Nieuwemunt schreef:...en bij thuiskomst zag ik dat er verschillende varianten zijn van dit 100 gulden biljet. Kunnen jullie mij aangeven om welke variant het gaat? Eventueel een verkoopwaarde ( om te kijken of ik een goede prijs heb betaald

)
Hi NM,
Je foto's zijn helaas niet scherp genoeg om je te helpen. Doe je ons een plezier door ze even op de scanner te leggen???
Waar je naar kijkt zijn twee elementen op dit biljet:
De kleur van de barcode en de grootte van het copyright (©) teken, beiden op de achterkant van het biljet.
detail kleine c.jpg
detail grote c.jpg
Als het copyright teken even hoog is als de tekst die erachter staat noemen we het "klein". Als het duidelijk groter is, dan is het ... juist ja.
De kleur van de barcode lijkt ook moeilijker dan het werkelijk is. De lichtbruin is namelijk écht lichtbruin.
De ander kant van het kleurspectrum is minder goed herkenbaar, de donkere variant varieert namelijk van best wel donker tot vrijwel zwart.
Je kijkt dus naar:
A: Licht of Donkerbruine barcode, en
B: Groot of Klein Copyright teken.
De varianten zijn dan:
1. A: Donker, B: Groot
2. A: Licht, B: Groot
3. A: Donker, B: Klein
4. A: Licht, B: Klein
1, 2 en 3 zijn in gebruikte staat de waarde die ze opbrengen als je ze naar DNB brengt (Face Value noemen de Engelstaligen onder ons dat). Dus rond de 45 euro. In perfect 100% ongebruikte staat kosten ze rond de 75-225 euro in de reguliere handel. (de 3e variant deed laatst 60 euro op een veiling, maar dan komen er nog wel veilingkosten (20-25%) en evt. verzendkosten (€ 7-12) bij...)
(Catalogusprijzen van deze varianten in UNC 1. € 225, 2. € 150, 3. € 75)
4 is in gebruikte staat ook nog interessant voor verzamelaars. Een bijna UNC exemplaar heeft in mei van dit jaar nog een veilingopbrengst van €480 gerealiseerd. (Dat is dan € 615,33 met veilingkosten erbij. Een handelaar zal er iets/veel op willen verdienen. De vraagprijs op een beurs voor een "ECHTE UNC"* zal rond de € 1.250,= zijn. Meestal is daar wel iets op af te dingen) Overigens bracht dezelfde variant in 2011 in kwaliteit UNC niet eens de taxatiewaarde van 100 op, en ging voor 80 euro naar een nieuwe eigenaar. Na veilingkosten kwam die dan op € 99,36. Ga er vanuit dat je voor een XF (Prachtig) exemplaar ongeveer 50% van een UNC zult moeten neertellen/ontvangen.
(Catalogusprijs in UNC 4. € 1250)
Als je aan een handelaar verkoopt zal hij ook aan de inkoopkant willen verdienen, dus bovengenoemde prijzen 25 tot 40% eraf!
* Een "ECHTE UNC" is een biljet waar helemaal NIETS aan mankeert, dus 100% scherpe hoeken, geen lichte bundelvouwen of krimpbobbels, geen vochtwerking, geen verkleuring, geen vuil, drukgangen juist over elkaar gedrukt, recht gesneden, geen enkel defect dus!
Voor meer details, zoals welke serienummers in welke variant aangetroffen zijn, prijzen bij lagere kwaliteiten etc. verwijs ik naar de Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002 uit 2015.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.