Schulman veiling 353 - 24 juni 2017

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Volgers: C.vanderLey, Lumi, Ilosab

Re: Schulman veiling 353 - 24 juni 2017

Berichtdoor spatbord » 09 Jun 2017, 09:49

CorioCoins schreef:De meest duidelijke omschrijvingen, het grootste archief, de beste en mooiste catalogus, meest eerlijke prijzen ook al vinden veel mensen het duur.

Met het grootste deel hiervan ben ik niet oneens, maar dat 'meest eerlijke prijzen' mag je van mij wel wat nader toelichten. Wat bedoel je daar precies mee? Dat bij anderen de inzet te laag is?

Ik ben het met muntenvriend eens dat dit semi buitenlands en zeer jong team zich toch wel numismatische experts mogen noemen.

Maar niet "De énige firma in Nederland die het predicaat 'Numismatisch expert' verdient"
spatbord
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor CorioCoins » 09 Jun 2017, 16:57

spatbord schreef:Met het grootste deel hiervan ben ik niet oneens, maar dat 'meest eerlijke prijzen' mag je van mij wel wat nader toelichten. Wat bedoel je daar precies mee? Dat bij anderen de inzet te laag is?

Mijn mening is dat om het munten verzamelen in stand te houden er altijd duurdere exemplaren moeten zijn om onderscheid te maken tussen verzamelingen.
"Veel" lagere inzetprijzen dan werkelijke waarde zal negatief zijn voor de belegging op den duur, ook te zien bij de postzegelverzamelaars onder ons. (waarde slechts 1/10 van catalogus)
De normale kwaliteiten zijn veelal op de markt en er komt hiervan een stortvloed aan door het overlijden van de oudere verzamelaars.
Die munten goedkoop aanbieden is het probleem zeker niet, maar de echte aparte kwaliteiten of zeldzame types te goedkoop op de markt brengen is zeker niet positief.
Ik begrijp dat niet elke verzamelaar het hiermee eens is maar ik spreek uit de ogen van handelaar en kwaliteitsverzamelaar.

Dat laatste heb ik niet gezegd (dat ze als enige die titel mogen dragen) maar ik interpreteerde de tekst van Cor als zijnde ze moeten zich nog bewijzen, ik ben van mening dat ze dat wel al gedaan hebben. Overigens is op elk veilinghuis wel iets aan te merken, maar ik heb persoonlijk meer met Schulman ook al koop ik wel op de meeste veilingen.
Simpele voorkeurskwestie, overigens wat ik vervelend vind bij Schulman is het parkeren, ik mocht nota bene niet eens op de ambtswoning parkeerplaats gaan staan :lollig:

Overigens vind ik dat dit forum ook bestaat uit veel numismatische experts:
Cor v/d Ley echt boeiend om de geschiedenis van de provinciale munten te lezen
Mika de jongste expert volgens mij <20 en zoveel geschiedkunde over de munten en hun periode
Jan W. als ik vragen heb over provinciaal is hij meestal heel behulpzaam en duidelijk
Mel met zijn oneindige determinatiekunsten
Tristan met zijn megakennis over noodmunten
Patrick P. over nederlandse bankbiljetten
en nog verschillende anderen ;-)
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Ilosab » 09 Jun 2017, 19:39

CorioCoins schreef:Simpele voorkeurskwestie, overigens wat ik vervelend vind bij Schulman is het parkeren, ik mocht nota bene niet eens op de ambtswoning parkeerplaats gaan staan :lollig:

Kwam je zeker met de Filntstone GTI? :lollig:
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor sgtravel » 09 Jun 2017, 21:00

CorioCoins schreef:
spatbord schreef:Met het grootste deel hiervan ben ik niet oneens, maar dat 'meest eerlijke prijzen' mag je van mij wel wat nader toelichten. Wat bedoel je daar precies mee? Dat bij anderen de inzet te laag is?

Mijn mening is dat om het munten verzamelen in stand te houden er altijd duurdere exemplaren moeten zijn om onderscheid te maken tussen verzamelingen.
"Veel" lagere inzetprijzen dan werkelijke waarde zal negatief zijn voor de belegging op den duur, ook te zien bij de postzegelverzamelaars onder ons. (waarde slechts 1/10 van catalogus)
De normale kwaliteiten zijn veelal op de markt en er komt hiervan een stortvloed aan door het overlijden van de oudere verzamelaars.
Die munten goedkoop aanbieden is het probleem zeker niet, maar de echte aparte kwaliteiten of zeldzame types te goedkoop op de markt brengen is zeker niet positief.
Ik begrijp dat niet elke verzamelaar het hiermee eens is maar ik spreek uit de ogen van handelaar en kwaliteitsverzamelaar.

