Ik vroeg me af of het mogelijk is om enigszins munten weer te fatsoeneren na ik denk een koperpoets verkrachting.. Onderstaande muntjes heb ik enige jaren geleden ooit eens in een lotje gehad.. Ze hebben een vurig kleurtje.. Nu ben ik van plan om wat te gaan experimenteren met onderstaande munten en de resultaten alhier plaatsen.. Veel slechter zullen ze in ieder geval er niet van worden..
Mogelijk dat iemand ervaring heeft met dit soort gevallen, dan hoor ik dat graag en hoeft het wiel niet opnieuw uit gevonden te worden..
Munten enigszins herstellen na koperpoets misbruik???
-
- Donateur
Munten enigszins herstellen na koperpoets misbruik???
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Munten enigszins herstellen na koperpoets misbruik???
Ik waag het nog te betwijfelen of deze überhaupt wel (met koperpoets) zijn gereinigd. Ik denk dat je er niets mee opschiet en ze beter zo kunt laten.
grt cees
grt cees
-
- Senior lid
Geel koperen munten (messing) kunnen rood oxideren na blootstelling aan open vuur of grote hitte en dit lijkt me hier gebeurt. Dit proces is onomkeerbaar en kan slechts worden opgelost door een verwijdering van deze oxidelaag. Een staalborstel, stralen met staalkorrels o.i.d. liggen dan voor de hand maar dan blijft er van de munt slechts een amper te herkennen plaatje over.
Dat het is is getracht te 'herstellen' met koperpoets lijkt me gezien de restsporen van dit spul wel evident. Dat is vermoedelijk wel te verwijderen na een badje in olijfolie (een paar dagen minimaal!) en een tandenborstel met wat tandpasta. Daarna wel goed afspoelen en goed drogen. De witte restsporen van het poetsmiddel kun je zo wel verwijderen. Maar de orginele muntkleur, tja... Die is gewoon WEG; dat is niet anders en valt niet meer terug te halen... Wellicht nog een BEETJE terug te halen met een amoniakbadje, maar verwacht daarvan vooral geen wonderen.
Een gekookte aardappel kun je invriezen of in de grond stoppen, maar rauw wordt die niet weer. Verroest ijzer kun je afborstelen en plamuren of lassen, maar dat is net zoiets; het is gebeurt en is onomkeerbaar.
Marvin
Dat het is is getracht te 'herstellen' met koperpoets lijkt me gezien de restsporen van dit spul wel evident. Dat is vermoedelijk wel te verwijderen na een badje in olijfolie (een paar dagen minimaal!) en een tandenborstel met wat tandpasta. Daarna wel goed afspoelen en goed drogen. De witte restsporen van het poetsmiddel kun je zo wel verwijderen. Maar de orginele muntkleur, tja... Die is gewoon WEG; dat is niet anders en valt niet meer terug te halen... Wellicht nog een BEETJE terug te halen met een amoniakbadje, maar verwacht daarvan vooral geen wonderen.
Een gekookte aardappel kun je invriezen of in de grond stoppen, maar rauw wordt die niet weer. Verroest ijzer kun je afborstelen en plamuren of lassen, maar dat is net zoiets; het is gebeurt en is onomkeerbaar.
Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
-
- Donateur
Als eerst heb ik de munt even laten weken in pure aceton in de hoop dat er wat van de witte smurrie zou oplossen.. Aangezien er een deel verdwenen is gaat ie nogmaals een badje nemen, nu wel wat langer..
-
- Donateur
De half Anna heeft ook een aceton badje genoten, daarna een paar dagen laten dobberen in olijfolie.. Nog niet helemaal tevreden maar ze ziet er al een stuk beter uit.. Deze gaat weer terug in de olijfolie...
-
- Donateur
Sander, deze munt ziet er een stuk beter uit dan die je op de eerste foto liet zien. Aceton verdampt, maar hoe verwijder je de olijfolieresten, is dat gewoon met een keukenrolpapier de olie laten opzuigen of................
Ina
Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
-
- Senior lid
Olijfolie krijg je nooit meer weg tenzij je met zeep of zuur gaat werken. Als je een munt afdept nadat die uit bad komt kun je hem wel droog maken. Zelf wrijf ik de munten op met een papieren zakdoekje omdat die celstrutuur wat fijner en zachter is dan van keukenpapier. Het oliefilmpje blijft achter maar dient ook ter bescherming om verdere aantastingen te voorkomen. Anderen doen hetzelfde maar preferen zuurvrije vaseline, het resultaat is eender. Munten gaan echt niet plakken hierdoor. Alle niet-proofmunten hebben immers een vetlaagje (huidvet) als ze zijn aangeraakt.hierm schreef:Sander, deze munt ziet er een stuk beter uit dan die je op de eerste foto liet zien. Aceton verdampt, maar hoe verwijder je de olijfolieresten, is dat gewoon met een keukenrolpapier de olie laten opzuigen of................
Ina
Als je met aceton werkt is dat allemaal veel linker. Aceton is rotzooi. Als je het op je huid krijgt vreet het door je vel heen en tast zelfs je gewrichten aan (het einde van veel zeefdrukkers in hun beroepsmatig leven). De dampen zijn zwaar kankerverwekkend en daarom is het industrieel gebruik gelukkig bijna uitgebannen. Als aceton verdampt op een metaal krijg je meteen te maken met putcorrosie dus moet je dat meteen verwijderen of neutraliseren met een vet. Een niet-vette koperen munt is als een zonnebader die zich niet heeft ingesmeerd; dat levert allerlei ellende op.
Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.