Veilingen 2016

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Favorieten: Nieuwemunt
Volgers: Ilosab, maarten89, surbe, Arjena3, De Muntkraam, C.vanderLey

Re: Veilingen 2016

Berichtdoor sgtravel » 01 Nov 2016, 20:46

Heb net de veiling van de NPV bekeken en het aanbod koninkrijk is inderdaad teleurstellend, vorige keer nog een paar proof munten kunnen kopen. Maar de "briljant proof setjes" die ze nu hebben zijn natuurlijk de grootste onzin.( wellicht wachten ze met hun mooie aanbod tot hun jubileum veiling van volgend jaar)
Ook MPO heeft op koninkrijks gebied niet veel voor me, al is het aanbod wel redelijk. Gelukkig hebben ze wel een aantal panda munten, dus die ga ik maar eens bekijken. Het is jammer dat de veiling van Theo peters niet doorgaat, hij heeft meestal een mooi aanbod met soms uitzonderlijk hoge kwaliteit bij de goedkopere munten.
Gelukkig is het aanbod op ebay nog altijd groot(kwaliteit wat minder), en vooral voor de panda munten genoeg keuze(zijn er weer twee onderweg :D )
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1849 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof
Gebruikers-avatar
sgtravel
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Berichtdoor Jan W » 01 Nov 2016, 21:09

Koevoets numismatics schreef:Jan, de markt is heel hard aan het inzakken en er is ontzettend veel goed materiaal op de markt momenteel. Het is waarschijnlijk meer toeval dat Peters dit najaar niet voldoende materiaal heeft.

Ha Jan, dank voor je opmerking. :thumb up: Ik kwam er op omdat er nu al een paar veilingen zijn waar het aanbod wat minder is dan voorheen.

Hoe komt het dat de markt zo inzakt? Gaan beleggers hun verzameling weer opdoeken nu het economisch beter gaat? Of sterft de oude garde zachtjes uit en is er weinig nieuwe aanwas?
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor C.vanderLey » 01 Nov 2016, 21:47

Koevoets numismatics schreef:Jan, de markt is heel hard aan het inzakken en er is ontzettend veel goed materiaal op de markt momenteel.

Ik ben van mening dat je dit even moet onderverdelen in 2 catagorieën:

Ten eerste is heb je het meer gangbare en/of minder kwalitatieve materiaal, dit zit al jaren in een neerwaartse spiraal mede doordat het aanbod overweldigend is op zowel veiling als andere verkoopsite's.
Ten tweede heb je het zeldzamere en/of kwalitatief hogere materiaal, juist hiervan zie je dat de prijzen de afgelopen jaren behoorlijk aan het stijgen zijn en dit einde lijkt nog lang niet in zicht.

Groet, Cor.
Gebruikers-avatar
C.vanderLey
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor LUC » 01 Nov 2016, 22:07

Jan W schreef:Of sterft de oude garde zachtjes uit en is er weinig nieuwe aanwas?

Oude munten verzamelen is voor jonge mensen te duur geworden denk ik, plus dat er nu ook meer andere dingen zijn dat de jeugd vandaag bezig houd en liever doet.
En beleggers Ja !!! die zijn als aandelen "op en af "
Groeten Luc. :D
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor LUC » 01 Nov 2016, 22:41

LUC schreef:Oude munten verzamelen is voor jonge mensen te duur geworden denk ik

Misschien toch nog een correctie op deze citaat,
C.vanderLey schreef:Ten tweede heb je het zeldzamere en/of kwalitatief hogere materiaal,

Ook voor oudere verzamelaars is het best duur als je een beetje kwaliteit wilt aankopen.
Ik merk dat ook op in onze club, munten onder de 200 euro verkoopt nog relatief goed, munten daar boven dat vraagt tijd.
groeten Luc. :D
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor CorioCoins » 02 Nov 2016, 00:01

Wellicht een leuk discussie punt.

