Andorra 2014

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Andorra 2014

Bericht door euromunter »

€urohobby schreef:

Andorra Euro Coins - According to Les Amis de l'Euro who has interviewed Mr Jordi PUIGDEMASA (the director of the mint of Andorra) during the World Money Fair: He confirmed that Andorra will start to issue euro coins as from next year. He said that the date of 1st July 2013 was merely the time when the agreement enters into force and does not mean that coins have to be issued from that date. Indeed coins will be issued on 1st January 2014 and they will first be available in starter kits. They will also issue a BU set. He also added that the designs are not yet finalized and Andorra does not plan to issue a 2 euro commemorative coin in 2014.

Source
(C) Les Amis de l'Euro
Een ministaatje dat niet met een 2 euro herdenkingsmunt wil verdienen aan de verzamelaars? Eerst zien dan geloven... Dan zullen ze het wel met de muntensetjes doen :sttt:

groeten Paul
RUUD87 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Andorra 2014

Bericht door RUUD87 »

Hoi Paul,

Ik ben inderdaad benieuwd wat de prijzen zullen worden. Ik hoop niet al te hoog zodat ze ook voor het grote publiek toegankelijk blijven.

Gr. Ruud
website: www.ruud87.nl
e-mail: info@ruud87.nl

Dé website voor ALLE 2-euromunten commemorative én populaire jaarsets.
Tot snel!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

De website van Andorra is online!

http://www.andorra-euro.com/

groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Hmmm site is alleen maar een hyperlink naar een e-mailadres. Maar zullen ze wel wat van gaan maken.

Gr.Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Diari d'Andorra schreef:

El Govern convoca un concurs públic nacional per al disseny de l'euro andorrà

En concret el concurs és per a tres dissenys: el de la moneda d'1 euro; el de les monedes de 50, 20 i 10 cèntims; i el de les monedes de 5, 2 i 1 cèntim.

Els dissenyadors d'Andorra podran presentar-se, a partir d'aquest dimecres 20 de març i fins l'11 d'abril, al concurs nacional que acabarà definint quina és la imatge de les monedes d'euro andorranes.

Seran tres els dissenys que hauran de presentar tots aquells creadors del país -ja sigui persona física o jurídica- per a la imatge dels diferents lots de monedes de l'euro andorrà que s'encunyaran per valor de 2 milions d'euros. A excepció de la moneda de 2 euros, que comptarà amb la imatge de l'escut d'Andorra i que no entra a concurs públic, els dissenyadors hauran de presentar les seves propostes per a la moneda d'1 euro sota la temàtica de la Casa de la Vall, ja sigui vista des de l'exterior o amb elements interiors; per a les monedes de 50, 20 i 10 cèntims la temàtica és l'art romànic del país; i per a les monedes de 5, 2 i 1 cèntim la temàtica pot girar a l'entorn de paisatges, natura, fauna i flora.Els dissenys, segons ha explicat el ministre Portaveu del Govern, Jordi Cinca, han de ser 'una reproducció fidedigna del que representen' i no es permeten dissenys abstractes. Com totes les monedes de la resta de països les dotze estrelles que defineixen Europa envoltaran el disseny, hi figurarà l'any d'emissió (2014) i el nom de l'estat, Andorra. Els dissenyadors que es presentin al concurs, que aquest dimecres sortirà publicat al BOPA, han de presentar dissenys per als tres lots de monedes d’euro, tot i que l’adjudicació posterior es realitzarà lot per lot. No és un fet habitual que els països convoquin concursos públics per elaborar els dissenys de les seves monedes, però Jordi Cinca ho ha justificat dient que "ens ha semblat que era un fet simbòlic, un pas endavant més de la vocació europea d'Andorra, i ens ha semblat important fer participar a tots els ciutadans que ho creguin oportú i tenir l'oportunitat de passar a la petita història d'Andorra sent dissenyadors de les primeres monedes que va emetre Andorra". Serà un jurat presidit pel ministre de Cultura, Albert Esteve, i format per tècnics dels Ministeris de Finances i de Cultura, així com algun representant de l'INAF, els qui valoraran les propostes presentades i faran arribar al Govern el disseny guanyador perquè aquest l'aprovi el dia 24 d'abril. L'objectiu és que el dia 1 de gener del 2014 estiguin ja en circulació un total de 6,5 milions de monedes per valor de 2 milions d'euros, un 20% de les quals quedaran reservades per a col·leccionistes. Precisament el rendiment que se'n tregui de la venda d'aquest 20% als col·leccionistes, ha explicat Cinca, ha de servir per sufragar les despeses de tot el procés. Els concursants guanyadors de cada un dels tres lots obtindran un premi de 2.000 euros com a premi. Els concursants tenen temps de presentar els dissenys fins el dia 11 d'abril, el 16 s'obriran les pliques, i després que el 24 l'hagi aprovat Govern, s'enviaran als gravadors perquè en validin la viabilitat. Un cop s'hagi rebut la validació dels tècnics es farà l'aprovació final dels dissenys el dia 27 de maig.

