Geverfde 2 euromunten

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderators: numisfreund, euromunter

Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Geverfde 2 euromunten

Bericht door Petijsach »

Het gaat me niet eens om het inkleuren van een munt.
Alleen al het feit dat er hier wordt gepleit om een munt ter gedachtenis aan de vliegramp (met het vluchtnummer op de munt!!!)
Daarbij wordt er vermeld dat er 2 euro per munt naar de nabestaanden gaat, pure zieltjeswint.....geen greintje fatsoen!!
Nogmaals, het inkleuren en verzamelen van deze munten....prima, evengoede verzamelvrienden...maar om over de rug van de slachtoffers nog een paar centen te verdienen dat gaat mij (en ik hoop met mij), nog vele anderen veel en veel te ver!!

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird »

Petijsach schreef:Het gaat me niet eens om het inkleuren van een munt.
Alleen al het feit dat er hier wordt gepleit om een munt ter gedachtenis aan de vliegramp (met het vluchtnummer op de munt!!!)
Daarbij wordt er vermeld dat er 2 euro per munt naar de nabestaanden gaat, pure zieltjeswint.....geen greintje fatsoen!!
Nogmaals, het inkleuren en verzamelen van deze munten....prima, evengoede verzamelvrienden...maar om over de rug van de slachtoffers nog een paar centen te verdienen dat gaat mij (en ik hoop met mij), nog vele anderen veel en veel te ver!!

Peter.
Geld verdienen op de rug van de slachtoffers is inderdaad een brug te ver.
Maar bedenk even,als er om een vb te geven 100 exemplaren zijn van een munt.Met de tijd gaan er 70 uit circulatie wegens slijtage.Er worden er 10 van de 100 ingekleurd.Dan zijn er 20 over.Die 20 zullen dan meer waard zijn omdat er minder nog van zijn toch.Hetzelfde met aandelen,Ageas koopt eigen aandelen opnieuw in en vernietigt ze dan,met hun opkoopprogramma zijn er steeds minder aandelen,dus de overgebleven aandelen zijn op termijn meer waard.
Dat ter zijde gelaten respecteer ik iedereen zijn mening maar het is met bijna alles hetzelfde hoe meer verzamelaars hoe beter en hoe schaarser iets wordt met de tijd hoe meer het waard is.Ik denk toch dat iedereen liever een zeldzame munt in handen heeft dan 1 waar er 10 miljoen van zijn.Afgezien van de zeldzaamheid moet een munt ook natuurlijk een mooi ontwerp hebben.Dat speelt voor mij ook mee,als ik er 1 wil van San Marino waar ik wat meer voor moet neertellen dan koop eerst wat ik mooi vind.
Buiten euromunten verzamel ik ook andere munten en daar koop ik zelfs enkel wat ik echt mooi vind.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Palmbird schreef:Geld verdienen op de rug van de slachtoffers is inderdaad een brug te ver.
Maar bedenk even......
Volgens mij past hier geen "maar", deze werkwijze van de gestampte muisjes firma is gewoon beneden alle peil. :jajajaja: :jajajaja: :thumb down: :thumb down:
Toch wel opvallend dat het juist weer deze firma is, vele forumleden van het eerste uur bewaren nog wel wat negatieve herinneringen aan deze firma....

Luit

P.S.
Ik snap trouwens je verhaal over zeldzaamheid van munten niet in relatie tot het inkleuren van munten.
Natuurlijk is het zo dat doordat er idioten zijn die de munten inkleuren er minder originele overblijven, maar het gaat dan volgens mij toch wel om te verwaarlozen aantallen waardoor de normale overblijvende munten er echt niet zo snel door in waarde zullen stijgen.
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Het argument van verzamelwaarde of zeldzaamheid is hier niet van toepassing. Iedereen kan deze munten inkleuren. Het kost misschien wel iets om het materiaal aan te schaffen, maar daar is overheen te komen. Je moet immers iets over hebben voor je hobby.

Er is m.i. geen sprake van copyright of iets dergelijks. Het copyright berust namelijk al bij de Munt. Je takelt feitelijk andermans artistieke werk toe en dat zou wel eens een inbreuk op het auteursrecht kunnen zijn. Niet dat ik verwacht dat iemand daar moeilijk over gaat doen, maar omdat iedereen zonder problemen meer munten kan gaan inkleuren, is van zeldzaamheid geen sprake.

