me dat dit een Overijsselse leeuwendaalder is en dat dat tekentje staat voor de missende letter N. Maar goed, er is ook een leeuwendaalder bekend uit Utrecht zonder muntteken stadswapen. En de Utrechtse munt heeft ook TRA gebruikt.

Hopelijk is er een forumlid die er meer over weet te vertellen?
1617a.JPG
1617b.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
spatbord
Donateur
Donateur

Re: Leeuwendaalder 1617 Overijssel of Utrecht?

Bericht door spatbord »

Deze munt is in juli bij HD Rauch gekocht, en zij hadden hem in de catalogus staan als Utrecht. Maar ik ben het met je eens dat Overijssel waarschijnlijker is. Deze munt heeft rechts naast het hoofd een punt, net zoals eigenlijk alle 1617 leeuwendaalders met TRAN. De 1617 leeuwendaalders uit Utrecht hebben voorzover ik weet eigenlijk allemaal een stadswapen daar staan (dwz ik heb er geen kunnen vinden met TRAI en een punt).

Overigens maakt het voor de prijs weinig uit: beiden doen ongeveer hetzelfde.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef:Deze munt is in juli bij HD Rauch gekocht, en zij hadden hem in de catalogus staan als Utrecht. Maar ik ben het met je eens dat Overijssel waarschijnlijker is. Deze munt heeft rechts naast het hoofd een punt, net zoals eigenlijk alle 1617 leeuwendaalders met TRAN. De 1617 leeuwendaalders uit Utrecht hebben voorzover ik weet eigenlijk allemaal een stadswapen daar staan (dwz ik heb er geen kunnen vinden met TRAI en een punt).

Overigens maakt het voor de prijs weinig uit: beiden doen ongeveer hetzelfde.
Deze munt lijkt inderdaad van Rauch te komen! Wat goed dat je dat zo snel ziet. :thumb up: Ik kreeg de foto van een buitenlandse handelaar die blijkbaar deze munt daar heeft gekocht.

In de CNM staat bij 2.43.62 ook een Utrechtse leeuwendaalder 1617 zonder mmt (als één van de elf varianten uit 1617). Die heeft geen prijsbepaling dus ik denk dat de handelaar zeker weten wil wat hij in de kuip, eh, munthouder heeft. :knipoog:
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Van wat ik zo kan vinden hebben ook alle Utrechtse leeuwendaalders uit 1617 kruisjes tussen de woorden op de achterzijde staan, en de Overijsselse punten. Ook daarom ga ik voor Overijssel. Maar ik heb de indruk dat deze twee wel vaker door elkaar worden gehaald.
Overigens denk ik niet dat wanneer er zoveel varianten van een enkel jaar zijn, dat 'zonder prijsvermelding' een hoge prijs betekent. Het betekent eerder dat er gewoon niet zoveel verhandeld zijn van die specifieke variant. Vaak is namelijk uit oudere veilingcatalogi niet op te maken om welke variant het gaat, zeker omdat bij dit soort goedkopere munten niet vaak een foto stond.
Het feit dat deze als Utrecht geadverteerd stond, en nog steeds maar 58 euro opbracht, is ook een indicatie. :)
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef:Het feit dat deze als Utrecht geadverteerd stond, en nog steeds maar 58 euro opbracht, is ook een indicatie. :)
:knipoog:

Wat mij dwarszit is dat ik dat tekentje rechts naast TRA eerder heb gezien alleen weet ik niet meer waar. Ik weet bijna zeker dat dit tekentje de oplossing is. :thuink:
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Jan W schreef:Wat mij dwarszit is dat ik dat tekentje rechts naast TRA eerder heb gezien alleen weet ik niet meer waar. Ik weet bijna zeker dat dit tekentje de oplossing is. :thuink:
Helaas kan ik je daar niet verder mee helpen. Hopelijk iemand anders?
css1981
Lid
Lid

Bericht door css1981 »

Dit is wel een utrechtse Leeuwendaalder. Utrecht werd aangeduid als 'Trai' maar ook als "Tra'
Het teken erachter kan een muntteken zijn.
css1981
Lid
Lid

Bericht door css1981 »

Op de voorzijde staat in het latijns:

MO NO ARG PRO CONFOE BELG TRA

En dat betekent voluit :

Moneta Nova Argenta Provinciarum Belgii(*) Traiectum

In het Nederlands :

Nieuwe zilveren munt van de Verenigde Provinciën van Nederland. Utrecht
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Heb je ook een reden waarom het niet Overijssel is? Overijssel werd immers soms ook aangeduid met TRA (Transissulaniae).
C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey »

Dit is zonder twijfel een Overijsselse Leeuwendaalder, het tekentje na TRA is het Latijnse omega teken wat ook wel op meer muntstukken van Overijssel uit de 17e eeuw werd gebruikt.

Groeten, Cor.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

C.vanderLey schreef:Dit is zonder twijfel een Overijsselse Leeuwendaalder, het tekentje na TRA is het Latijnse omega teken wat ook wel op meer muntstukken van Overijssel uit de 17e eeuw werd gebruikt.

Groeten, Cor.
Bedankt Cor, ik had dat tekentje (omega) eerder gezien op een provinciale munt waarbij ik in mij achterhoofd Overijssel had. Kon alleen geen foto meer terugvinden. :thumb up:
css1981
Lid
Lid

Bericht door css1981 »

Ah, het omega teken over het hoofd gezien... weer wat geleerd :-)
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Oud topic, maar ik ga deze toch even afstoffen. Ik ben eruit maar ben ook benieuwd wat jullie van deze twee exemplaren maken, de experts mogen even afwachten om iedereen een kans te geven. 2x Utrecht, 2x Overijssel, Of toch 1x Utrecht en 1x Overijssel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Boven Utrecht onder Overijssel
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Had wel iets meer pogingen verwacht, Coriocoins had het bij het juiste einde. De Overijsselse heeft een omega teken achter TRA. Slecht te zien door slijtage. De Utrechtse heeft een wapenschild na de ridden, ook slecht te zien door slijtage.

Beetje flauw: op de keerzijde van de Utrechtse heeft de leeuw een kruis op de schoft; typisch utrechts. Dus die zijde heb ik daarom achterwege gelaten. Daarnaast zou je het ook kunnen zien aan de stijl en uitvoering van de munt. Maar dan moet je er wel een aantal meer gezien hebben.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”