Posteriorment s'ha d'enviar a la UE perquè en faci també la validació definitiva que, un cop obtinguda, ha de permetre el 15 de juny iniciar l'elaboració dels encunys a les cases de la moneda d'Espanya i de França.

Es preveu que el 15 de setembre ja es tinguin les primeres monedes perquè a partir d'aleshores i fins al novembre es faci la producció completa. Entre el novembre i el desembre d'enguany se'n farà la distribució i el dia 1 de gener del 2014 ja estaran llestes per a la seva circulació.

En total s'encunyaran 6.480.000 monedes repartides de la següent manera: 400.000 de 2 euros; 580.000 d'1 euro; 500.000 de 50 cèntims; i un milió de cada una dels valors de 20, 10, 5, 2, i 1 cèntim.
Kort samengevat:

De ontwerpen van de 1 cent t/m 1 euro kunnen worden opgestuurd van woensdag 20 maart t/m 11 april. Het ontwerp van de 2 euromunt is al gekozen en zal het Wapen van Andorra dragen.
Thema van de 1 euromunt zal Casa del la Vall zijn. Voor de 10, 20 en 50 cent Romanese Kunst en voor de 1, 2 en 5 cent thema's als landschappen, flora, fauna en natuur...

In totaal zullen er 6.480.000 munten geslagen worden met het jaartal 2014. Deze zijn zo verdeeld:

1 cent: 1.000.000
2 cent: 1.000.000
5 cent: 1.000.000
10 cent: 1.000.000
20 cent: 1.000.000
50 cent: 500.000
1 euro: 580.000
2 euro: 400.000

Groeten Paul
Leamgn
Lid
Lid

Bericht door Leamgn »

Ik hoopte op een hogere oplage :)
Euromuntenverzamelaar
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Fantasie ontwerpen van Frizio!

Afbeelding

>>> zie ook hier... <<<

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Afbeeldingen via Numismatyica Visual en €uroHobby.v
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

leuke ontwerpen!
muntman
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door muntman »

Laatst gewijzigd door muntman op 17 mei 2013, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
http://members.ziggo.nl/euroverzamelaar

Euroverzamelaar van "alles in omloop"

[tab=40]

...zwijgen is goud...

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Zijn al deze ontwerpen vrij van copyrights?

Zo niet, of bij twijfel, het verzoek een bronvermelding er bij te zetten.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bron van de afbeelding:

>>> KLIK HIER<<<

>>> Afbeeldingen presentatie <<<

Groeten Paul
RUUD87 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door RUUD87 »

Munthunter schreef:Zijn al deze ontwerpen vrij van copyrights?
Is het al bekend of ze vrij van copyright zijn?
website: www.ruud87.nl
e-mail: info@ruud87.nl

Dé website voor ALLE 2-euromunten commemorative én populaire jaarsets.
Tot snel!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

RUUD87 schreef:
Munthunter schreef:Zijn al deze ontwerpen vrij van copyrights?
Is het al bekend of ze vrij van copyright zijn?
Ik heb toch de bronnen erbij gezet, heb je daar al gekeken?