Maar door de komst van online handelen (waar Jan een pionier is) en de toenemende populariteit hiervan is de concurrentie natuurlijk ook moordend geworden.
Ik kan zo 40 middelgrote Nederlandse handelaren opnoemen die zeker 50% van het koninkrijksspul op voorraad hebben.
De grijze 70+-ers die moeten duur blijven kopen in een winkel met overhead kosten,
omdat ze niet wegwijs zijn op internet en houden daarmee de cataloguswaarde redelijk in stand,
maar de jongere generatie kan echt wel 1 muntje op 10-tallen plekken vergelijken voor deze aan te kopen op de goedkoopste plek met een zo hoog mogelijke kwaliteit.

Inmiddels sterven er ook veel van die oude garde en is de aanwas minder groot dan de sterfte, de vraag voor simpele munten in simpele kwaliteit is dan ook relatief gering,
terwijl de hoge kwaliteiten echt bevochten worden (als mede verzamelaar hiervan merk ik dit bijna elke veiling).
Ik zie wel dat de populariteit naar spotprijs zilver echt groeit er komen wel veel fysieke metaalbeleggers bij en op den duur zal dat ook positief zijn voor de schaarste van eenvoudige munten.
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor LUC » 02 Nov 2016, 08:52

CorioCoins schreef:Ik zie wel dat de populariteit naar spotprijs zilver echt groeit er komen wel veel fysieke metaalbeleggers bij en op den duur zal dat ook positief zijn voor de schaarste van eenvoudige munten.

Dat is inderdaad een tendens of groep "munten verzamelaars" die de laatste jaren sterk aan het groeien is.( waarschijnkijk mensen die de "Euro" niet meer vertrouwen).
Bij ons is de 5 frank van Leopold II een geliefd stuk daarvoor, andere of de kleinere zilver muntjes kan je soms zelfs onder de zilverwaarde kopen.
Het zou volgens mij een goede zaak zijn mochten deze munten effectief naar de smeltkroes gaan, maar ik denk dat ze gewoon veranderen van eigenaar.
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor Jan W » 02 Nov 2016, 09:44

C.vanderLey schreef:Ik ben van mening dat je dit even moet onderverdelen in 2 catagorieën:

Ten eerste is heb je het meer gangbare en/of minder kwalitatieve materiaal, dit zit al jaren in een neerwaartse spiraal mede doordat het aanbod overweldigend is op zowel veiling als andere verkoopsite's.
Ten tweede heb je het zeldzamere en/of kwalitatief hogere materiaal, juist hiervan zie je dat de prijzen de afgelopen jaren behoorlijk aan het stijgen zijn en dit einde lijkt nog lang niet in zicht.

Groet, Cor.

Eens, munten in mindere kwaliteit dan Zeer Fraai (of het moeten heel zeldzame zijn) en munten met beschadigingen (randschade, krasjes, plaatfoutjes, spots) worden flink aangeboden en zijn relatief goedkoop. Bij allerlei recente veilingen (MPO bijvoorbeeld) zie je hier veel voorbeelden van.

De mooiere stukken (als ze er al zijn) gaan bijna allemaal voor hoofdprijzen weg: Net bericht gekregen van veiling Busso Peus dat van mijn lijstje met zestien biedingen er al vijftien overboden zijn... (niet dat ik verwacht had zestien munten te gaan kopen maar een stuk of drie, vier zit (of zat :knipoog: ) er toch altijd eigenlijk wel in). En dan zit ik echt niet op de startprijs met mijn biedingen. Misschien loop ik onderhand wel een beetje achter met de actuele prijzen.. :eeeh:

En wat ook wel een beetje meespeelt, ik raak ook wat besmet door de vele mooie munten die ik op deze site voorbij zie komen. Ik merk dat ik allerlei munten niet meer koop (omdat ze kwalitatief niet echt mooi zijn) die ik voorheen misschien wel had aangeschaft. :knipoog:
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Ilosab » 02 Nov 2016, 10:39

