Veilingirritatie

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Volgers: Ilosab, C.vanderLey, Patrickp_nl

Veilingirritatie

Berichtdoor spatbord » 28 Dec 2016, 14:26

Het gebeurt regelmatig dat ik er op een veiling net uitgeboden wordt. Dat is jammer, maar soms zie je korte tijd later dezelfde munt weer verschijnen op een andere veiling. Zo zitten er in de aankomende veiling van Heritage op 8/9 januari redelijk wat Nederlandse munten waar ik eerder al zonder succes op heb geboden. De startprijzen zaten in veel gevallen echter lager dan mijn oorspronkelijke bod, een herkansing dus. Gisteravond daarom alles eens op een rijtje gezet, en gekeken wat ik zou willen bieden. Vandaag wilde ik de biedingen in gaan sturen, maar ik zie nu dat ze opeens de reserve in hebben gevoerd. Hadden ze dat eerder gedaan, dan had ik me een hoop moeite kunnen besparen. Want die prijzen gaan wel erg hard omhoog. Ik heb er geen probleem mee als de handel een goede boterham kan verdienen aan mij als verzamelaar, maar dit soort dingen gaat me toch iets te ver.
Zomaar een paar voorbeelden:
Deze heeft op sixbid een startprijs van 1000 dollar, met een estimate van 2000. De reserve staat nu op 2000. Deze munt is in 2011 bij WAG afgeslagen op 550 euro, in 2014 bij Kunker 1600 euro, in 2015 bij Sincona 2500 CHF, en nu dus een startprijs van 2000 USD.

Op deze had ik bij NMV in mei 2016 nog geboden, maar hij ging voor 1850 naar een ander. Startprijs volgens sixbid 1250 USD, maar de reserve ligt op 2400.

Op deze had ik in 2015 bij Kunker 1100 geboden, maar deze werd op 1125 aan een ander toegeslagen. Startprijs op sixbid 1500 USD, reserve 2000 USD.

Dit dubbeltje deed in april 2014 maar liefst 2500 euro bij Karel de Geus. Startprijs op Sixbid: 2750 USD, reserve 5500 USD.

Op deze rijksdaalder was mijn bod in mei bij NMV niet hoog genoeg. Ik bood 1800, hij werd afgeslagen op 1850. Startprijs op sixbid: 1750, reserve 3500 USD.

Zo langzaamaan begin ik de indruk te krijgen dat ik de Amerikaanse veilingen niet meer hoef te proberen. Het gros van wat daar wordt aangeboden komt van Europese veilingen, alleen met een veel hoger prijskaartje.
spatbord
Donateur
Donateur

eBay: http://

Re: Veilingirritatie

Berichtdoor Ilosab » 28 Dec 2016, 15:18

Ik heb het al opgegeven om overzee te bieden. De startprijzen zijn te hoog en als je pech hebt moet je ook nog invoerrechten betalen.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor Jan W » 28 Dec 2016, 16:14

Eerst maar eens zien of die munten voor deze prijzen weggaan. :knipoog:

Maar ik zou me er maar niet zo druk om maken, de zonzijde is dat je er veel geld mee bespaart hebt wat je weer kunt besteden aan andere munten. En wellicht duiken er exemplaren op in dezelfde kwaliteit maar voor aangenamere prijzen.
Ik heb me al een tijdje geleden voorgenomen me maar niet meer te ergeren aan dit soort praktijken. Als een bod niet voldoende was dan is dat maar zo. En zie ik dezelfde munt later voor nog meer geld te koop staan en ook verkocht worden dan was mijn bod blijkbaar te laag geweest. Maar de afgelopen jaren heb ik soms ook teveel betaald en had ik beter geduld kunnen hebben.
Laatst gewijzigd door Jan W op 28 Dec 2016, 18:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Ilosab » 28 Dec 2016, 16:30

In mijn geval gaat het om papiergeld en als ik denk dat het mijn bod niet waard is dan bied ik niet eens.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor spatbord » 28 Dec 2016, 20:10

Jan W schreef:de zonzijde is dat je er veel geld mee bespaart hebt wat je weer kunt besteden aan andere munten.