Bovendien zou iedereen theoretisch zijn eigen munten kunnen gaan kleuren. Dan heb je net zoveel verschillende varianten als er munten zijn en is verzamelen gewoon niet zinnig meer.

Volgens mij zijn toegetakelde munten voor de verzamelaar dus volstrekt niet interessant, net als wanneer een of ander tijdschrift besluit munten een "klopje" te geven. Munten worden daardoor niet plotseling meer waard, hoewel er natuurlijk altijd iemand kan zijn die het leuk vindt om ze aan te schaffen. ("Echte" klopjes, waar een goed historisch verhaal bij hoort, zoals de herwaardering van goede en slechte munten, zijn natuurlijk wel interessant).

In dit specifieke geval begint iemand dan ook nog eens een zeer onfatsoenlijk handeltje. Genoeg redenen om deze mishandelde munten niet interessant te vinden.

Luit, ik denk dat Peter bedoelt dat er uiteindelijk heel weinig gekleurde munten overblijven, die van vanzelf heel zeldzaam worden, maar hij vergeet dus dat dat eigenlijk volstrekt irrelevant is. Als ik de 2 euro-muntjes die ik in mijn portemonnee heb, even flink toetakel, heb ik niet plotseling zeldzame maar gewoon mishandelde munten.

Hoe dan ook lijkt het erop dat de meeste mensen op dit forum het met elkaar eens zijn, zij het om verschillende redenen, en dat stelt toch wel weer gerust.

Mark
Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird »

Ik begrijp niet dat mij argument over zeldzaamheid niet klopt.Als theoretisch alle munten behalve 1 ingekleurd zijn dan is die 1 toch zeldzaam.Hoe meer ze er inkleuren hoe beter toch voor de ongekleurde.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

OK, ik snap wat je bedoelt, maar als er van de 100 miljoen munten een paar worden ingekleurd, heeft dat natuurlijk geen enkele invloed op de prijs van de overblijvende munten en ik zie nog geen inkleurmanie ontstaan waardoor plotseling alle munten behalve 1 zouden worden mishandeld.

Mark
Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird »

marksch schreef:OK, ik snap wat je bedoelt, maar als er van de 100 miljoen munten een paar worden ingekleurd, heeft dat natuurlijk geen enkele invloed op de prijs van de overblijvende munten en ik zie nog geen inkleurmanie ontstaan waardoor plotseling alle munten behalve 1 zouden worden mishandeld.

Mark
Ok.Ik ben blij dat je begrijpt wat ik bedoel.Je hebt natuurlijk gelijk dat het geen kleurenmanie zal worden.Ik wil natuurlijk maar zeggen dat het geen probleem is dat er munten ingekleurd worden ,dat er zo zelfs extra verzamelaars bijkomen en alles bij elkaar niet slecht is voor de muntenhobby.Ikzelf heb ook geen ingekleurde maar als iemand gekleurde wil verzamelen begrijp ik dat.Soms zie ik ergens een mooi gekleurd exemplaar en andere keren vind ik ook dat het niet past bij het ontwerp.
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach »

marksch schreef:
Luit, ik denk dat Peter bedoelt dat er uiteindelijk heel weinig gekleurde munten overblijven, die van vanzelf heel zeldzaam worden, maar hij vergeet dus dat dat eigenlijk volstrekt irrelevant is. Als ik de 2 euro-muntjes die ik in mijn portemonnee heb, even flink toetakel, heb ik niet plotseling zeldzame maar gewoon mishandelde munten.

Mark
Ik denk dat je hier de verkeerde naam gebruikt, ik neem aan dat je Palmbird bedoelt.
Het zeldzaam worden van de UNC munten heeft niets met mijn verhaal te maken.
Nogmaals, iedereen die de gekleurde munten verzameld....prima, moet je ook helemaal zelf weten.
Het gaat er bij mij alleen niet in dat er munten worden gekleurd (danwel van een sticker worden voorzien), die dan vervolgens als een soort van zeldzame herinnerings munt worden verkocht.
Een soort van vliegramp herinnerings-munt....
De beelden en verhalen hebben we allemaal wel gelezen om over het verdriet van de nabestaanden nog maar te zwijgen....
Vervolgens wordt er ook nog even vermeld dat er van de 12,95......maar liefst 2!!! euro naar de nabestaanden gaat (als dit al daadwerkelijk zo is).
Des te vaker ik mijn verhaal hier doe, des te kwader ik begin te worden....