Ik mag toch niet klagen v.w.b. het aanbod Nederlands papiergeld, zelfs bij de NPV. Uiteraard probeer ik een zo mooi mogelijke kwaliteit te verkrijgen of een UNC biljet aan te schaffen maar als dat financieel onhaalbaar is dan ben ik net zo tevreden met een ietwat mindere kwaliteit. Ik weet dat ik nooit alles compleet zal kunnen krijgen maar snuffelen/zoeken en eventueel weer een nieuwe aanwinst binnen halen blijft altijd leuk.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor JO3023 » 02 Nov 2016, 10:54

Jan W schreef:Misschien loop ik onderhand wel een beetje achter met de actuele prijzen.. :eeeh:

En wat ook wel een beetje meespeelt, ik raak ook wat besmet door de vele mooie munten die ik op deze site voorbij zie komen. Ik merk dat ik allerlei munten niet meer koop (omdat ze kwalitatief niet echt mooi zijn) die ik voorheen misschien wel had aangeschaft. :knipoog:

Dat betwijfel ik Jan W. Ik denk dat jij net als ik begint met een goed vooronderzoek en dat je heel goed weet wat de actuele prijzen zijn. Dat je op veilingen dan nog steeds overboden wordt is voor mij niet vreemd. Ik maak dat continue mee en wil ik een bepaalde munt hebben dan moet ik flink boven de startprijs gaan zitten. Laat je niet gek maken. De meeste prijzen waarvoor munten op veilingen weggaan zijn fictieve prijzen vol met hete lucht en nergens op gebaseerd.

Ook je laatste opmerking vindt ik niet vreemd. Als je al vergevorderd bent dan komt er een moment waarop je de brik-brak munten (zoals een handelaar op de Amsterdamse Postzegel- en Munten-markt de lagere kwaliteit munten noemt) achter je laat. Overigens heb ik besloten niet meer bij hem te kopen aangezien hij te duur is met de iets betere munten in navolging van de prijzen die geboden worden op veilingen. Ik doe daar niet aan mee. Als men veilingprijzen wil biedt de munten dan maar aan veilinghuizen zeg ik altijd. Dat doet hij natuurlijk niet vanwege de reden die ik eerder al heb opgegeven. Direct aan klanten verkopen die je contant betalen heeft zijn voordelen. Daarnaast hoeft er ook geen commissie aan het veilinghuis te worden betaald niet dat ze dat overigens deden daar de meeste handelaren commissie-vrij munten aan de veilinghuizen mogen bieden. Nee, de grote winst zit 'em in het in cash geld betaald worden. Daarom willen de overheden en de fiscus eigenlijk af van cash geld.

Gr,
Tristán
JO3023
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor C.vanderLey » 02 Nov 2016, 11:23

Ik zie dit meer als een kwestie van vraag en aanbod, er is beduidend meer vraag naar topkwaliteit en zeldzame munten terwijl het aanbod zeer gering is.
Logisch dat dergelijke stukken het goed doen op een veiling iets wat je telkens weer ziet aan de opbrengsten.

JO3023 schreef:Overigens heb ik besloten niet meer bij hem te kopen aangezien hij te duur is met de iets betere munten in navolging van de prijzen die geboden worden op veilingen. Ik doe daar niet aan mee. Als men veilingprijzen wil biedt de munten dan maar aan veilinghuizen zeg ik altijd.

In dit geval begrijp ik de handelaar ook wel, waarom zou hij de munt voor minder verkopen dan wanneer hij dit stuk op een veiling zou brengen tegen een hogere opbrengst?

