Waarde guldens na inlever deadline

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

flex
Nieuw lid
Nieuw lid

Waarde guldens na inlever deadline

Bericht door flex »

Wat denken jullie dat de waarde van de oude guldens zullen doen zodra ze niet meer in te leveren zijn bij de DNB?
Hele slechte zullen natuurlijk weinig waard worden, maar UNC zal wel wat waard blijven denk ik?
Stel je zit met briefjes van 1000, toch zonde als je die niet inlevert tegen die tijd...
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Re: Waarde guldens na inlever deadline

Bericht door SnakeDoc »

Blijft wel markt voor, en de nominale waarde zullen zij zeker houden (mits de beschadigingen niet te overdreven zijn).

Al het UNC papier is nu al behoorlijk in waarde gestegen en dat zal in de loop der jaren eerder meer dan minder worden vermoed ik.
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Ik vraag het mij af of je na 2032 nog steeds minimaal 450€ voor een rug kunt krijgen. Hoe zit dat met biljetten uit andere landen niet meer een nominale waarde vertegenwoordigen? Dus de hogere waardes.
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Hier in Nederland krijg je misschien best nog een leuk bedrag voor een briefje van 1000 gulden na 2032, maar elders in de wereld zullen ze het gewoon als een mooi stukje papier beschouwen. Nu zijn er van de 1000-guldenbiljetten natuurlijk nooit zoveel in omloop geweest als van de tientjes en de vijfjes, dus de waarde van 1000 gulden zal wel iets hoger liggen dan de andere briefjes.

Op dit moment doen sommige zeldzame UNC-biljetten honderden euro's. Als je geluk hebt, krijg je dat voor 1000 gulden ook, maar het is ook best mogelijk dat je er straks nog maar een paar tientjes voor krijgt.

Hoe meer mensen het biljet nog even inwisselen tegen 450 euro, hoe meer het biljet straks waard is ;-)

Ik heb een soortgelijk probleem met het Surinaamse 10 guldenbiljet uit 1986, dat ik op MP heb staan. Het is niet helemaal duidelijk of dit biljet nog inwisselbaar is; het is in ieder geval niet meer gangbaar. Als ik het biljet makkelijk zou kunnen inwisselen, zou ik er ongeveer 4,50 euro voor moeten krijgen. Ik denk dat dit tot gevolg heeft dat deze biljetten voor een relatief hoog bedrag worden verhandeld, maar dit specifieke biljet lijkt ook nog eens relatief zeldzaam te zijn. Het is dus erg lastig om erachter te komen welk deel van de waarde door de wisselkoers en welk deel door de verzamelwaarde wordt bepaald.

Vriendelijke groet,

Mark
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Je kan het nu toch prima vergelijken met de wat oudere gulden biljetten?
Die doen het op de markt toch ook nog prima, ongeacht de kwaliteit? Je krijgt de nominale waarde er makkelijk mee terug.

Kijk naar de oude vondel vijfjes of de 25 gulden Sweelinck.

Blijft wel vraag naar.
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Hoi SnakeDoc,

Nu krijg je de nominale waarde er voor terug, omdat je de biljetten nog kunt inwisselen bij DNB. Dat geldt dus ook zeker voor de Vondel en de Sweelinck.

Vriendelijke groet,

Mark
flex
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door flex »

marksch schreef:Hoi SnakeDoc,

Nu krijg je de nominale waarde er voor terug, omdat je de biljetten nog kunt inwisselen bij DNB. Dat geldt dus ook zeker voor de Vondel en de Sweelinck.

Vriendelijke groet,

Mark
Ja precies. De gecirculeerde versies gaan vaak weg voor de nominale waarde, de UNC versies van Vondel 1 en Sweelinck zie je soms gaan voor het dubbele. Vondel 1 UNC gaat soms voor het driedubbele weg. Dan hou je nog 2x over mocht de nominale waarde eraf gaan :P
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia »

Ik denk niet dat alles minimaal de nominale waarde behoudt na de inleverdatum. Zeker niet de biljetten in een kwaliteit lager dan Pr.

Kijk bijvoorbeeld naar de 100 gulden erasmus, die is makkelijk te koop voor minder dan 45 euro. Dit geldt voor veel meer biljetten die niet meer ingeleverd kunnen worden.

Mocht er een run op het inleveren ontstaan dan zou het natuurlijk kunnen. Maar dat kan een duur gokje zijn als je een paar duizendjes achter de hand hebt :thumb up:
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Ik zou duizendjes die niet 100% UNC zijn zeker inleveren.

Kijk maar eens naar de 50-guldenmunten na hun uiterste inleverdatum.

Wet wat vroeg om die discussie nu al te starten :knipoog:
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Niet als je nog een aantal briefjes van 100 de Ruyter hebt liggen
DNB schreef: Afbeelding

Bankbiljet: M. Adriaansz. de Ruyter
Coupure: 100
Datum tekening: 14 mei 1970
Datum uitgifte: 15 december 1972
Buiten omloop gesteld: van 23 oktober 1985 tot 23 juli 1986
Laatste inleverdatum: 23 juli 2016
(dat is al over 604 dagen ;))

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Johanavw
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Johanavw »

Leuk voorbeeld is volgens mij ook de DNB plexiglas cadeau set voor medewerkers en relaties. Die sets zijn volgens mij ongeldig gemaakt op basis van het serienummer en dus niet meer inwisselbaar.