Ben het hier volledig eens met Bert, voor mensen die geen topkwaliteit zoeken is het misschien moeilijk te begrijpen. Ik vind het goed dat ze in hun catalogus er bij zetten dat een bepaalde munt in zeer hoge kwaliteit RRR is, terwijl de catalogusprijs je er anders over doet denken. Zo staat bv een cent 1917 in fdc kwaliteit €90, maar tot nu toe ben ik er geen enkele tegen gekomen die de MS64 haalt. Als één van onze forumleden die aan kan bieden neem ik hem gelijk over. In MS64 en hoger is deze munt gewoon zeer zeldzaam en vind ik het terecht dat een veilinghuis dit aan geeft met een bijbehorende inzetprijs. Om er nog maar een (eenvoudige) munt er bij te halen, de 10 cent 1950 in de catalogus staat deze munt in FDC slechts €15. Voor een dergelijke prijs verwacht je dan dat elke handelaar je deze munt kan aanbieden in minimaal MS65(wat overeen komt met de Europese richtlijnen voor FDC). Ik heb vele jaren gezocht in nog veel meer albums op beurzen en veilingen, toen ik vorigjaar een dubbeltje 1950 vond die aan deze kwaliteitsomschrijving voldeed. Deze kwam terug bij PCGS als MS67+, in deze kwaliteit is de munt gewoon RRR, en zou het erg vreemd zijn als deze dan voor €15 verkocht zou worden op een veiling!!
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1849 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof
Gebruikers-avatar
sgtravel
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor George_III » 22 Jun 2017, 18:05

Het is inmiddels nog maar twee nachtjes slapen tot de veiling. Nog nooit heb ik geboden op een Schulman-veiling, maar eens moet de eerste keer zijn. Een papieren catalogus heb ik nog niet, maar die zal ongetwijfeld ter plekke wel beschikbaar zijn. Gezien het feit dat mijn ouders evenveel interesse in de numismatiek hebben als dat er goudguldens in mijn collectie zitten, wordt het toch een alleenige middag Amsterdam. Zijn er nog wel andere forumleden die ik overmorgen op de veilingvloer zal zien?

Mika
Gebruikers-avatar
George_III
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Great Britain Great Britain 

Berichtdoor Jan W » 23 Jun 2017, 16:30

Nope, ik heb mijn biedingen net per internet gedaan. Blijkbaar moet je je iedere keer weer opnieuw registreren voor een veiling, kreeg net vanmiddag mijn "approval". :knipoog: Zaterdag ook geen tijd om live mee te gaan bieden.

In ieder geval veel plezier tijdens de veiling. En niet per ongeluk op je hoofd krabbelen want voor je het weet heb je een munt van 20.000 euro te pakken... :lach: :lollig:
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Jan W » 24 Jun 2017, 20:24

Sjonge, één munt gewonnen.. :knipoog:

De veiling trouwens toch nog een tijdje kunnen volgen via internet. Veel provinciaal in mindere kwaliteiten ging weg voor de inzetprijs. Het mooiere spul voor soms een veelvoud. Prima veilingmeester, ontspannen veiling, stabiele verbinding.
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor CorioCoins » 25 Jun 2017, 01:50

Beter een dan helemaal geen Jan ;-)

Ik heb in ieder geval ook een paar kavels gewonnen voor mij de meest aparte was het dubbeltje driekruinenboom in SP62 uberhaupt uitzonderlijk dat zink hoog gegradeerd wordt laat staan de zeldzame variant van 1941 afhamerprijs toch 250 hoger dan ik aanvankelijk had verwacht, maar wel in ruil de hoogst geslabte van PCGS.

Kon netjes per telefoon meebieden om de extra kosten voor online bieden te besparen (voor de €1000+ munten)
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Jan W » 25 Jun 2017, 18:15

CorioCoins schreef:Ik heb in ieder geval ook een paar kavels gewonnen voor mij de meest aparte was het dubbeltje driekruinenboom in SP62 uberhaupt uitzonderlijk dat zink hoog gegradeerd wordt laat staan de zeldzame variant van 1941 afhamerprijs toch 250 hoger dan ik aanvankelijk had verwacht, maar wel in ruil de hoogst geslabte van PCGS.

Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst, een munt met een verhaal. :thumb up:

Bert, als je nu eens even gaat lobbyen om deze munt gewoon in de catalogus te krijgen dan zal deze munt een ongekende waardestijging gaan meemaken... :knipoog:

Ik heb in een eerder topic al eens aangegeven dat deze munt ten onrechte niet in de NVHM catalogus staat: viewtopic.php?f=194&t=9590
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Melcoins » 25 Jun 2017, 18:47

Jan W schreef:Sjonge, één munt gewonnen.. :knipoog:

De veiling trouwens toch nog een tijdje kunnen volgen via internet. Veel provinciaal in mindere kwaliteiten ging weg voor de inzetprijs. Het mooiere spul voor soms een veelvoud. Prima veilingmeester, ontspannen veiling, stabiele verbinding.

Dat heb je goed weergegeven Jan W. Zou de verklaring zijn dat elk veilinghuis zijn eigen klantenkring heeft waardoor het biedgedrag verschilt? Of wordt het biedgedrag bepaald door de vastgestelde inzetprijs. Wat inzetprijs betreft leek er een tweedeling te zijn tussen bijzondere en meer gangbare stukken; een redelijke inzetprijs voor de bijzondere (vaak duurdere) stukken en "aan de prijs" voor de meer gangbare (vaak goedkopere) stukken. Het riep bij mij de gedachte op dat de inzetprijs (mede) het gevolg was van een risicoanalyse. Een bijzonder stuk wekt meer interesse waardoor inzetprijs meer een lokkertje kan zijn... Best uitgekookt als men zo'n afweging maakt!

Grote delen van de veiling heb ik gevolgd via het internet. Op het oog had ik namelijk een zeer divers aantal stukken: een paar jetons, misslagen, overslagen, klops, lots. Helaas had ik geen succes. Blijkbaar waren er meer oplettende geinteresseerden. Van sommige stukken heb ik nu spijt dat deze aan mij zijn voorbijgegaan. Zouden deze nog bij het topic 'nieuwe aanwinsten' op het forum komen??!

Ondanks de afwezigheid van succes was het volgen via het internet bij Schulman een verrassend plezierige ervaring. Zoals jij al opmerkte was de verbinding stabiel. Daarbij vond ik het een goede website die het vooruitlezen makkelijk maakt. Met "vooruitlezen" bedoel ik het nog een keer even snel bekijken van stukken die bijna onder de hamer komen. Doordat er bij Schulman geen "prul" wordt verhandeld is er zeker in elke 10 kavels een kavel te vinden die deze aandacht verdient. Ook is door de afwezigheid van "prul" het tempo van de veiling constant. Men kan dus inschatten hoever vooruit een kavel moet zijn om het zinvol te maken er nog een keer naar te kijken. Bovendien waren er door de afwezigheid van "veel van hetzelfde" er geen vervelende perioden die men door moet zien te komen. Dat is bij andere veilingen wel anders. Even verveelde ik mij bij een reeks "Willem-en" maar dat zou door gebrek aan kennis kunnen komen. Tot mijn verrassing heb ik dus veel meer meegekregen van de veiling dan dat ik had verwacht!

Mvgr,

Mel
Laatst gewijzigd door Melcoins op 25 Jun 2017, 18:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Melcoins
Donateur
Donateur

Berichtdoor Melcoins » 25 Jun 2017, 18:53

CorioCoins schreef:Ik heb in ieder geval ook een paar kavels gewonnen voor mij de meest aparte was het dubbeltje driekruinenboom in SP62 uberhaupt uitzonderlijk dat zink hoog gegradeerd wordt laat staan de zeldzame variant van 1941 afhamerprijs toch 250 hoger dan ik aanvankelijk had verwacht, maar wel in ruil de hoogst geslabte van PCGS.

Gefeliciteerd hoor CorioCoins,

Ik heb jouw succesmoment "live" meegemaakt omdat mijn interesse (ook) uitging naar de misslag die eraan vooraf ging...

Mvgr,

Mel
Melcoins
Donateur
Donateur

Berichtdoor CorioCoins » 25 Jun 2017, 19:33

Dat is grappig want die misslag heb ik namelijk ingeleverd, (ik weet niet of ik dat zo mag zeggen dan haal ik het wel weer weg) ;-)
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Vorige

Terug naar Veilingen