Peter.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Palmbird schreef:Ik begrijp niet dat mij argument over zeldzaamheid niet klopt.Als theoretisch alle munten behalve 1 ingekleurd zijn dan is die 1 toch zeldzaam.Hoe meer ze er inkleuren hoe beter toch voor de ongekleurde.
Zo had ik het in principe ook begrepen van jou, maar ik snap het zeldzame er niet van.
Ik ken tenminste geen munt waar een serieus percentage is ingekleurd zodat de overblijvende duurder worden, maar in theorie heb je natuurlijk gelijk.
Het inkleuren van zeldzame munten is ook veel minder lonend omdat daar de inkoop al duur is, en het maar de vraag is of er veel winst gemaakt kan worden, en zelfs als die winst gemaakt wordt is de investering in verhouding dus veel groter.

Iets soortgelijks geldt trouwens in theorie ook voor BU sets, als er maar genoeg gesloopt worden, worden de overblijvende theoretisch duurder.
Maar ook hier denk ik dat de praktijk anders is.

Op lange termijn kan je waarschijnlijk stellen dat BU sets niet of nauwelijks meer waard worden dan de munten die er in zitten.
Zo denk ik ook dat als je maar lang genoeg wacht, de gekleurde munten vanzelf vrijwel waardeloos worden.
Zo'n hype kan lang duren of kort duren, maar gaat onverbiddelijk een keer over, dit in tegenstelling tot "normale" munten, waarvan de prijs best kan variëren, maar waar altijd verzamelaars voor zullen overblijven.

Luit
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Petijsach schreef: Vervolgens wordt er ook nog even vermeld dat er van de 12,95......maar liefst 2!!! euro naar de nabestaanden gaat (als dit al daadwerkelijk zo is).
Des te vaker ik mijn verhaal hier doe, des te kwader ik begin te worden....
Dat gevoel heb ik nu ook, helaas is er niets aan te doen :thumb down:

Op zich is er trouwens niets tegen het herdenken van negatieve gebeurtenissen na een gepaste tijd, maar dit is niets anders dan ordinair over lijken gaan om winst te maken :jajajaja:

Luit
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Palmbird schreef:Soms zie ik ergens een mooi gekleurd exemplaar en andere keren vind ik ook dat het niet past bij het ontwerp.
Sommige munten lenen zich ook prima voor kleur en kunnen er zelfs beter uitzien dan de ongekleurde. Frankrijk 2011 vind ik daar een goed voorbeeld van.
Eigenlijk was dan het ontwerp niet echt goed, een sterk ontwerp is zodanig dat het krachtig genoeg is zonder kleur. In het geval van Frankrijk geldt natuurlijk dat de munt eigenlijk een logo weergeeft wat niet specifiek voor een munt is gemaakt en daardoor eigenlijk met kleur is ontworpen. Dit soort munten doet het dan overigens in proof ook al een stuk beter.

Luit
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach »

llinde schreef:
Petijsach schreef:
Op zich is er trouwens niets tegen het herdenken van negatieve gebeurtenissen na een gepaste tijd, maar dit is niets anders dan ordinair over lijken gaan om winst te maken :jajajaja:

Luit
Helemaal mee eens Luit!
Mits de afbeelding op de munt daar ook voor bestemd is, dan zou het inderdaad zelfs een prachtige munt kunnen zijn!
In dit geval, de 2 euro dubbelkop, heeft niets maar dan ook helemaal niets met de vliegramp te maken.
Het stickertje met het vluchtnummer en het zwarte "rouw strikje" moet deze munt tot een speciale herdenkingsmunt maken volgens de bedenkers hiervan, die overigens dus maar een doel voor ogen hebben...... :evil:

Peter.
Cygnum
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cygnum »

llinde schreef:
Palmbird schreef:Geld verdienen op de rug van de slachtoffers is inderdaad een brug te ver.
Maar bedenk even......
Toch wel opvallend dat het juist weer deze firma is, vele forumleden van het eerste uur bewaren nog wel wat negatieve herinneringen aan deze firma....

Luit
Toch wel opvallend dat juist dát als argument wordt gebruikt, terwijl het slechts één van de vele aanbieders is.
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach »

Ik heb op meerdere manieren gezocht maar kom toch iedere keer steeds weer bij verzamelaarsmarkt terecht.