Startprijs bij MPO is vanmiddag € 300,- + opgeld .e.d = 370,75, nominale waarde voor het ongeldig maken door DNB was € 651,17
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verzamelaar van bankbiljetten uit (voormalig) communistische landen.

Van de voormalig communistische landen alleen de biljetten van toen het land een communistisch regime had.

Daarnaast de eerste issue nadat er politieke hervormingen doorgevoerd zijn of zich heeft afgescheiden.

€ 2,- CC
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia »

Die set heb ik nog weleens voor minder van de hand zien gaan.
Volgens mij zijn die biljetten er ook niet tot nauwelijks zonder beschadiging uit te krijgen?
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Volgens mij zijn die biljetten er niet uit te krijgen. Ik dacht namelijk dat het plexiglas in een stuk is gegoten. Je zou dan met een zaag ik de weer moeten om bij de biljetten te komen en dan nog krijg je ze er niet tussenuit.

Mark
Johanavw
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Johanavw »

marksch schreef:Volgens mij zijn die biljetten er niet uit te krijgen. Ik dacht namelijk dat het plexiglas in een stuk is gegoten. Je zou dan met een zaag ik de weer moeten om bij de biljetten te komen en dan nog krijg je ze er niet tussenuit.

Mark
Dat denk ik ook, volgens mij schier onmogelijk om ze er onbeschadigd uit te krijgen.
Verzamelaar van bankbiljetten uit (voormalig) communistische landen.

Van de voormalig communistische landen alleen de biljetten van toen het land een communistisch regime had.

Daarnaast de eerste issue nadat er politieke hervormingen doorgevoerd zijn of zich heeft afgescheiden.

€ 2,- CC
flex
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door flex »

Stephan O schreef:Niet als je nog een aantal briefjes van 100 de Ruyter hebt liggen
DNB schreef:Plaatje ruyter 100 gulden + tekst
(dat is al over 604 dagen ;))

Gr, Stephan
Daar heb ik er één van, maar niet in UNC staat. Ik denk dat ik hem wel hou, toch zonde om de DNB hem te laten versnipperen en verbranden :)
Donateur
Donateur

Gewoon inleveren en dan later voor minder eentje terugkopen.

Ik kan bijna op zeker zeggen dat dit biljet in gebruikte staat de volgende is die onder de nominale waarde zal zakken.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

De biljetten die nu tegen "face value" verkocht worden zullen na de 'uiterste houdbaarheidsdatum' vrijwel zeker in waarde dalen. Ik zou niet weten waarom biljetten die nu al meer opbrengen dan de omgerekende waarde in Euro's, zouden dalen! Die prijs blijft volgens mijn verwachting met de gewone verzamelwaarde meestijgen...
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Patrickp_nl schreef:Ik zou niet weten waarom biljetten die nu al meer opbrengen dan de omgerekende waarde in Euro's, zouden dalen! Die prijs blijft volgens mijn verwachting met de gewone verzamelwaarde meestijgen...
Omdat de huidige prijs is samengesteld uit de nominale waarde vermeerderd met de verzamelwaarde.
De nominale waarde valt op een gegeven moment weg en dan blijft alleen de verzamelwaarde over. Toch hoeft dat niet automatisch te betekent dat de prijs omlaag gaat, maar de kans zit er wel terdege in.

Luit
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Die beweging heb ik van Nederlands papiergeld (dat reeds lange tijd niet meer ingewisseld kan worden) niet eerder gezien, met uitzondering van de biljetten die met de geldsanering ongeldig zijn verklaard, waarvan de bezitters te laat waren met inwisselen.
Al zie je daarvan nu ook de waarde weer toenemen, helemaal als ze een stempel bevatten dat ze letterlijk "waardeloos" zou maken -buiten omloop gesteld-.
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia »

Nou, nog anderhalve week en dan zijn we weer iets wijzer.

Ik denk toch dat het 100 gulden biljet van De Ruyter in Pr en lager in prijs zal dalen. Of zal er toch een run op inleveren zijn geweest cq. in de laatste week komen.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Kunnen we met elkaar vaststellen dat een zgn. "prijsval" is uitgebleven?
Donateur
Donateur

Patrickp_nl schreef:Kunnen we met elkaar vaststellen dat een zgn. "prijsval" is uitgebleven?

Nee, dat kunnen we niet.

Kijk maar eens op Ebay, zoeken op 100 gulden 1970, vervolgens wereldwijd en verkochte aanbiedingen aanvinken, sorteren op prijs en je ziet dat de eerste 14 biljetten onder de oude nominale waarde zijn verkocht.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

In welke kwaliteit?
Donateur
Donateur

Fraai en (veel) minder
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Patrickp_nl schreef:De biljetten die nu tegen "face value" verkocht worden zullen na de 'uiterste houdbaarheidsdatum' vrijwel zeker in waarde dalen. Ik zou niet weten waarom biljetten die nu al meer opbrengen dan de omgerekende waarde in Euro's, zouden dalen! Die prijs blijft volgens mijn verwachting met de gewone verzamelwaarde meestijgen...
Ik heb nog geen PR+ of UNC exemplaren onder de (voormalige) nominale waarde voorbij zien komen.
De waardedaling van biljetten die al geen extra verzamelaantrekkingskracht hadden was voorspeld.

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”