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Op de website van de euro van Andorra (http://andorra-euro.com), is te zien dat de ontwerpen veranderd zijn.

De 2 euro is nog hetzelfde. maar voor de 1 euro en de 10, 20 en 50 eurocent zijn andere ontwerpen in de plaats gekomen. Ook zijn de ontwerpen van de 1, 2 en 5 cent aangepast. Ik vermoed dat dit deels komt door de regels en voorschriften die de EC stelt aan de ontwerpen.

De 1, 2 en 5 cent hebben als verandering, dat de vogel meer naar binnen is geplaatste en de dus niet tussen de sterren komt te staan.

De verandering van de 1 euromunt en de 10, 20 en 50 eurocent zijn duidelijk te zien :knipoog:
00CAT-02.jpg
EDIT: vanochtend was bovenstaande afbeelding nog te zien, nu alleen nog maar de 2 euromunt :Geek:

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Op de overheidssite van Andorra staan de definitieve ontwerpen!

2 euro:
Andorra2euro14.jpg

1 euro:
Andorra1euro14.jpg

10, 20 en 50 eurocent:
Andorra10-20-50cent14.jpg

1, 2 en 5 eurocent:
Andorra1-2-5cent14.jpg

Bron: Govern d'Andorra.

Groeten Paul
Pim Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim »

Is al bekend wat een setje ongeveer gaat kosten?
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Ik gok op 10 euro.
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Stephan O schreef:Ik gok op 10 euro.
Ik geef je niet veel kans.....

De huidige sets van Andorra zijn ook niet echt goedkoop.
Volgens mij zijn er maximaal 400.000 sets te maken en zal daarvan ook best een flink aantal in BU sets terechtkomen.
Een BU set kost gegarandeerd meer dan de door jou genoemde 10 euro en van wat er naast BU sets overblijft zal de handel willen profiteren.

Luit
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Wie zegt dat Pim een BU setje wilde hebben, met een UNC setje ben je goedkoper uit ;)
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Stephan O schreef:met een UNC setje ben je goedkoper uit ;)
maar dat is juist wat ik probeerde te zeggen, als ergens maximaal tussen de drie- en vierhonderduizend sets van te maken zijn, zie ik niet gebeuren dat handelaren deze gaan aanbieden voor 10 euro of minder. Kijk als voorbeeld maar eens naar bijvoorbeeld UNC sets San Marino of Monaco.
Vooral Monaco is goed vergelijkbaar, daar zijn in het eerste jaar ook van elke waarde 300.000 of meer uitgegeven naast een BU en proof set.
2 euromunten van andere landen met een vergelijkbare oplage kosten vaak alleen al rond de 10 euro of meer.
Neemt niet weg dat ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik verwacht hogere prijzen.

Luit
Pim Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim »

We zullen het zien, en we hopen op het beste.

En inderdaad, unc is genoeg, ik hoef geen BU ;)
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Weet iemand of je direct munten kunt bestellen in Andorra of dat alles rechtstreeks naar de handel gaat? Ik probeerde ze een e-mail te sturen, maar die komt bij mij terug wegens " 550 Invalid recipient/sender mailing address"... Een ander mailadres dan andorramint@andorra.ad kan ik niet vinden.

Bernard
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar maar ik vraag me af of Andorra een klantenbestand wil opbouwen á la Vaticaan. Ik zou het wel prettig vinden.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund »

bernard3 schreef:Weet iemand of je direct munten kunt bestellen in Andorra of dat alles rechtstreeks naar de handel gaat? Ik probeerde ze een e-mail te sturen, maar die komt bij mij terug wegens " 550 Invalid recipient/sender mailing address"... Een ander mailadres dan andorramint@andorra.ad kan ik niet vinden.

Bernard
zie hier: http://www.andorra-euro.com/
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”