Peter.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ik heb niks met gekleurde munten. Zelfs het geluksdubbeltje of het tulpenvijfje konden me niet bekoren. Ik vraag me trouwens af of gekleurde munten wel betaalmiddel zijn? Die MH17-munt vind ik ook helemaal niks. En laat er eens twee euro naar de nabestaanden gaan, wat kost het om een muntje te verven? Zeg eens 1 euro. Dan heb je per munt nog een winst van bijna 7 euro. Als je er eens duizend maakt heb je snel veel geld verdiend.

Maar ja: net als met 'echte' herdenkingsmunten en -penningen: zolang de mensen het kopen zullen ze het blijven maken.

De afgelopen weken ben ik regelmatig op donderdag-meppeldag geweest. Daar stond ook een munthandelaar met dat gekleurde spul en volgens hem is het een gat in de markt.

We zijn er voorlopig nog niet van af.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Cygnum
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cygnum »

Petijsach schreef:Ik heb op meerdere manieren gezocht maar kom toch iedere keer steeds weer bij verzamelaarsmarkt terecht.

Peter.
http://lmgtfy.com/?q=2+euro+gekleurd+20 ... onale+rouw
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Goh, er zijn nog meer handelaren die deze dingen aanbieden. Bijvoorbeeld Van Mastrigt. Helaas denk ik dan. Ik zag dat de aanbieder die op Ebay staat uit Klaaswaal komt... :knipoog:

Opvallend dat er sprake is van een gelimiteerde oplage maar dat er nergens wordt aangegeven hoe gelimiteerd dat dan is (de één vindt 100 gelimiteerd, een ander 100.000).
Nog opvallender: van de opbrengst gaat 2 euro naar "het fonds voor nabestaanden" (wat dat dan ook is) maar dit gekleurde muntje kost met 12,75 euro precies 3 tot 4 euro meer dan een aantal andere gekleurde munten. Die handelaren laten zich die 2 euro echt niet door de neus boren.

Ik ben benieuwd welke handelaar nu opstaat en zegt deze geverfde munt uit principe niet te gaan verkopen...
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

Jan W schreef:Goh, er zijn nog meer handelaren die deze dingen aanbieden. Bijvoorbeeld Van Mastrigt. Helaas denk ik dan. Ik zag dat de aanbieder die op Ebay staat uit Klaaswaal komt... :knipoog:

Opvallend dat er sprake is van een gelimiteerde oplage maar dat er nergens wordt aangegeven hoe gelimiteerd dat dan is (de één vindt 100 gelimiteerd, een ander 100.000).
Nog opvallender: van de opbrengst gaat 2 euro naar "het fonds voor nabestaanden" (wat dat dan ook is) maar dit gekleurde muntje kost met 12,75 euro precies 3 tot 4 euro meer dan een aantal andere gekleurde munten. Die handelaren laten zich die 2 euro echt niet door de neus boren.

Ik ben benieuwd welke handelaar nu opstaat en zegt deze geverfde munt uit principe niet te gaan verkopen...
Wij verkopen deze niet. Punt.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak »

Ik verkoop deze ook niet. Ben ook maar hobbyist.
Koop trouwens geen enkel gekleurde munten aan, vindt de gewone dikwijls al duur en het moet een hobby blijven hé.
Heb hier net iemand gezien die voor de munt van het rode kruis 109,99 euro vraagt voor één munt,,,je moet maar durven. :dizzie:
groetjes Luc
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Verschillende aanbieders zijn in feite ook dezelfde aanbieder, coinsnl.nl is bijvoorbeeld ook niets anders dan de Ruiter.
Als je iets verder op die site kijkt zie je dat alles besteld en geleverd wordt door Collectorsmarket en je raad al snel dat dat dan weer de Ruiter is.
Zie ook hier: http://www.bedrijvenstek.nl/id-24347245/

Maar ik moet zeggen, ik vind dit wel een aardige manier om te bepalen waar ik dus nooit (meer) munten zal gaan kopen.
Overigens zijn het nu ook weer niet zoveel aanbieders, naast de diverse De Ruiter zaken zag ik van Mastrigt, Zonnemunten en coins4all.nl staan, en net als Jan W. denk ik dan jammer, maar gelukkig zijn er ook nog wel andere handelaren....