Het idee is juist dat ik het geld niet wilde besparen, maar dat ik liever deze munten had gehad. :)

Ik heb me al een tijdje geleden voorgenomen me maar niet meer te ergeren aan dit soort praktijken. Als een bod niet voldoende was dan is dat maar zo. En zie ik dezelfde munt later voor nog meer geld te koop staan en ook verkocht worden dan was mijn bod blijkbaar te laag geweest. Maar de afgelopen jaren heb ik soms ook teveel betaald en had ik beter geduld kunnen hebben.

Het vervelende is dat dit soort munten 'rouleert' tussen een aantal veilingen, en er telkens hogere prijzen worden neergezet. Het zijn in het algemeen vrij zeldzame munten, waardoor er weinig andere transacties zijn. Gevolg is dat deze prijzen vervolgens als de norm worden gezien, en de prijzen van deze munten overal omhoog gaan. De verzamelaar ziet dat ze voor deze prijzen verhandeld zijn, en gaat er dan vanuit dat hij meer zal moeten bieden om zo'n munt aan te kunnen schaffen. De handel verhoogt zijn prijzen 'want ze worden nu eenmaal voor dat soort prijzen verkocht, meneer.'
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor C.vanderLey » 28 Dec 2016, 20:36

spatbord schreef:Deze heeft op sixbid een startprijs van 1000 dollar, met een estimate van 2000. De reserve staat nu op 2000. Deze munt is in 2011 bij WAG afgeslagen op 550 euro, in 2014 bij Kunker 1600 euro, in 2015 bij Sincona 2500 CHF, en nu dus een startprijs van 2000 USD.

De Hollandse rijksdaalder 1674, de prinsendaalder West-Friesland 1592 en nog een aantal stukken zijn allen afkomstig uit de handelsvoorraad van een grote Amsterdamse munthandelaar ( zal maar geen naam noemen ).
Hij probeert al jaren deze stukken te slijten bij verschillende gerenomeerde veilingbedrijven binnen en nu dus ook buiten Europa.
De stukken staan dan als verkocht te boek na afloop van iedere veiling maar in werkelijkheid heeft hij zijn eigen stukken weer terug gekocht omdat ze niet de prijs haalden die hij er graag voor wilde krijgen ( hij bied dus ook mee ).
Je vindt ze dan ook telkens weer terug in zijn prijslijsten( Ik heb ze zelfs nog de afgelopen jaren een paar keer in handen gehad op diverse beursen waar hij aanwezig was).

Groet, Cor.
Laatst gewijzigd door C.vanderLey op 28 Dec 2016, 21:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
C.vanderLey
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Jan W » 28 Dec 2016, 20:46

spatbord schreef:Het vervelende is dat dit soort munten 'rouleert' tussen een aantal veilingen, en er telkens hogere prijzen worden neergezet. Het zijn in het algemeen vrij zeldzame munten, waardoor er weinig andere transacties zijn. Gevolg is dat deze prijzen vervolgens als de norm worden gezien, en de prijzen van deze munten overal omhoog gaan. De verzamelaar ziet dat ze voor deze prijzen verhandeld zijn, en gaat er dan vanuit dat hij meer zal moeten bieden om zo'n munt aan te kunnen schaffen. De handel verhoogt zijn prijzen 'want ze worden nu eenmaal voor dat soort prijzen verkocht, meneer.'