Groet, Cor.
Gebruikers-avatar
C.vanderLey
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Jan W » 02 Nov 2016, 12:10

JO3023 schreef:
Jan W schreef:Misschien loop ik onderhand wel een beetje achter met de actuele prijzen.. :eeeh:

Dat betwijfel ik Jan W. Ik denk dat jij net als ik begint met een goed vooronderzoek en dat je heel goed weet wat de actuele prijzen zijn. Dat je op veilingen dan nog steeds overboden wordt is voor mij niet vreemd. Ik maak dat continue mee en wil ik een bepaalde munt hebben dan moet ik flink boven de startprijs gaan zitten. Laat je niet gek maken. De meeste prijzen waarvoor munten op veilingen weggaan zijn fictieve prijzen vol met hete lucht en nergens op gebaseerd.
Gr,
Tristán

Ik weet wel wat bepaalde munten doen met de prijs maar het is ook de sport om munten niet voorde volle mep aan te kopen. Sowieso omdat het budget dat ook niet altijd toelaat. Inderdaad vergelijk ik, net als anderen, de prijzen die in de handel en op veilingen gelden. Maar net als jij verbaas ik me soms over de (soms toch wel enorme) verschillen in opbrengsten. In mei kocht ik bijvoorbeeld een Oostenrijkse taler 1824 bij MPO in aUNC voor 85 euro, op de afgelopen veiling van De Geus ging een zelfde exemplaar in Sehr Schön weg voor 80 euro...

Je moet dus gewoon je eigen koers varen en je inderdaad niet gek laten maken. Op sommige veilingen zijn bieders actief die gewoonweg alles lijken te willen opkopen waarbij de prijs niet zo belangrijk is. :knipoog:
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor CorioCoins » 02 Nov 2016, 14:36

LUC schreef:
CorioCoins schreef:Ik zie wel dat de populariteit naar spotprijs zilver echt groeit er komen wel veel fysieke metaalbeleggers bij en op den duur zal dat ook positief zijn voor de schaarste van eenvoudige munten.

Dat is inderdaad een tendens of groep "munten verzamelaars" die de laatste jaren sterk aan het groeien is.( waarschijnkijk mensen die de "Euro" niet meer vertrouwen).
Bij ons is de 5 frank van Leopold II een geliefd stuk daarvoor, andere of de kleinere zilver muntjes kan je soms zelfs onder de zilverwaarde kopen.
Het zou volgens mij een goede zaak zijn mochten deze munten effectief naar de smeltkroes gaan, maar ik denk dat ze gewoon veranderen van eigenaar.

Zelf ken ik een aantal verzamelaars van spotprijs zilver.
Wij laten zelf ongeveer 5 kg zilveren munten per 3 maanden omsmelten tegen 5kg 999/1000 baren.
Ik ken ook juweliers die gewoon de kilo's in 10 liter emmers opgeslagen hebben.

Dus er verdwijnt ook veel in de smelt, want we zullen niet de enige zijn ;-)
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor JO3023 » 02 Nov 2016, 16:38

C.vanderLey schreef:In dit geval begrijp ik de handelaar ook wel, waarom zou hij de munt voor minder verkopen dan wanneer hij dit stuk op een veiling zou brengen tegen een hogere opbrengst?

Groet, Cor.

En toch doet hij dat niet. :) Hij blijft er maar lekker mee zitten.

Gr,
Tristán
JO3023
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor JO3023 » 02 Nov 2016, 16:41

CorioCoins schreef:Zelf ken ik een aantal verzamelaars van spotprijs zilver.
Wij laten zelf ongeveer 5 kg zilveren munten per 3 maanden omsmelten tegen 5kg 999/1000 baren.
Ik ken ook juweliers die gewoon de kilo's in 10 liter emmers opgeslagen hebben.

Dus er verdwijnt ook veel in de smelt, want we zullen niet de enige zijn ;-)

Nu nog niet, maar over een tijdje heb ik misschien wel interesse in zo'n baar zilver.

Gr,
Tristán
JO3023
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

VorigeVolgende

Terug naar Veilingen