Luit
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Dergelijke 'persoonlijke' acties zijn natuurlijk altijd discutabel en bij mij komt altijd de vraag naar boven waar het geld precies voor nodig is. Immers vanuit allerlei officiële bronnen (Maleisia Airlines, overheid, verzekeringen, etc.) kan voldoende geld worden opgehoest om de belangrijkste zaken te betalen. Echter neemt geen enkele euro de pijn weg die de nabestaanden moeten zien te verwerken, dat is niet met geld goed te maken.

Toch vind ik het ook wel wat te ver gaan om direct te denken dat een firma als de Ruiter zegt geld te doneren en dat uiteindelijk niet te doen, hoewel de site van de fondsenwerving mij ook anders doet denken.

Over gekleurde munten ben ik wel duidelijk... bleeeeh!

Laten we hopen dat familie de Ruiter het goed bedoeld en niet zo diep gezonken is om op deze wijze geld te willen verdienen. Ik vind het gewoon een slecht bedacht concept wat enkel bedacht wordt door vreemde mannetjes. ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Of de Ruiter, Mastrigt of een ander geld doneert aan een fonds voor de nabestaanden is niet een issue, het gaat erom dat ze geld verdienen vanwege het leed van een ander. Als ze alle inkomsten v.w.b. deze munt zouden doneren dan zou het een ander verhaal zijn maar niet schijnheilig zgn 2 euro doneren en de rest in de pocket doen. Ik vind het zowiezo een schandalige zaak dat men zoiets is begonnen.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Mischaop82 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mischaop82 »

Petijsach schreef:Ik heb inmiddels al heel wat gekleurde munten de revue zien passeren maar dit vindt ik misschien wel de meest ongepaste munt van allemaal.
Wie haalt het in vredesnaam in zijn hoofd om op deze manier een slaatje proberen te slaan uit zoiets verschrikkelijks. :thumb down:
http://www.verzamelaarsmarkt.nl/nl/euro ... 10672.html

Peter.
Had al een hekel aan die arrogante mensen van ruitertje, maar dit is NOG een reden voor mij om NOOIT iets te kopen bij die waardeloze kwallen uit klaaswaal!!

Gr. Mischa
Lid van de club van 3292!!!
Cygnum
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cygnum »

Wat dat betreft is dit echt een geval van 'de een z'n dood is de ander z'n brood'. Blijkbaar is er wel vraag naar en zijn mensen blijkbaar niet zo slim om objectief naar zo'n aanbod te kijken. Laten we wel zijn: het is een historische gebeurtenis die op zichzelf een herdenkingsmunt zou kunnen rechtvaardigen.

Wat vooral steekt - vermoed ik - is de korte tijd die zit tussen ramp en uitgifte. Er zijn genoeg andere herdenkingsmunten die eveneens betrekking hebben op grote rampen/gebeurtenissen waarin veel doden vielen. Op die munten wordt eveneens winst gemaakt. Bijvoorbeeld WO I en II. Het is allemaal 'ter herinnering aan', maar feit blijft dat ook daar vele doden zijn gevallen en de munthuizen niet anders doen dan profiteren van een weerzinwekkende gebeurtenis.

In het buitenland komt het eveneens voor. Penningen van 11 september worden met winst verkocht. In andere branches gebeurt het nog veel vaker. Michael Jackson verkocht sinds zijn overlijden weer duizenden albums. Hij verdient er niets mee...

Laat ik duidelijk zijn: ik ben evenmin voorstander van de 'munt' zoals die is uitgegeven. Er zal winst op worden gemaakt, dat weet ik bijna zeker. Daar heb ik op zich geen bezwaar tegen, maar voor de mate van onvrede hangt het alleen vooral af hoe groot die winst zal zijn. Twee kwartjes per verkocht artikel kan ik mee leven; er moet toch ook brood op de plank, en het vervaardigen en vervoeren van die dingen is evenmin gratis. Ik ben echter bang dat die winst substantieel is gezien de marges op die krengen. En dat maakt het dan wat minder vriendelijk...
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Cygnum schreef:Blijkbaar is er wel vraag naar en zijn mensen blijkbaar niet zo slim om objectief naar zo'n aanbod te kijken.
Dat weet ik nog niet zo zeker, bij 2 euromunten is het vaak zo dat het aanbod de vraag creëert en niet andersom.
Simpelweg omdat er genoeg klanten zijn die gewoon compleet willen zijn voor dit soort munten, en dan maakt het eigenlijk niet uit wat er op staat.....
Ook dat is een manier van objectief kijken.

Luit

Terug naar “2 Euromunten commemoratief CC”