Iets soortgelijks haalde ik aan in een ander topic: viewtopic.php?f=44&t=16028&p

Ik snap jouw punt wat dat betreft ook wel. Waar ik me zelf al langer over verbaas (en vooruit, ook wel aan erger) zijn de ondoorzichtige praktijken bij een aantal (grote) handelaren die er toe leiden dat bepaalde munten kunstmatig schaars worden gehouden. Misschien moeten dat soort praktijken hier wat vaker worden aangegeven. Niet vanuit naming and shaming maar meer om te laten merken dat een kritisch groepje verzamelaars wel degelijk dit soort praktijken ziet.

Blijkbaar kunnen handelaren hun eigen munten terugkopen van veilingen als ze te weinig opbrengen zonder dat dit nu echt grote financiële consequenties heeft. En zonder dat er een notaris naar kraait blijkbaar omdat het nog wel volgens de veilingsregeltjes is. :knipoog:
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor spatbord » 28 Dec 2016, 22:04

C.vanderLey schreef:De Hollandse rijksdaalder 1674, de prinsendaalder West-Friesland 1592 en nog een aantal stukken zijn allen afkomstig uit de handelsvoorraad van een grote Amsterdamse munthandelaar ( zal maar geen naam noemen ).
Hij probeert al jaren deze stukken te slijten bij verschillende gerenomeerde veilingbedrijven binnen en nu dus ook buiten Europa.
De stukken staan dan als verkocht te boek na afloop van iedere veiling maar in werkelijkheid heeft hij zijn eigen stukken weer terug gekocht omdat ze niet de prijs haalden die hij er graag voor wilde krijgen ( hij bied dus ook mee ).
Je vindt ze dan ook telkens weer terug in zijn prijslijsten( Ik heb ze zelfs nog de afgelopen jaren een paar keer in handen gehad op diverse beursen waar hij aanwezig was).

Groet, Cor.

Dit verklaart wel het een en ander. Overigens zie ik het bij veel veilingen, dat er munten voorbijkomen die niet lang daarvoor nog ergens anders verhandeld zijn. Maar in de meeste gevallen is het niet zo extreem als dit...

Jan W schreef:Blijkbaar kunnen handelaren hun eigen munten terugkopen van veilingen als ze te weinig opbrengen zonder dat dit nu echt grote financiële consequenties heeft. En zonder dat er een notaris naar kraait blijkbaar omdat het nog wel volgens de veilingsregeltjes is. :knipoog:

Bij de meeste Amerikaanse veilingen staat duidelijk aangegeven in de voorwaarden dat de verkoper mee mag en vaak ook zal bieden op zijn eigen kavels. In Europa zie ik dat er nooit bij staan, maar ik kan me niet voorstellen dat het in Europa niet gebeurd.
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor Jan W » 28 Dec 2016, 22:43

spatbord schreef:Bij de meeste Amerikaanse veilingen staat duidelijk aangegeven in de voorwaarden dat de verkoper mee mag en vaak ook zal bieden op zijn eigen kavels. In Europa zie ik dat er nooit bij staan, maar ik kan me niet voorstellen dat het in Europa niet gebeurd.

En zo word je weer wat wijzer. :wtf: Ik neem aan dat het hier vooral om de duurdere munten gaat maar het lijkt me toch wel vrij suf toe om er achter te komen dat je aan het opbieden bent tegen nota bene de verkoper...

We hadden al de grootschalige opkopers tijdens veilingen en nu dus ook de verkopende handelaren die zelf meebieden. :thumb down:
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor C.vanderLey » 29 Dec 2016, 17:46

Jan W schreef:We hadden al de grootschalige opkopers tijdens veilingen en nu dus ook de verkopende handelaren die zelf meebieden.

Het is tegenwoordig ook wel heel gemakkelijk om als inbrenger mee te bieden op je eigen kavels, hiervoor hoef je echt niet meer aanwezig te zijn in de veilingzaal.
Op zich heb ik daar geen problemen mee omdat ik weet tot hoe ver ik voor mij zelf wil gaan, echter de kans op een koopje is dan wel nihil geworden ( als die kans er überhaupt al was bij zeldzame provinciale kwaliteits munten ).

Groet, Cor.
Gebruikers-avatar
C.vanderLey
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Melcoins » 29 Dec 2016, 22:38

spatbord schreef:Bij de meeste Amerikaanse veilingen staat duidelijk aangegeven in de voorwaarden dat de verkoper mee mag en vaak ook zal bieden op zijn eigen kavels. In Europa zie ik dat er nooit bij staan, maar ik kan me niet voorstellen dat het in Europa niet gebeurd.

Ha Spatbord,

Deze topic begon over Heritage America en bij deze staat in de CONSIGNMENT TERMS & CONDITIONS: "You may not take any action to artificially enhance the marketing or bidding on your Properties."

Mvgr,

Mel
Melcoins
Donateur
Donateur

Berichtdoor Melcoins » 29 Dec 2016, 23:05

spatbord schreef:Zo langzaamaan begin ik de indruk te krijgen dat ik de Amerikaanse veilingen niet meer hoef te proberen. Het gros van wat daar wordt aangeboden komt van Europese veilingen, alleen met een veel hoger prijskaartje.

Ha Spatbord,

Houdt moed want ik kan je ook een lijstje geven waarvan hetzelfde stuk na een reeks stijgingen de laatste keer flopte...!

En er zijn ook nog genoeg kleinere veilinghuizen en general sales om iets te vinden.

Mvgr,

Mel
Melcoins
Donateur
Donateur

Berichtdoor Jan W » 30 Dec 2016, 00:07

Melcoins schreef:Ha Spatbord,
Houdt moed want ik kan je ook een lijstje geven waarvan hetzelfde stuk na een reeks stijgingen de laatste keer flopte...!
En er zijn ook nog genoeg kleinere veilinghuizen en general sales om iets te vinden.
Mel

Heb je ook voorbeelden? Even wat leedvermaak. :knipoog:
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor spatbord » 30 Dec 2016, 09:59

Melcoins schreef:Ha Spatbord,

Deze topic begon over Heritage America en bij deze staat in de CONSIGNMENT TERMS & CONDITIONS: "You may not take any action to artificially enhance the marketing or bidding on your Properties."

Mvgr,

Mel

Dat is niet hetzelfde als niet mogen bieden op je eigen kavels...

Uit de veilingvoorwaarden:

"13. Notice of the consignor’s liberty to place bids on his lots in the Auction is hereby made in
accordance with Article 2 of the Texas Business and Commercial Code. A “Minimum Bid” is
an amount below which the lot will not sell. THE CONSIGNOR OF PROPERTY MAY PLACE
WRITTEN ”Minimum Bids” ON HIS LOTS IN ADVANCE OF THE AUCTION; ON SUCH LOTS,
IF THE HAMMER PRICE DOES NOT MEET THE “Minimum Bid”, THE CONSIGNOR MAY PAY
A REDUCED COMMISSION ON THOSE LOTS. ”Minimum Bids” are generally posted online
several days prior to the Auction closing. For any successful bid placed by a consignor on his
Property on the Auction floor, or by any means during the live session, or after the ”Minimum
Bid” for an Auction have been posted, we will require the consignor to pay full Buyer’s Premium
and Seller’s Commissions on such lot."
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor Melcoins » 30 Dec 2016, 20:12

spatbord schreef:Dat is niet hetzelfde als niet mogen bieden op je eigen kavels...

Uit de veilingvoorwaarden:

"13. Notice of the consignor’s liberty to place bids on his lots in the Auction is hereby made in
accordance with Article 2 of the Texas Business and Commercial Code.

Je hebt gelijk. :oops: Ik had alleen de papieren versie geraadpleegd.

De door mij genoemde bepaling gaat waarschijnlijk alleen over "shill bidding".

Mvgr,

Mel
Melcoins
Donateur
Donateur

Volgende

Terug naar Veilingen